Gek van gipsverband enkel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jannie79

Re: Gek van gipsverband enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 09:09

Hier ook prikjes maar geen pil en niet rokend. Wel operatie en enkel.

Bij mij gaven ze aan dat het standaard was na een operatie en gips.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 09:58

Hier geen enkel gebroken maar bovenkant van scheenbeen, het plateau van mijn kniegewricht.
Ik was door ons paard waar ik naast liep opzij geduwd, onder haar voorbenen gevallen en aangetikt net onder mijn knie door een hoef met ijzer.
Ik merkte meteen dat ik niet meer kon staan al kon je er niets aan zien, en voelde ook geen pijn alleen een doof gevoel.

In het ziekenhuis waar mijn stalhoudster mij heen bracht ( ik vond dat helemaal niet nodig , komt morgen wel als ik nog niet kon staan :+ ) eerst een foto en toen een MRI.
Barst dwars door het plateau en schilfer eraf, eerst 2 weken gips van tenen tot lies en daarna operatie.
Dat gips vond ik ook vreselijk, ik kon helemaal niets, zelfs naar het toilet gaan had ik hulp nodig.
Daarbij kreeg ik een vreselijke bewegingsdrang en spierkrampen, en mijn enkel deed zo zeeeeeeer in het gips.
Nu was het gelukkig halfrond gips en heb ik het bij mijn voet opengetrokken ( tenslotte had dat niets met mijn knie te maken :D )

Ook ik kreeg de antistolling prikjes , maar dat was logisch ben bijna 60 jaar, alleen bleek ik daar ook allergisch voor en kwam onder de jeukbultjes te zitten, werd gek van de jeuk !
Helaas er was niets anders en moest doorgaan !

Na 2 weken ben ik geopereerd en kreeg een een soort cement tegen de barst en een plaat met 4 schroeven , en na 3 dagen naar huis.
12 weken bedrust en niet belasten !!
Als ik dan zie dat sommige van jullie na 3 weken gek worden van het binnenzitten }>

Vakantie naar Kreta geannuleerd , theaterkaarten weggegeven, en zitten ....
Mijn IPad was mijn redding met boeken spelletjes en contact met de buitenwereld, en heel af en toe wat vriendinnen op visite ( van je familie moet je het niet hebben , niemand gehoord of gezien )

Mijn man heeft zorgverlof opgenomen, paar uurtjes per dag en jongste dochter was weer even thuis komen wonen om te helpen want ik kon dus helemaal niets.

Ik zal jullie de rest besparen. Ik zit nu op 14 weken en mag 100% belasten. Makkelijker gezegd dan gedaan , want mijn been bespiering is weg en de opbouw kan ook nog maanden duren...
Met hulp van de fysio loop ik nu met 1 kruk, kan ik de trap weer op om te douchen ( heeeerlijk )

Volgend jaar plaat en pennen eruit ! Voetnoot: ik heb amper pijn gehad, kon het met paracetamol af, maar de spierpijnen nu zijn het ergst !

Sterkte allemaal !!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:38

Wow 12 weken... Tjezus, mij zal je nu even niet meer horen. Het kan altijd erger dus. Hoelang loop je nu al weer zonder gips?
Wel fijn dat je vrienden hebt die komen kijken en helpen. En lieve dochter en man.

Die bewegingsdrang en spierkrampen heb ik ook, daar doe ik mezelf ook steeds pijn mee. Irritant en mensen lachen me er heel hard om uit :)

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:02

Wat fijn van vrienden enz. Hier weinig hulp van kinderen, zijn nog klein. Maken nu ook gebruik van de situatie dat mama op de bank ligt.
Gelukkig wel veel hulp van ouders en schoonouders. Daardoor kan manlief gaan werken. Mochten deze niet in staat zijn zou manlief ook niet kunnen werken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 13:06

Proudmama wat een hel, dan moet ik niet zeuren := Ik moest ook tombose prikjes, een keer per dag overigens.

valonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:02

Wat een verschil allemaal in behandelingen...

Ik heb ondertussen geen gips meer.. aangezien het enkelgewricht in takt is en mijn botbreuken vast zitten met platen en schroeven kan daar niks mee gebeuren.. ik moet nu mijn enkel en achillespees weer soepel maken en oprekken.. de tien weken onbelast blijft wel.. en die vreselijke trambose spuiten ook... ik heb verder eigenlijk weinig pijn.. behalve met oprekken voel ik de schroeven in mijn scheenbeen..

Ik hoop voor iedereen, dat het herstel pijnloos en voorspoedig mag verlopen!!

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:12

Ik heb in december 1,5 maand mijn mijn volledige hand tot mijn elleboog in het gips gezeten. Na mijn operatie in dat zware gips, ik had daar op een gegeven moment erg last van mijn pols door de positie waar hij in stond. Echter moest in het nieuwe gips mijn pols in bijna dezelfde positie, omdat anders de operatie voor niets was geweest. De eerste week toen het gips eraf was vond ik het ergst. Alles voelde enorm fragiel aan en was bang dat mensen tegen mijn pols of hand stootte (helse pijn als hij iets verder ging dan hij eigenlijk kon).

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:30

Veulen 84 , ik heb maar 2 weken in het gips gezeten om te wachten op de operatie, ik had er echt niet aan moeten denken om er 12 weken in te hebben gezeten. Na de operatie mocht ik meteen op een beweegapparaat om mijn knie te buigen en te strekken zonder hem te belasten.
Na 9 weken mocht ik hem voor 50% belasten , maar dat hield in druk gelijk verdelen over 2 voeten, staan, maar niet lopen...
Na 12 weken dus met krukken mogen lopen en ik zit nu op 14 weken.
Er staat een half jaar tot een jaar voor volledige revalidatie.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:31

Proudmama dat klinkt wel alsof je wel actief naar je herstel kan werken. Dat afwachten wat je in het gips doet is ook niks. Maar je gaat wel volledig herstellen?

Cabelona: Wat was de reden dat je in het gips moest, had je het gebroken? Heb je je functie weer helemaal terug?

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:41

Ja ik moet echt revalideren, oefeningen doen met de fysio, fietsen ( schijnt heel belangrijk te zijn, maar ik moet daar nog iets meer balans op beide benen voor hebben ) en lopen.
Volgens de foto is alles perfect geheeld, mede omdat ik ook echt rust gehouden heb.
Als ik het wel eens moeilijk had bedacht ik maar dat als het niet goed zou helen het niet aan mij te wijten zou zijn, ik heb echt de regels goed nageleefd...
Een ander op stal met bijna dezelfde breuk een half jaar eerder, is gewoon gaan lopen met gips, is nu al 2x geopereerd omdat haar knieschijf nu ook beschadigd is, en zit nog steeds met pijn en een dikke knie.
Ik ben nu al beter en verder dan zij.
Zo kan ik ook zeggen dat het inderdaad weer helemaal goed komt.
Over een jaar plaat en pennen eruit, en ik ben beter ;)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:51

Veulen84, ongelukje in de keuken gehad waarbij ik de zenuw in mijn hand naar mijn ringvinger en middelvinger door heb gesneden. Deze is operatief weer aan elkaar gezet. Maar omdat deze al een stukje was terug getrokken zat er spanning op. Zodra ik mijn hand zou kunnen bewegen zou de operatie voor niets zijn geweest. Inmiddels is het gevoel in mijn ringvinger helemaal terug. Mijn middelvinger gaat het al beter.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:05

Proudmama: ik heb ook 14 week op krukken gelopen. Gelukkig geen bedrust. Wel 6 week onbelast, daarna 6 week 50% belast. Scheen en kuitbeen volledig door midden en een scheur in de enkel. Eerste tijd waggelde ik echt. Spieren zijn bij mij door te belasten vrij snel terug gekomen. Heb heel wat km gefietst op de hometrainer. Daarna medische fitness. Maar voor dat geld kan je met zo goed naar een sportschool gaan. Door mijn eigen harde trainen had ik snel weer mijn kracht terug. Zat ook met 14 wk op het paard. Met 12 wk is er een schroef verwijderd en mocht ik volledig belasten kon nog niet normaal lopen maar kon wel weer rijden vond ik. Heb door het rijden ook weer snel kracht terug gekregen

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:07

@ proudmama: Ik heb na de laatste operatie (dik jaar terug) ook 6 weken onbelast gips gehad en 6 weken loopgips (daarna weer enkele weken met krukken) Net zoals bij jou waren mijn spieren zo goed als weg. Helaas zijn ze een jaar na dato nog niet terug, maar dat heeft een andere reden...
Ik heb dit keer geen zware revalidatie gehad (de vorige 3 keren wel), omdat ik er (na 6jr trainen) volledig klaar mee was. Na mijn mening heeft dit geen nadelig effect gehad, buiten dat alles iets langer duurde, maar daar heb ik bewust voor gekozen...

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:29

Poe, wat een gedoe hè met revalideren. Bij mij komt er ook nog 2 soorten reuma bij en ik denk dat ik wat ouder ben dan jullie....
Gisteren veel gelopen, wel met 1 kruk maar gisterenavond was mijn onderbeen duidelijk dikker, dus vandaag maar rustig aan.
Pauline is er al een plan gemaakt wat ze gaan doen aan je enkel als de botvliesontsteking over is ?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:47

proudmama schreef:
Poe, wat een gedoe hè met revalideren. Bij mij komt er ook nog 2 soorten reuma bij en ik denk dat ik wat ouder ben dan jullie....
Gisteren veel gelopen, wel met 1 kruk maar gisterenavond was mijn onderbeen duidelijk dikker, dus vandaag maar rustig aan.
Pauline is er al een plan gemaakt wat ze gaan doen aan je enkel als de botvliesontsteking over is ?

ik ben 40 jaar oud (heb ff gespiekt en je bent idd iets ouder), heb fibromyalgie, artrose/artrites in mijn handen en waarschijnlijk (zijn de meningen over verdeeld) dystrofie in mijn enkel.
Het is idd een gedoe, ik heb al een hekel aan binnensporten, dus dat kwam er ook nog bij. Dat in combi met al 6 jaar revalideren, gaf als resultaat dat ik het echt niet meer op kon brengen. Mijn huidige fysio deelt die mening gelukkig en zegt dat je met normaal gebruik ook een heel eind komt (in combi met masseren/los houden van de spieren), het gaat dan alleen iets langzamer.
Alleen bij mij is het verlengen van de achillespees iets te rigoreus gedaan en hij is nu zo lang, dat ik mijn kuitspier (en voorvoet) niet meer aan kan spannen... Dat is niet te verhelpen met revalidatie of gewoon gebruik.
Daarom bij mij helaas geen volledig herstel na zoveel weken gips...

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:21

Jeetje, wat een verhaal: proudmama. Dan moet ik niet klagen. Gelukkig dat je vrienden hebt die je kwamen opzoeken! Ik woon gelukkig nog thuis, dus hulp heb ik genoeg. Ik hoop dat je met hulp van de fysio, weer snel de oude word.

Hier gaat het goed! Vandaag naar school geweest, wel écht uitkijken met waar je loopt, ze denderen zo door je heen, wel een risico. De trap op en af ge'gleden' aangezien we geen lift hebben. Nu blijf ik in m'n pauze's ook boven, zodat ik niet van boven, naar beneden naar boven hoef. Dat scheelt gelukkig wel.
Ook heb ik een aangepast rooster, met de praktijkvakken ( koken, gym, bloemschikken, groen, muziek) die ik dan oversla.

Vanmiddag ook naar m'n pony geweest, ga ik nu toch bijna elke dag heen. Heb even haar manen en hoofd kunnen poetsen. Daarna heeft m'n vriendin het overgenomen en nog even lekker gelongeerd, wat aanwijzingen kunnen geven hier en daar. Ook even lekker geknuffeld en wat VD oefeningen gedaan, ik word gelukkig wat mobieler, maar moet het wel rustig aan blijven doen. Soms ga ik té snel denken dat het wel goed gaat, en dan merk ik toch dat ik beter even kan gaan zitten! ;)

Vandaag zit ik op precies 4, 5 week, en nog precies 2 weken tot ik m'n loopschoen mag. Daar kijk ik echt naar uit! :)
Laatst bijgewerkt door lovebrechjex op 23-06-14 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:24

Je kan ook trap-springen met je krukken, tenminste als de trap een leuning heeft.
Dan steun je aan 1 kant op de leuning en de andere kant op je kruk. Tweede kruk hou je dan horizontaal onder het handvat van de eerste.

Doe ik soms wel meerdere keren per dag om even iets te pakken of om wat energie kwijt te kunnen.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:28

Veulen84 schreef:
Je kan ook trap-springen met je krukken, tenminste als de trap een leuning heeft.
Dan steun je aan 1 kant op de leuning en de andere kant op je kruk. Tweede kruk hou je dan horizontaal onder het handvat van de eerste.

Doe ik soms wel meerdere keren per dag om even iets te pakken of om wat energie kwijt te kunnen.

Klopt, dit doe ik ook de laatste paar trees, alleen er is op school alleen een trap waarbij de achterkant van de trap, open is. Ik ben erg bang dat mijn been er perongeluk doorheen schiet en ik lelijk ten val kom. Ik ga maar geen risico's lopen daarmee! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:38

ssttt, ze is beetje ouder dan de meesten van jullie. Heb in 2011 kop van mijn rechterbovenarm in drieën geholpen. Schone breuk, maar wat een pijn. Niet gezet, geen gips, alleen een sling. Had binnen 3 maanden het volledige gebruik weer terug en kon na een jaar weer de vingers van beide handen op mijn rug vastpakken. Dit alles braaf volgens orders van chirurg, alleen de fysio }>
Resten hematoom zijn een jaar zichtbaar geweest.

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:22

Morgen ochtend mag mijn gips eraf:)Ik kan echt niet wachten!
Hopen op een goed resultaat en dat ik weer mag lopen. Fingers Crossed.
T ergste vind ik wel die Trombose prikken die je iedere dag moet hebben.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:10

Veulen84 schreef:

Dit leerde de fysiotherapie in het ziekenhuis mij ook. Alleen thuis ga ik toch op mijn billen omhoog. Aangezien ik wat zwaarder dan gemiddeld ben vind ik het trap-springen te zwaar.
Het was eerst even zoeken naar een manier die voor me werkt maar we hebben wat gevonden.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 00:24

Orthos schreef:
Morgen ochtend mag mijn gips eraf:)Ik kan echt niet wachten!
Hopen op een goed resultaat en dat ik weer mag lopen. Fingers Crossed.
T ergste vind ik wel die Trombose prikken die je iedere dag moet hebben.

*\o/* *\o/*

Proudmama nee nog geen echt plan, eens kijken hoe het er dan allemaal uitziet.

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:17

Yay het is eraf ! :) Helemaal fijn. Alleen wel eng dat je er eigenlijk meteen weer op mag gaan lopen..wel een drukverband ofzo, zo'n kous.
Maar ik houd het rustig aan want t voelt nog niet helemaal zoals het was.
Hoop dat het snel goed aanvoelt :)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:18

Fijn Orthos, nu rustig opbouwen !!
Ja Morganiefay , helaas kan je een schouder niet in het gips zetten, kan me dan wel voorstellen dat iedere beweging zeer deed, kon je wel slapen ? Ik heb door de reuma een paar jaar geleden een schouderoperatie gehad en kon ook alleen zittend slapen, wat een ellende was dat.

Kaatjemuts, ik heb ook artrose ( de erosieve vorm dus niet alleen kraakbeen maar ook bot, vooral in mijn handen ) en fibromyalgie .
Heb je al gehoord dat ze waarschijnlijk een oorzaak gevonden hebben voor fibromyalgie ?
Doorgroei van zenuwcellen in bloedvaten ! Daarom zit het in het hele lichaam, is de bloeddoorstroming ook slechter.
Ik merk nu dat ik er met revalideren echt last van heb, gauw moe en hevige protesten van spieren en gewrichtskapsel. Twee passen voorwaarts en 1 1/2 achterwaarts....zucht.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:55

Orthos schreef:
Yay het is eraf ! :) Helemaal fijn. Alleen wel eng dat je er eigenlijk meteen weer op mag gaan lopen..wel een drukverband ofzo, zo'n kous.
Maar ik houd het rustig aan want t voelt nog niet helemaal zoals het was.
Hoop dat het snel goed aanvoelt :)

*\o/* *\o/* Misschien voelt het nog niet helemaal zo omdat je wat spieren kwijt bent?