Ik ben GEEN donor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:20

Mijn hele familie is geen donor, ik zelf wel. Eigenlijk heb ik de tegenovergestelde wens: wil niets ontvangen (tenzij ik op dat moment nog erg jong ben), maar wil wel geven.
Ik kan me erg goed vinden in de argumenten om geen donor te zijn en ik ben ook wars van het hele systeem met dat je automatisch donor bent. Maar toch zou ik graag iets voor anderen willen betekenen als dat mogelijk is. Van nature ben ik erg gul en wil dat graag doorzetten mocht ik ooit hersendood geraken.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:29

Salsa schreef:
Kan het ook niet laten eigenlijk dus na ff twijfelen: Zijn de bewuste niet donoren en niet willen ontvangen ook gelovig opgevoed?

Ik ben gelovig opgevoed en ik ben juist WEL donor.. :)

sneeuwpop

Re: Ik ben GEEN donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:58

Vind het systeem wel naar dat je geen invloed hebt op wie je organen krijgt.
Zo wil ik niet dat mensen die hun lever zelf verkloot hebben recht hebben op een lever.
2e kans is mooi, maar niet als iemand op de lijst daardoor geen lever krijgt en daar zelf niks aan kon doen....
ook zou ik niet aan criminelen etc willen geven... wat dacht je van een pedofiel....
Nee dank je!

Toch ben ik wel donor. Alleen de ogen en het hart blijven om de bovenste reden.
Toch ook om de reden van verhalen dat ze bij de ontvanger kunnen lijden tot speciale onverklaarbare dingen.
Zou het een goed mens zijn, zou ik er voor open staan, maar zolang dat niet 100% is deel ik alleen de rest indien mogelijk.

Voor de wetenschap doe ik ook niet meer.
Helaas is daar misbruik van gemaakt. Het oneerbiedig om gaan met lichaamsdelen gaat voor mij echt te ver.
Niet zozeer voor mezelf, maar wel voor mijn nabestaanden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:13

Ik denk misschien anders dan de meeste mensen, maar feitelijk gezien leven er al veel te veel mensen op deze aarde. Voor iedere ziekte die opgelost word, komen er 3 nieuwe voor terug. De mens is gewoon ongezond, en dat zal alleen veranderen als er minder mensen op deze planeet komen. Tot de tijd dat er maatregelen worden genomen wil ik géén donor zijn. Wel ben ik O negatief, dus ik ben wel bloeddonor.

Ik ben niet tegen medisch ingrijpen, integendeel, maar er zijn zoveel mensen die 'opgelapt' worden. Nieuw levertje, nieuw hart. Operatie hier, operatie daar. Waar is de grens? We zijn toch geen lappenpoppen? Als je einde daar is, is ie daar. Een operatie om een tumor te verwijderen heb ik niks op tegen, maar een in het algeheel ongezond persoon gezond proberen te maken: dat gaat nooit lukken. Hetzelfde geldt voor de mens: een ongezond ras gezond maken lukt niet. Wel kunnen er minder mensen komen en meer diversiteit, waardoor het ras in het algemeen gezonder wordt. Is beter voor de mens, is beter voor de dieren, is beter voor de aarde.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:24

Ook ik ben geen Donor maar ik wil ook niet ontvangen.
Bloeddonor ben ik wel aan het overwegen.

Mijn reden mensen moeten niet te veel ingrijpen in de natuur. Als het lichaam zegt op dan is het bij mij ook op. Ik ben nu 28 en loop al 10 jaar met een papier in mijn portomonee dat ik niet gereanimeerd wil worden en niet beschikbaar ben om uit te delen.

Iedereen die wel donor is kan ik niks anders zeggen respect

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:27

antje_vip schreef:
Bloed zou ik wel willen ontvangen mocht dat nodig zijn. Of een pruik van echt haar. Verder kan ik mij zo snel niks bedenken waarin ik van een donor iets zou willen. :)

Als ik een kind zou hebben, zou ik die nooit medische zorg onthouden, deze zou van mij ook een donor-iets krijgen mocht dit noodzakelijk zijn. Als ie oud genoeg is kan hij daar zelf over beslissen.

En nee ik ben niet gelovig.

Over het ongeluk-snel-donor-nodig verhaal, heb ik nog niet bij stilgestaan. Maar ik heb er ook nog niet mee te maken gehad, dus ik weet niet wat ik zou beslissen mocht ik ziek worden of een ongeluk krijgen.

En waarom ik mijn goede organen mee het graf inneem; ik vind deze medische ontwikkeling een stap te ver gaan.

grappig, je bent zelf geen donor omdat je het te ver vindt gaan maar mocht het nodig zijn dan wil je wel ontvangen.
Ook om een geliefde zou je geen moeite hebben met ontvangst.

Dan denk ik heel snel van, zelf niet iets af willen staan mocht het na je dood kunnen en mogelijk zijn, dan ook niets ontvangen om zelf een gelukkiger leven te kunnen lijden.

Ik ben echt heel stellig, geen donor willen zijn, dan ook niets mogen ontvangen.

Ik zelf ben al donor zo lang ik me kan herinneren, mijn moeder ook, mijn vader was het niet.
Ik respecteer verder ieders keus hoor, begrijp me niet verkeerd maar sommige kunnen wel erg krom denken vind ik.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:28

Cyella schreef:
Ik denk misschien anders dan de meeste mensen, maar feitelijk gezien leven er al veel te veel mensen op deze aarde. Voor iedere ziekte die opgelost word, komen er 3 nieuwe voor terug. De mens is gewoon ongezond, en dat zal alleen veranderen als er minder mensen op deze planeet komen. Tot de tijd dat er maatregelen worden genomen wil ik géén donor zijn. Wel ben ik O negatief, dus ik ben wel bloeddonor.

Ik ben niet tegen medisch ingrijpen, integendeel, maar er zijn zoveel mensen die 'opgelapt' worden. Nieuw levertje, nieuw hart. Operatie hier, operatie daar. Waar is de grens? We zijn toch geen lappenpoppen? Als je einde daar is, is ie daar. Een operatie om een tumor te verwijderen heb ik niks op tegen, maar een in het algeheel ongezond persoon gezond proberen te maken: dat gaat nooit lukken. Hetzelfde geldt voor de mens: een ongezond ras gezond maken lukt niet. Wel kunnen er minder mensen komen en meer diversiteit, waardoor het ras in het algemeen gezonder wordt. Is beter voor de mens, is beter voor de dieren, is beter voor de aarde.

Pffff wat wordt ik akelig va dit soort opmerkingen.
Ik pak jou er nu uit omdat je 1 vd vele bent.

Maar wat vind jij van de vliegramp? Was het gewoon hun tijd? De mensen die overvaren zijn door een speedboot? Het 2 jarige jongetje dat hier laatst is doodgereden omdat iemand zat te bellen achter het stuur? Allemaal te veel op aarde?

Of is dat wel erg? Stel die mensrn waren te redden door een donor?

Ik ben een moeder van een 2.5 jarig meisje en 5 maanden oude baby. Als ik door een ongeluk oid een donor nodig heb hoop ik zo dat hij er is want ik ben nu meer nodig dan ik ooit in mijn leven nodig zou zijn.

En nee een donornier oid wordt niet zomaar gegeven. Mijn oudtante heeft van haar 63 ste tot 74ste moet dyaliseren omdat ze niet voldeed aan alle eisen voor donor. In eerste instantie te ziek dus te veel kans op afstoten en daarna was ze te oud.
Overigens was ze het daar zelf volledig mee eens. Zij vond andere daarin ook belangrijker. Liever iemand met nog een heel leven voor zich

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:35

Afbeelding

Deze heeft een aantal dagen geleden een nieuw hart gekregen, dus volgens een paar bokkers had dit kind beter kunnen sterven?

Want er zijn teveel mensen, of de medische ontwikkeling gaat te ver.

Ik heb respect voor mensen die niet doneren, maar geen weinig respect voor het gebrek aan empathie.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:38

volgens mijn principe had hij inderdaad moeten sterven.
Het klink hard en egoistisch maar persoonlijk ergens heeftde natuur een fout gemaakt.
Ja het klinkt hard maar het is mijn mening. hoop dat je die kan respecteren.
Laatst bijgewerkt door Daks op 05-08-14 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:38

Ik heb respect voor mensen die toch doneren, zonder willen te ontvangen, andersom niet ... sorry, vind dat wel zo egoïstisch -O-

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:43

Salsa schreef:
Cyella schreef:

Pffff wat wordt ik akelig va dit soort opmerkingen.
Ik pak jou er nu uit omdat je 1 vd vele bent.

Maar wat vind jij van de vliegramp? Was het gewoon hun tijd? De mensen die overvaren zijn door een speedboot? Het 2 jarige jongetje dat hier laatst is doodgereden omdat iemand zat te bellen achter het stuur? Allemaal te veel op aarde?

Of is dat wel erg? Stel die mensrn waren te redden door een donor?

Ik ben een moeder van een 2.5 jarig meisje en 5 maanden oude baby. Als ik door een ongeluk oid een donor nodig heb hoop ik zo dat hij er is want ik ben nu meer nodig dan ik ooit in mijn leven nodig zou zijn.

En nee een donornier oid wordt niet zomaar gegeven. Mijn oudtante heeft van haar 63 ste tot 74ste moet dyaliseren omdat ze niet voldeed aan alle eisen voor donor. In eerste instantie te ziek dus te veel kans op afstoten en daarna was ze te oud.
Overigens was ze het daar zelf volledig mee eens. Zij vond andere daarin ook belangrijker. Liever iemand met nog een heel leven voor zich

Snap je opmerking volkomen. Wil even vooraf zeggen dat ik de vliegrampen die de laatste tijd gebeurd zijn echt verschrikkelijk vind. Volg dat ook op dagelijks. Ik ben dus niet onmenselijk :')

Maar al de dieren die dood gaan door al onze behoeftes: daar word ook niet naar gekeken. Hun leefomgeving wordt zolang toegetakeld en afgebroken totdat het niet meer leefbaar is en ze uiteindelijk dood gaan. Zo zijn al (te) veel soorten uitgestorven. Ik vind een geheel genetisch unieke diersoort belangrijk dan een mens, waar er al -cru gezegd- genoeg van zijn. Die dieren vragen daar ook niet om. En de organisatie die er iets aan proberen te doen, kunnen er bijna niks aan doen vanwege de vele vraag door de mensheid.

Nu is dat een heel ander punt, maar ongeacht hoe je verwond bent -Dus door je eigen schuld (bijv roken) of door iemand anders zijn schuld- vind ik niet dat iemand een donororgaan zou moeten krijgen. Een beetje uitdunning zou de mens goed doen. Er wordt geleefd alsof we nog een andere planeet hebben om naartoe te gaan, maar dat is helaas nog lang niet de werkelijkheid. Maar geld nú hebben is natuurlijk belangrijker dan het overleven van deze planeet en zijn unieke flora en fauna. Daar kan ik gewoon niet met mijn hoofd bij.

In mijn ogen is het tegenover de rest van de aarde oneerlijk om je leven te verlengen dmv een donororgaan. Waarom zou jij er wel recht op hebben, maar een dier wat indirect door jouw gewoontes en behoeftes dood gaat niet? Dát is pas egoïstisch in mijn ogen: zelf je leven verlengen maar wel andere levens wegnemen. Is hét recept voor alle prachtige dieren die op deze aarde rondlopen uit te roeien. Indien de mens niet zo leefde, was het al een stuk minder erg geweest, maar voor nu is het in mijn eigen gewoon enorm hypocriet. Wat ik allemaal zeg geldt dus ook voor mezelf: ik zou geen donororgaan aannemen. Wel bloed.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:45

En waarom wel bloed ?
Dat is hypocriet... is ook levensreddend of -verlengend.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:49

Shirley schreef:
En waarom wel bloed ?
Dat is hypocriet... is ook levensreddend of -verlengend.

Omdat bloed een hulpmiddel is. Je lichaam zelf is goed, maar je hebt alleen een zetje nodig. Het is vaak niet eens echt nodig maar wordt uit voorzorg na een operatie bijvoorbeeld gegeven. Ik ben zelf ook bloeddonor. Ik ben niet tegen operaties, maar als je lichaam slecht of op is, waarom zou je dan delen van je lichaam gaan vervangen?

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:51

Ik ben zelf ook donor. En ik ben blij dat ik mensen Kan helpen na mijn dood.

Ik heb niet het hele topic gelezen maar je kunt alleen doneren als je in het ziekenhuis overlijdt toch?
Dat maakt de kans op donoren nog kleiner en daarom vind ik ook dat het omgedraaid moet worden: iedereen is automatisch donor tenzij ze aangeven het niet te willen.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:52

Daks schreef:
Het klink hard en egoistisch maar persoonlijk ergens heeftde natuur een fout gemaakt.

Ik heb daar geen respect voor om eerlijk te zijn. Het is makkelijk praten met een gezonder lichaam dan dit jongetje.

Bij kanker wel chemo dan?

En wat betreft te natuur. De natuur heeft er ook voor gezorgd dat onze hersenen zich zo hebben kunnen ontwikkelen dat we de kans hebben om dit soort dingen überhaupt te kunnen.

En nee ik zou niet eeuwig doorbehandelen of alles op alles zetten. Maar als een goed leven kan worden behaald......graag

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:54

Salsa schreef:
Daks schreef:

Ik heb daar geen respect voor om eerlijk te zijn. Het is makkelijk praten met een gezonder lichaam dan dit jongetje.

Bij kanker wel chemo dan?

En wat betreft te natuur. De natuur heeft er ook voor gezorgd dat onze hersenen zich zo hebben kunnen ontwikkelen dat we de kans hebben om dit soort dingen überhaupt te kunnen.

En nee ik zou niet eeuwig doorbehandelen of alles op alles zetten. Maar als een goed leven kan worden behaald......graag

En waarom nemen we dan alleen de -volgens jou- rechten, en niet de plichten? Namelijk: voor onze planeet, onze ENIGE leefomgeving zorgen? Met rechten komen plichten. Zolang je niet aan je plichten voldoet is het hypocriet om wel de rechten te willen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:56

Ik ben op dit moment geen donor, maar ben aan het overwegen om bloeddonor te worden.

Orgaandonor word ik sws niet. daar ben ik al over uit. papa overleed (aan kanker), en dat was ergens heel 'mooi' dat je na zijn overlijden thuis gewoon afscheid kon nemen en verdrietig zijn kon waar hij thuis gewoon op zijn bed lag. Ik moet er niet aan denken dat wanneer hij donor was geweest hij in aller snellheid naar weet ik veel waar moest om open gesneden te worden en weet ik veel wat. dat zou zoveel meer stress geven. ik heb het als heel fijn ervaren om in alle rust te kunnen afscheid nemen.

Dit is voor mij echt de hoofdreden om geen donor te worden, gewoon om mijn familie niet die stress en dingen te willen geven enzo

misschien is het egoïstisch, misschien een poedersuiker reden, misschien wel de meest slechte reden die er is voor buitenstaanders, maar voor mij is dit echt heeel belangrijk.

Oh, en ik ben wel christen trouwens, maar voor zover ik weet zijn er geen donors in de familie

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:56

Salsa voor mij geen chemo nee.
Zelfs chemische medicijnen neem ik niet.

Het is mijn mening en mijn levenswijze. ik weet dat ik daarbij mensen tegen het zere been stoor maar so be it.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:57

Voor overbevolking kun je beter aan geboortebeperking doen.. Echter houdt dat ook in dat de economie daar onder zal lijden... ook niet echt wat je wil.

Maar als je geliefde iets krijgt (kanker bijv) zal je Wsl niet meer denken aan " weer 1 minder"

Juist omdat we zoveel kennis hebben om die organen te kunnen gebruiken, kan dat ook de bedoeling zijn van de natuur. We hebben immers hersenen gekregen om ze te gebruiken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:58

Even een vraagje aan mensen die geen organen willen ontvangen. Stel: je hoornvlies laat van de een op het andere moment los (dit kan echt gebeuren, dit is wat een bekende van mij heeft meegemaakt) of je trommelvlies word doorgeprikt of begeeft het?
Dan ga je ook maar verder blind of (gedeeltelijk) doof door het leven omdat dit te verhelpen is met een donororgaan en je dit niet wilt?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:00

Cyella; vind de vergelijking met dieren en de bioindustrie en donorschap niet helemaal te maken.

Ik ben het deels met je eens hoor maar als je ziet hoe weinig mensen qua percentage gered worden door een donor is het een druppel op een gloeiende plaat. Nee dan kan je beter een oorlog hebben als je de bevolking wil uitdunnen. ....maar volgens mij is dat ook niet echt iets wat we willen.

Ik heb bij het conflict in Gaza nou niet zoiets van Nou dat is fijn voor de kippen die anders geslacht moesten worden voor consumptie. Of nu die stad is gebombardeerd en de mensen zijn gedood kan het weer een mooi stukje woestijn worden.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:01

Ik snap niet zo goed waar het vandaan komt dat je niks aan mag nemen als je het zelf ook niet geeft.

Ik ben heel bewust geen donor, maar ik heb geen flauw idee of ik iets aan zou nemen. ik denk ook dat het heel afhankelijk is van wie en wat dat dan is.

Schemerdier

Cyella schreef:

Ik las toevallig vandaag in de krant over een transplantatie van een hart bij een kindje van 4 jaar. VIER! mag die dan niet leven? Kan die eraan doen dat de wereld overbevolkt is? Waarom zou jij/jouw kinderen/jouw familie/vrienden/neefjes, nichtjes, wel mogen leven en hij niet ?

Shadow0

Sammie schreef:
Ik heb vroeger altijd geroepen donor te willen zijn, maar bij het maken van de keuze uiteindelijk voor nee gekozen.. Waarom? Als je ja zegt en je wil bepaalde dingen uitsluiten, moet je dat schriftelijk aangeven bij een of andere instantie.. En dat vind ik een soort van nepperij, dus dan is het gewoon compleet nee.

Huh? Hoe had het dan gemoeten volgens jou? Overigens ook een volledig ja of nee worden geregistreerd bij diezelfde instantie...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:04

Om zelf voor een beperking te kiezen of eerder te sterven vind ik niet zo bijzonder.
Echter om dat niet te willen bij je partner of zelfs kind, Om dan te zeggen dat hij of zij maar dood moet gaan....dat vind ik pas bijzonder.