(kleine) kinderen en roken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:45

Ojajoh schreef:
nee nu stap je ineens over op meeroken,daar ging het niet om. Het ging om iemand die buiten gerookt had en de geur mee nam in de kleding
en dat is niet gevaarlijk, dat is gewoon overdreven vind ik

Dat is in mijn ogen wel een vorm van meeroken omdat je de rook die een ander in de kleding draagt inademt. Je hebt je mening duidelijk aangegeven dat je het overdreven vindt. En nogmaals, dat mag je overdreven vinden, laten we het erop houden dat we daar allebei een andere mening over hebben.

sneeuwpop

Re: (kleine) kinderen en roken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 07:32

Ik vind dat ook niet overdreven.
Je kunt het imo vergelijken met de geur van oude zweetlucht dat iemand meeneemt. Dat is imo net zo vies.
Alleen de rooklucht vind ik behalve vies ook benauwend.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:51

Rooklucht kan zeer prikkelend zijn voor de luchtwegen. Je kan niet allergisch zijn ervoor, maar het kan de luchtwegen wel goed irriteren. Ook als het de kleding zit.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:22

Moet wel lachen om deze discussie. Mijn moeder rookte terwijk ze zwanger was van mij (wel veel minder ong 4 sigaretten per dag). Dit heeft ze ook bij mijn zusje gedaan. Bij ons thuis is altijd nog binnen gerookt. Ik ben begonnen omdat ik het kreeg aangeboden en serieus lekker vond en vind.

Ik heb geen astma, had een gezond geboortegewicht en heb nergens last van. En zo ken ik nog heel erg ve andere gezonde kinderen/mensen waarbij het op dezelfde manier ging en waar ook niks mis mee is.

Daarbij is een roker bestempelen met 'moordenaar' hilarisch imo haha. Moest even hardop lachen. Daarbij vind ik het een beetje aanstelleritus om te zeggen dat de geur van rook schadelijk is. Het zit ook tussen je oren hoor.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:14

Ilaan, jou post komt op mij egoistisch over. Lachwekkend vind jij het ...

Zo lachwekkend is het niet als ik bij de spoedeisende hulp zit met een doodsbenauwd kind, puur en alleen doordat we in de buurt zijn geweest van iemand die had gerookt (dus de lucht in kleren)

Astma, copd etc komt steeds meer voor..
En dat is zeker dodelijk.
En natuurlijk is het grotendeels genetisch bepaald, maar ik zou er heeel veeel voor over hebben als mijn meisje, moeder, neefje, oom, en tante ook naar verjaardagen kunnen, omdat mensen er rekening mee houden dat deze mensen ook van rook in de kleding ernstig ziek worden.

Wat ze verder doen zal me een zorg wezen.
Maar het woord aansteller komt keihard aan.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:29

op het moment dat de woorden 'roken brengt u en mensen om u heen ernstige schade toe' die op het sigarettenpakje in grote letters staan worden genegeerd door rokers moeten ze zich op de een of andere manier Psychisch een houding geven.

dus neem het niet persoonlijk.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:27

czarina schreef:
Ilaan, jou post komt op mij egoistisch over. Lachwekkend vind jij het ...

Zo lachwekkend is het niet als ik bij de spoedeisende hulp zit met een doodsbenauwd kind, puur en alleen doordat we in de buurt zijn geweest van iemand die had gerookt (dus de lucht in kleren)

Astma, copd etc komt steeds meer voor..
En dat is zeker dodelijk.
En natuurlijk is het grotendeels genetisch bepaald, maar ik zou er heeel veeel voor over hebben als mijn meisje, moeder, neefje, oom, en tante ook naar verjaardagen kunnen, omdat mensen er rekening mee houden dat deze mensen ook van rook in de kleding ernstig ziek worden.

Wat ze verder doen zal me een zorg wezen.
Maar het woord aansteller komt keihard aan.

Maar wat moeten rokers dan doen volgens jou? Ik kan toch moeilijk nieuwe kleren aan doen nadat ik een sigaret heb gerookt, omdat er misschien een kans is dat iemand met astma/copd mijn pad gaat kruisen als ik naar buiten ga.

Als ik op een feestje ben waar bekend is dat er astma/copd mensen aanwezig zijn die al niet tegen geur in kleding kunnen, wat moet ik dan doen? Ik ga natuurlijk wel buiten roken dan, maar als ik naar binnen kom hangt er toch geur in mijn kleren. Dus wat dan? Ik begrijp niet goed wat je dan wilt van rokers. Ook zijn er maar zeer weinig mensen die echt een aanval gaan krijgen van de geur in kleding hoor. Ik heb een aantal vrienden met astma, en ik kan bij hen gewoon op hun kleine studentenkamer roken met het raampje open. Vinden ze prima en ze hebben er geen last van.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:33

Ik heb medicatie, cetirizine, omdat ik voor sommige katten allergisch ben. Als ik naar iemand toe ga die een langharige kat heeft neem ik een pilletje en dan heb ik nergens last van. Vind ik niet erg en ik kan moeilijk verwachten dat diegene het huis van boven tot onder gaat poetsen en de kat in een pension doet alleen maar omdat ik koffie kom drinken.

Er zijn hele goeie medicijnen voor astmapatienten, kunnen die niet tegen een beetje sigarettenrook? Ik heb alleszins heel veel baat bij mijn puffer tijdens het sporten (inspanningsastma)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:39

Nee, voor rook kun je niet allergisch zijn. Maar het blijft de longen van diegene met al gevoelige longen hoe dan ook irriteren. Als ik dus sowieso al wat hoesterig ben, is alleen de geur van rook (of parfum) al genoeg om mijn longen uit mijn lijf te laten hoesten tot overgeven aan toe. Zit niet tussen de oren helaas :+
Moet zeggen dat het vrij vervelend is als mensen denken dat het wel mee valt, omdat vriendinnetje Pietje er toevallig wel tegen kan. Wil niet zeggen dat iedereen er maar tegen kan.
Wij hangen de jassen van rokers buiten als ze op visite zijn :) (als ze echt naar rook ruiken uiteraard, want de geur valt vaak wel mee als men echt alleen maar buiten rookt)

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:10

Maar wat moeten rokers dan doen volgens jou? Ik kan toch moeilijk nieuwe kleren aan doen nadat ik een sigaret heb gerookt, omdat er misschien een kans is dat iemand met astma/copd mijn pad gaat kruisen als ik naar buiten ga.

Als ik op een feestje ben waar bekend is dat er astma/copd mensen aanwezig zijn die al niet tegen geur in kleding kunnen, wat moet ik dan doen? Ik ga natuurlijk wel buiten roken dan, maar als ik naar binnen kom hangt er toch geur in mijn kleren. Dus wat dan? Ik begrijp niet goed wat je dan wilt van rokers. Ook zijn er maar zeer weinig mensen die echt een aanval gaan krijgen van de geur in kleding hoor. Ik heb een aantal vrienden met astma, en ik kan bij hen gewoon op hun kleine studentenkamer roken met het raampje open. Vinden ze prima en ze hebben er geen last van.[/quote]

Wat ik verwacht: respect voor mensen die aangeven dat ze er last van hebben. En dat er niet gezegd word dat het tussen de oren zit . En is het echt zo erg om bijvoorbeeld op een verjaardag een paar uurtjes niet te roken?
En natuurlijk hoef je geen nieuwe kleding te kopen.

En met je zeer weinig mensen die een aanval van sigarettenrook krijgen.. jaja ik heb net al een lijst genoemt alleen al in mijn familie...
Het is toch erg dat mensen voor de verslaving van anderen extra medicatie moeten gebruiken?!

En ja goede medicatie is er zeker. Mijn dochtertje heeft een vernevelaparaat, tabletten en puffers. Als we weten dat we ergens naar toe gaan waar ze in aanraking komt met rook of andere prikkelende stoffen krijgt ze extra medicatie.

Resultaat van die medicatie is dat ze nu al een groeiachterstand heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:38

Extra medicatie gebruiken is voor mij inderdaad ook niet wenselijk, t is geen lief spul dat mijn leven redt :n

(Als kind ben ik ook wel weggehouden bij verjaardagen waar men bv wel binnen rookte en nu ga ik zelf er sowieso niet heen als men er geen rekening mee wenst te houden. Gelukkig zijn de echte vrienden nu familieleden juist zeer meedenkend; maken het huis zelfs goed schoon en luchten heel goed voordat ik er in huis kom! :) )

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:40

sneeuwpop schreef:
Ik vind dat ook niet overdreven.
Je kunt het imo vergelijken met de geur van oude zweetlucht dat iemand meeneemt. Dat is imo net zo vies.
Alleen de rooklucht vind ik behalve vies ook benauwend.

maar is niet gevaarlijk

vies en gevaarlijk zijn 2 hele verschillende dingen

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:46

Rokers bij ons in huis gaan maar even naar buiten als ze willen roken, dat mogen ze absoluut niet binnen. Ouders roken gelukkig allebei niet, ik kan ook niet zo goed tegen de rook en de geur ervan, of eigenlijk vind ik het gewoon stinken. Vind het zelf ook een enorme geldverspilling, en echt iets goeds voor je doet het niet.
Heb er niks op tegen dat er nog mensen zijn die roken, moeten ze zelf weten. ik ga er niet aan beginnen, en als ze het doen hoeven ze ook niet bij mij in de buurt te komen. Vind het ook nogal iets ouderwets eigenlijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:48

Ojajoh schreef:
maar is niet gevaarlijk

vies en gevaarlijk zijn 2 hele verschillende dingen

En toch kan de geur voor bepaalde mensen wél heel gevaarlijk zijn. De geur an sich is niet gevaarlijk, de reactie op die geur kan dat zeker wel zijn.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:49

Nee, roken en kinderen gaat niet samen. Roken achter de kinderwagen dus ook niet >;)

Roken op kleine kamers? Ja hoor, maar niet als de ander daar niet rookt (dus al helemaal niet als de ander astma heeft)
Roken op in de auto? Ja hoor, maar niet met kinderen in de auto

Hou je van je kinderen? Dan hou je daar rekening mee, dus rook je buiten/onder de afzuigkap.

Het is niet voor niets dat meeroken nog ongezonder is dan zelf roken, dus daar hoeven kinderen niet aan blootgesteld te worden.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:13

Santos_05 schreef:
Nee, roken en kinderen gaat niet samen. Roken achter de kinderwagen dus ook niet >;)

Roken op kleine kamers? Ja hoor, maar niet als de ander daar niet rookt (dus al helemaal niet als de ander astma heeft)
Roken op in de auto? Ja hoor, maar niet met kinderen in de auto

Hou je van je kinderen? Dan hou je daar rekening mee, dus rook je buiten/onder de afzuigkap.

Het is niet voor niets dat meeroken nog ongezonder is dan zelf roken, dus daar hoeven kinderen niet aan blootgesteld te worden.

Meeroken is ongezonder dan zelf roken? Mag ik daar een bewijs van?

Goh, dan blijf ik zeker zelf roken, dat is dus gezonder dan niet roken terwijl mijn vriend wel zou blijven roken in ons appartement:Y)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:27

Nou hoe verkeerd wil je opmerkingen opvatten zeg. Ik zei dus dat ik het aanstelleritus vind als je zegt dat de geur van rook schadelijk is. Want dat is het niet. Dat iemand daar een bepaalde reactie op heeft kan natuurlijk maar betekent niet dat deze geur ook direct schadelijk is. Want vaak hebben die mensen ook last van een (sterke) parfumgeur. Mogen mensen dat ook niet meer dragen.

Daarbij weet ik niet wat er nu verwacht word van rokers. We mogen al nergens meer binnen roken, moeten ons eigen huis uit als er bezoek komt wat er mogelijk last van heeft (wat ik graag doe voor een kennis die copd heeft in zeer ernstige vorm), moeten blijkbaar ook na iedere sigaret nieuwe kleren aan, op straat roken is ook al niet mogelijk want stel je voor dat iemand er last van heeft en zo nog wel veel meer.

Ik wil best naar buiten als er bij iemand niet binnen word gerookt, ik rook niet in de auto als er een niet-roker naast zit en ik blaas al zeer zeker geen rook in iemand zijn gezicht. Probeer ook zo veel mogelijk bij kinderen weg te blijven. Maar om nu óók nog rekening te moeten gaan houden met mensen die last hebben van de geur gaat mij te ver. Ik doe al deze dingen en met mij nog veel meer rokers en dan is het nog niet goed. Nee, je krijgt ook nog eens te horen dat je een moordenaar bent.

Doe even gewoon. Wij rokers verdienen ook respect. Ik heb dat ook voor niet-rokers omdat het vervelend kan zijn als je er last van hebt. Dus ik houd ik daar rekening mee. Als de rest er ook even rekening mee houd dat ik dat lekker vind en dat ik niemand (of zo min mogelijk mensen) tot last wil zijn zou dat fijn zijn.

Maarja het is zelden goed :')

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:40

Citaat:
Vooral voor kinderen wordt passief roken over het algemeen erg slecht geacht, aangezien kinderen nog in een ontwikkelingsfase zitten. Een recent onderzoek in opdracht van de World Health Organization wees uit dat wereldwijd jaarlijks meer dan 600.000 mensen sterven door passief roken (daaronder 165.000 kinderen)[1]

1 Öberg, M., Jaakkola, M.S., e.a. (2010). Worldwide burden of disease from exposure to second-hand smoke: a retrospective analysis of data from 192 countries. The Lancet (http://www.who.int/quantifying_ehimpact ... oking.pdf; zie voor de originele studie: http://www.who.int/quantifying_ehimpact ... ns/SHS.pdf)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Passief_roken

Dus 600.000 mensen, waarvan een overgroot deel niet zou zijn overleden als ze niet passief hadden meegerookt (en 165.000 kinderen......)

Ik ben niet tegen roken, maar wel tegen roken en/bij kinderen. Als je wilt roken, zorg dan dat je er alleen zelf last van hebt en niet iedereen om je heen. Hetzelfde met alcohol en drugs.

@Ilaan, van de meeste rokers heb ik geen last en helemaal niet zoals jij het zegt ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:42

Santos_05 schreef:

.

Vind ik ook, maar blijkbaar als ik het hier moet geloven is dat ook gevaarlijk
:=

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:57

Lees al even mee.
Mijn is gestopt na 25 jaar flink roken.
Laatste jaren mocht hij alleen buiten roken.

Ik lees dat verschillende mensen niet roken in de auto of in huis als er niet rokers zijn.
Leuke poging, maar de rooklucht blijft hangen. Ik stap niet in een auto waarin gerookt wordt.
Binnen 5 minuten hoest ik de longen uit mijn lijf. Raam open werkt echt niet.

Je kinderen een sigaret geven. Als ouder van nu weet je toch dat roken niet gezond is.
Waarom doen ouders dat vraag ik mij af.

Respect hebben voor rokers?
Ik heb respect voor mensen, niet omdat iemand een peuk aansteekt en oprookt.
Ik vind roken een domme en ongezonde bezigheid. Helaas vreselijk verslavend.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 08:40

Ojajoh schreef:
Santos_05 schreef:

.

Vind ik ook, maar blijkbaar als ik het hier moet geloven is dat ook gevaarlijk
:=

Dus blijkbaar is het nog ontwetendheid.....
Denken dat het wel mee valt, die benauwde lucht. Helaas....

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 08:44

Ilaan, parfum wordt ook afgeraden wanneer je bijv op kraamvisite gaat.
Weten ook nog veel mensen niet......

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:05

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:20

Bij ons thuis mag ook absoluut niet gerookt worden. Gelukkig heb ik weinig tot geen vrienden en familie die roken. Me happy.

Als ik naar het werk ga dan is er een vertrek naast de gang die teboek staat als rookhol. Als je daar voorbij loopt dan wordt je adem afgesneden door de stank. Het blijft lastig wie met wie rekening moet houden maar ik ben heel blij dat in restaurants en zo niet meer gerookt mag worden.
Bij de hondenschool waar ik train wordt in de pauzes wel gerookt en als ik daar weg ga doe ik de volgende dag schone kleren aan ivm de stank

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:30

Roken bij kleine kinderen... ik snap het niet hoor. Na alle onderzoeken moge het wel duidelijk zijn dat roken schadelijk is voor zowel de rokers als de meerokers (ik ben ervan geschrokken hoeveel schadelijk stoffen er van een brandende sigaret afkomen)

En ik snap niet dat veel rokers het af doen als gezeur. De onderzochte cijfers spreken voor zich. En natuurlijk zijn in die onderzoeken ook de gezonde kinderen van verstokte kettingrokers meegenomen en die opa’s en oma’s die met 50 sigaretten op een dag 100 jaar oud geworden zijn. Maar moet je indenken hoeveel negatief benadeelde kinderen en volwassen er dan wel moeten zijn met al die “positieve” gevallen.

Natuurlijk heb ik vroeger ook gewoon in de kroeg mijn biertje gedronken naast rokers, maar nu het verboden is ben ik zo blij dat ik niet meer in die walm hoef te zitten (toen het nog wel mocht zag ik het niet perse als iets negatiefs, maar als iets wat erbij hoorde)

En er zijn veel verslavingen die niet goed voor de persoon zelf zijn (drinken, drugs, eetpatronen) maar die zijn over het algemeen niet gevaarlijk (wellicht wel hinderlijk) voor omstanders. Maar met roken benadeel je mensen die er niet voor gekozen hebben. En ja, ze kunnen weg gaan en dan hebben ze geen last van “jouw” rook, maar wil je niet in de sigarettenrook terecht komen (met je kinderen) kun je eigenlijk maar beter thuis blijven (als je tenminste geen rokende buren hebt) En wat dat betreft vind ik het wel goed dat de overheid het roken reguleert en wat mij betreft mag het even streng als in Amerika. Alleen dat zal niet zo snel gebeuren omdat de overheid er een leuk centje aan opstrijkt.

Ik snap niet dat mensen niet stoppen zodra ze kinderen krijgen, maar ik heb dan ook nooit een verslaving gehad. Ik weet alleen dat mijn opa wel zomaar kon stoppen toen de schadelijkheid bekend werd (helaas voor hem te laat) en mijn zus kon het ook toen ze zwanger werd. Ligt het dan aan de discipline, het karakter, of aan andere omstandigheden (stressrokers) en kun je daar dan niet iets aan doen?

Overigens is roken onder afzuigkap zeer af te raken. Ten eerste helpt het maar weinig tegen de schadelijke stoffen en ten tweede verhoog je de kans op een brand door vonkjes die de afzuigkap in gaan.