Hoogbegaafde lotgenootjes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:51

Veel dingen herken ik wel in dit topic, kennelijk hebben mensen dan toch aardig gelijk over het feit dat ik toch minstens licht hoogbegaafd ben.
Ik heb Asperger, een vorm van autisme en die zijn meestal niet dom.
Het brengt wel weer rare dingen met zich mee.
Ik heb helaas door die Asperger wel maar VMBO gedaan en daarna mijn MBO diploma gekregen bij een pakje boter.
Toen was er hier in de buurt geen optie voor hoger niveau met ondersteuning die ik nodig had, of ik mocht niet terugzakken als het niet ging zonder ondersteuning..
Met je rug tegen de muur dus als ouder.

Anyway uiteindelijk ben ik geslaagd met de beste cijfers van alle kandidaten van mijn examenjaar op het vmbo zonder ook maar iets te doen. Ook niet leuk want ik heb me he-le-maal stuk verveeld en motivatie om te leren heb ik zo dus nooit meegekregen.
Verder als ik iets niet snap, dan snap ik het ook echt niet, dan heeft het even tijd nodig.

Verder lijkt het zich bij mij wel op bepaalde vlakken te richten, ik ben benieuwd of dat bij meerder mensen hier ook zo is? Dat je ook gewoon vakken hebt waar je niet goed in bent?
Zo ben ik geen rekenwonder als je methodes erom heen flanst die nergens op slaan, en natuur scheikunde duurde altijd wel even voor het kwartje viel.
Daarna werd ik ziek en kreeg ik mede ernstige concentratieproblemen ten gevolge van Lyme, waar ik nu van aan het herstellen ben, dat heeft me wel een mega knauw gegeven.
Ik kon geen 4 bladzijdes meer lezen zonder kwijt te zijn wat er op bladzijde 1 stond. -O-
Ik kon altijd alles prima en nu moet ik over een bult faalangst heen zien te komen, door het feit dat ik ziek geworden ben en dat gaat beetje bij beetje beter.

Mijn hoofd heeft me qua lyme dan weer niet in de steek gelaten, ik heb hoe lastig ook soms wel mijn eigen genezing in gang kunnen zetten.
Regulier was geen optie meer en voor de diagnose wisten ze het niet.
Uiteindelijk zelf heel veel al bereikt in relatief korte tijd, ik werk met dingen waar de meeste mensen toch wel een opleiding voor doen op zijn minst.
Het lijkt voor mij simpel, maar volgens mijn medepatienten is dat het niet..
Ik kan vooral heel erg goed verbanden leggen met mijn ziek zijn, ik kan van het geheel wat ik weet onwijs simpel een keten maken wat verband houdt met elkaar en daar simpel nieuwe dingen aan toevoegen.

Herkent iemand dat specifieke?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:18

Aria_zz schreef:
Vroeg me trouwens af wat jullie van school (gewoon of hoger) vonden? Omdat dat ook 'geestdodend' kan werken, zodat de hersenen niet vrij kunnen beredeneren maar de leerstof voor examens de hele tijd opnieuw moeten doorkauwen. Of hebben jullie hier geen last van? Vraag kwam in me op en ik dacht, ik stel hem even :o

Mijn basisschool was vreselijk, maar dat lag meer aan de manier van lesgeven. Ik heb op de basisschool bijzonder weinig geleerd buiten de dingen waar ik zelf heel veel interesse in had.

Op de middelbare school heb ik nergens last van gehad. Ik had superveel hobby's, snapte alles meteen dus na schooltijd was ik heerlijk vrij en kon ik heel veel leuke dingen doen.

Aria_zz

Re: Hoogbegaafde lotgenootjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:48

Sorry voor de late reactie, maar bedankt voor jullie antwoord!

Mok fish, bij mij is het alvast zo dat sommige dingen idd vlotter gaan dan andere. Niet op alle vlakken gaat leren en verstaan even vlot.
Wat vervelend van de Lyme, zorg maar goed voor jezelf, zodat je er weer helemaal bovenop komt. Ik heb klierkoorts gehad en soms keert dat terug in vermoeidheid en concentratie verlies, echt vervelend als je dingen gedaan wil krijgen.
Ik heb dat specifieke ook wel op medisch vlak (maar ben er niet mee bezig dus dat blijft wat steken) en geschiedenis. Ik link heel gemakkelijk geschiedenissen en datums, ook al versta ik niet waarom maar heb het toch juist.

Sheran, wel fijn dat je je ei kwijt kon in hobbies, dat moet ook wel helpen lijkt me als je zo vlug met alles weg bent, dan hoeft het niet te vervelen. Op de basisschool lijkt het me nog normaal dat je idd maar opneemt wat je interessant vond.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:35

Ja, ik ben er eindelijk achter wanneer ik er last van heb.

Ik denk sneller dan anderen en sla denkstappen over. Ik zit in een bestuur, en vaak doe ik snel een voorstel (zonder ellenlange kletspraat), wat ik een logisch voorstel vind, en dan schieten ze het af. En een kwartier praten later komt iemand anders op PRECIES hetzelfde voorstel uit en die krijgt dan applaus. Ik word er agressief van en voel me dan enorm gepasseerd :+ Ik heb het idee dat ik in samenwerkingen wel vaker gewoon heel lang zit te wachten totdat mensen eindelijk iets doorkrijgen. Herkennen jullie dit?
Laatst bijgewerkt door Sheran op 14-09-14 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:38

Oh yeah, dat herken ik zeker :=

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:51

Hier ook hoogbegaafd

Ik ben in groep 3 op alles getest hier kwamen veel dingen uit oa; ADD dislexyie, discalculie, hoogbegaafd, gee diepte zicht, lichtelijk blind in ooghoeken, hypermobiel en geen coördinatie tussen handen en benen (drummen zou ik dus never nooit kunnen)

Met Cito toets havo-vwo advies gekregen maar toch de mavo gedaan. Als ik havo-vwo gedaan zou hebben zou ik te veel stress mee krijgen wat gewoon niet leuk is.
Ik heb heel de mavo met 2 vingers in mijn neus gedaan en ben ook geslaagd met allemaal 7-ens en 1 6 voor Duits.
Ik ga nu de paardenhouderij n4 doen in 3 jaar en ga hierna naar de pabo :D

Waarom ik niet 2 jaar de havo doe? Ik ben het zat op de middelbare en met enkel een havo diploma kom je nog niet aan de bak. Voor 1 jaar langer leren op het mbo heb ik dus een vak specifiek diploma en kan ik dus gaan werken. Zenuwachtig voor dingen ben ik wel maar ik word niet ziek oid.

Mijn knobbel zit in wiskunde (niet in rekenen) en biologie

En zoals hierboven ja in samenwerking zit ik vaak van; hallo schiet is een end op

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:25

Sheran schreef:
Ja, ik ben er eindelijk achter wanneer ik er last van heb.

Ik denk sneller dan anderen en sla denkstappen over. Ik zit in een bestuur, en vaak doe ik snel een voorstel (zonder ellenlange kletspraat), wat ik een logisch voorstel vind, en dan schieten ze het af. En een kwartier praten later komt iemand anders op PRECIES hetzelfde voorstel uit en die krijgt dan applaus. Ik word er agressief van en voel me dan enorm gepasseerd :+ Ik heb het idee dat ik in samenwerkingen wel vaker gewoon heel lang zit te wachten totdat mensen eindelijk iets doorkrijgen. Herkennen jullie dit?

Haha ja, ik heb dat al lang opgegeven en zorg ervoor dat mijn gesprekspartner zelf tot de conclusie komt. Als ik het voorzeg is het niet goed.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:44

Leer mij dat :+

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:15

Ik kwam dit topic per toeval tegen en ben wat gaan lezen, maar oh ik herken mezelf vrijwel overal in :+ . 'Voor de grap' zo'n IQ-test gedaan bij mensa, daar kwam uit dat het niet onwaarschijnlijk zou zijn dat ik hoogbegaafd ben. Officieel getest ben ik niet, en als het aan mij ligt laten we dat lekker zo, maar de 'problemen' en ongemakken die anderen hier beschrijven geven toch wel aan dat ik niet de enige ben die zo in elkaar steekt (en daar ben ik stiekem toch wel een beetje blij om) :)