Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:17

laraxXxemma schreef:
zie het al helemaal voor me dat ze thuis langskomen de dag na mn dood en vragen of ze mijn lichaam mogen hebben %)

Weet je eigenlijk wel hoe orgaandonatie werkt? :) Als je er wat meer over leest, dan kan het je enge ideeen wegnemen of misschien ben je er dan juist van overtuigd dat het niets voor je is. Er komt in elk geval niemand bij je huis langs om te vragen of ze je lichaam mogen gebruiken.

Veel organen zijn alleen onder bijzondere omstandigheden nog geschikt voor donatie. Mijn vader kreeg een herseninfarct en overleed in het ziekenhuis. Hij had toen al geen hersenactiviteit meer. En zelfs toen waren de omstandigheden niet optimaal en konden veel organen al niet meer worden gebruikt.

Anoniem

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:24

Hoe werkt trouwens doneren aan de wetenschap?

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:26

In België ben je eigenlijk automatisch orgaandonor na je dood. Je moet documenten invullen en naar de gemeente doen als je hier tegen bent... Ik ben dus donor ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:28

Horsetopia schreef:
In België ben je eigenlijk automatisch orgaandonor na je dood. Je moet documenten invullen en naar de gemeente doen als je hier tegen bent... Ik ben dus donor ;)

Zou willen dat dat overal zo was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:42

Ik heb mijn haar zeer kort laten knippen. Kan nu eindelijk sinds 2 maand weer een staartje in. Maar zou het zo weer doen. Mijn haar groeit toch zeer snel.

Maar volgende keer laat ik haar in 2 vlechten doen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:47

Ik wilde heel graag bloeddonor worden, maar helaas werd ik weggestuurd omdat mijn aders te dun zijn. Ze waren bang dat ze van mij lastig een zak vol zouden krijgen en dan was het niet bruikbaar, als ik het me goed herinner... Ze kon al moeilijk een ader vinden om testbloed af te nemen..

Wel jammer dat ik daarna een brief thuiskreeg met "Jammer dat u geen donor meer wil zijn." :\

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 16:48

Mijn opa was vroeger ook donor en bij zijn overlijden hadden ze een stuk huid weg gehaald, heel netjes verbandje erom alsof hij zich gestoten had, zeer netjes!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:49

Hier nog een donor :)

Ik ben bloed-, stamcel- en orgaandonor. Alles mogen ze weghalen als ze het kunnen gebruiken :)
Heb lang gewacht tot ik eindelijk donor mocht zijn. Op mijn 18de hing de vlag daar alleen al om uit :D

Bloedgeven is bij mij altijd in minder dan 10 minuten gedaan.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 16:49

Niobe schreef:
Ik wilde heel graag bloeddonor worden, maar helaas werd ik weggestuurd omdat mijn aders te dun zijn. Ze waren bang dat ze van mij lastig een zak vol zouden krijgen en dan was het niet bruikbaar, als ik het me goed herinner... Ze kon al moeilijk een ader vinden om testbloed af te nemen..

Wel jammer dat ik daarna een brief thuiskreeg met "Jammer dat u geen donor meer wil zijn." :\

Balen van die brief inderdaad!
Al denk ik dat het een standdaard mail is dat je bent uitgeschreven ;)
Houd niet weg dat het niet helemaal klopt natuurlijk.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:52

JenW schreef:
Balen van die brief inderdaad!
Al denk ik dat het een standdaard mail is dat je bent uitgeschreven ;)
Houd niet weg dat het niet helemaal klopt natuurlijk.

Ja, dat vermoedde ik ook! Daarom heb ik er ook niks mee gedaan, maar was wel beetje dubbel idd :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:56

Idd ..

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 16:57

Takkie-muis geweldige avatar :')

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:06

Ik ben al een paar jaar orgaandonor en ik heb mij onlangs aangemeld als stamceldonor. :D Ik wil mij ook aanmelden als bloeddonor.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:09

Ik ben orgaandonor :j

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 17:11

Gaaf allemaal!
Veel donors eigenlijk!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:12

Hier ook donor vanaf mijn 18de al.

Omdat ik type 0 negatief als bloedgroep heb overweeg ik ook bloeddonor te worden maar wordt nu nog ff afgeraden omdat ik vrij recent bevallen ben en mijn bloeddruk heel erg laag was en nog steeds is. Beenmerg ben ik me over aan het verdiepen nav het topic

Ben wel echt een ramp om te prikken zelf in het ziekenhuis doen ze er 3 keer over :=

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:14

Niobe schreef:

doen ze daar moeilijk over ja. Oei.

Wellicht dat ze met mij makkelijker zijn vanwege mijn bloedgroep.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:30

Ik zou naast orgaandonor eigenlijk ook graag stamceldonor willen worden. Grote kans dat er verder nooit iets mee wordt gedaan. Maar ik kan niet, maar dan ook echt niet tegen bloed/aderen/etc. Ik meen het. Ik doe meteen 10x langer over het typen van deze post, omdat ik het al voel aan mijn polsen. En ik weiger elk infuus dat ze me in het ziekenhuis willen geven. Nu ben ik ook nog eens iemand die snel flauwvalt, dus dat is niet heel handig. Ik vind dat ik me niet aan moet stellen, degene die de donor nodig heeft is voor zij/haar leven aan het vechten en dan doe ik moeilijk over bloedafname... Maar het zweet breekt me uit bij het idee. Als ze me zelfs voor het testen van het bloed al onder narcose zouden kunnen brengen, dan wil ik wel. :7

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:31

Dat is wel vervelend als je aders te dun zijn.

Daar heb ik geen last van gelukkig, ben makkelijk te prikken.
De laatste keer was ik in 7,5 minuut klaar.
Ik heb A+ en dat kunnen ze goed gebruiken.
Er schijnen heel veel mensen te zijn met A+.

De regel van België over orgaan donatie vind ik wel goed eigenlijk.
Er zijn volgens mij heel veel mensen die best willen doneren, maar het gewoon niet aan hebben gegeven.
Mijn moeder bijvoorbeeld. Ze kon me niet vertellen waarom ze niet geregistreerd stond als donor.
Gewoon nooit over nagedacht.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:13

Ik ben orgaandonor (ze mogen alles hebben) en ik heb nu 2x haar gedoneerd aan Stichting Haarwensen, 1x 25 en 1x 35 cm :)

Mijn oma heeft O negatief en die werd best vaak opgeroepen. Zelf heb ik geen idee welke bloedgroep ik heb maar zit er wel aan te denken om bloeddonor te worden. En misschien stamceldonor, maar ik ga me er eerst even in verdiepen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:42

JenW schreef:
of ze genoeg bloeddonors hebben weet ik niet, maakt mij ook niks uit, het idee dat ik iemand kan helpen vind ik belangrijker.
zo te lezen twijfel je nog erg, ik zou zeggen wacht die 2 jaar lekker af en je kunt het altijd nog doen he, je bent pas te laat naar je 70ste :')

Jaa daarom, ik wacht het rustig af, maar nu het idee dat ik dan zoals jullie zeiden 3x per jaar een halve liter bloed moet missen vind ik toch best veel. Ik vind een keertje prikken ook geen probleem maar tsja elk jaar drie keer vind ik een minder prettig idee.. Zal vast ook wel wennen maar toch :+

Wel dom van die brief zeg

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:44

Oja vergeet ik bijna. Na beide bevallingen heb ik mijn placenta en navelstreng gedoneerd voor stamcelonderzoek.

Dus zwangere dames of toekomstige zwangere dames bespreek het met je gyn of vk. Ze kunnen juist met deze dingen enorme stappen maken

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:47

_Lorette_ schreef:
laraxXxemma schreef:
zie het al helemaal voor me dat ze thuis langskomen de dag na mn dood en vragen of ze mijn lichaam mogen hebben %)

Weet je eigenlijk wel hoe orgaandonatie werkt? :) Als je er wat meer over leest, dan kan het je enge ideeen wegnemen of misschien ben je er dan juist van overtuigd dat het niets voor je is. Er komt in elk geval niemand bij je huis langs om te vragen of ze je lichaam mogen gebruiken.

Veel organen zijn alleen onder bijzondere omstandigheden nog geschikt voor donatie. Mijn vader kreeg een herseninfarct en overleed in het ziekenhuis. Hij had toen al geen hersenactiviteit meer. En zelfs toen waren de omstandigheden niet optimaal en konden veel organen al niet meer worden gebruikt.

Dat was wel een beetje hoe ik het voor me zag zeg maar :+
Heb me er inderdaad nog niet helemaal er in verdiept, maar ik heb mezelf voorgenomen dat pas te gaan doen op mn achtiende. Is nu nog nergens voor nodig, ik laat mn ouders dat nog aankomende twee jaar beslissen mocht er iets gebeuren

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:48

Mij mogen ze helemaal leeghalen als ik overleden ben, ik heb er toch niks meer aan..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:49

JenW schreef:
leuk om nog meer mensen te spreken hierover!
vanwaar jullie keus om bij overlijden delen van je lichaam af te staan?
:)

ik had vandaag het telefoongesprek gehad met de vragenlijst, maar wat een vragen zeg :P
snap natuurlijk dat ze het nodig hebben hoor daar niet van.

nu staat er in het boekje dat bloedgeven ongeveer 10 minuutjes duurt en dan een halve liter word weggehaald, en dat je daarna iets te eten kunt gaan halen om zelf aan te sterken.

weet iemand of dit gratis is en of dat echt nodig is?

Zou je ook als bloeddonor mogen roken? die vraag kwam echt bij me op :)

Ik heb mijzelf op mijn 16e/18e aangemeld als orgaandonor, ik vind het een mooie gedachte dat, indien sommige organen nog bruikbaar zijn, iemand anders voort kan leven met een stukje van mij.

Daarnaast mag ik geen bloeddonor zijn, omdat ik een vriend heb, enorm zonde want mijn bloedgroep is AB- :list: