Neussprayverslaving aanpakken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:57

sietske83 schreef:
Ik ben gelukkig nog steeds van de neusspray af nadat ik van mijn Huisarts een andere neusspray heb gehad. We zijn nu iets meer dan 2 maand verder.

Ik moest cold turkey stoppen, ook gedaan! Maar na een paar weken nogsteeds niezen en traanogen, dus een allergie-spray gekregen en nu van alle klachten af. Die spray heb ik ook maar een weekje gebruikt trouwens.

hwn

Re: Neussprayverslaving aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:09

Heb niet hele topic doorgelezen, dus kan zijn dat het al gezegd is, maar de meeste neussprays mag je max. 14 dagen gebruiken, anders krijg je "rhinitis medicamentosa": neus wordt geïrriteerd door neussprays, waardoor je weer naar neusspray grijpt, waardoor neus weer geïrriteerd wordt, en ga zo maar verder.

Enige neusspray die je quasi onbeperkt mag gebruiken (zelfs tot 10x/dag), is fysiologisch serum zoals Physiomer en Naaprep bijv. (weet niet of NL dezelfde merknamen heeft als Be), da's hetzelfde als die gebruikt wordt om de neusjes van baby's te spoelen, aangezien die hun neus nog niet kunnen snuiten.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:20

Dreamy schreef:
sietske83 schreef:
Ik ben gelukkig nog steeds van de neusspray af nadat ik van mijn Huisarts een andere neusspray heb gehad. We zijn nu iets meer dan 2 maand verder.

Ik moest cold turkey stoppen, ook gedaan! Maar na een paar weken nogsteeds niezen en traanogen, dus een allergie-spray gekregen en nu van alle klachten af. Die spray heb ik ook maar een weekje gebruikt trouwens.

Ik heb hem nog geen 5 dagen gebruikt :D En was er toen vanaf.
Mag nu op recept die spray halen van de huisarts als ik hem nodig ben.
Ben blij dat ik ervan af ben :)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 00:41

Dit word mijn eerste avond zonder. Al een paar keer gedacht "oh neus zit vol maar even sprayen dan" om vervolgens te denken "oh nee dat zou ik niet meer doen" :))

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 00:45

Ik meld me ook als dat mag.
Ik ben 5 maanden geleden cold turkey gestopt.. Mocht het niet meer gebruiken vanwege zwangerschap.
Overdag nergens last van, maar 's avonds toch vaak een dichte neus.
Ik mag in principe wel zoutoplossing gebruiken, maar dat werkt totaal niet.

Na mijn zwangerschap moet ik terug naar de ha, voor een doorverwijzing naar de kno arts, want iets is er dus blijkbaar niet goed in m'n neus haha.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 01:14

hwn schreef:
Heb niet hele topic doorgelezen, dus kan zijn dat het al gezegd is, maar de meeste neussprays mag je max. 14 dagen gebruiken, anders krijg je "rhinitis medicamentosa": neus wordt geïrriteerd door neussprays, waardoor je weer naar neusspray grijpt, waardoor neus weer geïrriteerd wordt, en ga zo maar verder.

Enige neusspray die je quasi onbeperkt mag gebruiken (zelfs tot 10x/dag), is fysiologisch serum zoals Physiomer en Naaprep bijv. (weet niet of NL dezelfde merknamen heeft als Be), da's hetzelfde als die gebruikt wordt om de neusjes van baby's te spoelen, aangezien die hun neus nog niet kunnen snuiten.

Dat is iets waar elke (ex) gebruiker van op de hoogte is, en daarom is het ook zo lastig over het algemeen. Eens begonnen, iets te lang door gebruiken, en vervolgens blijf je er naar grijpen :j

sietske83 schreef:

Super! *\o/*

Dreamy schreef:
sietske83 schreef:

Ook super! *\o/* Hoe beviel de cold turkey zelf? Slapeloze nachten of viel het mee?

MDJ schreef:
Dit word mijn eerste avond zonder. Al een paar keer gedacht "oh neus zit vol maar even sprayen dan" om vervolgens te denken "oh nee dat zou ik niet meer doen" :))

Duimpjes draaien voor je mee, want pas nu zul je gaan merken of en hoe erg je neus er al aan gewend is :P

Jennnnn schreef:
Ik meld me ook als dat mag.
Ik ben 5 maanden geleden cold turkey gestopt.. Mocht het niet meer gebruiken vanwege zwangerschap.
Overdag nergens last van, maar 's avonds toch vaak een dichte neus.
Ik mag in principe wel zoutoplossing gebruiken, maar dat werkt totaal niet.

Na mijn zwangerschap moet ik terug naar de ha, voor een doorverwijzing naar de kno arts, want iets is er dus blijkbaar niet goed in m'n neus haha.

Tuurlijk ben je welkom :j
Oh bakkes, zoutoplossing...dat heeft voor mij nog nooit resultaat gehad :+
Ben benieuwd waar het onderzoek op uit zal draaien :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 01:20

Ik ben er ook twee jaar verslaafd aan geweest, misschien nog wel langer. Tot ik een jaar geleden een vriend kreeg. Ik vond het nogal gênant, dus eerst steeds stiekem het toch gebruiken. Later heb ik het verteld en toen ik het zo zei en vooral ook door het idee dat ik er niet de rest van m'n leven er mee bezig wilde zijn, ben ik gestopt. M'n vriend heeft daar ook bij geholpen, ik ben ook cold turkey gestopt.

Nu heb ik het al bijna een jaar niet meer nodig, laatst was ik verkouden, toen een keer neusspray gebruikt. Maar na twee dagen niet meer nodig gehad!

Ik heb er helaas wel een gat in m'n neus tussenschot aan over gehouden, maar ach, geen last van en je ziet het toch niet ;)

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 01:47

Tigress, zal nog even duren.. Ben in februari uitgerekend.. En pas daarna gaat m'n ha mij doorverwijzen. Gezien ze nu toch niks kunnen doen :)

Ik denk zelf dat er iets binnen in m'n neus niet goed staat. Ooit met paardrijden een ongelukje gehad waarbij, achteraf gezien, m'n neus is gebroken. Toen gewoon mee doorgelopen.. ;)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 11:24

Oi jasz, bij jou heeft het dus wel gevolgen gehad :o Welke gebruikte je exact? Ik ben namelijk wel benieuwd of het soort neusspray uitmaakt.

Jennnn, dat is al sneller dan je denkt :P Wanneer ben je exact uitgerekend? :D
Ah, ja, dat klinkt logisch inderdaad :j Ik heb inmiddels al wel vaker gehoord dat het prima iets in de neus kan zijn wat niet goed staat waardoor het komt.
Heb zelf getwijfeld of ik een onderzoek moest laten doen, maar nadat het goed ging na de cold turkey heb ik het maar niet gedaan omdat het daarna eigenlijk gewoon goed ging :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 11:45

Ik was vroeger ook verslaafd aan Neusdruppels,spray was er toen nog niet.
Als het flesje leeg was,en ik had dus niets meer, dan deed ik er wat water in.En dan dacht ik gewoon dat het neusdruppels waren.Het schijnt dus ook tussen je oren te zitten deze verslaving.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:05

Tigress schreef:
Oi jasz, bij jou heeft het dus wel gevolgen gehad :o Welke gebruikte je exact? Ik ben namelijk wel benieuwd of het soort neusspray uitmaakt.

Jennnn, dat is al sneller dan je denkt :P Wanneer ben je exact uitgerekend? :D
Ah, ja, dat klinkt logisch inderdaad :j Ik heb inmiddels al wel vaker gehoord dat het prima iets in de neus kan zijn wat niet goed staat waardoor het komt.
Heb zelf getwijfeld of ik een onderzoek moest laten doen, maar nadat het goed ging na de cold turkey heb ik het maar niet gedaan omdat het daarna eigenlijk gewoon goed ging :D

Ik had er altijd een met iets van xylotol ofzo iets. Ik weet natuurlijk niet zeker of het daar van komt. Op zoiets let je nooit en dan ineens merk je dat je het hebt. Ik was toen al gestopt. Op internet staan wel meer verklaringen, maar het kan er door komen ja. In ieder geval een goede reden om ermee te stoppen ;)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:32

Eerste nacht overleefd *\o/* wel een paar keer wakker geweest omdat ik zo'n droge mond had.. Vanmorgen zat mn neus ook heel erg vol maar nu gaat het goed en kan ik redelijk vrij ademen. Na hoe lang ging het beter bij jullie?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:37

Cold turkey is het beste in dit geval.. heb t ook gehad. Maar na een nacht bij een vriendin te slapen en mn neusspray te vergeten was het helemaal klaar. Zelfgemaakte zoutoplossing gemaakt voor die nacht (au :') ) en daarna gestopt. Paar nachten slecht geslapen en benauwd en Ziekig gevoeld, ik begin er niet meer aan :) succes voor degene die nog willen stoppen!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 12:45

gohya schreef:
Ik was vroeger ook verslaafd aan Neusdruppels,spray was er toen nog niet.
Als het flesje leeg was,en ik had dus niets meer, dan deed ik er wat water in.En dan dacht ik gewoon dat het neusdruppels waren.Het schijnt dus ook tussen je oren te zitten deze verslaving.

Ik heb dat ook eens geprobeerd, helaas trapte mijn neus er al gauw niet meer in :')

jasz schreef:
Ik had er altijd een met iets van xylotol ofzo iets. Ik weet natuurlijk niet zeker of het daar van komt. Op zoiets let je nooit en dan ineens merk je dat je het hebt. Ik was toen al gestopt. Op internet staan wel meer verklaringen, maar het kan er door komen ja. In ieder geval een goede reden om ermee te stoppen ;)

:j Dat is de werkzame stof inderdaad, maar ik bedoel had je Otrivin (ik kan me voorstellen dat de menthol namelijk een harde is voor je neus, die aanslag moest ik altijd doorstaan als ik verkouden was, dan werkte gewone spray niet meer :'))
Ik had verder altijd huismerk van de drogist (Etos, DA Drogist, Kruidvat)

MDJ schreef:
Eerste nacht overleefd *\o/* wel een paar keer wakker geweest omdat ik zo'n droge mond had.. Vanmorgen zat mn neus ook heel erg vol maar nu gaat het goed en kan ik redelijk vrij ademen. Na hoe lang ging het beter bij jullie?

Bij mij ging er een dikke week overheen voordat ik écht verschil merkte, maar de eerste drie dagen waren het ergst. Maar goed, elke keer als ik weer een uur erop had zitten was ik trots dat ik niet gebruikt had. Dat werden dagen, weken, en nu inmiddels maanden :D
Heb veel op kunnen vangen door te bewegen, als ik in beweging was kreeg ik mijn neus makkelijker leeg.

Vivian__ schreef:
Cold turkey is het beste in dit geval.. heb t ook gehad. Maar na een nacht bij een vriendin te slapen en mn neusspray te vergeten was het helemaal klaar. Zelfgemaakte zoutoplossing gemaakt voor die nacht (au :') ) en daarna gestopt. Paar nachten slecht geslapen en benauwd en Ziekig gevoeld, ik begin er niet meer aan :) succes voor degene die nog willen stoppen!

Haha, hoezo au? Te veel zout? :')

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:57

Oh ik had verschillende merken, werkzame stoffen zijn hetzelfde. Ik heb echt van alles gehad

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:00

22 februari ben ik uitgerekend, dus dat wordt wel maart/april eer we actie gaan ondernemen :)
Ik gebruik heeeeeel af en toe, als het echt erg is, een beetje vicks vaborub, door de menthollucht gaat je neus ook wele ven open :)

Lodewijk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:07

Dramaaaaa hier ook erg 'verslaafd' geweest aan neusspray. Tot ik gehoorschade erdoor kreeg..nu half jaar gestopt. Tis me gelukt met allergie neusspray. Eerst samen met een gewone en zo steeds meer afgebouwd! Ben er nogal trots op dat het gelukt is hahaha

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:28

Tigress mijn neus trapte er ook niet in. :D

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:46

Ik ben ook twee keer flink neusspray-verslaafd geweest. Bij de eerste keer kreeg ik Nasonex en daarmee bleef mijn neus na een paar jaar prima open, en op een gegeven moment heb ik niet meer gevraagd om een herhalingsrecept.

Dat was niet slim, want ik kreeg bijholteontsteking met uiteraard een flink verstopte neus, waarvoor ik toch weer xylometazoline ging sprayen. En moest blijven sprayen, steeds meer := . Inderdaad, overal voorraadjes, etc. :+

Begin 2013 toch maar weer naar de huisarts, een andere intussen. In eerste instantie cold turkey gestopt, maar de slijmvliezen bleven opgezet. Daarna verder met allergietabletten, Nasonex, maar dat bleek niks meer te doen, net zo min als Avamys en eh..., nog zo'n goedje *naam kwijt*.

Ik had constant slapeloze nachten, hoofdpijn, humeur om op te schieten en die neus bleef maar dichtzitten. Uiteindelijk zijn de dag na Pasen de onderste neusslijmvliezen operatief verwijderd, en sindsdien is alle leed geleden +:)+ . Ik zit nu al ruim een week met een flinke voorhoofds- en bijholteontsteking, en alles zit dicht, maar níet mijn neus :D .

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:56

Hier ook iemand die aan het afkicken is! Ik ben twee/drie weken geleden begonnen met nog maar 1 neusgat te sprayen. Als ik helemaal niet spray, zit het uiteindelijk zo dicht, dat ik met slikken geen adem met kreeg en dus ook niet kon eten en drinken etc. Dus dat was geen optie. Nu is mijn ene neusgat bijna zo goed al weer normaal. Dus begin ik langzaam de ander ook minder te sprayen. Ik moet zeggen dat ik het nu nog 1x per dag gebruik.. dus we zijn goed op weg.. :D

Ik vond het gewoon zo'n drama.. ik was elke keer half in paniek als ik geen neusspray bij me had :+

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 14:04

:oo Gwen, wat lijkt dat me heerlijk! De ontsteking niet natuurlijk :') Maar wel dat je nu niet je neus dicht hebt zitten :D

Nasonex heeft voor mij nog nooit geholpen helaas. Moest het gebruiken voor de hooikoorts, maar het zorgde juist voor een verstopte neus, niesaanvallen en bloedneuzen :+

femke_harley schreef:
Hier ook iemand die aan het afkicken is! Ik ben twee/drie weken geleden begonnen met nog maar 1 neusgat te sprayen. Als ik helemaal niet spray, zit het uiteindelijk zo dicht, dat ik met slikken geen adem met kreeg en dus ook niet kon eten en drinken etc. Dus dat was geen optie. Nu is mijn ene neusgat bijna zo goed al weer normaal. Dus begin ik langzaam de ander ook minder te sprayen. Ik moet zeggen dat ik het nu nog 1x per dag gebruik.. dus we zijn goed op weg.. :D

Ik vond het gewoon zo'n drama.. ik was elke keer half in paniek als ik geen neusspray bij me had :+

Zo herkenbaar. En de deur uit gaan en checken of je wel spray bij je had :+ En als je het toch was vergeten (of je hebt het verkeerde/lege flesje) kwam er een halve paniekaanval :+
Maar goed op weg inderdaad! Dat lukte mij niet, maar 1 neusgat per keer. Ik ergerde me zo aan het andere neusgat, dat ik niet kon slapen voordat daar een pufje in zat :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:06

Ik heb al jaren een verslaving, dankzij mijn moeder :roll: Inmiddels ben ik zo ver dat ik zelf in zie dat het enorm slecht is. Ik heb altijd wel een flesje naast mijn bed staan, die gebruik ik alleen als mijn neus echt dicht zit. Anders kan ik gewoon echt niet slapen en ik heb al een chronisch slaaptekort := Mijn moeder is nogal nonchalant, maar die heeft wel meer slechte verslavingen dus ik laat haar maar lekker. Zij koopt bijna elke week twee flesjes :+ Ik doe er best lang mee en op het laatst een paar druppels water erbij en hij kan nog langer mee! :D

Ik zou wel helemaal willen stoppen, maar dat wordt best moeilijk.. Ik kan me die slapeloze nachten gewoon echt niet veroorloven. Dus dan maar een verslaving. Ik pas mijn spray altijd wel aan aan hoe dicht mijn neus zit! Beetje dicht is een halve spray (of minder), helemaal dicht is een hele spray.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:09

Ja.. Gelukkig werkt dit.. anders weet ik niet hoe het anders had moeten doen.. :=

Het is bij mij begonnen door hooikoorts. Ik kreeg idd een Nasonex, maar kreeg daar ook hele erge bloedneuzen enzo van.. dus toen maar begonnen met neusspray (je moet wat toch haha).. geen verstandige keuze. Nu heb ik gelukkig wel tabletjes die redelijk werken..

IK MOET GEWOON VAN DIE NEUSSPRAY AF :+

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:11

Ghostattack schreef:
Ik heb al jaren een verslaving, dankzij mijn moeder :roll: Inmiddels ben ik zo ver dat ik zelf in zie dat het enorm slecht is. Ik heb altijd wel een flesje naast mijn bed staan, die gebruik ik alleen als mijn neus echt dicht zit. Anders kan ik gewoon echt niet slapen en ik heb al een chronisch slaaptekort := Mijn moeder is nogal nonchalant, maar die heeft wel meer slechte verslavingen dus ik laat haar maar lekker. Zij koopt bijna elke week twee flesjes :+ Ik doe er best lang mee en op het laatst een paar druppels water erbij en hij kan nog langer mee! :D

Ik zou wel helemaal willen stoppen, maar dat wordt best moeilijk.. Ik kan me die slapeloze nachten gewoon echt niet veroorloven. Dus dan maar een verslaving. Ik pas mijn spray altijd wel aan aan hoe dicht mijn neus zit! Beetje dicht is een halve spray (of minder), helemaal dicht is een hele spray.

En een neusgat sprayen? En dan op de kant gaan slapen welke dicht zit. Na 2 dagen werd ik wakker met een verstopt neusgat zand e kant die ik sprayde en was die ik niet sprayde open. Ik kon ook niet helemaal zonder.

Helaas helpt een halve spray ook niet echt bij verminderen omdat toch het stofje wordt opgenomen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:17

Ik heb van alles geprobeerd, maar elke keer lig ik letterlijk wakker tot de volgende ochtend of ik word hyperventilerend wakker :+ Slaap is heel belangrijk voor mij met mijn vitaminetekort dus dan liever de neusspray..
Hier trouwens ook hooikoorts en allergisch voor paarden (handig!), dus dat is altijd erg fijn in de lente/zomer.