NL-'ers zijn over het algemeen te dik.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:24

eenitraM schreef:
kimberly1995 schreef:

Heerlijk kortzichtig ben jij.

http://gezondheid.blog.nl/algemeen/2011 ... met-honger
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... dan-honger

Ik zeg niets over de gevolgen voor de kosten wb zorg. En hierboven is mijn onderbouwing. Zelf ben ik het levende bewijs. Altijd super slankngeweest. 1.85/70 kilo. Nu woon ik op mezelf en ben ik bijna 80 kilo. En nee, ik ben niet aan medicatie....

Het is achterlijk om te zeggen dat eten de grootste oorzaak is en dat je daar zelf schuld aan hebt. Dat een schop onder je hol je gaat helpen. Er zijn hierboven al genoeg mensen geweest die hun eigen verhaal verteld hebben en waaruit blijkt dat dit nergens op slaat. Over de rest heb ik geen opmerkingen, dat zou best wel waar kunnen zijn. Het kortzichtige stukje sloeg op bovenstaande.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:31

BMI is ook maar een getal.
Ik ben gemeten op 1.68, 1.65 en 1.61 :)) en daarmee ben ik met mijn gewicht respectievelijk ok, heb ik net overgewicht en flink overgewicht :=
Het grappige is natuurlijk dat ook het gewicht weer wisselt per weegschaal want die staan niet allemaal hetzelfde gecalibreerd :')
Dus als mijn lengte al 7 centimeter varieert....

Ik kijk maar gewoon naar mijn broeken :Y)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:53

eenitraM schreef:
Overgewicht is wereldwijd een groter probleem dan hongerlijdende mensen. Ik bedoel maar... grootste oorzaak? Eten. Wie zijnn schuld? Jezelf. Schop onder de hol.

Fout. Ondervoeding kost Nederland meer geld dan overgewicht.
De rest van de tekst ga ik niet eens op in. Wat ben jij kortzichtig zeg.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:57

secricible schreef:
eenitraM schreef:
Overgewicht is wereldwijd een groter probleem dan hongerlijdende mensen. Ik bedoel maar... grootste oorzaak? Eten. Wie zijnn schuld? Jezelf. Schop onder de hol.

Fout. Ondervoeding kost Nederland meer geld dan overgewicht.
De rest van de tekst ga ik niet eens op in. Wat ben jij kortzichtig zeg.

Eeeh, dat staat er niet.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:07

Ik heb (licht) overgewicht gehad. Ongeveer een jaar geleden woog ik 83 kg bij een lengte van 1,78 m. Dit overgewicht was zeker het gevolg van een ongezonde leefstijl. Waar ik het meest last van had was het feit dat ik me heel erg onprettig voelde over mijn eigen lichaam. Ik voelde me erg onzeker. Een jaar geleden heb ik besloten het roer om te gooien en mijzelf een gezonde leefstijl aan te meten. Inmiddels weeg ik zo tussen de 71-72 kg en voel ik me geweldig. Een groot deel van de onzekerheid over mijn lichaam is weg, alhoewel ik dit denk ik nooit helemaal kwijt raak. Een vervelend gevolg is dat ik nu ontzettend bang ben om aan te komen en dat ik soms wel eens wat té gericht kan zijn op dat getalletje op de weegschaal. Ga ik bijvoorbeeld op de weegschaal staan en weeg ik meer dan 72 kg, dan kan dat echt mijn dag verpesten. Gelukkig weet ik zelf dat dit niet gezond is en kan ik mezelf daar wel in remmen.

Ik denk dat er veel mensen te zwaar zijn door een ongezonde leefstijl. Ik werk als verpleegkundige met mannen met een licht verstandelijke beperking en een psychiatrische aandoening. Deze groep mensen gebruikt over het algemeen veel medicatie zoals antidepressiva of antipsychotica. Van (onder andere) deze medicatie krijgen mensen vaak meer honger, waardoor ze meer gaan eten en dus vaak aankomen en overgewicht hebben. Echter, wat ik zie bij deze groep mensen is dat zij niet de verstandelijke vermogens hebben om oorzaak en gevolg in te zien. Zij weten door een gebrek aan kennis niet wat overgewicht (op lange termijn) betekend voor je gezondheid en hebben niet de vaardigheden om hun leefstijl aan te passen naar een gezonde leefstijl.
Je moet niet vergeten dat er in Nederland een grote groep mensen leeft met beperkte verstandelijke vermogens, die niet of moeilijk in staat zijn om de oorzaak en gevolgen in te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:15

tja. Ik ben 40 kg afgevallen en heb nu wel 2 hele kilo's overgewicht. Ik ben lang dus ik weeg wel meer dan 75 kg.
Tja…

Hoewel ik grotendeels gezond ben afgevallen vond ik iedere minuut van mijn ' dieet ' afzien. tuurlijk haal je er voldoening uit, en ik ben super super blij dat ik geen obesitas meer heb. Maar een gezond gewicht is ook wel overrated imo.
Ik vind sporten hartstikke leuk, maar al het gedoe rond eten om af te vallen… Ik heb er echt een pokkehekel aan. Snap best dat mensen er voor kiezen om 'dik' te blijven… En als zij daar gelukkig mee kunnen zijn is dat imo echt hun goed recht - ergens wou ik dat ik dat kon -.
Ik vind de maatschappij behoorlijk eetgestoord ( serieus, als ik dan zie dat gewoon slanke mensen agressieve afvalpillen nemen, of op hun facebook zetten dat het de beste dag van hun leven is omdat ze zijn afgevallen.. Dan gaat er OOK ergens iets krom. En dat is niet alleen dat de maatschappij zoveel overgewicht heeft) . Ik heb liever een maatschappij waarin mensen gelukkig met zichzelf zijn zodat ze ook van het leven kunnen genieten -dun of niet - … Dan een compleet eetgestoorde maatschappij waarin iedereen maar size zero nastreeft ( en met overgewicht eindigt) ..
En mss zijn de ziekte kosten aan fysieke kwaaltjes dan wat hoger…. Ik denk dat er een hoop bespaard kan worden op de geestelijke gezondheidszorg als iedereen zichzelf (en elkaar !!!) gewoon accepteert :) Dun of dik.
Daarnaast vraag ik me af of die hele focus op afvallen in de maatschappij nou wel zoveel gezondheidswinst oplevert.
Gezond eten a la. Maar afvallen…...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:22

Ik heb ook het shetlandersyndroom: ben ruim 155 kilo geweest en zit nu op 65 kilo. Ik ben 1.67m.
Ik heb ook rond de 58 kilo gezeten, maar dat was voor mij echt te weinig. Ik zag lijkbleek en had een ingevallen gezicht. Ik gok dat voor mij ongeveer 62 kilo ideaal is, dus ik ben ook nog steeds te zwaar :)
Helaas wegen de laatste loodjes wel het zwaarste. Ik heb daarom de neiging om ongezond gezond te eten: alles tot in de puntjes uitplannen qua eten. Zo kun je ook gezond worden in het afvallen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:56

Cayenne schreef:
Ik heb ook het shetlandersyndroom: ben ruim 155 kilo geweest en zit nu op 65 kilo. Ik ben 1.67m.
Ik heb ook rond de 58 kilo gezeten, maar dat was voor mij echt te weinig. Ik zag lijkbleek en had een ingevallen gezicht. Ik gok dat voor mij ongeveer 62 kilo ideaal is, dus ik ben ook nog steeds te zwaar :)
Helaas wegen de laatste loodjes wel het zwaarste. Ik heb daarom de neiging om ongezond gezond te eten: alles tot in de puntjes uitplannen qua eten. Zo kun je ook gezond worden in het afvallen.

:+ shetlandersyndroom :') _O- raap me op......

maar zonder dolle wat goed zeg!! zoveel afvallen is niet makkelijk :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:00

Natuurlijk leef je niet expres ongezond.
Een emotie eter die slechte dingen heeft mee gemaakt, daardoor te zwaar is geworden daar kun je natuurlijk niet tegen zeggen dat het zijn of haar eigen schuld en dat hij of zij een schop onder zijn kont verdient. In tegendeel zelfs, daar kun je iemand mee kwetsen.
Wel kun je het probleem erkennen en vanuit daar een oplossing zoeken met de juiste hulp.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:06

Ongezond eten heeft niets te maken met dik worden/zijn.Zolang je maar geen vrachten naar binnen werkt.Als je grote portie's gezond eten naar binnen werkt,word je ook zwaarder/dikker.
Ik eet heel veel ongezonde dingen, veel snoep en koek, puur in de hoop om er wat kilo's bij te krijgen.
Ik denk dat ik ongezonder ben dan iemand die te zwaar is.
Daarbij vind ik,iedereen moet zelf weten hoe die leeft en hoe die eet. Lekker genieten van je leven van je eten. Voor je het weet ist voorbij.

dinek123

Re: NL-'ers zijn over het algemeen te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:14

Euhm... hoe kom je erbij dat als je zwaarder dan 75 kilo bent je te dik bent?...
ken genoeg mensen die 80 wegen maar gewoon 'normaal' zijn..

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:21

De toon in dit topic door de TS klinkt mij bekend in de oren. Het is als een ex roker die de hele wereld gaat vertellen hoe slecht het wel niet is als hij/zij er een maandje vanaf is. Welk gewicht goed is en voelt voor een persoon is persoonlijk en haar of zijn eigen keuze.Dat is niet aan een ander om over te oordelen tenzij je arts bent en er sprake is van een gezondheidsrisico waar écht is aan gedaan moet worden. We doen allemaal zaken die we vast beter niet zouden moeten doen volgens het ideaal plaatje en waar mogelijk indirect kosten aan verbonden zijn. Ik bedoel, het feit dat ik allerhande extreme sporten doe brengt ook een zeker risico op hogere ziektekosten met zich mee, mag ik dat ook niet meer. Leven en laten leven zou ik zeggen. En wees trots op jezelf dat je gewicht bent verloren en je daardoor beter voelt, maar laat een ander in zijn of haar waarde

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:24

Kijk eens naar archiefbeelden van de jaren '70. Vrijwel iedereen was slank, je ziet in het straatbeeld nauwelijks te dikke mensen.

Ons voedsel is verrijkt, er zitten allemaal nare toevoegingen in die verslavend werken.
Mensen kopen heel veel van dit soort kant en klaar voedsel, pakjes en drankjes met zoetstoffen.
Fantastisch bedacht, want het lichaam raakt verslaafd... vraagt om meer, en meer, en meer en mensen worden steeds dikker.

Ik weet niet hoe je het oplost.... Een groot deel is bewustwording, men moet weer weten wat ze eten, bewuste keuzes maken. Leren koken ipv een pakje opentrekken.
Pure/ verse dingen....
Mensen moeten ECHT eten weer leren waarderen..... en herkennen.

Ik vind het niet mooi.... een dikke hond of een dik paard vind ik ook niet mooi. Ik erger me wezenloos aan mijn buikje.... omdat het niet hoeft.
Ook ik val ten prooi aan me makkelijk vervoeren (auto), en af en toe 'makkelijk' eten...
Gelukkig heb ik nog redelijk wat discipline en zal een kilo of 5/6/7 eraf en vooral 'steviger' worden (sporten) wel afdoende zijn, maar toch....

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:32

Krijg een erg naar gevoel van de openingspost van dit topic. Je bent zelf ook nog te zwaar en toch klink je ontzettend veroordelend naar anderen. Niet iedereen die te zwaar is vreet zichzelf te hele dag vol en zit op zijn/haar luie gat voor de televisie. Natuurlijk, elk pondje gaat door het mondje. Maar vaak zitten er psychische problemen achter overgewicht. Eten kan een verslaving zijn, die erg moeilijk is om vanaf te komen omdat eten nou eenmaal iets is wat elke dag weer terugkomt.

En als je aan het afvallen bent voor je partner ben je al helemaal verkeerd bezig en kan ik je garanderen dat je het niet gaat volhouden.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:44

75 KG of meer wegen hoeft helemaal niet te zwaar te zijn. De ene is lang en de andere heeft een andere bouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:46

dinek123 schreef:
Euhm... hoe kom je erbij dat als je zwaarder dan 75 kilo bent je te dik bent?...
ken genoeg mensen die 80 wegen maar gewoon 'normaal' zijn..

Lees even mijn berichten terug aub.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:48

AmoorM schreef:
En waarom is merendeels van Nederland te zwaar?

Over andere mensen kan ik niet praten maar voor mezelf:
- ik ben een echte Bourgondiër. Ik hou echt van eten, lekker eten, veel eten, overmatig eten, eten met sausjes, vet eten, veel vlees, suikerrijk eten (snoep ed) . Het is echt wel een (het? :+ ) hoogtepunt van mijn dag.
- gezond eten is dus niet gemakkelijk voor mij, ik moet iets laten wat ik echt graag doe, ik voel me er zielig bij, ik vind gezonde dingen niet lekker en het maakt eten een straf in plaats van een plezier. Ik vind het dus heel moeilijk om mijn dieet langer dan pakweg een week vol te houden.
- door het vele eten is mijn maag ook groot. Bij een dieet heb ik dus doorlopend honger. Eigenlijk heb ik sowieso bijna doorlopend een hongergevoel.
- Dat hongergevoel kan ik onderdrukken/vergeten door dingen te doen. Op de dagen dat ik werk (2 dagen per week) is dat vrij gemakkelijk. Ik heb geen tijd om te eten of te snaaien en ik heb het ook niet binnen bereik. Op de dagen dat ik thuis ben, vind ik het heel moeilijk. Dingen binnenshuis doen leidt niet genoeg af. Als ik computer of naai of lees ben ik niet 'bezig genoeg' om niet aan eten te denken. Maar met een jong kindje thuis kan ik niet zomaar even de ganse dag bijvoorbeeld paarden gaan rijden en stallen gaan doen ofzo. Ik moet regelmatig binnen zijn.
- Sporten gaat dus ook heel lastig. Ik ben afhankelijk van de tijden dat mijn vriend thuis is. Ik ben een echt ochtendmens en als hij rond 19 uur thuiskomt is mijn dag echt wel voorbij. Ik heb dan gewoon geen puf meer om nog naar buiten te gaan. Ik wil ook iets van gezinsleven meemaken. Ik haat het om 's avonds niet te kunnen slapen omdat de endorfinen van het sporten nog in me rondjagen.

Dat is dus mijn reden van overgewicht. Ja, ik vind mijn lijf niet mooi, ik voel me niet lekker in mijn lijf, maar het alternatief is ook niet aanlokkelijk voor me (de levensstijl).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:49

Samiyah schreef:
Krijg een erg naar gevoel van de openingspost van dit topic. Je bent zelf ook nog te zwaar en toch klink je ontzettend veroordelend naar anderen. Niet iedereen die te zwaar is vreet zichzelf te hele dag vol en zit op zijn/haar luie gat voor de televisie. Natuurlijk, elk pondje gaat door het mondje. Maar vaak zitten er psychische problemen achter overgewicht. Eten kan een verslaving zijn, die erg moeilijk is om vanaf te komen omdat eten nou eenmaal iets is wat elke dag weer terugkomt.

En als je aan het afvallen bent voor je partner ben je al helemaal verkeerd bezig en kan ik je garanderen dat je het niet gaat volhouden.

Lees eens een paar berichten eerder.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-14 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:49

Ninx schreef:
Kijk eens naar archiefbeelden van de jaren '70. Vrijwel iedereen was slank, je ziet in het straatbeeld nauwelijks te dikke mensen.

Ons voedsel is verrijkt, er zitten allemaal nare toevoegingen in die verslavend werken.
Mensen kopen heel veel van dit soort kant en klaar voedsel, pakjes en drankjes met zoetstoffen.
Fantastisch bedacht, want het lichaam raakt verslaafd... vraagt om meer, en meer, en meer en mensen worden steeds dikker.

Ik weet niet hoe je het oplost.... Een groot deel is bewustwording, men moet weer weten wat ze eten, bewuste keuzes maken. Leren koken ipv een pakje opentrekken.
Pure/ verse dingen....

Ik vind het niet mooi.... een dikke hond of een dik paard vind ik ook niet mooi. Ik erger me wezenloos aan mijn buikje.... omdat het niet hoeft.
Ook ik val ten prooi aan me makkelijk vervoeren (auto), en af en toe 'makkelijk' eten...
Gelukkig heb ik nog redelijk wat discipline en zal een kilo of 5/6/7 eraf en vooral 'steviger' worden (sporten) wel afdoende zijn, maar toch....

ik denk inderdaad dat het probleem in ons voedsel ligt.Maar je hoeft geen rotzooi te eten.Gezond eten moet goedkoper worden.Ik betaal hier 3 euro voor 6 appels.Ik vind dat duur.
Maar al dat snoep maar duur en al die frisdranken.
Maar nee....er word maar wat goed verdient op de wat dikkere, etende mens.Unilever blij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:52

geerke schreef:
Ninx schreef:

Pure/ verse dingen....

ik denk inderdaad dat het probleem in ons voedsel ligt.Maar je hoeft geen rotzooi te eten.Gezond eten moet goedkoper worden.Ik betaal hier 3 euro voor 6 appels.Ik vind dat duur.
Maar al dat snoep maar duur en al die frisdranken.
Maar nee....er word maar wat goed verdient op de wat dikkere, etende mens.Unilever blij.

Ja, ik denk dat dat een goede beginnende oplossing is.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:40

listiglistje schreef:
IK denk dat je nog wel meer zal groeien aangezien je pas 20 bent :7 lees dit topic maar eens terug als je 40 bent :=

Haha dit wilde ik ook neer zetten

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:44

eenitraM schreef:

Dit klinkt misschien bot, maar het is de waarheid. Oké, er zijn zeker gevallen apart, maar bij de meeste gevallen is het je gewoon je eigen schuld. Moet je is kijken naar de mensen vroeger, die hadden het vele malen beter dan wij. Ik vind dit schandalig eerlijk gezegd, vreselijk en dan bedoel ik niet mensen van 75 kilo, maar gewoon koppige volwassenen die 130+ wegen. Helemaal hun eigen schuld is het niet. Tegenwoordig is het voedsel niet te eten. Overal maar dan ook overal waar je rond kijkt zie je, snoep, junkfood, frisdranken, ijsjes, nep-vlees etc voor een spotprijsje, wat zou het allemaal schelen, wanneer de prijs van die rotzooi omhoog gaat, maar ja dat gaat niet gebeurden. Mijn familie is heel streng tegen die dingen, niemand van ons heeft ook overgewicht en geloof me, ik heb een heerlijk leven en ik mis die troep he-le-maal niet.

Om misverstanden te verkomen: Neem deze tekst alsjeblieft niet persoonlijk en nogmaals ik weet er zijn heel veel mensen die overgewicht hebben gekregen door: Een stressvol(le) thuissituatie/werk/opleiding enz, door een ziekte etc. Ik heb het over de mensen die dondersgoed weten dat ze overgewicht hebben, maar er zelf niks aan willen doen.

Ninx: Perfect verwoord! Je neemt me de woorden uit de mond. :)

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:48

Ik vind het moeilijk om vanuit gewicht te oordelen. Ik ben namelijk 17 jaar, 185 lang & weeg 79 kilo.. Ben benieuwd of jullie mij te dik vinden? Zelf vind ik mezelf op dit moment niet dik. Strakker kan altijd maar misschien heb ik een ongelooflijk bord voor m'n kop en vinden andere mensen mij wel dik :j

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:50

shirdaki schreef:
Ik vind het moeilijk om vanuit gewicht te oordelen. Ik ben namelijk 17 jaar, 185 lang & weeg 79 kilo.. Ben benieuwd of jullie mij te dik vinden? Zelf vind ik mezelf op dit moment niet dik. Strakker kan altijd maar misschien heb ik een ongelooflijk bord voor m'n kop en vinden andere mensen mij wel dik :j

Nee, ik vind jou helemaal niet dik, juist slank :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:59

_Femkeeex schreef:
eenitraM schreef:

Dit klinkt misschien bot, maar het is de waarheid. Oké, er zijn zeker gevallen apart, maar bij de meeste gevallen is het je gewoon je eigen schuld. Moet je is kijken naar de mensen vroeger, die hadden het vele malen beter dan wij. Ik vind dit schandalig eerlijk gezegd, vreselijk en dan bedoel ik niet mensen van 75 kilo, maar gewoon koppige volwassenen die 130+ wegen. Helemaal hun eigen schuld is het niet. Tegenwoordig is het voedsel niet te eten. Overal maar dan ook overal waar je rond kijkt zie je, snoep, junkfood, frisdranken, ijsjes, nep-vlees etc voor een spotprijsje, wat zou het allemaal schelen, wanneer de prijs van die rotzooi omhoog gaat, maar ja dat gaat niet gebeurden. Mijn familie is heel streng tegen die dingen, niemand van ons heeft ook overgewicht en geloof me, ik heb een heerlijk leven en ik mis die troep he-le-maal niet.

Om misverstanden te verkomen: Neem deze tekst alsjeblieft niet persoonlijk en nogmaals ik weet er zijn heel veel mensen die overgewicht hebben gekregen door: Een stressvol(le) thuissituatie/werk/opleiding enz, door een ziekte etc. Ik heb het over de mensen die dondersgoed weten dat ze overgewicht hebben, maar er zelf niks aan willen doen.

Ninx: Perfect verwoord! Je neemt me de woorden uit de mond. :)

ok, het komt wel een klein beetje alsof dat laatste er bij staat om heibel te voorkomen aangezien het echt wel haaks slaat op het eerste stukje wat al begint met ' de meeste mensen ' . .

Maar stel dat iemand dood ongelukkig wordt van afvallen/dieten, zo ongelukkig dat het niet opweegt tegen de voordelen die slank zijn biedt…
Vind jij het dan stom/verachtelijk dat iemand niet koste wat het kost gaat afvallen?
Ik hoop vanuit de grond van mijn hart dat ik nooit meer zwaar wordt, en daar zal ik ook voor waken.

Maar mocht het ooit het geval zijn door meds/ medische klachten / of weet ik veel wat weet ik echt niet zeker of ik het afvalproces opnieuw zal doorlopen. Het kost me namelijk echt veel van m' n leven :o
altijd eetmomenten in plannen, je dag om de eetmomenten heenplannen, onverwachte uitjes zijn moeilijk omdat je dan vaak voor onverwachte verleidingen komt te staan (en er zijn mensen die daar prima mee omgaan, maar ik ben echt geobsedeerd door eten doordat ik nu eenmaal een energie-tekort ( = afvallen ) dus ik ben niet al te best in verleidingen weerstaan) , van eetmoment naar eetmoment leven. Er zijn mensen die het een fluitje van een cent vinden; ik behoor daar niet toe helaas ….