lang wachten bij huisarts normaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:47

Het hangt er vanaf of ik voor mezelf bel, of voor mijn dochter. Als ik voor haar bel kan ik altijd dezelfde dag terecht. Wanneer het voor mezelf is hangt het er vanaf hoe ernstig de klachten zijn. Maar 4 dagen heb ik nog nooit hoeven wachten. Dat zou ik echt te lang vinden.

Berdien

Re: lang wachten bij huisarts normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:22

Ik kan vaak dezelfde dag of de dag erna terecht. Ik heb ook twee huisartsen, die delen mij :)) Ik kan ook de hele dag doorbellen, behalve tijdens lunchtijd, dan is de praktijk even gesloten. Vind het wel best. Heb twee hele vriendelijke artsen, denken goed mee en zijn heel erg menselijk. Apotheek zit onder de praktijk dus dat is ook altijd snel geregeld. Als ik gewoon wat wil overleggen of vragen dan geef ik dat aan, dan overlegt de assistente met mijn HA en bel ik 's middags terug voor het antwoord. Echt top geregeld.

TS, dat je nu lang moet wachten is puur door het weekend, ik vind niet dat de schuld van de HA is. En als je je al twee weken niet lekker voelt zonder aanwijsbare oorzaak dan had ik wel eerder aan de bel getrokken. Paar dagen is nog te doen, maar twee weken ziek zwak en misselijk zonder dat je daar een oorzaak voor kunt vinden? Lijkt mij dat je dan ook wel eerder contact op had kunnen nemen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:55

Tja, met de weekenden en feestdagen/kerstvakantie is het drukker en zijn de wachttijden langer. Ik heb afgelopen dinsdag ochtend vroeg gebeld en kom vanochtend terecht. Als ik had gezegd dat het spoed had, san had ik dinsdag ws al langs kunnen komen. Tja, met nieuwjaarsdag is er een werkdag minder, en tussen kerst en oud en nieuw nam hij waar voor een andere ha uit het dorp.

ik ben gewend dat als ik geen spoed dingen heb, ik het voor mijzelf zo gunstig mogelijk plan (morgens vroeg) dan maar een dag langer wachten.
als ik spoed heb en die meld kan ik dezelfde dag terecht

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:59

Mowoah schreef:
Ik moet ook altijd lang wachten ...

Heb vóór de kerstvakantie al gebeld en kan pas 8 januari komen. :\

Dat vind ik wel heel raar hoor, zo lang is zeker niet normaal :n

TS:
Als ik tussen half 9 en half 10 bel kan ik diezelfde dag terecht en als ik tussen half 11 en half 12 bel, de volgende dag. Tot dinsdag wachten is inderdaad lang, maar dan kun je volgende keer beter woensdags bellen als je ergens last van hebt, dan weet je zeker dat je goed zit! :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:59

Mowoah schreef:
Ik moet ook altijd lang wachten ...

Heb vóór de kerstvakantie al gebeld en kan pas 8 januari komen. :\

Dat vind ik wel serieus belachelijk...

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:05

LANG WACHTEN in meerdere opzichten, niet alleen met afspraak maken, maar ook wachttijden terwijl je de eerste van de dag bent?

Ik ben niet iemand die voor elk wissewasje naar de dokter stap. Als ik twee weken van te voren bel, dan kan ik bijv. op een tijd die IK wil (voor werktijd bijvoorbeeld)..

Nou de eerste afspraak is om 08:10.. en ze roepen je standaard tegen half 9 binnen! Dus dan loopt het alweer uit.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:08

Ik belde een tijdje terug op maandag en kon pas vrijdag terecht! Terwijl ik niks kon horen.. (oorpijn) :roll:.
Daarna kon ik nog steeds niks horen, mocht ik na het weekend terug komen. Kon ik eindelijk horen na 1,5 week. Echt belachelijk.
Het was gewoon bij de assistente. :\

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:14

Netje schreef:
Mensen: het is toch te belachelijk dat we dit accepteren !! Sorry hoor, we betalen ons helemaal scheel aan zorgkosten en dan moet je als je belt eerst langs een waakhond van een assistente die wel even bepaalt of het spoed heeft of niet en dan mógen we misschien de volgende dag. Huisartsen zijn de enige die niet in het eigen risico vallen, ze krijgen hun kosten áltijd vergoed. Maar je kunt alleen maar ziek worden voor 10 uur 's ochtends (bij mijn huisarts althans) en anders moet je weer een dag wachten of naar de huisartsenpost gaan. Gek hè dat het daar zo druk is altijd. Huisbezoeken komen al helemaal bijna niet meer voor: of je nou 40 graden koorst hebt of niet, je moet er maar mee in de wachtkamer gaan zitten.

Ik kom zelf bijna nooit bij de huisarts, maar had laatst de 2e afspraak van die ochtend en toen waren ze al een half uur uitgelopen: te belachelijk voor woorden. Gewoon op tijd beginnen misschien en goed je afspraken plannen? Altijd smoesjes van dat het langer duurde met de vorige patiënt etc. Yeah right, na de 1e al een half uur achterstand. Nou, dat maak je mij niet wijs hoor.

Misschien wordt het tijd dat huisartsen eens een beetje minder gaan klagen en gewoon eens gaan doen wat vroeger heel normaal was: werken !

Pardon ?? Misschien moet jij inderdaad eens een weekje meelopen bij de dokter + assistenten.
De assistente bepaald inderdaad wel even of het spoed is of niet, dat is namelijk haar werk.
Lekker dan, wanneer een assistente geen klachten uitvraagt, maar achteraf de persoon gewoon bijna dood ligt te gaan omdat jij eerst langs wil komen met je dikke zere teen, dan komen wij voor de tucht, maar daar verplaats je je weer niet in.

En geen spoed zaken kunnen gerust wachten. Afhankelijk vd klacht. Als iemand belt met een klacht waar hij of zij al 2 wkn mee rondloopt kan die gene best 2 werkdagen wachten, mogen de SU volstaan met zaken met een hogere urgentie.
Vooral met de feestdagen ! Niemand komt tijdens deze dagen, maar wanneer de dagen voorbij zijn is het een stormloop in de praktijk (weer een week nodig om alles weer normaal op regel te krijgen)
Laten we het dan nog niet over de apotheekhoudende huisarts hebben...

Huisbezoeken komen bij ons veel voor, minstens 3 pd (kleine dorpspraktijk) alleen voor mensen die erg ziek zijn of slecht ter been of erg oud. De rest komt maar op de praktijk, om de simpele reden dat de behandelmogelijkheden op een praktijk véél beter zijn dan bij iemand thuis..

Koorts is nog zoiets, de hoogte van koorts zegt helemaal niets.
Koorts langer dan 3 dagen of langer moet gezien worden, tenzij het een risicopatiënt is (oudere, of iemand met vermindere weerstand, of een jong kind). Of koorts na een koortsvrije periode.
Of koorts met andere urgente klachten.
Neem een PCT dan daalt de koorts.
Voor enkel 40 gr koorts een visite plannen ? nee dat doen wij zeker niet, simpelweg omdat dit niet (meestal) nodig is.

Over de zorgkosten: dat bepaalt de staat en NIET de huisarts.

Dus misschien wordt het tijd dat de patienten wat minder gaan klagen en een beetje respect tonen voor de huisarts die zijn uiterste best doet !! Geloof me deze probeert ook alles in goede banen te leiden en hij wil niet dat zijn patienten bij bosjes neervallen.

En de mentaliteit van de patient telt ook mee, met een beetje begrip kom je verder dan met een chagarijnige kop die nu wel binnen een half uur een afspraak eist.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:16

Ik kan ook meestal dezelfde dag of de volgende dag terecht, als het niet bij mijn eigen arts is wel bij een andere. Er zitten er meer in de praktijk.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:21

Je kan over 2 dagen terecht, TS. De eerstvolgende dag (maandag) lukt blijkbaar niet, dus wordt het dinsdag. Ik vind dat niet heel gek.. Als je woensdag had gebeld had je vandaag langs kunnen komen, dan was er toch ook niks aan de hand? Nu zit het weekend ertussen, logisch toch dat je niet op zondag naar je HA kan?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:24

uniekhorse schreef:
Netje schreef:
Mensen: het is toch te belachelijk dat we dit accepteren !! Sorry hoor, we betalen ons helemaal scheel aan zorgkosten en dan moet je als je belt eerst langs een waakhond van een assistente die wel even bepaalt of het spoed heeft of niet en dan mógen we misschien de volgende dag. Huisartsen zijn de enige die niet in het eigen risico vallen, ze krijgen hun kosten áltijd vergoed. Maar je kunt alleen maar ziek worden voor 10 uur 's ochtends (bij mijn huisarts althans) en anders moet je weer een dag wachten of naar de huisartsenpost gaan. Gek hè dat het daar zo druk is altijd. Huisbezoeken komen al helemaal bijna niet meer voor: of je nou 40 graden koorst hebt of niet, je moet er maar mee in de wachtkamer gaan zitten.

Ik kom zelf bijna nooit bij de huisarts, maar had laatst de 2e afspraak van die ochtend en toen waren ze al een half uur uitgelopen: te belachelijk voor woorden. Gewoon op tijd beginnen misschien en goed je afspraken plannen? Altijd smoesjes van dat het langer duurde met de vorige patiënt etc. Yeah right, na de 1e al een half uur achterstand. Nou, dat maak je mij niet wijs hoor.

Misschien wordt het tijd dat huisartsen eens een beetje minder gaan klagen en gewoon eens gaan doen wat vroeger heel normaal was: werken !

Pardon ?? Misschien moet jij inderdaad eens een weekje meelopen bij de dokter + assistenten.
De assistente bepaald inderdaad wel even of het spoed is of niet, dat is namelijk haar werk.
Lekker dan, wanneer een assistente geen klachten uitvraagt, maar achteraf de persoon gewoon bijna dood ligt te gaan omdat jij eerst langs wil komen met je dikke zere teen, dan komen wij voor de tucht, maar daar verplaats je je weer niet in.

En geen spoed zaken kunnen gerust wachten. Afhankelijk vd klacht. Als iemand belt met een klacht waar hij of zij al 2 wkn mee rondloopt kan die gene best 2 werkdagen wachten, mogen de SU volstaan met zaken met een hogere urgentie.
Vooral met de feestdagen ! Niemand komt tijdens deze dagen, maar wanneer de dagen voorbij zijn is het een stormloop in de praktijk (weer een week nodig om alles weer normaal op regel te krijgen)
Laten we het dan nog niet over de apotheekhoudende huisarts hebben...

Huisbezoeken komen bij ons veel voor, minstens 3 pd (kleine dorpspraktijk) alleen voor mensen die erg ziek zijn of slecht ter been of erg oud. De rest komt maar op de praktijk, om de simpele reden dat de behandelmogelijkheden op een praktijk véél beter zijn dan bij iemand thuis..

Koorts langer dan 3 dagen of langer moet gezien worden, tenzij het een risicopatiënt is (oudere, of iemand met vermindere weerstand, of een jong kind). Of koorts na een koortsvrije periode.
Voor enkel 40 gr koorts een visite plannen ? nee dat doen wij zeker niet, simpelweg omdat dit niet (meestal) nodig is.

Dus misschien wordt het tijd dat de patienten wat minder gaan klagen en een beetje respect tonen voor de huisarts die zijn uiterste best doet !! Geloof me deze probeert ook alles in goede banen te leiden en hij wil niet dat zijn patienten bij bosjes neervallen.

En de mentaliteit van de patient telt ook mee, met een beetje begrip kom je verder dan met een chagarijnige kop die nu wel binnen een half uur een afspraak eist.

Haha, mooi gesproken. Altijd dat geklaag over alles wat wel niet deugt. Wees blij dat in Nederland de zorg zo goed geregeld is, en stop met loze uitspraken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:29

Toen mijn in Nederland wonende moeder ernstig ziek was ben ik inderdaad ook tegen dokters assistente's aangelopen waar mijn broek van afzakte. Wist niet wat ik meemaakte. Kreeg gerust een grote mond terwijl ik zelf toch echt correct bleef. En een afspraak maken leek meer op een afspraak maken met de koning i.p.v. met een huisarts terwijl ze heel ernstig ziek was en ze hier in het ziekenhuis aandrongen op begeleiding van de Nederlandse huisarts.

Ik kan online een afspraak maken met mijn huisarts. Ik vind dat ideaal. Ik kan precies zien welke tijden op welke dagen open staan en dan mijn afspraak zelf plannen. In de omschrijving kan ik dan kwijt waarom ik een consultatie wil. Als het meer spoed heeft kan er altijd gebeld worden en krijg ik mijn huisarts zelf aan de lijn. Die zorgt er dan voor dat ik direct langs kan komen. Daardoor kan je wel eens iets langer in de wachtkamer zitten maar dat heb ik er graag voor over.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:31

Pff, dat is lang wachten. Meestal bel ik direct om 8 uur, wanneer ze open gaan en kan een kwartier tot 2 uur later terecht. Mocht het die dag echt niet meer lukken, kun je de volgende dag komen..

Sterkte en succes!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:34

Het is ook heel verstandig zo vroeg te bellen praktijken houden echt nog wel wat plekjes open voor de dag zelf, bel je vroeg? Dikke kans dat je nog komen kunt. :j

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:52

Bij ons is er 's morgens ook nog zoiets als een inloopspreekuur; sta je om 7:45 voor de deur dan ben je om 8:00 de eerste.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:01

Hier werkt de dokterpraktijk enkel met afspraken, geen tot amper vrije uren maar dan zijn ze meestal naar patienten thuis.

Ik ben tijdje terug dinsdagavond ziek geworden en ik kon jawel dinsdagmiddag, week erop pas komen!
En dan ook nog lekker lang wachten wanneer je aan de beurt bent...
Vind dat persoonlijk niet kunnen ...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:06

Netje schreef:
Huisartsen zijn de enige die niet in het eigen risico vallen, ze krijgen hun kosten áltijd vergoed.
Het wel of niet in eigen risico vallen is niet van belang voor de vergoeding van de kosten van de huisarts, maar voor de patient die er naar toe gaat!

Citaat:
Huisbezoeken komen al helemaal bijna niet meer voor: of je nou 40 graden koorst hebt of niet, je moet er maar mee in de wachtkamer gaan zitten.
Huisbezoeken kosten veel tijd en ik kan me dus wel vinden in het beleid dat je indien mogelijk gewoon naar de praktijk komt. Als de huisarts 10 huisbezoeken per dag moet doen, moeten alle andere patienten een werkdag langer wachten op hun 'gewone' consult en zoals je hierboven schrijft accepteer je dat ook niet!

Citaat:

Er kan ivm spoed een patient tussen gekomen zijn, er kan een collega vanuit het ziekenhuis gebeld hebben voor informatie of om een overlijden te melden, er kan een naar bericht gelegen hebben van de huisartsenpost dat er die nacht iemand onverwacht overleden/opgenomen/gereanimeerd etc is liggen waar de huisarts iets mee moet en zo kan ik nog wel een aantal dingen bedenken die vele malen vervelender zijn voor die betreffende patient/familie dan dat half uur dat jij in de wachtkamer hebt moeten zitten...

Ga er maar gerust vanuit dat de huisarts dat half uur echt niet gezellig aan de koffie heeft gezeten met de assistentes. Ik ben absoluut niet jaloers op vrienden van mij die huisarts zijn, want die hebben financieel behoorlijk wat onzekerheid momenteel en ze werken stuk voor stuk keihard.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:12

Uitlopen is standaard bij mijn huisarts ongeacht bij wie of hoe laat ik de afspraak heb. Heb er tot nu toe altijd minimaal 20 min gezeten voor ik aan de beurt was. De afgesproken tijd was dan natuurlijk al geweest

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:14

chanel1985 schreef:
Gohya: een week wachten voor je naar de huisarts kan gaan? Dat vind ik echt niet normaal, tegen dan ben je erger ziek dan je was.

Of het is gewoon vanzelf over gegaan ;) Dat gebeurt namelijk ook met heel veel klachten waarmee mensen naar de huisarts gaan.

Een week wachten vind ik trouwens ook wel lang, maar twee werkdagen wachten voor iets waar je al twee weken mee rondloopt vind ik alleszins acceptabel.

Ik heb 's avonds ook weleens 3,5 uur zitten wachten op een foto bij de SEH, omdat de SEH-arts dacht dat ik iets gebroken had. Liep er al een dag of 6 mee rond en er kwamen twee trauma's binnen, jammer dan, maar dood is erger :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:14

Als ik alles zo lees ben ik blij met onze HAP :) Je kunt meestal dezelfde dag terecht, anders de volgende dag wel. Bellen voor een afspraak kan alleen tussen 8 en 10 en met de uitloop valt het volgens mij ook wel mee. Volgens mij doen ze 's middags de huisbezoeken.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:13

Saintelette schreef:
Netje schreef:

Dit ligt toch echt grotendeels aan de patiënten hoor.. Dit is namelijk de reden dat assistentes vragen wat er aan de hand is, zodat ze er een bepaalde tijd voor kunnen inplannen. Vaak willen mensen dit niet tegen de assistentes zeggen of 'als ze er dan toch zijn' komt er een hele lijst me pijntjes boven waar de dokter eigenlijk geen tijd voor heeft, maarja wegsturen kan ook niet..
Het is heel dubbel, want je wilt dat de dokter de tijd voor je neemt om naar je te luisteren, maar daarentegen wil je ook niet te lang hoeven wachten..

Dat is ook meteen wat ik bedoelde met de 'waakhond' die er tussen zat: de ene keer wordt het uitgelegd als we sorteren de minder erge gevallen eruit, zodat we tijd hebben voor de mensen die het écht op dat moment nodig hebben. Het andere moment wordt het als bovenstaand uitgelegd in geval van uitlopen. Het heeft in mijn ogen maar één functie: of je sorteert goed en je planned de juiste tijd in óf je laat gewoon weer iedereen op het spreekuur komen. Minder wachten doe je er over het algemeen niet mee, die afspraken. Heb het een keer gehad dat ik aan de beurt was (had al ruim een half uur zitten wachten) en dat de assistente toen kwam met de mededeling: sorry, de dokter heeft nu theepauze en daar heeft ze recht op.

Tuuurrrlijk, maar mijn baas vindt ook dat hij recht heeft op zo'n kort mogelijk tijdverlies aan een doktersbezoek. Mijn man is tandarts, werkt áltijd op tijd en die enkele uitzondering die zich voordoet (spoedgeval, pijnklacht, zenuwbehandeling etc.) dan denk je toch niet dat hij gaat zeggen: ik heb recht op mijn koffie of lunchpauze dus ik begin pas weer ná die tijd??? Dan maar geen pauze of een hele snelle slok. Echt hoor, wat wordt er hier makkelijk gedacht over niet nakomen van afspraken...

Wat vaak het geval is: de artsen hebben véél te grote praktijken en dat is toch écht vaak een eigen keuze (zie de betaling per jaar per patiënt). Mijn zus is ook een tijd huisarts geweest, dus ik weet écht dat het anders kan !

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:20

gomir schreef:
Citaat:

Er kan ivm spoed een patient tussen gekomen zijn, er kan een collega vanuit het ziekenhuis gebeld hebben voor informatie of om een overlijden te melden, er kan een naar bericht gelegen hebben van de huisartsenpost dat er die nacht iemand onverwacht overleden/opgenomen/gereanimeerd etc is liggen waar de huisarts iets mee moet en zo kan ik nog wel een aantal dingen bedenken die vele malen vervelender zijn voor die betreffende patient/familie dan dat half uur dat jij in de wachtkamer hebt moeten zitten...

Ga er maar gerust vanuit dat de huisarts dat half uur echt niet gezellig aan de koffie heeft gezeten met de assistentes. Ik ben absoluut niet jaloers op vrienden van mij die huisarts zijn, want die hebben financieel behoorlijk wat onzekerheid momenteel en ze werken stuk voor stuk keihard.

Ik zat samen met de eerste dame te wachten en ze begon gewoon 20 minuten te laat: we hadden zicht op de ruimte waar de assistentes zitten. Mijn dokter kwam 10 minuten te laat binnen, pakte de stapel post en bladerde er rustig door heen, pakte inderdaad koffie, stond nog een tijdje met de assitente te praten (en helaas konden we dat ook horen, ging over een film van de avond tevoren op tv) en begon dus zoals gezegd 20 minuten te laat. Dus niks spoedgeval, niks uitgelopen patiënt, niks gesprek over overlijden etc....

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:32

uniekhorse schreef:
Lekker dan, wanneer een assistente geen klachten uitvraagt, maar achteraf de persoon gewoon bijna dood ligt te gaan omdat jij eerst langs wil komen met je dikke zere teen, dan komen wij voor de tucht, maar daar verplaats je je weer niet in. In mijn geval heeft de huisarts een spoednummer, daar bellen uiteraard de 'gewone' zieken niet op, ik zit dus niemand in de weg !

Voor enkel 40 gr koorts een visite plannen ? nee dat doen wij zeker niet, simpelweg omdat dit niet (meestal) nodig is. knap dat je dus door de telefoon kunt zien dat 40 graden koorts die pas een paar uur geleden begonnen is niks is; zou je dan niet in ieder geval de oorzaak willen weten of toch even zélf als arts willen praten met diegene? Mijn nichtje had 40 graden koorts als peutertje en was wat slappig: geef maar een paracetamolletje zei de assitente uit naam van de huisarts (ook al viel ze dus in de risicogroep). Mijn zus vertrouwde het een uurtje verder toch niet en is met een taxi naar de huisartsenpost gereden, kind in dekens gewikkeld op schoot. Daar aangekomen bleek het om hersenvliesontsteking te gaan en is ze met spoed door een team van 6 specialisten (!!!) op het nippertje gered. Met dank aan de assistente zullen we maar zeggen...

En de mentaliteit van de patient telt ook mee, met een beetje begrip kom je verder dan met een chagarijnige kop die nu wel binnen een half uur een afspraak eist. Pardon??? Daar begon jij ook zo leuk mee: maar wie ben jij om voor mij te bepalen of ik een chagerijnige kop heb als ik bij de huisarts zit; ben altijd uiterst beleefd en vriendelijk hoor ! Ik geef alleen aan dat we in Nederland iets te makkelijk alles voor zoete koek slikken van de huisarts. Wij betalen echt enorm veel geld aan zorgpremie en mogen daar wel iets van service voor verwachten: mijn mening !!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:37

Kinderen gaan hier naar de kinderarts die zie je hier dus ook niet bij de ha.

Als ik bel kan ik dezelfde dag terecht, soms moet ik wat extra tijd meebrengen.

Het systeem hier is, bevalt je ha niet of is er iets anders dan maak je gewoon een afspraak met een ander Dit geld voor iedere specialist.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 02:03

Om even te reageren op bovenstaande van Netje: zou je misschien niet wat beter lezen? Om even te citeren:

Citaat:
de hoogte van koorts zegt helemaal niets.

Wat uniekhorse hier uitlegt, is dat wanneer een patiënt belt met als hoofdklacht dat hij of zij 40 graden koorts heeft en als hoofdvraag of de huisarts even langs wil komen, dan is het eerste wat een doktersassistente hoort te doen (dit gebeurt lang niet overal zo, ook niet bij mijn eigen huisarts - en daar ben ik het totaal niet mee eens): klachten uitvragen. De assistente kan inderdaad niet door de telefoon zien dat iemand met 40 graden koorts niks heeft, maar de assistente kan wel op basis van wat de patiënt vertelt de beslissing nemen of het urgent is of niet. Dit is waar een doktersassistente voor wordt opgeleid en dit doet de assistente zeker niet "alleen". Hiervoor is onder andere de NHG triagewijzer uitgevonden. Samen met de afgeronde opleiding (en dus het diploma + eventueel nascholing, want een doktersassistente is nooit uitgeleerd; niets zo veranderlijk als het weer en de zorg) en deze triagewijzer is een doktersassistente in staat om dit soort beslissingen te kunnen nemen. Bovendien is de arts altijd eindverantwoordelijke en alles wat de doktersassistente beslist, wordt tijdens of achteraf overlegd met een huisarts als de patiënt uiteindelijk niet gezien hoeft te worden door een huisarts. Dit is dus ook het geval geweest bij jouw nichtje, mits de doktersassistente volgens protocol heeft gewerkt. Zegt de assistente dat in opdracht van de huisarts, dan moet je het de huisarts verwijten en niet de assistente.

Ik hoop dat ik het zo een beetje voor je heb kunnen uitleggen. En eh, psst. Denk je om je bloeddruk? Je maakt je behoorlijk druk zo te lezen. Relax.

Vind dat er hier in het topic ontzettend veel verwijten heen en weer geslingerd worden en dat er niet echt goed gelezen (met andere woorden: naar elkaar geluisterd) wordt. Heel erg jammer...

Edit: De triagewijzer. Zoals je ziet, staat er U1 t/m U5. U5 = levensbedreigend, U4 = spoed, U3 = dringend, U4 = routine en U5 = advies (waarbij de huisarts dus altijd eindverantwoordelijke is). Dit wordt dan weer onderverdeeld in verschillende hoofdklachten (zoals bijvoorbeeld "Koorts kind") en hier staan een aantal vaste vragen om spoed uit te kunnen sluiten (uiteraard met de achtergrondinformatie van de medische kennis (ziekteleer e.d.) die in de opleiding is gegeven). Deze NHG triagewijzer wordt ieder jaar een (paar) keer herzien, dus je kan er vanuit gaan dat wat hierin staat klopt en dat de doktersassistente niet zomaar wat roept. Maar wat ik nogmaals zeg, lang niet in iedere huisartsenpraktijk wordt er getriageerd en dat vind ik echt ontzettend kwalijk... Maar dat is dan weer mijn mening. :P