Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Urielle schreef:hanny_jelke schreef:hoe het kon dat mij borstvoeding in de ochtend boter geel was en na 2 voedingen water wit,
Kleur zegt niks over de voedingswaarde van de melk.
Esplendido schreef:Het is echt een fabeltje van die voedingsstoffen.
Colostrum is meestal geel maar naar een paar dagen verandert dit van kleur. Dan wordt het wit (of zelfs lichtroze of groenig, ligt eraan wat je gegeten hebt) dat is heel normaal. De eerste melk die uit je borsten komt is wat minder vet, maar naarmate de voeding vordert komen er meer vetstoffen vrij. Het kan dus inderdaad zijn dat je melk er waterig wit uitziet, maar dat zegt absoluut niks over de kwaliteit. Het wordt immers gemaakt uit je bloed en niet direct uit je voedsel.
Bovendien als vrouwen in Afrika hun kinderen kunnen voeden met borstvoeding en voldoende voedingstoffen hebben in hun melk, kunnen wij dat ook.
Vroeger werd inderdaad vaak gezegd dat een moeder te weinig voedingsstoffen in haar melk had. Maar dat is echt een fabeltje. Is er ooit een ander zoogdier geweest waarvan gezegd wordt dat et te weinig voedingsstoffen in de melk heeft? Dat heb ik nog nooit gehoord. En als het op borstvoeding aankomt zijn wij gewoon zoogdieren en werkt het bij ons hetzelfde als bij een merrie met veulen.
Diablo schreef:Nadir schreef:Als je echt graag wil zul je de eerste tijd heel veel moeten investeren en soms flink wat tegenslagen moeten overwinnen. En daar haken veel vrouwen nou juist af...
Dat zeg je precies goed, als je graag wil en soms willen vrouwen dat niet. En dat is hun goed recht.
hanny_jelke schreef:Esplendido schreef:Het is echt een fabeltje van die voedingsstoffen.
Colostrum is meestal geel maar naar een paar dagen verandert dit van kleur. Dan wordt het wit (of zelfs lichtroze of groenig, ligt eraan wat je gegeten hebt) dat is heel normaal. De eerste melk die uit je borsten komt is wat minder vet, maar naarmate de voeding vordert komen er meer vetstoffen vrij. Het kan dus inderdaad zijn dat je melk er waterig wit uitziet, maar dat zegt absoluut niks over de kwaliteit. Het wordt immers gemaakt uit je bloed en niet direct uit je voedsel.
Bovendien als vrouwen in Afrika hun kinderen kunnen voeden met borstvoeding en voldoende voedingstoffen hebben in hun melk, kunnen wij dat ook.
Vroeger werd inderdaad vaak gezegd dat een moeder te weinig voedingsstoffen in haar melk had. Maar dat is echt een fabeltje. Is er ooit een ander zoogdier geweest waarvan gezegd wordt dat et te weinig voedingsstoffen in de melk heeft? Dat heb ik nog nooit gehoord. En als het op borstvoeding aankomt zijn wij gewoon zoogdieren en werkt het bij ons hetzelfde als bij een merrie met veulen.
de kinder sterfte door verhongering is juist bij baby's het grootste in afrika
). De laatste hebben we ook wat bijgevoerd uiteindelijk (toen duidelijk was dat de moeder het niet ging redden) Urielle schreef:Als je kind ontevreden is, is het andere koek, maar ook doorzichtige melk kan gewoon rijk aan voedingsstoffen zijn hoor. Het kan allerlei kleuren hebben, zelfs groenig of blauwig komt voor!
Als je kind ontevreden is, kan het trouwens bijv. ook nog te maken hebben met een groeispurt van het kindje of omdat ze meer drinken zodat je borsten weer meer melk aan gaan maken (zo is bijv. rond 6 weken een beruchte periode waarin kindjes meer melk gaan vragen dan de weken ervoor), dus hoeft ook nog geen signaal te zijn. Maar dat gaat idd niet meer over het onderwerp van TS.

caroline_max schreef:Maar biest (de eerste melk dus!) past zich niet aan. Dat is een flinke hoeveelheid in de eerste 24/48 uur (ongeveer), en dat is juist zo belangrijk voor de veulens/kalveren/lammeren. De meeste kalveren groeien na 2 dagen verder op KV, dus dan maakt het niet meer uit wat de moeder geeft.
En gelukkig hebben de meeste koeien een aardig stabiel vetgehalte in de melk. Dat is niet zozeer afhankelijk van wat het kalf wil, maar van wat voor voeding de koe krijgt. Dat een koe de melk aanpast aan het kalf lijkt mij een fabel maar goed. Mijn jongste veulen kreeg ook duidelijk te kort van alleen moedermelk, ondanks dat de moeder op een passend dieet stond. Het veulen daarvoor ging prima, maar nu was het blijkbaar niet genoeg (of veulen te druk). De laatste hebben we ook wat bijgevoerd uiteindelijk (toen duidelijk was dat de moeder het niet ging redden)
Brainless schreef:Nadir schreef:En sorry nee, een bewuste keuze 'ik ga geen bv proberen te geven' kan ik idd niet begrijpen.
Waarom kun je dat niet begrijpen?
Is het een "verplichting" om het te moeten proberen?
blokje schreef:mijn eerste melk was soms net gele pudding. (kon het uit me borst pakken het was echt een stevige massa had de kraamzorg nog niet eerder gezien)de voeding er na was soms gewoon wit. soms kolf ik nu mooi wit soms echt waterig wit.
blokje schreef:jullie moeten toch leren lezen.
Nadir zegt toch nergens dat 98% kan en moet voeden.
ze zegt enkel dat 2% daad werkelijk geen voedingsstoffen heeft. en dat is niey door haar bedacht.
het niet slagen van bv kan liggen aan je bevalling (ks, moeilijke
Esplendido schreef:Caroline, maar de voeding van een zoogdier past zich steeds aan, aan de behoefte van hun kind. Het is dus niet zo dat wanneer er bij een voeding het vetgehalte laag is, dit bij alle voedingen zo is. De ene keer bevat het meer van het een de andere keer van het ander.
Kleur van moedermelk zegt echt niks over de kwaliteit.
muntdrop schreef:Ik denk dat het in Afrika ook nog wel meer voorkomt dat een andere moeder de borstvoeding overneemt als het niet gaat. In Nederland is dat niet echt gebruikelijk zegmaar.
En tegenwoordig kan je melk kopen. Een vriendin van me deed dat als ze zelf vanwege medicijnen geen bv kon geven. Nadir schreef:Nogmaals, ik vind gewoon dat meer gepusht/gestimuleerd mag worden omdat er te snel naar kv gegrepen wordt als 'alternatief'. Verder kan Esplendido het duidelijker uitleggen, ik sluit mij volledig aan bij alles wat zij tot nu toe hier gepost heeft en nog gaat posten.