Eigen risico anticonceptie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 13:03

veerledec schreef:
Maar in België betaal je het grootste deel van je ziektekostenverzekering toch gewoon via je loon? Of is dat niet meer?
Edit: wat ik lees is dat je 7,35% via je loon betaalt. Met een beetje een modaal inkomen van zeg 35.000 per jaar betaal je in België dus aan vaste kosten sowieso € 2.500 per jaar.

Ik was sowieso minderjarig in België, dus misschien dat dat een verschil uitmaakt. Maar van die regeling heb ik nog nooit gehoord, want dat zou betekenen dat iemand zonder baan geen zorgverzekering heeft? :s

veerledec

Re: Eigen risico anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:06

Jawel, ze dragen alleen niet bij. Dat kan dan door inhouding op de uitkering, extra bijdrage door de overheid, of wat dan ook. Ik ken het systeem verder niet, maar van 90 euro per jaar per persoon kan je natuurlijk nooit een fatsoenlijk zorgstelsel draaiende houden, dat begrijp je ook wel denk ik :).

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 23:02

Wat veerledec schrijft klopt inderdaad. Met die €60 per jaar die je voor de ziekteverzekering betaalt ben je er ook in België bij lange na niet hoor, dat zou maar al te gek zijn. Dat is enkel zo voor minderjarigen en mensen zonder inkomen. Er wordt inderdaad bij iedereen die werkt een bepaald percentage (13,07% om precies te zijn) van het loon afgehouden en daarmee wordt onze sociale zekerheid betaald. Een principe van solidariteit zeg maar, hoe meer je verdient, hoe meer je bijdraagt. En degenen met een inkomen betalen dus voor de mensen zonder inkomen, daar komt het op neer. Ook van de uitkeringen wordt geld afgehouden voor de ziekteverzekering.

bliver

Re: Eigen risico anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 07:10

in nederland word er toch ook van je loon nog wat ingehouden ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:18

bliver schreef:
in nederland word er toch ook van je loon nog wat ingehouden ?

Wel voor gezondheidszorg maar niet via de Zorgverzekeringswet (in die laatste is o. a. geregeld dat je een ziektekostenverzekering moet hebben)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:47

Percentage voor inkomensafhankelijk deel van de zorgverzekeringswet vind je hier. Als je in loondienst werkt, betaalt de werkgever dat. Ben je ondernemer, freelancer of zo, dan moet je dat bedrag zelf ophoesten.