beland in een depressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

28kamilont28

Re: beland in een depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 11:05

Hey Janneke2. Dank je wel voor je reactie!
Ja, dus ik ben mijn vertrouwen wel kwijt in hulp.

Tja, zo kun je het ook bekijken. Zo had ik het nog niet bekeken. Maar dan zou ik al snel bij niemand op mijn gemak kunnen voelen.

Dat is misschien wel handig, want goed voor mezelf zorgen, zit er niet in.

Sterk voor mezelf zijn zal denk ik met de tijd moeten komen. Opzich, ben ik aardig uitgeput niet. -O-

Maar hoe moet ik maandag weer naar school? Want ik durf het écht niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:55

Hoi Kamilont,
Dat jij je niet snel op je gemak voelt is/ hoort geen enkele "belemmering" te zijn bij therapie. Als incestvrouw kwam ik ooit bij een prima therapeute die in het eerste gesprek gewoon zelf zei: "....dat je als incestvrouw een vrouwelijke therapeut wil is prima, maar ik ken jouw verhaal nog niet, maar veel incestvrouwen zijn verschrikkelijk door haar moeder in de steek gelaten, dus dat ik een vrouw ben is geen garantie voor succes."
Ik dacht toen ik dit hoorde 'een vakvrouw! ' - en wat ik voelde: 'touche!'. Ik ben een van de velen die fiks in haar moeder is teleurgesteld. En door dat soort dingen te benoemen en 'geen vertrouwen te eisen' (= dat doen nare mensen! ) ontstond vertrouwen.
Kortom: ook al heb je nul vertrouwen, je hoort geholpen te kunnen worden. (Ik zeg wel eens tegen mijn huisarts: 'u heeft mij niets fout gedaan - maar u heeft helaas akelige collega's. U kunt daar niets aan doen, maar ik vertrouw u maar uiterst fragiel. Ik wil niet banketstaaf doen maar zo liggen de zaken.' - En hij reageert daar uiterst sportief op.)

Wat zou er trouwens gebeuren als je maandag niet naar school ging?
Mogelijk maak jij je sappel over iets dat ik jouw getraumatiseerde beleving veel groter is dan real life. En wellicht maak je je terecht zorgen.
....en zijn er dingen die je voor jezelf zou kunnen doen, als je worst case scenario uitkomt?

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 19:21

Ik kan pas geholpen worden als het vertrouwen terug is. Die is er nu niet dus ik kan in dat opzicht niet geholpen worden.

Maandag is overigens goed gegaan, had verwacht dat menig mensen zouden lachen.

Ondertussen is er een hele naaistreek geweest van mijn mentor. Op een bepaald vak sta ik gemiddeld een 4. Daar sprak zij mij vandaag op aan met de mededeling dat ik moet stoppen met alle leuke dingen en me compleet op dat vak moet storten. Sorry, maar eh, het is nu niet dat ik met plezier dingetjes doen. Afleiding is soms erg fijn en dat wordt mij dus ook niet meer gegund (mentor wéét van de situatie af, dat maakt het extra naaiend)

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 23:22

Afgelopen dagen is er heel wat gebeurd. Ik moet op zoek naar een nieuwe vertrouwenspersoon op school, heb flinke problemen met school gekregen. Daarnaast zal ik mij waarschijnlijk moeten testen op borderline. Er zijn vermoedens van mensen dat dit mogelijk speelt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:07

Borderline?
Laat de mensen maar kletsen hoor! Je hebt al genoeg aan je hoofd zonder dat gezeur. Een onderzoek naar borderline heeft pas echt zin, als je niet alleen je 18e verjaardag achter de rug hebt, maar ook zelfstandig hebt gewoond, een eigen leven hebt geprobeerd op te bouwen en er dus duidelijkheid is of kan zijn tussen wat jou geleerd is dor je ouders, school etc, kortom de sociale omgeving waar je je als mens de eerste 18 jaar niet echt aan kan ontrekken.

Dat er bij sommige mensen vermoedens zijn rond borderline, dat kan. Dat heet vrijheid van meningsuiting!

(En soms is het wel voorgekomen, dat iemands moeder of vader in werkeijkheid borderline had - en dat het gedrag van "dat kind" vooral een reactie was op allerlei onmogelijk gedoe uit de omgeving. Zoals een mentor die naaistreken uithaalt, om eens iets te noemen. Of jou maar laten rondtobben met een depressie. )

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 20:14

Dat rondtobben is mijn eigen keuze, omdat ik mij ten eerste niet vol overgave aan andere mensen overlaat, ikzelf de controle wil houden en omdat ik het vertrouwen in de mensen op zich aardig goed kwijt ben.

Dus jij raadt mij aan om pas een onderzoek te doen als ik uit huis ben? Ik kan mij daar wel goed in vinden in ieder geval.

Op dit moment zit ik heel erg met de gebakken peren, om het zo maar te noemen. Ik mag op zoek gaan naar een nieuwe vertrouwenspersoon. Degene waarbij ik alles heb kunnen vertellen op school, gaat weg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:02

28kamilont28 schreef:
Dat rondtobben is mijn eigen keuze, omdat ik mij ten eerste niet vol overgave aan andere mensen overlaat, ikzelf de controle wil houden en omdat ik het vertrouwen in de mensen op zich aardig goed kwijt ben.
Helaas: hetis een goede keuze in een nare situatie.

Citaat:
Dus jij raadt mij aan om pas een onderzoek te doen als ik uit huis ben? Ik kan mij daar wel goed in vinden in ieder geval.
Ja, eerder heeft geen zin - en een goede psycholoog zal het ook weigeren. Door eerst op, jezelf te won2 etc., wordt veel duidelijker 'wie jij bent' en wat de invloed is van jouw gezin van herkomst.

Citaat:
Op dit moment zit ik heel erg met de gebakken peren, om het zo maar te noemen. Ik mag op zoek gaan naar een nieuwe vertrouwenspersoon. Degene waarbij ik alles heb kunnen vertellen op school, gaat weg.

Dat is balen!
En dat staat los van wat je schreef, dat je mentoor je genaaid had....?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:27

Jeetje TS wat een situatie zeg. Erg naar ook dat je geen goede ervaringen op hebt gedaan met vertrouwenspersonen/psychologen. Soms kan het ook al een lijdensweg op zich zijn om een goede therapeut te vinden. Maar ze zijn er wel hoor.

Nu testen op borderline zou ik ook niet doen, dat kan officieel ook pas vanaf je 18e.

Het grootste kenmerk wat ik bij je terug zie wat tot een depressie leidt is isolatie en het wegstoppen/binnen houden van emoties. En ik herken het hoor, ben vroeger ook gepest en mijn hoofd sloeg letterlijk op slot als ik teveel voelde, dat had ik mezelf aangeleerd. Niets voelen was namelijk makkelijker dan veelsteveel voelen. Toch heeft mij dit ingehaald, ik was zo neerslachtig maar wist gewoonweg niet meer waarom.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je iemand vindt waar je wel alles tegen kan vertellen, al is het in stukjes. Iemand bij wie je mag schreeuwen/schelden/huilen want het is potverdorie allemaal niet eerlijk.
Want weet je? Je emoties heb je, die kun je wel veroordelen maar ze gaan er niet door weg. Ze gaan alleen weg door ze te uiten, te delen en van daaruit verder te werken.
En tot je dus iemand gevonden hebt met wie je het kan delen daag ik je uit om je gevoelens eens niet te veroordelen.
Je hoeft je niet te schamen voor je emoties, of je zielig te voelen. Emoties zijn namelijk het grootste goed wat ons onderscheidt van robots. Dat wil niet zeggen dat je ze meteen bij jan en alleman moet gaan uiten, maar accepteer je gevoelens dan heb je de helft van het werk al gedaan.

Nu snap ik dat dat helemaal niet zo makkelijk is en veel makkelijker gezegd dan gedaan. Het is dan ook een lang proces. Maar al is het maar 1x dat je een vleugje emotie niet veroordeeld door deze post, dan is het toch nuttig geweest.
Mijn PB staat open mocht je op een iets anoniemere manier je gevoelens/gedachtes willen delen.

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 11:39

Hallo,

Op school mag ik ondertussen niet meer praten. Met de behandelaar heb ik wat kunnen regelen gelukkig.
Op dit moment gaat het alweer een beetje beter maar het heeft absoluut zijn ups en downs.
Ik geloof twee week geleden is er ongelooflijk veel gebeurd wat er toch wel ingehakt heeft.

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 13:26

Het is weer een tijdje geleden, daarom een update.

Helaas gaat het nog steeds zo als voorheen. Daarbij heb ik een eetstoornis. Binnenkort begint er behandeling die op beide punten gaat focussen; depressie en eetstoornis. Ik vind het spannend want ik ben vorig jaar met de andere behandeling gestopt.

Ben begonnen met antidepressivum, dat werkt wel enigzins.