Neussprayverslaving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:24

Mijn kno arts kon iig niet zijn dat ik neussprayjunkie ben :) dus dat was een goed teken. Ook ik heb het al jaren :o

Begon wel door allergie, maar doordat de medicatie niet voldoende werken toch maar voor de nacht de reguliere neusspray erbij. Ik overweeg wel de tip om het te mengen met fysiologisch zout :) kijken of ik zo kan afkicken :Y)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:35

Bekend verhaal. Lukraak stoppen is toch echt het enige wat werkt. Leuk is het niet, maar dat geldt voor alle verslavingen ;)
Je zit inderdaad even een paar dagen met een dichte neus alsof je de heftigste verkoudheid ooit hebt, maar echt, daar moet je doorheen.
Duurde bij mij anderhalve dag.

DewiRox

Re: Neussprayverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:45

Tot 3 jaar geleden zat mijn neus ook altijd dicht. Soms raakte ik echt in 'paniek' omdat ik gewoon niet meer wist hoe ik moest ademhalen. Daarnaast ging ik ook steeds slechter horen en kon ik niet meer zonder neussprau. Met neusspray kon ik nog steeds amper door mijn neus ademen, maar had ik een minder stikkend gevoel.

Ik ben toen bij de kno arts geweest. Daar kwamen ze tot de conclusie dat mijn neusschelpen te groot waren en dat er daardoor geen lucht langs kwam. Ze hebben toen operatief die neusschelpen kleiner gesneden/geknipt. Echt een
verademing! Ik kan nu weer door mijn neus ademhalen, heb geen neusspray meer nodig en heb daarna nooit meer een verstopte neus gehad.

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:46

ik ben ook verslaafd aan neusspray..

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:47

Sorry als ik ergens overheen gelezen heb. Mijn eerste vraag zou zijn, heb je laten testen of je allergisch bent en zo ja waarvoor precies?
Ik heb zelf een jaar of 12 lang dagelijks neusspray gebruikt. Uiteindelijk ben ik pas (veel te laat natuurlijk) naar de huisarts gestapt. Toen bleek dat ik vrij ernstige luchtweg allergieën heb voor verschillende dingen.
Sindsdien heb ik professionele neusspray op recept, die veel minder schadelijk is en minder/niet verslavend. Daardoor heb ik de gewone neusspray haast niet meer nodig. Deze gebruik ik er enkel nog wel eens naast als ik echt heel benauwd ben 's nachts voor instant opluchting, maar daar blijft het ook bij. De huisarts weet hiervan en vind dat het op deze manier geen enkel probleem is.
Ik heb gelukkig ook geen beschadigingen opgelopen aan de binnenkant van mijn neus ondanks jaren intensief gebruik.
De huisarts kan je sowieso goed helpen om ermee te stoppen als het je zelf niet lukt.

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:23

Ik heb bij de HA een recept gekregen voor Nasonex neusspray, ik was ook al zowat een jaar verslaafd aan neusspray. Begonnen met een verkoudheid, vervolgens voorhoofdholte ontsteking... De Nasonex neusspray mag ik 1x per dag sprayen, hiermee heb ik de 'gewone' neusspray afgebouwd. Heerlijk, ik heb nooit meer last van verstopte neus enz. Moet er wel even bij vermelden dat ik allergisch ben voor vanalles en nog wat en ook last heb van hooikoorts.. :P

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:23

Hier ook een afhankelijke! Maar ik ben ook zeker 9 maanden per jaar verkouden.. Ik heb nu trouwens sinds zondag 'niet gebruikt' :D totdat ik weer verkouden word ..

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:36

Allergieën...pfoeh :') Waar te beginnen :')
Nee maar zonder gekheid. Vanaf het eerste moment tot het laatste moment dat er iets bloeit, heb ik last van mijn hooikoorts. Daar is alles ooit eens mee ontstaan, in combinatie met een verkoudheid.
Ik heb op het moment weer een verkoudheid, dus ben flink de klos. Ik probeer mijzelf nog steeds te houden aan 2 pompjes per dag max, om niet teveel extra te gaan gebruiken.

Opvallend genoeg ben ik juist nog maar 2x echt verkouden geweest in een jaar tijd, had eigenlijk verwacht dat het erger zou zijn :')

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:42

Ik had ook een neussprayverslaving, tot ik een gigantische neusbloeding heb gekregen, zo erg dat het er bloed langs mijn oog en mond uitkwam. Mijn witte lavabo zag niet meer wit, en heb 3 handdoeken nodig gehad.
Juist op het moment dat ik in paniek geraakte en mijn naar mijn buren wou gaan (woonde alleen) om mij naar t spoed te brengen, is het gestopt.

Sindsdien was ik opslag afgekikt, nu gebruik ik zoutoplossing , speciaal voor sinnussen te openen, ik wil geen andere neusspray meer, ben er als de dood voor!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:51

Tigress schreef:
Hoihoi,

Ik schaam me diep om het te zeggen, want het is niet iets om blij mee te zijn :')
Ik heb een neussprayverslaving (Ik noem mijzelf dan dus ook maar een neussprayjunkie :+ )

Zit nu al een dik jaar aan de neusspray, veeeeel te lang dus :')
Ik probeer nu af te kicken ervan..maar het wil niet echt vlotten (zeker niet omdat er natuurlijk ook nog wordt verwacht dat ik als student zijnde wel wakker blijf in de les...maar met slapeloze nachten gaat me dat niet lukken -O- )

Wat heb ik al geprobeerd:
-Lukraak stoppen
Resultaat: Nachten wakker door verstopte neus waar ik me kapot aan iriteer

-Minderen
Resultaat: In plaats van overdag meerdere malen, gebruik ik het nu eigenlijk alleen nog maar voor het slapen gaan. Maar het is er nog steeds, dus doel nog niet bereikt

-Zoutoplossing
Resultaat: Ver-schri-kke-lijk! Werkte voor geen ene meter :')

-Stomen
Resultaat: Zodra ik onder de doek vandaan kwam zat ik nog verstopter dan daarvoor _O-

-Snuiten
Resultaat: Zelfde als stomen. Vaak nog voller dan ervoor, dus dan vraag ik mijzelf flink af waarom ik in hemelsnaam dan heb gesnoten :')

Wat doe ik nu:
In plaats van de volwassen versie, stap ik nu beetje bij beetje terug. Ik zit nu op kinder, wil straks naar baby, en kijken of ik vanuit daar kan overstappen op zoutoplossing, en vanuit daar niks meer.

Iemand met dezelfde ervaring? Iemand die er ook van af wil komen, of er al van af gekomen is?
wie o wie kan mij de verlossende tips geven. Ik wil graag mijn neus goed kunnen blijven gebruiken in de toekomst :+

Heb nog niet alles gelezen, maar ik zou met je ha gaan praten. Aandringen op een vrwijzing voor de kno-arts en een neusspray als nasonex oid. Deze een week gecombineerd met de neusspray gebruiken en daarna stoppen en alleen de nasonex gebruiken.
Dit is de enige manier die voor mij werkt.
Als mijn neus weer dicht gaat door verkoudheid of allergie start ik met neusspray en ook nasonex. Na een week stop ik dan met neusspray, de nasonex begint dan te werken :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:31

Ik ben ook verslaafd aan neusspray. Wat bij mij iets hielp was s'nachts een buisje steken in elk neusgat, diep genoeg zodat de slijmvliezen gewend raken aan het openzetten.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:49

Ik heb jaren een verstopte neus gehad, tot ik de neusspray ontdekte. Het gevoel dat je weer lucht krijgt en door kunt slapen, heerlijk! Dus laat mij maar lekker aan de neusspray. Ben ooit eens naar de huisarts geweest en een allergietest gedaan, maar daar kwam niks uit. Jaren later nog een test gedaan en bleek dat ik allergisch was voor paarden (huidschilfers).
Tja mijn paardje doe ik niet weg, dus blijf ik gewoon sprayen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:11

ik gebruik alleen heel veel neusspray in het hooikoortsseizoen... de kindervariant, voor kinderen van 2-6 jaar... als het seizoen voorbij is, dan heb ik van de ene op de andere dag geen spray meer nodig... :)

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:22

Hier nog een verslaafde, en mijn ouders ook. :+

Ben een aantal keren naar de huisarts geweest, waar ik verschillende alternatieven mee kreeg, hielp allemaal maar eventjes of niet. Ook in het ziekenhuis geweest ervoor (ik gebruik het vanaf mijn 10e), hele scan gemaakt, allergietest, nergens kwam wat uit of hielp. Mijn vader heeft ook ze neusbotjes uit elkaar laten zetten, dat had ook geen resultaat. Verder probeer ik nu wel de kindervariant te gebruiken, omdat daar minder in zit aan xylometazoline, dan raakt hij wel weer eerder verstopt. Maar omdat het hartkloppingen kan veroorzaken zet ik wel door met de kinderneusspray. Verder qua ruikvermogen heeft het volgens mij geen invloed, ik ruik prima, en ruik vaak zat dingen die andere mensen niet ruiken. :+

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:23

Hier dé manier die bij mij werkte:

Eerst overgaan op de kindervariant neusspray, daar zit de helft xylometazoline in namelijk en alleen maar voor de nacht 1 spray in elk neusgat. Dan even een paar dagen ervaren hoe je daar op reageert.
Vaak is 1 neusgat minder verstopt dan de andere... de volgende stap is dat je 1 neusgat kiest (ik koos voor degene die meestal minder verstopt zat) en die ga je niet meer sprayen. Je stapt dus over op alleen voor de nacht 1 spray in 1 neusgat. Elke avond hetzelfde neusgat! Dus bijv. elke avond links sprayen en rechts niet. Je rechter neusgat zal nu verstopt raken omdat de slijmvliezen opzwellen, dat is een logische reactie. Dit duurt echt wel een poosje voordat dit minder wordt, maar hou vol! Je zult merken dat na een week ofzo dat neusgat al minder verstopt gaat zitten. Omdat je het andere neusgat nog wel sprayt kun je wel gewoon ademhalen :)
Zodra je merkt dat het ene neusgat niet meer verstopt raakt ga je ook stoppen met het andere neusgat sprayen. Deze zal natuurlijk ook dicht gaan zitten, maar je andere neusgat is 'afgekickt' en dus gewoon open, dus je kunt gewoon ademhalen :)
Ook het tweede neusgat heeft een poosje nodig om af te kicken, maar dat komt vanzelf. Je hebt inmiddels een positieve ervaring met het eerste neusgat dus je weet dat het werkt ;)

Mij heeft deze methode echt goed geholpen en ik was zo na een week of 5 volledig van die rotzooi af! En ik ben inmiddels al ruim een jaar klaar met die troep en ook als ik verkouden ben kan ik af met een zoutoplossing en niet meer die rotzooi!

Succes en ik ben benieuwd of deze manier werkt voor een van jullie :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 10:46

thanks :) Ik zit nu inmiddels al op de kindervariant, dus dat scheelt :)
Merk dat ik met mijn verkoudheid al sneller genoegen neem met maar 1 vrij neusgat, dus misschien moet ik het ene neusgat leeg houden maar in mijn verkoudheidsperiode proberen. als ik nergens last van had werkte het niet iig :)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:52

En ook ik ben denk ik een soort van verslaafd. Als ik het langer dan 4 dagen niet gebruik, word ik gek van de kriebels in mijn neus. Maar ik heb dan wel een allergie en ben daardoor het hele jaar verkouden. Ik gebruik de neusspray nu al zo'n 5 jaar, al dan niet langer. Gelukkig mag ik maar 1 keer per dag sprayen, anders zou ik op elk moment dat de kriebel er even is weer gaan sprayen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:52

Amaris schreef:
Slechte HA dan. Je moet vragen naar flexonase.

Maar om een hoop heksenverhalen maar de wereld uit te helpen. Je gaat niet dood van langer gebruik van NS. Je reuk gaat er niet aan, je smaak gaat er niet aan en alles blijft gewoon werken. Tenminste: bij mij. Geen centje pijn, niets aan de hand. Het is alleen vreselijk lastig dat je het altijd bij je moet hebben.

Ik gebruik het spul al jaaaaren. Ben ooit 'afgekickt' met hulp van de HA. Toendertijd was mn slijmvlies hooguit wat rood, verder niets aan de hand eigenlijk. Met flexonase dus er vanaf gekomen.

Maar nu moet ik het weer bij de hand houden. Heb allergie-aanvallen en als ik het spul niet bij de hand heb dan wordt ik gek.

Ik heb me er maar bij neergelegd: in de tijd dat ik allergisch ben, zo'n 8 maanden per jaar, gebruik ik het gewoon.

Overigens ben ik niet verslaafd aan het spul zelf. Als ik allergie-vrij ben dan heb ik het ook niet nodig. Komt mn allergie weer opzetten, dan moet ik er weer aan.

Toevallig heeft mijn pa wel zij reuk vermogen er mee naar de knoppen geholpen.
Ik zou bij je ha een doorverwijzing vragen voor de kno arts. Is er wel eens gekeken naar neuspoliepen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:31

Ik heb het verlossende antwoord op pagina 1 al gelezen!

Ik heb het ook gehad, neusspray verslaving. Ben naar de huisarts geweest, probleem uitgelegd en heb een neusspray meegekregen die super goed werkte maar niet verslavend was. Dus die moest ik dan een paar dagen gebruiken en daarna er voor een hele tijd afgeweest. En volgens mij heette dit idd Flexonase zoals op de eerst pagina al vermeld staat.

Merk wel iedere keer dat als ik weer neusspray nodig heb ik wel snel merk dat ik weer verslaafd begin te worden dus dan probeer ik het zo min mogelijk te gebruiken en een keertje een rotnachtje zonder te hebben en vaak gaat het dan wel goed.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 23:34

Ik ben een tijdje geleden verhuist, eens kijken of een nieuwe dokter mij dan ook een nieuwe mening kan geven, mocht het afkicken met vermindering door zoutoplossing niet werken :j

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:44

Stipje. Morgen alles even lezen. Maar ook ik beken, ik ben verslaafd. Zelfs zo erg dat ik met gebroken vliezen en weeën weer de auto uit ben gesprongen, trap op om in de slaapkamer mijn ns te pakken. Kon toch niet bevallen zonder ns? Haha best erg.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 08:12

Ondanks de vele tips, ga eens terug naar je huisarts om na te gaan waarom je steeds verkouden bent. Voor hetzelfde geld ben je allergisch voor iets en is het eenvouding zonder neusspray op te lossen of krijg je een van de huisarts voorgeschreven. Als je dat niet wilt, probeer eens ipv de spray dampo op je bovenlip te smeren of eucalyptusolie of badzout naast je bed te zetten. Stinkt minder dan een halve ui maar werkt net zo goed. Ook je kussen eens kritisch bekijken of je daar van gaat snotteren en desnoods je hoofdeinde wat hoger neerzetten. Dat ademt gemakkelijker.

Ik zit helaas al heel wat jaren aan de flixonase, de orginele versie de namaak geeft veel neusklachten. Deels helaas bouwfouten van neus en holtes deels allergie voor veel dingen die buiten zijn. Zonder de flixonase heb ik doorlopend bijholte ontstekingen. Met bijna nooit. Misschien 2 keer per jaar een neusdruppel nodig bij flinke verkoudheid voor een paar dagen.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 08:48

-