Anesthesisten hier? Paar vraagjes over narcose...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:17

Ik ben eenmaal eerder onder narcose geweest (tandarts/kaakchirurg) en gedurende 1,5 uur heerlijk geslapen. Achteraf 0,0 last gehad van bijwerkingen.

19 mei ben ik opnieuw aan de beurt voor iets anders, vind het toch wel spannend maar hoop op een net zo'n vlekkeloze keer als een paar jaar geleden. Ik ben overigens vooral bang voor het infuus aanprikken, ik heb dus prikangst :') :o

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:18

Hey, volgens mij heb ik eens met jou gesproken in het fobie topic haha. Heel veel succes en sterkte, laten we hopen op het beste!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:55

TS; ik zal eraan denken :)
Maar de misselijkheid kan ook door de soort operatie komen natuurlijk.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:59

Ik weet niks van narcose maar één troost: ze hebben geweldige medicijnen tegen misselijkheid in het ziekenhuis. Toen ik mijn rug had gebroken kreeg ik in de ambulance een hele spuit morfine in mijn infuus terwijl dat eigenlijk te veel was voor mijn gewicht. Ik werd direct onwijs misselijk. Toen ik dat aangaf ging er een tweede spuit in met een middel tegen misselijkheid en foetsie misselijkheid! Ik weet nog dat ik zelfs in die situatie met 3 versgebroken wervels erg onder de indruk was. :D

Gaat dus vast helemaal goedkomen met die operatie, sterkte alvast!

Naamloos1

Re: Anesthesisten hier? Paar vraagjes over narcose...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:42

Jiskaa: Klopt :D Dankjewel!!

Nientje78: Ja weet ik wel hoor, maar toch wil ik mn zenuwen zo laag mogelijk houden haha.

Saar4: Aah fijn!! Ik moet zeggen dat zulke berichten me echt gerust stellen!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:45

Ik ben 2 weken geleden geopereerd aan mijn schouder en ik ben ook vreselijk bang om over te geven.

Ik heb ervoor gekozen om de artsen een prik in mijn nek te laten geven zodat ik na de operatie geen pijn had.

Ik werd helaas beroerd wakker, had gelukkig geen pijn.
Merkte wel dat ik ook 'ziek' werd van de honger maar ik kon simpelweg niks eten.

Op de laatste dag kreeg ik echt een wondermiddel in mijn infuus!
Ze kunnen je echt tegen alles wat geven.

Mocht het haalbaar zijn raad ik je aan (mocht je je wat misselijk voelen) om lekker een frisse neus te halen buiten.
Ik weet nog heel goed hoe dat voelde toen ik na 3 dagen ziekenhuis weer buitenkwam, heerlijk!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:51

Ik ben 1x geopereerd en helaas enorm aan het overgeven geweest. Ik kwam rond 1700 uit de operatie en ben al om 1730 terwijl ik amper bij was met de lift naar 4 hoog gegaan. Een lift en narcose gaan duidelijk niet samen. Ik hoorde later dat zij mij vast naar boven hadden gebracht want ik was de enige in de uitslaapkamer en men wilde graag gaan eten. Vraag iig of zij jou pas naar de kamer willen brengen als je goed wakker bent. Ik ben was tot 2 uur na de operatie heel verward geweest en erg aan het overgeven. De verplegers van de afdeling waar ik lag waren absoluut niet blij met deze gang van zaken en ikzelf ook niet. Geef dus duidelijk aan wat jouw fobie is en op de dag van de operatie ook.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:57

Ik ben in totaal 3 keer geopereerd aan m'n ogen en ben geen van alle keren misselijk geworden van de narcose! :) heb er niets speciaals voor gedaan of gelaten qua eten oid.

Mijn probleem was meer het prikken van het infuus, daar ben ik echt panisch voor. Heb daar de tweede keer, nadat ik de eerste keer volledig in paniek begon te hyperventileren, een soort kalmeringspilletje voor gekregen van tevoren, misschien kan je daar ook nog om vragen om je gerust te stellen!

Heel veel succes, komt zeker goed! :j

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:57

Mag ik vragen wat voor fobie je hebt? Ben je bang om over te geven? Of maak je jezelf gewoon zo gek dat je moet overgeven?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:01

Ts sterkte en beterschap.
Ik ben diverse keren onder narcose geweest, heb heerlijk geslapen en nooit misselijk geweest.
Dat gun ik jou ook :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:08

SLS_Focus schreef:
Mag ik vragen wat voor fobie je hebt? Ben je bang om over te geven? Of maak je jezelf gewoon zo gek dat je moet overgeven?

TS heeft volgens mij emetofobie (ik trouwens ook!) dat is angst voor alles wat met kots te maken heeft. (vooral angst voor zelf overgeven, mensen in je omgeving die overgeven)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 09:31

ivy_power89 schreef:
SLS_Focus schreef:

TS heeft volgens mij emetofobie (ik trouwens ook!) dat is angst voor alles wat met kots te maken heeft. (vooral angst voor zelf overgeven, mensen in je omgeving die overgeven)

Ja idd.. Dus angst om misselijk te worden, extreme angst voor overgeven, en idd ook als andere mensen om je heen misselijk/ziek zijn.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:20

Ik ben vorig voor het eerst geopereerd en onder narcose geweest. Terwijl ik onder zeil was hebben ze al wat ingespoten tegen de misselijkheid blijkbaar. Op de uitslaapkamer kreeg ik na een 10 minuten geen misselijkheid maar meer het gevoel alsof ik spontaan zou gaan spugen ofzo, kan dat gevoel niet echt beschrijven. Heb dat aangegeven, er werdt meteen ff in de computer gekeken wat ik al had gekregen en wat ze nog konden geven en hop dat ging in het infuus...binnen een paar minuten helemaal nergens last meer van.

AmyxDomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:40

Ik zie dat je al heel veel tips hebt gehad, gelukkig ;)
Ik weet heel goed waar je angst vandaan komt, ik heb zelf ook enorm last van emetofobie, en deze lieve berichtjes stellen zelfs mij gerust :D
Heeeel erg veel succes en laat even weten hoe het is gegaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:47

Hoi TS, ik wil je ook nog even een hart onder de riem steken!

Ik ben 2 keer onder narcose geweest, dit is in beide gevallen met een mondkapje gebeurd (naalden fobie hier haha) en 1 keer was het voor ongeveer een uurtje en de andere keer voor ongeveer 2 uur.

Ik ben in beide gevallen niet misselijk geweest of wat dan ook, was heel snel weer mezelf, weer goed wakker, aanspreekbaar, mobiel en functioneel.

Heel veel sterkte en succes!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:52

Dinnetje van me is twee keer onder narcose geweest, eerste keer moeten overgeven, en heeft dat de tweede keer doorgegeven. Hebben ze de tweede keer iets gegeven waardoor ze geen last meer had.

Dus... vraag ik me af: waarom geven ze dat anti-misselijkheidsgebeuren dan niet gewoon standaard...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:59

Omdat lang niet iedereen last heeft, die medicijnen ook geld kosten en bijwerkingen kunnen hebben ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:02

Mja, maar als je erom vraagt krijg je het zonder mankeren dus die bijwerkingen zullen dan ook wel meevallen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:07

Recent is nog een veelgebruikt antimisselijkheidsmedicijn onder de aandacht geweest ivm zeer ernstige zeldzame bijwerkingen. Als je het niet nodig hebt kun je het dus ook maar beter niet geven, ook al is het in de meeste gevallen gewoon veilig.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:08

ik had dat ik eenmaal bij was al vrij snel weer honger zelfs doordat ik al zo lang niets had gegegeten vanwege het nuchter moeten zijn :=

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:44

Naamloos1 schreef:
ivy_power89 schreef:

Ja idd.. Dus angst om misselijk te worden, extreme angst voor overgeven, en idd ook als andere mensen om je heen misselijk/ziek zijn.

Oke duidelijk!
Er zijn al veel tips voor je gegeven en ik wens je heel veel sterkte en succes met je operatie :) Ik duim voor je.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 06:04

Lang niet iedereen wordt misselijk ;)
Ik ben bv alleen erg hongerig, die anti misselijkheid kan echt flinke bijwerkingen geven ( paar onschuldige zijn oa obstipatie, stijfheid of huis uitslag/jeuk dacht ik)

Persoonlijk zou ik het echt niet tof vinden als k dat spul zou krijgen. Ik ben namelijk al gevoelig en krijg heel snel last van m'n huid.
Em misselijk ben ik toch niet, die waarom zouden ze het geven?
Bij emetofobie is het anders, dan is er een directe aanleiding om het preventief te geven

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 15:24

Nog een ander vraagje: Is het zo dat je na de operatie de eerste nacht beter niet alleen thuis kunt zijn?
Zo nee: Waarom is dat?

Ik woon namelijk alleen, en wordt een beetje lastig om iemand te regelen..

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:27

Ik kreeg idd het advies om de eerste 24 uur niet alleen te zijn vanwege de mogelijk naweeën van de narcose.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:21

Volgens mij gaat dat met name om evt nabloedingen

Wat betreft je fobie, er zijn echt heel veel goed en snel werkende middelen. Duidelijk aangegeven bij je opname en ook tijdens je verblijf. Niet aarzelen maar gelijk op de bel drukken en om iets vragen. Ik heb chemo gehad vorig jaar en met behulp van medicijnen nauwelijks misselijk geweest