En nu moet het uit zijn met dat gepush!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:38

Moet het geel zijn dan?
Dat van mij is ook wit.

Ik heb overigens een flessenveulen, deze is prima ontwikkeld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:39

hanny_jelke schreef:
hoe het kon dat mij borstvoeding in de ochtend boter geel was en na 2 voedingen water wit,

Kleur zegt niks over de voedingswaarde van de melk.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:40

Het is echt een fabeltje van die voedingsstoffen.

Colostrum is meestal geel maar naar een paar dagen verandert dit van kleur. Dan wordt het wit (of zelfs lichtroze of groenig, ligt eraan wat je gegeten hebt) dat is heel normaal. De eerste melk die uit je borsten komt is wat minder vet, maar naarmate de voeding vordert komen er meer vetstoffen vrij. Het kan dus inderdaad zijn dat je melk er waterig wit uitziet, maar dat zegt absoluut niks over de kwaliteit. Het wordt immers gemaakt uit je bloed en niet direct uit je voedsel.

Bovendien als vrouwen in Afrika hun kinderen kunnen voeden met borstvoeding en voldoende voedingstoffen hebben in hun melk, kunnen wij dat ook.

Vroeger werd inderdaad vaak gezegd dat een moeder te weinig voedingsstoffen in haar melk had. Maar dat is echt een fabeltje. Is er ooit een ander zoogdier geweest waarvan gezegd wordt dat et te weinig voedingsstoffen in de melk heeft? Dat heb ik nog nooit gehoord. En als het op borstvoeding aankomt zijn wij gewoon zoogdieren en werkt het bij ons hetzelfde als bij een merrie met veulen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:41

Vragen over borstvoeding moet je niet hier stellen, lijkt mij, dit topic is niet de juiste plek daarvoor. Ik kan me niet voorstellen dat ts dit topic heeft geopend daarvoor. Er loopt een topic elders waar je met dergelijke vragen (ook kritische!) terecht kan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:44

geerke schreef:
moeders moeten het lekker zelf weten....maar waarom heeft een vrouw dan borsten?

Nou, in elk geval niet om er bloedende tepelkloven, huilende baby's en overspannen moeders mee te maken. :+

caroline_max

Er zijn zeker wel merrie's ( en bijvoorbeeld koeien) waarvan de biest niet de ideale kwaliteit heeft (als in; te weinig voedingswaarde). Dat is voor een veulen/kalf dus wel gevaarlijk. Zeker omdat ze dan wel drinken, maar je dan pas (te) laat merkt dat er iets mis gaat. Wanneer een koe slechte kwaliteit biest heeft proberen we dat (als dat kan) aan te vullen met biest van een andere koe. Ook hebben wij (goede) biest op voorraad voor bijvoorbeeld lammetjes die geen moeder hebben enz.

Er zijn ook vrouwen die extra kolven en dat doneren voor andere baby's, dus als je dat echt noodzakelijk zou vinden is er wel wat mogelijk.

edit; er is wel degelijk sprake van te weinig voedingswaarde bij biest van koe, paard enz. Wij hebben daar zelfs speciale testers voor liggen, en testen bij twijfel altijd de kwaliteit van de biest. Bij koeien is het vetgehalte en eiwitgehalte van de melk erg belangrijk, lijkt me toch wel een stukje voedingswaarde toch?

hanny_jelke

Urielle schreef:
hanny_jelke schreef:
hoe het kon dat mij borstvoeding in de ochtend boter geel was en na 2 voedingen water wit,

Kleur zegt niks over de voedingswaarde van de melk.

mij kind was on tevreden op het water witte, mij werd toen verteld dat het boter geel hoort te zijn zoals in de ochtend, en dat het zo water wit was, door onvoldoende voedingstoffen.
het was ook echt net water, met een lichte witte gloed er door heen, dus niet gewoon wit :o

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:47

Esplendido schreef:

Colostrum is meestal geel maar naar een paar dagen verandert dit van kleur. Dan wordt het wit (of zelfs lichtroze of groenig, ligt eraan wat je gegeten hebt) dat is heel normaal. De eerste melk die uit je borsten komt is wat minder vet, maar naarmate de voeding vordert komen er meer vetstoffen vrij. Het kan dus inderdaad zijn dat je melk er waterig wit uitziet, maar dat zegt absoluut niks over de kwaliteit. Het wordt immers gemaakt uit je bloed en niet direct uit je voedsel.

Bovendien als vrouwen in Afrika hun kinderen kunnen voeden met borstvoeding en voldoende voedingstoffen hebben in hun melk, kunnen wij dat ook.

Vroeger werd inderdaad vaak gezegd dat een moeder te weinig voedingsstoffen in haar melk had. Maar dat is echt een fabeltje. Is er ooit een ander zoogdier geweest waarvan gezegd wordt dat et te weinig voedingsstoffen in de melk heeft? Dat heb ik nog nooit gehoord. En als het op borstvoeding aankomt zijn wij gewoon zoogdieren en werkt het bij ons hetzelfde als bij een merrie met veulen.

de kinder sterfte door verhongering is juist bij baby's het grootste in afrika :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:49

Ik ben net bevallen en meteen flesvoeding gaan geven. Moet zeggen dat de verloskundigen en inhet ziekenhuis echt niet moeilijk gedaan hebben hoor, ik herken dat dus niet zo.
Om me heen vroegen wel mensen wat de reden was maar ik denk dat mensen bij mij sowieso niet zo gauw commentaar leveren omdat ze weten dat dat geen zin heeft.

Muronia

Diablo schreef:
Nadir schreef:
Als je echt graag wil zul je de eerste tijd heel veel moeten investeren en soms flink wat tegenslagen moeten overwinnen. En daar haken veel vrouwen nou juist af... ;)

Dat zeg je precies goed, als je graag wil en soms willen vrouwen dat niet. En dat is hun goed recht.

nou dit dus precies...

Esplendido

Caroline, maar de voeding van een zoogdier past zich steeds aan, aan de behoefte van hun kind. Het is dus niet zo dat wanneer er bij een voeding het vetgehalte laag is, dit bij alle voedingen zo is. De ene keer bevat het meer van het een de andere keer van het ander.

Kleur van moedermelk zegt echt niks over de kwaliteit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:51

Als je kind ontevreden is, is het andere koek, maar ook doorzichtige melk kan gewoon rijk aan voedingsstoffen zijn hoor. Het kan allerlei kleuren hebben, zelfs groenig of blauwig komt voor!
Als je kind ontevreden is, kan het trouwens bijv. ook nog te maken hebben met een groeispurt van het kindje of omdat ze meer drinken zodat je borsten weer meer melk aan gaan maken (zo is bijv. rond 6 weken een beruchte periode waarin kindjes meer melk gaan vragen dan de weken ervoor), dus hoeft ook nog geen signaal te zijn. Maar dat gaat idd niet meer over het onderwerp van TS.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:52

hanny_jelke schreef:
Esplendido schreef:

de kinder sterfte door verhongering is juist bij baby's het grootste in afrika :')

Ja, bij kinderen die geen bv meer krijgen. En bij kinderen die poedermelk krijgen van slechte kwaliteit of die poedermelk krijgen met vervuild water. De moeders die in Afrika bv geven doen dat niet voor niets zo lang mogelijk.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:55

Maar biest (de eerste melk dus!) past zich niet aan. Dat is een flinke hoeveelheid in de eerste 24/48 uur (ongeveer), en dat is juist zo belangrijk voor de veulens/kalveren/lammeren. De meeste kalveren groeien na 2 dagen verder op KV, dus dan maakt het niet meer uit wat de moeder geeft.

En gelukkig hebben de meeste koeien een aardig stabiel vetgehalte in de melk. Dat is niet zozeer afhankelijk van wat het kalf wil, maar van wat voor voeding de koe krijgt. Dat een koe de melk aanpast aan het kalf lijkt mij een fabel maar goed. Mijn jongste veulen kreeg ook duidelijk te kort van alleen moedermelk, ondanks dat de moeder op een passend dieet stond. Het veulen daarvoor ging prima, maar nu was het blijkbaar niet genoeg (of veulen te druk :P). De laatste hebben we ook wat bijgevoerd uiteindelijk (toen duidelijk was dat de moeder het niet ging redden)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:55

Ik denk dat het in Afrika ook nog wel meer voorkomt dat een andere moeder de borstvoeding overneemt als het niet gaat. In Nederland is dat niet echt gebruikelijk zegmaar.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:57

Urielle schreef:
Als je kind ontevreden is, is het andere koek, maar ook doorzichtige melk kan gewoon rijk aan voedingsstoffen zijn hoor. Het kan allerlei kleuren hebben, zelfs groenig of blauwig komt voor!
Als je kind ontevreden is, kan het trouwens bijv. ook nog te maken hebben met een groeispurt van het kindje of omdat ze meer drinken zodat je borsten weer meer melk aan gaan maken (zo is bijv. rond 6 weken een beruchte periode waarin kindjes meer melk gaan vragen dan de weken ervoor), dus hoeft ook nog geen signaal te zijn. Maar dat gaat idd niet meer over het onderwerp van TS.

we wijken hier inderdaad af op het onderwerp van TS,
ik bedoelde in eerdere post meer aan te geven waarom dat gepush er op gewoon niet klopt, omdat het om verschillende redens in mij ogen niet per definitie beter is.

mijn zoontje was 4 dagen toen het begon, nog een week geprobeerd, ook via kolven, want wilde echt, ik en kind raakte steeds meer over onze toeren, en zeker na een preek van de kraamhulp daarommaar opgegeven,omdat het ten koste ging van mij en me kind

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:59

Het colostrum van de moeder is echt niet iedere voeding hetzelfde. Colostrum voor te vroeg geboren baby's bevat ook andere stoffen dan voor gezond op tijd geboren baby's. En echt de melk past zich aan op de behoefte van je kindje. Als je kindje ziek is, zitten er in je melk juist antistoffen tegen die ziekte.

blokje

Re: En nu moet het uit zijn met dat gepush!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:09

mijn eerste melk was soms net gele pudding. (kon het uit me borst pakken het was echt een stevige massa had de kraamzorg nog niet eerder gezien)de voeding er na was soms gewoon wit. soms kolf ik nu mooi wit soms echt waterig wit.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:10

caroline_max schreef:
Maar biest (de eerste melk dus!) past zich niet aan. Dat is een flinke hoeveelheid in de eerste 24/48 uur (ongeveer), en dat is juist zo belangrijk voor de veulens/kalveren/lammeren. De meeste kalveren groeien na 2 dagen verder op KV, dus dan maakt het niet meer uit wat de moeder geeft.

En gelukkig hebben de meeste koeien een aardig stabiel vetgehalte in de melk. Dat is niet zozeer afhankelijk van wat het kalf wil, maar van wat voor voeding de koe krijgt. Dat een koe de melk aanpast aan het kalf lijkt mij een fabel maar goed. Mijn jongste veulen kreeg ook duidelijk te kort van alleen moedermelk, ondanks dat de moeder op een passend dieet stond. Het veulen daarvoor ging prima, maar nu was het blijkbaar niet genoeg (of veulen te druk :P). De laatste hebben we ook wat bijgevoerd uiteindelijk (toen duidelijk was dat de moeder het niet ging redden)

Bedankt voor de informatie, maar volgens mij heeft dit niks meer te maken met het onderwerp waar TS het topic om begonnen is....

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:14

Brainless schreef:
Nadir schreef:
En sorry nee, een bewuste keuze 'ik ga geen bv proberen te geven' kan ik idd niet begrijpen. :n

Waarom kun je dat niet begrijpen?
Is het een "verplichting" om het te moeten proberen?

Nee, gelukkig niet, anders zou er alleen nog maar meer weerstand komen. Nogmaals, ik vind gewoon dat meer gepusht/gestimuleerd mag worden omdat er te snel naar kv gegrepen wordt als 'alternatief'. Verder kan Esplendido het duidelijker uitleggen, ik sluit mij volledig aan bij alles wat zij tot nu toe hier gepost heeft en nog gaat posten.

hanny_jelke

blokje schreef:
mijn eerste melk was soms net gele pudding. (kon het uit me borst pakken het was echt een stevige massa had de kraamzorg nog niet eerder gezien)de voeding er na was soms gewoon wit. soms kolf ik nu mooi wit soms echt waterig wit.

meschien in het begin zo geweest als eerste voeding, het was bij mij geen pudding idee van stevigheid hoor, maar wel botergeel van kleur.

ik heb geen idee.
maar goed we blijven afdwalen zo :')

NatasjavE

blokje schreef:
jullie moeten toch leren lezen.
Nadir zegt toch nergens dat 98% kan en moet voeden.
ze zegt enkel dat 2% daad werkelijk geen voedingsstoffen heeft. en dat is niey door haar bedacht.

het niet slagen van bv kan liggen aan je bevalling (ks, moeilijke

Maar er zijn meer redenen waardoor bv niet lukt.

Ik had slagroom. Maar mijn Mika was klein met een klein mondje. Mijn borsten heel rond met een kleine tepel....het arme knaapje moest aan een soort watermeloen met een veel te klein kraantje lurken. Ik heb toen 3 maanden gekolft. Ik kan je zeggen,....dat is loodzwaar.(en ja de lactatiedeskundige woonde bijna bij ons in...pffff)

Bij de jongste lukte het opzich wel. Nog steeds meloenen met een te klein kraantje maar Wieger was een,...euh...Gelders Type (groot met bijpassende mond)
Alleen viel ik constant (bijna) flauw tijdens het voeden. Tegen de tijd dat dat over was waren mijn meloenen geslokken tot de sinaasappels die het altijd zijn en Wieger aan de flessenvoeding.(tijdens het kolfen ging ik ook neer...kwam ook amper wat uit.

Gelukkig kan ik nu uit deze laatste studie halen dat ik hem niets te kort heb gedaan :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:16

Esplendido schreef:
Caroline, maar de voeding van een zoogdier past zich steeds aan, aan de behoefte van hun kind. Het is dus niet zo dat wanneer er bij een voeding het vetgehalte laag is, dit bij alle voedingen zo is. De ene keer bevat het meer van het een de andere keer van het ander.

Kleur van moedermelk zegt echt niks over de kwaliteit.

O dus als het borstvoeden niet wil lukken om reden x of y, dan is het eigenlijk de bedoeling van moeder natuur dat het kind overlijd?

En hoe zit dat dan met twee of meerlingen, rechterborst voor japie, en linkerborst voor jannie? En wat gebeurd er dan als je per ongeluk verwisselt?

wat een onzin

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:18

muntdrop schreef:
Ik denk dat het in Afrika ook nog wel meer voorkomt dat een andere moeder de borstvoeding overneemt als het niet gaat. In Nederland is dat niet echt gebruikelijk zegmaar.

Dat was het vroegah wel :) En tegenwoordig kan je melk kopen. Een vriendin van me deed dat als ze zelf vanwege medicijnen geen bv kon geven.

Verder vind ik dat het iedere moeder haar eigen keuze is. Al denk ik dat er veel moeders op de fles overstappen door gebrek aan de juiste begeleiding in de kraamtijd. Als een moeder zegt dat ze geen bv wil dan vraag ik wel waarom maar ik maak er geen discussie van. Wie ben ik om er over te oordelen?

Zelf heb ik 10 maanden en een jaar bv gegeven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:21

Nadir schreef:
Nogmaals, ik vind gewoon dat meer gepusht/gestimuleerd mag worden omdat er te snel naar kv gegrepen wordt als 'alternatief'. Verder kan Esplendido het duidelijker uitleggen, ik sluit mij volledig aan bij alles wat zij tot nu toe hier gepost heeft en nog gaat posten.

Wat ik niet zo goed snap is waarom je zo weinig respect zou tonen voor iemands keuze? Vanwaar toch de neiging om over andermans leven te willen beslissen - zelfs al denk je er zelf heel anders over? Het is een zaak van de ouders welke beslissingen ze nemen. Wat mij betreft mag voorlichting best maar heb je als zorgende geen enkel recht om verder druk uit te oefenen tenzij dingen heel erg mis gaan. En dan bedoel ik echt mis: als het gaat om mishandeling, verwaarlozing, schade.

Ik heb het zelfbeschikkingsrecht nogal hoog eigenlijk. We zijn een vrij land - ik dacht we het heilstaat-idee, waar overheid en dergelijke precies bepalen wat je allemaal hoort te doen en je daar vooral niet zelf over na mag denken, juist niet wilden.