Met gips paardrijden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rijden met gips

ja
13 (6%)
nee
157 (73%)
eigen risico
44 (20%)

Totaal aantal stemmen: 214

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:51

Shadow0 schreef:
Gabbe schreef:
Weet wel dat als er wat gebeurt en jij zit erop dat je niet verzekerd ben dus zou het gewoon niet doen een ongeluk zit in een klein hoekje

Dit is niet juist. Ziektenkosten worden gewoon vergoed.

Als jij met gips een ongeluk veroorzaakt of wat dan ook ben je niet verzekerd zelfs op een fiets niet. Je mag namelijk niks besturen als je gips hebt.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:52

Nee, niet doen. En niet omdat het jeukt of omdat het pijn doet, maar omdat je niet verzekerd bent als je met gips dergelijke dingen doet.
Je mag met gips ook niet een auto of een fiets besturen, waarom dan wel een paard?

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:54

janahxginger schreef:
dat kan dus met elk paard gebeuren. een paard is een vluchtdier. punt. elk paard kan verschieten hoe braaf hij ook is..

Jaa als k daar naar moet leven mag je me vast in een kistje leggen, wat een aanstelleritus, als je je paard al zolang kent en reacties kent..

dan is zonder zadel ook wel erug gevaarlijk!
Laatst bijgewerkt door _RMHorse_ op 01-06-14 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:54

_RMHorse_ schreef:
Ik vind dat het best kan, zou het zelf ook doen op me brave merrie. Sommigen van jullie zien overal gevaar in hoor! Risico heb je altijd. Je paard kan in de bak ook schrikken van een grasspriet er van door gaan en je beland met je nek op het hek, dood.

Mee eens, paardrijden is gewoon een risicosport, altijd. Sommige dingen verminderen het risico wat, andere vergroten het. Maar dat is geen kwestie van goed/fout maar van een glijdende schaal, waarbij iedereen kiest wat nog aanvaardbaar is en wat niet. Het is beter om daar eens goed over na te denken - het risico bestaat natuurlijk zeker dat er iets onverwachts gebeurt en je je pols onherstelbaar kunt beschadigen. Is het je dat waard?

(Maar, het risico bestaat ook dat dat gebeurt als je gewoon met paarden bezig bent al is het dan iets kleiner. Is het dat waard?)

Wil je veilig zitten qua risico's, dan moet je uberhaupt niet bij paarden in de buurt komen. Toch wordt dat meestal met wat minder vuur aangeraden :)

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:56

_RMHorse_ schreef:
janahxginger schreef:
dat kan dus met elk paard gebeuren. een paard is een vluchtdier. punt. elk paard kan verschieten hoe braaf hij ook is..

Jaa als k daar naar moet leven mag je me vast in een kistje leggen, wat een aanstelleritus, als je je paard al zolang kent en reacties kent, dan is zonder zadel ook wel erug gevaarlijk!

zo kan ik dus eigenlijk ook beginnen, ik ken mijn paard al lang genoeg en dat wil zeggen dat ik dus niet moet opletten wat ik doe?! maar je snapt mij eigenlijk niet. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:58

Goof schreef:
Top +:)+
Je arm is kapot en die hoeft maar 1 heel mensenleven mee, dus waarom zou je geen risico nemen en gewoon eigenwijs op een pony stappen?

Als je er last van krijgt, amputeer je toch gewoon? :Y) Je onderarm is niet per se noodzakelijk om te overleven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:58

Gabbe schreef:
Als jij met gips een ongeluk veroorzaakt of wat dan ook ben je niet verzekerd zelfs op een fiets niet. Je mag namelijk niks besturen als je gips hebt.

Ten eerste gaat het om ziektekosten, niet om schade aan anderen, en ten tweede: heb je daar een bron van? Er zingen heel veel fabeltjes rond over wel/niet verzekerd, en iedereen herhaalt dat gedachteloos. Ik zou het liever met een heldere bron onderbouwd zien.

Het ligt in elk geval niet zo eenvoudig: http://medischcontact.artsennet.nl/arch ... t-gips.htm
En dat gaat dan nog om autorijden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:00

Ik persoonlijk zou het niet doen. Overigens wel afhankelijk van waar de breuk exact zit en hoe gecompliceerd de breuk is. Een haar scheurtje met gips voor de zekerheid zou ik het misschien op een brave wel doen. Bij een gecompliceerde breuk op een moeilijke plek zeker niet.

Verder zal de wal het schip wel keren. Als het pijn doet hou je er wel snel mee op.

Brainless

_RMHorse_ schreef:
janahxginger schreef:

Jaa als k daar naar moet leven mag je me vast in een kistje leggen, wat een aanstelleritus, als je je paard al zolang kent en reacties kent..

dan is zonder zadel ook wel erug gevaarlijk!

Ohhh dus ik had met mijn gebroken rug gewoon kunnen gaan rijden op mijn zeer brave paard?

Het gaat juist hierom dat je met al gebroken ledemaat op een paard gaat zitten.
TS reed met 5 dagen alweer. Ik vind dat onverantwoordelijk.
Helemaal nu ik begrepen heb (ander topic) dat ze lekker buiten wil stappen.
Als er dan wat gebeurd (ook al schrikt het paard buiten de schuld van TS om) en bezeerd bv een voetganger/fietser de verzekering heel moeilijk kan gaan doen; omdat je met een gebroken arm geen voertuig (wat een paard ook is) mag besturen!

Anoniem

Shadow0 schreef:
Mee eens, paardrijden is gewoon een risicosport, altijd. Sommige dingen verminderen het risico wat, andere vergroten het. Maar dat is geen kwestie van goed/fout maar van een glijdende schaal, waarbij iedereen kiest wat nog aanvaardbaar is en wat niet. Het is beter om daar eens goed over na te denken - het risico bestaat natuurlijk zeker dat er iets onverwachts gebeurt en je je pols onherstelbaar kunt beschadigen. Is het je dat waard?

(Maar, het risico bestaat ook dat dat gebeurt als je gewoon met paarden bezig bent al is het dan iets kleiner. Is het dat waard?)

Wil je veilig zitten qua risico's, dan moet je uberhaupt niet bij paarden in de buurt komen. Toch wordt dat meestal met wat minder vuur aangeraden :)

Natuurlijk is het een risicosport, maar als je daarmee het herstel van je botbreuk vertraagd (+ een extra risico toebrengt) zou ik het persoonlijk niet doen. Dus van daaruit ook mijn advies; niet doen en geef je arm rust. Maar dat is mijn persoonlijke mening en die van de arts waarschijnlijk ook.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:02

Shadow0 schreef:
Gabbe schreef:

Ten eerste gaat het om ziektekosten, niet om schade aan anderen, en ten tweede: heb je daar een bron van? Er zingen heel veel fabeltjes rond over wel/niet verzekerd, en iedereen herhaalt dat gedachteloos. Ik zou het liever met een heldere bron onderbouwd zien.

Het ligt in elk geval niet zo eenvoudig: http://medischcontact.artsennet.nl/arch ... t-gips.htm
En dat gaat dan nog om autorijden.

Klopt, maar TS geeft al aan dat ze pijn heeft in haar pols en dat ze met 1 arm moet rijden omdat ze haar pols/arm niet kan gebruiken.
Dat geeft al aan dat ze nog niet in staat is een voertuig (paard) volledig te besturen.

En dit heeft ze voluit erkend in diverse topics....

hannah41

Re: Met gips paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:04

Wat is precies het nut van dit topic? Je vraagt ons om onze mening over rijden met gips, half bokt schreeuwt dat je het niet moet doen maar jij gaat er toch mee door. Dat is jou keuze, maar waar is dit topic dan voor bedoelt? Je bent zo te zien niet van plan om iets met het advies te doen. :=

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:05

TS waarom wil jij weten hoe andere mensen hier over denken? Ik snap het nut van dit topic niet zo. Je vraagt om meningen, maar wat heb jij daar aan? Je hebt voor jezelf besloten dat je hoe dan ook wel gaat rijden met gips en je hebt ook 101 redenen waarom dat volgens jou prima kan.
Het lijkt er niet op dat je de meningen van anderen gaat gebruiken om zelf tot een andere mening te komen.
Dan is het toch overbodig om zo'n topic als dit te openen? Het zorgt alleen maar voor irritaties. Bij jou, maar ook bij andere bokkers.

EDIT: toevallig Hannah dat we tegelijk ongeveer hetzelfde posten :D

LillvalantoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:07

_RMHorse_ schreef:
Ik vind dat het best kan, zou het zelf ook doen op me brave merrie. Sommigen van jullie zien overal gevaar in hoor! Risico heb je altijd. Je paard kan in de bak ook schrikken van een grasspriet er van door gaan en je beland met je nek op het hek, dood.

Wordt een beetje gek van die 'zeikerige' mentaliteit hier. Ts zit op een braaf paard kans dat ze eraf valt is dus niet zo groot.

Dat je niet verzekerd bent is niet waar!

Ze kunnen nog zo braaf zijn maar paarden zijn en blijven vluchtdieren !
Ookal ken je het paard door en door je kan niet van ze verwachten dat als ze nog zo braaf zijn hun instinct niet meer gaan volgen ?
Ts heeft vaker van die topics waar we een beetje chaggo van worden dus dit is niet de eerste keer dat zij zo'n nutteloos topic opent

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:09

Elmo: een hele verstandige keuze - maar het gaat om de zwartwitte manier van redeneren rondom risico's. Het is ok of helemaal fout. In werkelijkheid ligt het allemaal wat genuanceerder.

Brainless schreef:
Ohhh dus ik had met mijn gebroken rug gewoon kunnen gaan rijden op mijn zeer brave paard?

Het punt is natuurlijk dat je dat zelf moet bepalen. Wat zijn de voordelen, wat zijn de risico's? Dan kan het zijn dat je bedenkt dat het beter is om niet te gaan rijden. Maar ik ken ook mensen met rugproblemen en zelfs iemand met brozebottensyndroom die wel gaan paardrijden. Zelf een afweging maken dus.

Citaat:
Als er dan wat gebeurd (ook al schrikt het paard buiten de schuld van TS om) en bezeerd bv een voetganger/fietser de verzekering heel moeilijk kan gaan doen; omdat je met een gebroken arm geen voertuig (wat een paard ook is) mag besturen!

Dat is niet automatisch waar. Op z'n minst moet dus aannemelijk gemaakt worden dat je met 1 hand te weinig controle hebt. Dat hoeft niet per se waar te zijn. Ook hier: het gaat vooral om een eigen inschatting wat verantwoord is en wat beslist niet. Het is niet automatisch verboden om met een arm in het gips nog iets te doen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:10

@Brainless dat is nogal een verschil! een gebroken rug of een scheurtje in de pols.
Ik vind dat vele hier zeer overdreven reageren.En je gaat al helemaal niet iemand als domme geit bestempelen of oordelen over het IQ van anderen.We hebben nu eenmaal niet allemaal hetzelfde IQ,dus oordeel daar dan ook niet over.
Je kan ook gewoon reageren door te zeggen dat je het gevaarlijk vind,waarom gelijk zo kleinerend tegen de TS? [niet iedereen in dit topic hoor].
Laatst bijgewerkt door gohya op 01-06-14 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:11

Ik heb het wel gedaan, gestapt/ gedraafd zonder zadel met pols in het gips, wel met iemand die het naast het paard liep.
Heel onverstandig en vind het achteraf ook wel een beetje dom van mezelf.
Ik zou het niet doen meis, hartstikke gevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 01-06-14 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

ik snap het niet...en de paralympics dan?Daar zie ik mensen rijden zonder armen of benen.Mag dat dan wel?

gohya

geerke schreef:
ik snap het niet...en de paralympics dan?Daar zie ik mensen rijden zonder armen of benen.Mag dat dan wel?

Precies! dat zei ik dus ook al.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:12

gohya schreef:
geerke schreef:

oh...sorry...had niet het hele topic gelezen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:13

gohya schreef:
geerke schreef:

Maar zij hebben geen breuk meer die nog herstellende is. En zij zijn er zo ervaren mee om met 1 hand te rijden.

Vero

Re: Met gips paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:14

ts, ik zou niet gaan rijden. want je hebt dan minder steun.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 13:15

Veertje11 schreef:
ts, ik zou niet gaan rijden. want je hebt dan minder steun.

okee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:15

HorseLove28 schreef:
Maar zij hebben geen breuk meer die nog herstellende is. En zij zijn er zo ervaren mee om met 1 hand te rijden.

Met die laatste zin ben ik het niet helemaal eens, zij hebben het ook moeten leren. Maar bij dat eerste sluit ik me wel aan. Je arm zit niet voor niets in het gips en heeft rust nodig inderdaad.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:15

@HorseLove28 het is geen breuk het is een scheurtje.