Waar ik altijd bang voor was, is gebeurt.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:23

Ik moet zeggen dat ik ook eerder aan smeerleverworst denk bij 'gezond' beleg dan aan bijv. muisjes of chocoladepasta vol met suiker. Maar eigenlijk eet ik dat nooit. Eet sowieso weinig brood, want krijg er vaak een dip van, ook bij volkoren brood van de bakker.

Misschien leuk om te proberen als gezond beleg: houmous! Heb je in allerlei smaken of kun je zelf maken. Komkommer erop en klaar. Of snij een ladinkje groente in stukjes en neem mee in een bakje, heerlijk tegen de knaagtrek. Kook een eitje en doe dat op je brood (ik doe er wel eens yoghurt op voor een fris smaakje) of maak zelf een salade.Bak kip, snij in plakjes en doe met avocado, citroensap en peper/zout op je brood. Keus genoeg maar het is wel even werk helaas...En nog bij je ouders wonen werkt niet mee, want zie die inderdaad maar eens te overtuigen..

Anoniem

Re: Waar ik altijd bang voor was, is gebeurt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:49

Ik ga binnenkort waarschijnlijk ook naar een voedings conculent.
Alleen het is allemaal wel erg duur.....
Dus ik twijfel daar nog een beetje over.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:53

Het is een zoektocht naar wat het best bij jou past. Vergeet niet dat eten ook gewoon leuk en lekker moet zijn het is geen straf of strijd :)

Ik denk dat het misschien wel werkt om kleine doelen te stellen want het gaat ook om gewoontes veranderen.
Als je begint met de frisdrank door de week laten staan en dan in het weekend wel, ik noem maar wat.

Als je ervanuit gaat dat je een suikerverslaving hebt mag je aan de ene kant best afzien (dus echt de Cola laten staan) maar je mag ook best trots zijn op jezelf als dit lukt en dan verzin je een beloning voor jezelf die liefst niet eetgerelateerd is.
Alles in een keer omgooien is moeilijk en je wilt het (hoop ik) wel voorgoed veranderen.

Witbrood is niet echt helpend maar je hoeft niet alles in een keer te veranderen, maar neem dan wat fruit mee.
appelstroop met banaan kun je ook op je brood smeren.

Ik ben begonnen met het afscheid nemen van chips met dipsaus dat vond ik best een hele opgaaf terwijl ik het nu (na een half jaar) gewoon smerig vind. Zo zijn er meer dingen die ik steeds makkelijker laat staan en vervang door andere middelen waar ik blij van word.

Ik vind koken leuk maar ik heb ook een drukke baan. De uitdaging die ik nu stel is zonder pakjes en voorgesneden groenten koken. Maar ik doe dingen stap voor stap.

Ik ben 7 kilo kwijt en dat lukt door de combinatie van sporten en goed eten. (en niet weinig) ik ben 1.72 en weeg 61 kg en ik ben oud :') dat scheelt ook. Vroeger kon ik alles eten net zoals hierboven al werd beschreven.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:54

ik loop zelf ook bij een dietiste, ik heb een bezoek van ongeveer 15min tot 20min en betaal er nog geen 15 euro voor. Tja, tis wat je duur vind. Ik ga er 1x per maand naartoe.
Het eerste bezoek en eventueel 2e is wat duurder, duurt vaak wat langer. Maar je verzekering vergoed het niet direct, maar het word van je eigen bijdrage afgetrokken. Dus gewoon gaan, geef je zorgverzekering door en oke, je moet zelf betalen, maar je eigen bijdrage loopt wel wat af :)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:57

Ik zal nooit kijken van hoelang je bent en hoe zwaar.
maar kijk gewoon Hoe je er als persoon uit ziet.

ik ken ook mensen die volgens de cijfers te dik zijn maar een heel mooi strak figuur hebben.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:59

Ik denk dat, ondanks dat voedingsconsulenten/gewichtsconsulenten kundige mensen zijn, een voedingsconsulent voor jou niet de juiste begeleiding kan bieden. Ik zou eerder eens kijken naar diëtist met psychologische achtergrond of een psycholoog. Diëtist valt gewoon in basisverzekering en wordt dus vergoed (en heeft een hbo opleiding, voedingsconsulent heeft mbo opleiding)! Nikst ten nadele van een gewichtsconsulent.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:17

AmoorM schreef:

Een goede diëtist weet hoe je lichaam werkt, kan samen met jou een overzicht maken van je huidige eetpatroon, kan een inschatting maken van je voedingsbehoeften en jou aan de hand hiervan tips, voorbeelden en ideeën geven. Het lijkt mij erg verstandig om eens een afspraak te maken bij een voedingsdeskundige. Als er geen sprake is van een (dreigende) eetstoornis, en jij bereid bent om je in te zetten voor een gezondere levensstijl, dan zal je heus geen tientallen afspraken nodig hebben.
Zet je gezondheid en geluk boven geld ;)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:32

Ik heb een collega die mij heeft geholpen aan een gezonde levensstijl.
Nu woon jij geloof ik nog bij je ouders dus niet alles is in je macht om aan te passen.

Zelf ben ik nu aan het dieeten, en als ik niet dieet zet ik het om in een gezonde levensstijl.
Ik dieet nu op een gezonde manier. Wat inhoud dat ik dagelijks (berekend op mijn gewicht, activiteiten etc) 1500 calorieen eet, dit zijn niet calorieen die ik lukraak optel, maar vooraf heb uitgerekend.
Tijdens mijn dieet periode eet ik volgens een schema. Wat inhoud dat ik bijv. sochtends ontbijt met 3/4 (volkoren/waldkorn) boterhammen (geloof me, in de eerste weken van dit dieet zat ik elke keer propvol, ondanks dat ik afviel!) een tussendoortje zoals fruit. Tussen de middag zijn het vaak ook boterhammen (of mijn avondeten, maar dan eet ik savonds brood). En dan weer een tussendoortje zoals yoghurt. of weer fruit.
Savonds eet ik ook afgewogen. dat is meestal 200gr aardappelen, 200gr groente (2stuks fruit 2 ons groente ;) ) en dan ong. 100 gr. vlees. en dan savonds nog een toetje/tussendoortje.
Al met alzit dan alles afgemeten op die hoeveelheid die ik eerder aangaf.
1 dag in de week eet ik pasta (volkoren),1 dag in de week rijst, en meestal ook 1x in de week vis. Zo weet ik dat ik wel alle voedingsgroepen binnen krijg en dus gezond eet.
Als ik niet dieet, maar wel op gewicht wil blijven eet ik ong. hetzelfde maar zonder strak schema.

In het weekend heb ik altijd vrij, en mag ik (met mate) eten wat ik wil, bijv. snoep of chips etc. Dit zodat het dieeten door de weeks makkelijk vol te houden is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het je lukt wat je graag wil bereiken.
Bij vragen kun je ook altijd even pb'en. Misschien kan ik je op weg helpen. :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:48

Dat is een mooi aanbod Seni!

Als ik werk neem ik 4 boterhammen mee(Speld of Vicorn) daar doe ik meestal sla, gerookte kipfilet en avocado op
of kaas, sla en marmite en soms appelstroop met banaan. Verder neem ik een banaan, een appel en een mandarijn mee en voor tussendoor nog een bakje noten (ongezouten zo'n mixje van amandelen walnoten etc) ik drink thee.
Ik krijg niet altijd al mijn brood op het fruit wel. Mijn werkdagen zijn van 8 tot half 6.

Als ik vrij heb eet ik net zoveel fruit maar minder brood.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:59

Justkid: De dingen die jij noemt zijn inderdaad allemaal dingen die ook in mijn dieetlijsten voorkomen. Noten zijn kwa calorieen erg veel, maar daarintegen moet je die wel weer eten om ook die voedingsstoffen binnen te krijgen, die ook erg goed zijn voor je lichaam!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:06

AmoorM schreef:

Clienten die bij mij komen puur voor een voedingsadvies en het opstellen van een gezond voedingspatroon hebben maximaal 30 minuten nodig.

Ik meet je dan eventjes op, we praten dan even over hoe je nu eet, tegen welke problemen je aan loopt en hoe we dat op kunnen lossen.

Na aanleiding van een boekje vol met recepten kunnen mijn clienten dan zelf maaltijden bij elkaar kiezen zodat ze het juiste aantal calorieen eten, gezond eten maar ook zelf leren om te kijken naar voedsel dus ook zelfstandig verder kunnen zonder mijn hulp.

Er is in Nederland vast een dietiste die jouw kan helpen in 1 a 2 afspraken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:38

Joolien schreef:
Over frisdrank, ik mag alleen s'avonds frisdrank van mezelf, overdag drink ik limonade.

Zit niet echt verschil in..

@ts: start met 1 of 2 glazen lekkers per dag en de rest water of thee?
Meer groente en fruit tussendoor als aanvulling.. Verder niets minderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:39

Hannanas schreef:
Joolien schreef:
Over frisdrank, ik mag alleen s'avonds frisdrank van mezelf, overdag drink ik limonade.

Zit niet echt verschil in..

Qua suikers wellicht nog niet eens, maar wel koolzuur. Roosvicee zou een nog betere vervanger zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:39

Roosvicee is ook niks beters.
Suiker blijft suiker.
Beste suikerbommetje is vers groente/fruitsap of nog minder gezond: diksap

Diksap met Spa rood bijvoorbeeld.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:52

Eigenlijk zit in alles wat geen water/koffie of thee is hartstikke veel suiker, en als er geen suiker inzit zijn het wel zoetstoffen. Als je echt perse fris moet kun je holy soda proberen, zit alleen stevia in. Maar ik weet eerlijk gezegd niet wat er verder nog in zit dus ik zou wel even het etiket checken.

Groente en fruitsap heb je in principe ook helemaal niet nodig. Beter eet je gewoon een sinaasappel of een appel of iets. Daar kan je lichaam veel meer uit halen, en het is nog lekker ook :).

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:10

TJonge..als je je verder goed voelt:) Waarom dan zo druk maken? Pas als het echt uit de hand loopt moet je iets doen..en dan bedoel ik echt te zwaar.

Ik heb makkelijk praten want let er nooit op en doe waa rik zin in heb. Maar blijf ook makkelijk op gewicht..ben altijd aan de tengere kant geweest zit in de familie. hoewel mijn moederskant aanleg heeft tot dik heb ik gelukkig het niet mee gekregen.

Maar het toeval wil dat ik eigenlijk van zelf gezond leef. IK drink nauwelijks frisdrank omdat ik altijd ruzie heb met koolzuur. Eet veel fruit en groente omdat ik het lekker vind. Dat van 2 liter water drinken vind ik altijd knap dat ze dat zeggen:) Want ik ben niet zo groot en als ik 2 liter moet drinken maar iemand van 185 ook:) Lijken mij de verhoudingen niet kloppen;) Dus ik drink echt niet altijd 2 liter water en let er ook niet op of ik dat doe. Ik drink wanneer ik dorst heb. EN vaak is dit al water, thee en een paar kopjes koffie op een dag. Drink veel limonade thuis en dan aanleng maar altijd heel dun zodat er net wat smaak zit. Maar vaak ook gewoon water. Verder ben ik met de kinderen altijd in de weer of buiten in en om het huis om de paarden te verzorgen of de hond uit te laten. Die staan thuis allemaal. Op het werk doe ik 3 dagen zit werk helaas..want daar kan ik slecht tegen;) maar doe het om centjes te hebben. Ik ben eigenlijk altijd wel iets aan het knabbelen van een appel tot aan een koekje of snoepje of brood of salade of wortel, stukje kommkomer, blokje kaas enz. Kleine porties per keer en gehele dag door. Zit niet vast aan 3x per dag een portie eten want daar kan ik niet tegen want dan eet ik te weinig en bijna niets want krijg dan niet alles weg vaak zoveel er wordt opgeschept. Maar gedurende de dag heb ik het wel binnen. Daardoor wordt je spijsvertering niet lui zeiden ze laatst in een ideetprogramma;) Want dan krijgt het constant werk en niet ineens veel wat hij dan maar omzet naar vet omdat je het niet meteen gebruikt;) Terwijl met kleine porties en bewegen wel:)

Ach..tja..ik heb geluk dat het zelfs na 2 zwangerschappen redelijk makkelijk gaat. maar zit ook nooit stil:)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:50

Edit: foutje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:55

Ik dacht dat ik goed gegeten had.... Maar bij thuis komt had ik z'n honger.
Ik heb 2X fruitreep gehad. 1x yoghurt en fruit reep. En behoorlijk wat Engelse drop....... En als drinken spa Orange met prik

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:57

Je hebt waarschijnlijk teveel suiker binnen gekregen. Wat voor fruitreep is het? Kans is groot dat hij bomvol suiker zit.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:05

AmoorM schreef:
Ik dacht dat ik goed gegeten had.... Maar bij thuis komt had ik z'n honger.
Ik heb 2X fruitreep gehad. 1x yoghurt en fruit reep. En behoorlijk wat Engelse drop....... En als drinken spa Orange met prik

3x een fruitreep = koek met suiker, suiker en suiker. Engelse drop = suiker. Spa orange is suiker met prik.

Als je bij deze voeding denkt dat je goed hebt gegeten dan zou ik echt zsm of je goed inlezen over voeding (Voedselzandloper, Amber Albarda) of praten met een voedingsconsulent.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:08

Het belangrijkste waar je een vol gevoel van krijgt, zijn vezels. Deze zitten in volkoren brood en verse groente. Ook zitten ze in fruit, maar in fruit zit meer suiker dan in groenten, dus kies wat dat betreft liever voor groente dan voor fruit. Neem ipv al die fruitrepen liever een boterham, een stuk tomaat/paprika en je kunt ook ongebrande/gerituurde noten eten, of een paar stukjes gedroogd fruit.

Jou dieet is nu gebaseerd op snelle suikers, hier van krijg je even een piekje en daarna zakt het enorm hard naar beneden. Ook geven suikers geen vol gevoel dus daar kun je van blijven eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:10

Dat is dus wat ik had gegeten na 4u.
Als "tussendoortje"

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:12

Waarom pak je niet gewoon echt fruit ipv zo'n fruitreep en een handje noten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:13

Zijn noodles gezond?
Van die yumyum curry.. Die je in kokend water moet doen?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:15

Zit een berg zout in. En een hoop andere troep. Beter laat je die staan ;)