aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:35

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 183944.htm

http://www.dyediet.com/wp-content/uploa ... lation.pdf
(onderzoek over kunstmatige zoetstoffen, met als conclusie dat deze hetzelfde effect hebben op gewichtstoename als suiker)

Het punt is... als je je in onderzoeken verdiept, zie je dat aspartaam in principe niet echt gevaarlijk is, maar dat het net zo min een oplossing is voor overgewicht, in tegenstelling tot wat de fabrikanten van light producten de mensen willen doen geloven (en waar miljoenen in wordt omgezet)

Bedrieglijk, want veel mensen met overgewicht, of die op gewicht willen blijven of suiker willen minderen, denken dat ze daarom bv onbeperkt frisdrank kunnen gebruiken. Dat blijkt dus niet waar. Frisdrank met zoetstof en frisdrank met suiker hebben hetzelfde effect op de lijn.
Nog afgezien van het feit dat frisdrank per definitie nogal ongezond is.

De etiketten met 'geen suiker toegevoegd' , maar waarin wel zoetstof zit -en dat is vrijwel altijd het geval- verzekert in ieder geval een dikke winst middels de misleidende info dat het goed zou zijn voor de lijn

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:53

liljebo schreef:
De etiketten met 'geen suiker toegevoegd' , maar waarin wel zoetstof zit -en dat is vrijwel altijd het geval- verzekert in ieder geval een dikke winst middels de misleidende info dat het goed zou zijn voor de lijn

'Geen suiker toegevoegd' houdt in dat er wél suiker is toegevoegd, maar binnen de eisen. Zo mag in een potje babyvoeding 2 suikerklonten zitten. In een boterham zitten er ook 2.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:22

Volgens mij zijn alle suikers slecht voor de mens...
Ik kan er persoonlijk niet tegen en krijg gelijk hoofdpijn als ik iets met suiker neem :j.
Aspertaam valt daar voor mij zeker onder en is ook een misselijkmaker voor veel mensen :j.

Ik vind sowiedi dat de overheid wat betreft voedsel te weinig moeite doet, om meer duidelijkheid te geven. De supermarkten liggen vol met troep en ik vind dat het teveel draait om de winst ipv de gezondheid van de mens.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:40

Esperanza schreef:
Weet je hoe ruk dat is? Ik zit nu aan een kuurtje AB en wat zit daarin? .... aspartaam. En dat wil ik niet.

Ik heb een leuke update... ik heb de apotheek gebeld en gemeld dat ik AB wil zonder aspartaam. Vonden ze prima en ik kan het vanmiddag ophalen. Heb in mijn gegevens laten zetten dat ik intolerant ben tegen aspartaam, en dus zullen ze de volgende keer niet meer kiezen voor die soltab, oplos varianten. Mocht er niets anders zijn, dan bellen ze me. *\o/*

Ik wil de keuze hebben, en ik kies dus voor oplossingen zonder. En die intolerantie heb ik wel, maar op een andere manier, maar dat maakt niet uit!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:20

Esperanza schreef:
Esperanza schreef:
Weet je hoe ruk dat is? Ik zit nu aan een kuurtje AB en wat zit daarin? .... aspartaam. En dat wil ik niet.

Ik heb een leuke update... ik heb de apotheek gebeld en gemeld dat ik AB wil zonder aspartaam. Vonden ze prima en ik kan het vanmiddag ophalen. Heb in mijn gegevens laten zetten dat ik intolerant ben tegen aspartaam, en dus zullen ze de volgende keer niet meer kiezen voor die soltab, oplos varianten. Mocht er niets anders zijn, dan bellen ze me. *\o/*

Ik wil de keuze hebben, en ik kies dus voor oplossingen zonder. En die intolerantie heb ik wel, maar op een andere manier, maar dat maakt niet uit!

Jammer is alleen dan dat een huisarts je AB kiest op wat het beste past bij je aandoening. Nu heb je kans dat je een veel te zware AB variant krijgt (met alle mogelijke bijwerkingen van dien) wat ook niet bepaald goed is voor je lichaam.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:23

Ik lees het al, allemaal geneeskunde en farmceutische technologie gestudeerd
Nogmaal ik vermelde al eerder in een post dat het overal in zit kun je je AB wel vermijden maar zit nog in zoveel anderen soorten middelen en levensmiddelen soms heeft het een andere naam en molecuul maar de werking is pratisch hetzelfde

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:25

Geef mij maar een passend AB kuurtje met aspartaam, dan een minder goed passend alternatief zonder aspartaam.

Werken we zo lekker met zijn alle mee aan antibiotica resistentie --> maar he dan blijf ik wel lekker aan het werk:P *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* :Y) :Y) :Y) :Y) :Y) :+ :+ :+ :+

Sowieso moet je zeer zeer spaarzaam zijn met AB kuurtjes ;)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:44

Wat ik mij dan wel af vraag, is waarom zit er dan aspartaam in medicijnen. Is dat dan voor de smaak of heeft het naast de smaak ook andere toegevoegde waarde?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:54

Een suikerklont per boterham? Gelukkig niet anders zou ik geen brood meer kunnen eten. Er is een verschil tussen toegevoegde (geraffineerde) suiker en de van nature in brood aanwezige suikers. Doordat ik niet tegen riet en bietsuiker kan (voedselintolerantie) ben ik voor sommige producten aangewezen op de light variant, om de simpele reden dat ik ook wel eens een toetje of een glaasje frisdrank wil. Volgens mij is aspartaam mits je het met mate gebruikt geen gevaarlijk product.

En even uit eigen ervaring, light producten hebben bij mij een veel kleiner effect op de bloedsuikerspiegel dan producten met suiker. Toen ik nog wel geraffineerde suiker gebruikte had ik vaak een echte suikerdip, dat komt nu bijna niet meer voor.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:12

Nou, ik kan je vertellen dat er AB kuurtjes zijn met en zonder aspartaam, gelijke dosis werkzame stof. Dus ik heb gewoon hetzelfde, maar dan zonder die troep er in. Ik baal er gewoon van dat er gewoon maar ongevraagd zulke bende ingedaan wordt. Ik wil dat zelf kunnen beslissen.

Ze stoppen er aspartaam in, omdat het oplosbare tabletten zijn. Zodat mensen die geen pillen kunnen slikken ze kunnen oplossen in water. En omdat dat smerig is, stoppen ze er zoveel zoetstof in dat je de smaak van de AB niet meer proeft.