Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
YamaSaki schreef:Hopelijk snel duidelijkheid meid! Xx
He er is een dokter in ons midden gekomen?
Wat denk jij dat het zou kunnen zijn Maaike, want je lijkt er meer van te weten dan de rest hier en de mensen in t zkh
Xreneee schreef:Aah meis sterkte hoop echt dat ze wat kunnen vinden in je bloed dan weet je iig waar je aan toe bent!
Oooh wacht volgens mij heeft maaike het je al verteld die lijkt precies te weten wat het is
Citaat:Diagnose
Het aantonen van een zwangerschap gebeurt met een zwangerschapstest in de urine. Indien er klachten zijn en de zwangerschapstest positief is, zal de arts de vrouw verwijzen naar een gynaecoloog voor een inwendige, vaginale echo. Met deze echo kan de gynaecoloog zien of de zwangerschap zich in de baarmoeder bevindt.
Als er echoscopisch geen duidelijke zwangerschap in de baarmoeder aanwezig is of alleen wat vocht in de buik zit en er een hoge concentratie humaan choriongonadotrofine (HCG) is, dan is de kans op een EUG groot. Is de HCG-concentratie laag en zijn er weinig klachten, dan kan er eventueel worden afgewacht, hoewel de kans op een EUG aanwezig blijft. Dan volgt er poliklinische controle met herhaling van het bloedonderzoek en de vaginale echoscopie.
Wanneer de waarde van het HCG in het bloed daalt, blijkt daaruit dat de EUG vanzelf oplost. Bij het dalen van het HCG blijken de meeste rupturen van de eileider te ontstaan. Het zwangerschapshormoon wordt gecontroleerd tot het niet meer aantoonbaar is.
Wanneer het HCG dezelfde waarde houdt of stijgt, terwijl met de echo nog steeds geen zwangerschap in de baarmoeder wordt gezien, dan is de kans op een EUG groot.
Soms bevindt zich zowel in als buiten de baarmoeder een zwangerschap, dit wordt heterotopische zwangerschap genoemd. Een EUG kan dan pas laat ontdekt worden, omdat er in de baarmoeder ook een vrucht wordt gezien die het hoge HCG kan verklaren.
Behandeling
Een zwangerschap buiten de baarmoeder kan in principe niet voldragen worden. Een verhaal is bekend waarbij een vrouw van een gezonde dochter beviel na een EUG. Dit is echter zeer zeldzaam en alleen mogelijk als de foetus zich buiten de eileiders, dus in de buikholte innestelt. In de tropengeneeskunde komen ook dergelijke voorvallen voor. Om het bloedverlies te beperken, wordt aangeraden de placenta na de bevalling te laten zitten. De vrucht kan niet alsnog in de baarmoeder geplaatst worden. Het is dan gebruikelijk om te opereren, waarbij het hele embryo inclusief moederkoek verwijderd wordt, of medicijnen, een cytostaticum, te geven.
Lijkt me niet niks.
PINK schreef:Oké, dat wist ik dan weer niet.Gister had ik extreme buikpijn, maar ik wacht nu de uitslag maar even af.
Ik pas nu zeker goed op mezelf.
En dan ben ik het echt een volle week. Dus van zaterdag tot zaterdag meestal. Ik zou het de 16e weer moet zijn. Ik weet heel goed dat een lichaam anders kan doen dan normaal.