Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
vuurneon schreef:Niet alleen temperatuur speelt mee, maar ook beweging; iemand kan bv door pianospelen (of typen) ook die reactie in de vingers oproepen.
De buitentemperatuur is juist de trigger bij de meesten; hoewel de reactie vanuit het lichaam komt, is het de buitenkant die het doet triggeren. Medicatie kunnen eraan bijdragen dat de lichaam de reactie sneller vertoond of juist doet verminderen.
Het koude hek dat ineens wordt vastgepakt; als dat hek 40 graden was, dan zal raynaud niet optreden. Maar juist die temperatuur. Ook de luchtvochtigheid speelt mee. Dus de trigger komt echt vaak van buitenaf. Net als met de allergie; de graspol komt van buitenaf en daar reageert het lichaam op. Zonder graspol ook geen reactie van het lichaam.
LBLGypsyCobs schreef:Dus bij binnenkomst op het werk, niet m'n handen op de soldeeroven leggen om die ene witte vinger weer aan gang te krijgen?
Is dat ook niet hetgeen wat die pijn geeft, dat die bloedvaten ineens weer uitzetten?
Dat er toch al wat weefsel kapot gaat?

quintusgl schreef:Ik heb de roeckl polartec. 2 jaar geleden bleek dat ik het ook had, alleen als het erg koud is en dan nog een wondje erbij.......dikke vingers!
Maar de polartec zijn echt top! Ik rij er ook mee auto.
vuurneon schreef:LBLGypsyCobs schreef:Dus bij binnenkomst op het werk, niet m'n handen op de soldeeroven leggen om die ene witte vinger weer aan gang te krijgen?
Is dat ook niet hetgeen wat die pijn geeft, dat die bloedvaten ineens weer uitzetten?
Dat er toch al wat weefsel kapot gaat?
Liever op de oven dan in de oven dan
Liefst de handen in je oksels steken of bij iemand anders onder de oksels. Klinkt raar, maar dat is een zeer warme plek en dan kun je het veilig opwarmen.
Bij voeten is het een ander verhaal, dan moet je verrekte lenig zijn
Het nemen van wisselbaden kan ook goed zijn voor de doorbloeding.
LBLGypsyCobs schreef:Zou er een Raynaud forum zijn, waar je opwarm maatjes kunt vinden?
)

Anoniem schreef:Nou dat snap ik niet, waarom zou dat moeten gelden als je handen nog warm zijn binnen? Dan doe je ze dan toch alvast aan?