Tienermoeders (vooroordelen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:57

Ik ken iemand die een jaar of 7 geleden tienermoeder geworden is, ze heeft haar kindje gehouden, haar school afgemaakt en werkt nu in combinatie met de zorg voor haar kind.
Ik ken mensen die op latere leeftijd kinderen gekregen hebben en die minder verantwoordelijk zijn, ze is inmiddels getrouwd met een nieuwe vriend en haar kind heeft een stabiel thuis.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 00:00

Mijn vooroordeel is eigenlijk niet echt meer een vooroordeel want het klopt gewoon heel vaak.
Tienermoeders zijn vaak niet in staat om een stabiel leven te bieden aan hun kind(eren).
En ook zoals ik hier verhalen lees,dan denk ik ja het lijkt geweldig zoals het nu verteld wordt. Misschien zit de meid in kwestie wel in een slechte relatie,wat ook weer slecht is voor het kind. En nee dat is natuurlijk niet altijd zo,maar naar mijn mening wel heel erg vaak.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 00:01

mijn vooroordeel (mede door van die programma's als 16 and pregnant) is dat het altijd uitgerekend het type koeien is waarvan je absoluut wenste dat ze zich niet zouden voortplanten die dus zoiets aan de hand hebben...

misschien (???) ligt dat er ook aan dat jongedames met een duidelijke visie van wat ze willen bereiken in het leven, wat ze willen studeren,... eerder durven kiezen om het kindje niet te houden, of heel gefocust te werk gaan om toch hun studie af te maken en het beste voor het kind te regelen ook.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:17

Saskia9 schreef:
Mijn vooroordeel is eigenlijk niet echt meer een vooroordeel want het klopt gewoon heel vaak.
Tienermoeders zijn vaak niet in staat om een stabiel leven te bieden aan hun kind(eren).
En ook zoals ik hier verhalen lees,dan denk ik ja het lijkt geweldig zoals het nu verteld wordt. Misschien zit de meid in kwestie wel in een slechte relatie,wat ook weer slecht is voor het kind. En nee dat is natuurlijk niet altijd zo,maar naar mijn mening wel heel erg vaak.

Oh nee, het is zeker niet alleen maar geweldig, het is keihard knokken om je boeltje voor elkaar te krijgen.
De vader van mijn kind rende ook weg, geen steun niets.
Ik ben nu met mijn zoon waar ik ben, onderhoud hem zelf hij komt niets te kort.
Ik heb een leuke vriend, die een goede 'vader' voor hem is. Ik kan mezelf en mijn zoon goed onderhouden.
Maar ik ben hier alleen gekomen door keihard te knokken en te werken.

Ik zou het zeker niemand aanraden om op zijn 17de een kind te krijgen. :n

Ik heb heel veel liefde van mijn zoontje gekregen en dat is het mooiste wat er is, maar een goede start is het niet. Nou ben ik goed terecht gekomen door doorzettingsvermogen en de wil om keihard te vechten ervoor.
Maar helaas bezit menig 17 jarige niet over die vechtlust wbt moeder zijn.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:25

Ik was ook een ''tienermoeder''.

Ik was zwanger op mijn 17e,beviel op mijn 18e van mijn eerste kind, ik was 18 toen ik zwanger was van de 2e en 19 toen ik van hem beviel.
Ik zat op dat moment in het laatste jaar van mijn mbo opleiding en heb dat tijdens en na de zwangerschap van de eerste afgerond en behaald met een diploma.

Het enige wat ik ooit te horen heb gekregen is of mijn 2 kinderen toen wel van dezelfde vader waren.

Met de vader van de kinderen ben ik dit jaar 4 jaar mee getrouwd en we hebben nu vier kinderen.

Er zullen heus heel wat meer vooroordelen gezegd over mij/ons maar dat zal dan wel achter mijn/ons rug om gezegd zijn.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:59

Mariaboz1982 schreef:
1ding is zeker bij deze meiden. En ze hebben geen moord op hun geweten. Hoeveel andere tiener meiden kunnen dat zeggen?

wat een domme opmerking zeg.
ik zie dat je ook gewoon 31 bent. sommige meiden kiezen voor abortus omdat ze het kind echt geen toekomst kunnen geven. dat is nog veel oneerlijker.

iemand van een moord beschuldigen is een hele zwar beschuldiging. Het mag niet voor niets tot een bepaald aantal weken. waarsch zijn de hersentjes nog zodanig onderontwikkeld dat het geen pijn kan voelen. etc etc

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:10

Negatief: tienermoeders zijn 8/10 steeds dezelfde typetjes. Een beetje basklasse volk met een f*cked up thuissituatie, zitten vaak aan de drugs en/of drank en presteren niet echt goed op school. Ik heb het al vaker gezien, ik kende een meisje waar ik vroeger mee op school had gezeten die op haar 16e zwanger is geraakt. Twee weken voor dat ze moest bevallen kwam ik haar nog tegen op een feestje, met een sigaret in d'r ene hand en een biertje in de andere, op dat moment was ik echt woedend op dat kind.
(ik zeg niet dat ELKE tienermoeder zo is, maar van alle tienermoeders die ik al gekend heb waren ze wel allemaal zo)

Positief: ik heb ook ontzettend veel respect voor diegene wat doorzetten, want ze worden sowieso overal nagekeken. Ik denk ook wel dat tienermoeders later veel steviger in hun schoenen staan door wat ze al allemaal hebben meegemaakt. Het is makkelijk om te zeggen "je weet dat de gevolgen van seks zijn, dat had je het maar niet moeten doen", maar ik denk dat dit puur een kwestie van opvoeding is. Niet alle kinderen worden op een juiste manier geïnformeerd (of juist helemaal niet), en weten dus ook vaak niet wat de gevolgen kunnen zijn, of hoe snel men al zwanger kan geraken. Het is aan de ouders om hun kinderen juist te informeren, en als hun kind dan nog seks wilt hebben op haar 13e, tja, dan kan je het toch moeilijk gaan tegenhouden denk ik..

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:11

precies Kipje,dat bedoel ik inderdaad! Respect hoor!
Gebeurt trouwens niet alleen bij tienermoeders hoor. Ken genoeg moeders die alleenstaand of de ene na de andere vent in huis halen. Die denken alleen aan zichzelf en niet aan het kind is mijn mening.

Ach,ik heb helaas ook teveel nare voorbeelden in mijn omgeving,voor de buitenwereld lijkt het perfect,maar meer dan de helft wordt in de gaten gehouden door jeugdzorg. Dat is al niet voor niets lijkt me.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:21

Saskia9 schreef:
precies Kipje,dat bedoel ik inderdaad! Respect hoor!
Gebeurt trouwens niet alleen bij tienermoeders hoor. Ken genoeg moeders die alleenstaand of de ene na de andere vent in huis halen. Die denken alleen aan zichzelf en niet aan het kind is mijn mening.

Ach,ik heb helaas ook teveel nare voorbeelden in mijn omgeving,voor de buitenwereld lijkt het perfect,maar meer dan de helft wordt in de gaten gehouden door jeugdzorg. Dat is al niet voor niets lijkt me.

Ik ken idd ook moeders 30+ waarvan ik denk manmanman wat doe je je kind aan.
Ik ben bewust heel lang vriendloos gebleven, ik wilde mijn zoontje dat niet aandoen en pas een relatie aangaan als ik zeker wist dat deze jongen 100% achter mij en achter mijn kind zou staan!

Beste keuze ooit.
Als de klik er niet geweest was tussen die 2, had ik voor mijn kind gekozen. Dan zelf maar liefdesverdriet, maar mijn kind staat absoluut op 1. En niemand kan daar tussen komen.

Ik heb nooit geen bemoeienis gehad van instanties gelukkig.
Ik had het 'goed' voor elkaar in die tijd. (Qua zorg, ed.)

Ik ben nu 10 jaar verder, het was zwaar en de meeste meiden van mijn leeftijd beginnen nu pas aan kinderen en ik heb er al 1 van 10.
Maar ik ben blij, dat ik nu 10 jaar verder niet meer elke dubbeltje hoef om te draaien, dat ik met mijn zoon kan gaan zwemmen als ik daar zin in heb, dat ik heb een weekkaart voor de schaatsbaan kan geven, dat we tussen de middag samen broodjes kunnen eten bij de bakker Bart.
Dat ik hem feestjes kan geven, en hij vriendjes kan uitnodigen daarvoor.

En jong moeder zijn heeft wel voordelen hoor :) Absoluut, ik geniet er elke dag van maar de tegenslagen die wij hebben gehad hebben we overwonnen en ik ben daarom juist nog trotser dat ik dik allemaal alleen voor elkaar gekregen heb, finacieel en hoe mijn zoon nu is wie hij is.

Saskia9

Re: Tienermoeders (vooroordelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:23

Precies Kipje,dat bedoel ik! Ik ben ook alleenstaand en ben momenteel bewust zwanger van een donor. Puur omdat ik nu geen relatie wil,heb totaal geen zin in dat gezeur met mannen. Het moet goed voelen en mijn kind mag daar niet onder lijden. Ik snap dus helemaal wat je bedoeld en ben blij te lezen dat er nog meer vrouwen zo denken! Het beste wat je voor je kind kan doen,stabiliteit geven!
Van de ene naar de andere vent,samenwonen,uit elkaar,weer een nieuwe vent.. steeds weer afscheid nemen en een nieuwe leren kennen... lijkt me niet bepaald goed voor een kind.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:36

Oh absoluut!
Mijn zoon gaat sinds een jaar naar zijn vader, en wij verschillen nogal qua opvoeding en dat kun je zo goed merken.
Door de weeks gaat hij daar gerust om half 11 naar bed terwijl hij wel weer fit op school moet zitten, bepaalde uitspraken die hij doet.
Maar ik gun hem de kans zijn vader te leren kennen, omdat hij dat zelf graag wilt.
(Ik ga er maar vanuit dat als hij doorgkrijgt niet op zijn vader te kunnen bouwen, en constant voor teleurstellingen komt te staan dit vanzelf weer afzakt. Ik had liever gehad dat hij uit ons leven was gebleven.)

Terwijl ik juist heel erg ben van de rust en regelmaat, ik ben vrij streng qua opvoeden.
Vriendjes zeggen ook wel eens wat is jouw mama streng.

Maar liever zo dan dat hij als een ongeleid projectiel in de maatschappij staat.
Mijn vriend en ik liggen hierin gelukkig wel op 1 lijn, en je merkt dat mijn zoon zich zoveel beter voelt thuis dan als hij een dagje bij zijn vader geweest is. Dan is hij wild, brutaal en totaal onrustig.

En zijn vader is wel van het hoppen naar vriendinnetjes, ook niet een bijster goed voorbeeld.

Maargoed we zijn al 6 jaar uit elkaar, en ook dat was mijn beste beslissing ooit!
Ik heb mezelf nog nooit zoveel aan de kant moeten schuiven als voor die jongen.
Er ging een wereld voor me open toen ik mezelf weer kon zijn, en niet bang hoefde te zijn voor zijn ge-claim en ruzies daarover. Continue mijn benen onder mijn lijf vandaan moest rennen voor hem, en nooit wat terug krijgen.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:49

Zoek het probleem vooral bij de ouders en opvoeding (voorlichting). Een "tienermoeder" weet vaak niet beter.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:56

Dat ben ik niet met je eens Anna_Dani, ik wist heel prima hoe het in zijn werk ging. 8-)
Mijn ouders waren hier altijd heel open over, en ik wist heus wel dat je van seks zwanger kon raken.

Maar soms gaat er dan toch iets mis, en als je dan nog 3 menstuaties hebt.
Wellicht minder zwaar dan normaal (en ja daar heb ik toen nooit bij stilgestaan.) dan denk je als 17 jarige niet van, he ik ben zwanger.
Je bent immers gewoon 'ongesteld geweest'

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:23

Ik heb jouw hele verhaal niet gelezen Kipje (luiheid, sorry), maar als je weet dat je van seks zwanger kan worden en je wil geen kind (misschien wilde je dat wel hoor, maar dat is een ander verhaal), waarom neem je dan geen voorzorgsmaatregelen? Ik weet dat ik zelf als puber echt heel eigenwijs was en zoiets had van "ik zie het allemaal wel, wie dan leeft, wie dan zorgt", is dat vergelijkbaar met laks zijn met voorbehoedsmiddelen? Mij in ieder geval met de paplepel ingegoten dat ik het te alle tijden veilig moest doen (wij hadden een aids geval in de familie) en nog steeds (ik ben bijna 29, vaste partner en geen kinderwens) doe ik dat.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:55

Anna_Dani schreef:
Ik heb jouw hele verhaal niet gelezen Kipje (luiheid, sorry), maar als je weet dat je van seks zwanger kan worden en je wil geen kind (misschien wilde je dat wel hoor, maar dat is een ander verhaal), waarom neem je dan geen voorzorgsmaatregelen? Ik weet dat ik zelf als puber echt heel eigenwijs was en zoiets had van "ik zie het allemaal wel, wie dan leeft, wie dan zorgt", is dat vergelijkbaar met laks zijn met voorbehoedsmiddelen? Mij in ieder geval met de paplepel ingegoten dat ik het te alle tijden veilig moest doen (wij hadden een aids geval in de familie) en nog steeds (ik ben bijna 29, vaste partner en geen kinderwens) doe ik dat.

Wie zegt dat ik het niet veilig deed?
Ik schreef al eerder een ongeluk zit in een klein hoekje, wij hebben een gescheurde condoom over het hoofd gezien.
En nog bekijk ik die dingen niet uitbundig voordat ik ze weggooi.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:56

Alsnog blijf ik bij mijn standpunt dat niet alleen het tienermeisje, zoals zij hier over het algemeen wordt omschreven, erop aangekeken moet worden maar ook de invloed van de ouders daarin. Uitzonderingen daargelaten zoals jouw ongelukje en meiden van 18/19 die er bewust voor kiezen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:05

Als ik een tienermoeder zie dan is het eerste wat ik denk.. oeps ongelukje

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:13

vuurneon schreef:
Ik geloof niet in per ongeluk zwanger als iemand vrijwillig (!) seks heeft gehad. Dan had je de beentjes maar bij elkaar moeten houden :D Iedereen snapt dat van seks kindertjes kunnen komen en dat geen enkel voorbehoedsmiddel 100 procent veilig is; behalve geheel onthouding. Dus ik vind het altijd wat naïef klinken 'per ongeluk'. T is gewoon een kwestie van kansen. Ongepland klinkt dan beter vind ik zelf.
Dus misschien is dat voor mij ook wel een vooroordeel; naïef. 'Het overkomt mij niet als ik seks heb'

Wat heerlijk kort door de bocht.
Ik wil geen kinderen, nu niet nooit niet, dus als ik jou moet geloven moet ik de rest van mijn leven m'n beentjes lekker bij elkaar houden.

Zelfde als zeggen tegen iemand die een autoongeluk heeft gehad: Ongeluk? Hoezo ongeluk? Je weet toch dat als je in de auto stapt er een risico bestaat dat je tegen een boom knalt?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:16

Gezien TS benieuwd was over hoe het de toekomst kan beïnvloeden ken ik nog een geval;

Ik leerde een studiegenootje kennen tijdens mijn master aan de universiteit (!)
Pas na anderhalf jaar studeren leerde ik dat zij een zoontje had dat al op de basisschool zat.
Zij is dus heel jong zwanger geraakt, maar heeft er keihard aan gewerkt wat van hun leven te maken. De precieze omstandigheden ken ik niet, ik heb haar dus eigenlijk pas na haar tienerjaren leren kennen. Ik weet dat de vader vrijwel geen rol speelt en haar ouders een grote hulp zijn.
De uitkomst is rooskleurig: ze heeft een prachtig universitair diploma op zak en heeft op diezelfde master ook nog een leuke man leren kennen waarmee het vrij goed schijnt te gaan, aan de online vakantiefoto's van het stel mét zoontje te zien ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:28

PowerReiner schreef:
vuurneon schreef:
Ik geloof niet in per ongeluk zwanger als iemand vrijwillig (!) seks heeft gehad. Dan had je de beentjes maar bij elkaar moeten houden :D Iedereen snapt dat van seks kindertjes kunnen komen en dat geen enkel voorbehoedsmiddel 100 procent veilig is; behalve geheel onthouding. Dus ik vind het altijd wat naïef klinken 'per ongeluk'. T is gewoon een kwestie van kansen. Ongepland klinkt dan beter vind ik zelf.
Dus misschien is dat voor mij ook wel een vooroordeel; naïef. 'Het overkomt mij niet als ik seks heb'

Wat heerlijk kort door de bocht.
Ik wil geen kinderen, nu niet nooit niet, dus als ik jou moet geloven moet ik de rest van mijn leven m'n beentjes lekker bij elkaar houden.

?

Niet kort door de bocht, totaal niet. je begrijpt het verkeerd :) en ja, als je inderdaad 100 procent zeker wilt zijn dat je niet zwanger wordt (of je het kind laat komen is een tweede ;) ) dan moet je uit de buurt van sperma blijven (of in geval van man; je sperma uit de buurt van de vrouw houden). Zolang je seksueel actief bent en fysiek in staat om kinderen te krijgen dan weet je dat de kans bestaat dat je zwanger kan worden; anticonceptie verkleint de kans enorm natuurlijk. Ongepland zwanger vind ik beter passen, maar dat heb ik al vaker uitgelegd. Je struikelt niet per ongeluk en belandt met je doos op een piemel die toevallig net zijn hoogtepunt heeft.
Dus ik zeg juist helemaal niet dat je maar geen seks moet hebben :') maar je maakt zelf een afweging. Wij zijn nu geen Maria die zwanger kon raken zonder zaad :')

En ik heb echt mensen gehoord die zeiden; hoe kan ik nou zwanger zijn??? Ehhh geen idee :? Seks gehad toevallig? :D
In de bijsluiter van elke anticonceptie staat dat geen enkel voorbehoedsmiddel 100 procent beschermd en natuurlijk verwacht je niet dat je zwanger raakt door de pil, spiraal, condoom etc heen. Maar het is wel mogelijk. Niet alleen voor vrouwen, maar ook de heren moeten erbij stilstaan.
Seks is geweldig, seks is leuk maar seks kan ook zorgen voor voortplanting (en dan heb je nog de map, abortus. Dus een kindje hoeft niet ter wereld te komen).
Dus vandaar dat ik het naïef vind klinken als een meisje (die wel heeft gekozen voor seks) zegt; ik ben per ongeluk zwanger geraakt.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-01-14 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:32

AaronYve schreef:
Als ik een tienermoeder zie dan is het eerste wat ik denk.. oeps ongelukje

Maar hoe zie je aan de buitenkant dan of het een tienermoeder is?

Ik neem mijzelf even als voorbeeld.
Ik ben nu zwanger ( *\o/* ), toen ik naar de verloskundige ging toen zaten toch een paar andere mensen mij vreemd aan te kijken en ik zag gewoon wat ze dachten.... maar ik ben wel 25 en als het kindje geboren is ruim 26 jaar. Toch denken heleboel dat ik nog onder de 18 ben, ik zie er ook heel jong uit. Ik denk dat ik straks ook nog wel wat commetaar kan verwachten van mensen met vooroordelen zonder dat ze daadwerkelijk weten hoe het zit.

Ik kreeg ook al een mooie opmerking van een vader van een vriend. '' Nou daar ben je mooi klaar mee''. Toen ik vertelde dat het gepland (of hoe je het wil noemen, bewust gekozen?) kreeg ie wel rood hoofd.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:36

Jammer dat je niet in gaat op het onderste gedeelte van mijn post.

Ik snap wat je bedoeld, maar in mijn woordenboek staan ongepland en per ongeluk naast elkaar. Per ongeluk zwanger worden zie ik als: alles eraan gedaan te hebben (behalve geheelonthouding uiteraard) te voorkomen zwanger te worden, bijvoorbeeld condoom, spiraaltje pil enzovoorts.

Dit gaat uiteraard niet op voor mensen die bij elkaar in bed duiken zonder anticonceptie en daarna zwanger blijken te zijn.

Anticonceptie is niet geheel veilig, maar toch wel dermate dat je mag aannemen dat mits het product goed gebruikt wordt je ervan uit kan gaan dat je niet zwanger wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:38

Ik heb er een ander beeld bij per ongeluk, dat vind ik gewoon te naïef klinken.

En ik ga er bewust niet op in, omdat ik een zwangerschap niet wil vergelijken met een auto ongeluk.

En ik vertrouw ook gewoon op mijn anticonceptie :j en tja, zie wel verder als ik wel bij die 0,01 procent hoor... Hoop het niet hoor! Ik slik het niet voor de sier :')

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:52

Ik heb nooit geloof in ongelukjes. Helaas zijn er een hoop vrouwen die zich in de gekste bochten en gaten wringen voor aandacht of een man bij zich te houden.

Voor tienermoeders heb ik niet echt een vooroordeel. Vind het gewoon heel erg dom om er al zo vroeg aan te beginnen (maar het kan goed gaan lees je in de bovenstaande teksten) maar je kan mij niet wijsmaken dat het helemaal ideaal is. Je kan niet meer tiener zijn je heb te veel verantwoording.
Ik heb zelfs een vriendin van boven de 20 die nu zwanger is maar er dus ook veelte makkelijk mee omgaat. Die zit in een onstabiele relatie, te kleine woning etc, jong paard etc Dus er zijn ook mensen boven de 21 die niet verantwoordelijk er mee omgaan.

(pin me nergens op vast. Het zijn vooroordelen ;) en deels een mening )

Wil er nog wel even bij zeggen dat meiden van 15 tegenwoordig zich niet meer gedragen als meiden van 15 en ook niet meer zo behandeld worden. Tijden veranderen helaas.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:58

Ik doe een sociale opleiding dus kom veel met tienermoeders in aanraking. Vaak zijn met meiden die echt heel slecht voorlichting hebben gehad of zelf kind zijn van een tienermoeder. Ik heb er in mijn klas drie gehad. Eentje maakte er echt een zooitje van, had niet eens een vast huis en zwierf dus rond met haar zoontje, is halverwege het jaar ook gestopt met de opleiding. Verder nog een meisje in mijn klas, die was zwanger van haar tweede. Had een eigen huisje en een vaste vriend en alles goed geregeld. En verder raakte mijn beste vriendin zwanger in het eerste jaar van de opleiding, zij heeft er qua seksleven een zootje van gemaakt maar ik heb echt heel veel bewondering voor hoe zij haar zaakjes nu op orde heeft. Verdient genoeg geld om zichzelf en kindje te onderhouden, haalt knoerthoge cijfers, heeft oppas goed geregeld en loopt nu gewoon vier dagen stage.

Het is dus heel verschillend. Ik ben er nooit echt oordelend over omdat je nooit weet wat er is gebeurd met iemand.