handschoenen voor iemand met syndroom van Raynaud

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: handschoenen voor iemand met syndroom van Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:58

Dus bij binnenkomst op het werk, niet m'n handen op de soldeeroven leggen om die ene witte vinger weer aan gang te krijgen?

Is dat ook niet hetgeen wat die pijn geeft, dat die bloedvaten ineens weer uitzetten?
Dat er toch al wat weefsel kapot gaat?

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:59

Ik hou ze soms wel eens onder de warme kraan als ik thuis kom. Heb meestal alleen heel erg pijn in m'n tenen als die opwarmen, dus vind dat het bij m'n vingers wel moet kunnen :P

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:00

vuurneon schreef:
Niet alleen temperatuur speelt mee, maar ook beweging; iemand kan bv door pianospelen (of typen) ook die reactie in de vingers oproepen.
De buitentemperatuur is juist de trigger bij de meesten; hoewel de reactie vanuit het lichaam komt, is het de buitenkant die het doet triggeren. Medicatie kunnen eraan bijdragen dat de lichaam de reactie sneller vertoond of juist doet verminderen.

Het koude hek dat ineens wordt vastgepakt; als dat hek 40 graden was, dan zal raynaud niet optreden. Maar juist die temperatuur. Ook de luchtvochtigheid speelt mee. Dus de trigger komt echt vaak van buitenaf. Net als met de allergie; de graspol komt van buitenaf en daar reageert het lichaam op. Zonder graspol ook geen reactie van het lichaam.

Dat laatste klopt helemaal. Bij vrieskou, zonnetje en droge lucht kan ik uren buiten zijn zonder problemen. Bij 14 graden en miezerig weer, bingo!

Koude handen en voeten indd langzaam opwarmen, bij voorkeur met lichaamswarmte. Ik heb altijd wanten aan, dan houden de vingers elkaar warm. Of ik steek ze tussen mijn benen, wrijf en het paard is ook een gewillig slachtoffer (heerlijk zo'n warm plekje onder de dekens).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:02

LBLGypsyCobs schreef:
Dus bij binnenkomst op het werk, niet m'n handen op de soldeeroven leggen om die ene witte vinger weer aan gang te krijgen?

Is dat ook niet hetgeen wat die pijn geeft, dat die bloedvaten ineens weer uitzetten?

Liever op de oven dan in de oven dan :')

Liefst de handen in je oksels steken of bij iemand anders onder de oksels. Klinkt raar, maar dat is een zeer warme plek en dan kun je het veilig opwarmen.
Bij voeten is het een ander verhaal, dan moet je verrekte lenig zijn :D

Het nemen van wisselbaden kan ook goed zijn voor de doorbloeding.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-10-13 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:03

In de auto ga ik altijd op m'n handen zitten.
Op eentje tegelijk uiteraard...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:05

quintusgl schreef:
Ik heb de roeckl polartec. 2 jaar geleden bleek dat ik het ook had, alleen als het erg koud is en dan nog een wondje erbij.......dikke vingers!
Maar de polartec zijn echt top! Ik rij er ook mee auto.

Die heb ik ook, maar die houden mijn handen echt niet warm bij een beetje kou hoor..
Beneden 15 graden vallen mijn handen er voor mijn gevoel al af trouwens, geen Raynaud zover ik weet.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:07

vuurneon schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Liever op de oven dan in de oven dan :')

Liefst de handen in je oksels steken of bij iemand anders onder de oksels. Klinkt raar, maar dat is een zeer warme plek en dan kun je het veilig opwarmen.
Bij voeten is het een ander verhaal, dan moet je verrekte lenig zijn :D

Het nemen van wisselbaden kan ook goed zijn voor de doorbloeding.

Je tenen bij iemand anders tussen de oksels of benen leggen is best een optie. Levert ook leuke bedtaferelen op }>

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:08

Zou er een Raynaud forum zijn, waar je opwarm maatjes kunt vinden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:08

Moet je wel oppassen dat ze je niet van schrik wegmeppen :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:10

LBLGypsyCobs schreef:

'Warme oksel gezocht' 'moet geen watje zijn en miepen als er koude vingers het lichaam aanraken"

(En o wee als een freak nu een pb gaat sturen die erop kickt! :') )

Moet zeggen dat ik wel eens iemand (onbekende) opgewarmd heb met mijn eigen lichaamswarmte :brr:

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:14

maaikemuis schreef:
Je tenen bij iemand anders tussen de oksels of benen leggen is best een optie. Levert ook leuke bedtaferelen op }>

Dat was mjn eerste beelddenken ook! :)

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:18

LBLGypsyCobs schreef:

hahaha opwarm maatjes!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:37

Graag wil ook ik mijn tips met jullie delen.

Allereerst heb ik bij een outdoor-zaak (bijvoorbeeld Kathmandu of Bever) geïnvesteerd in kwalitatief goede handschoenen. Voor dagelijks gebruik (bijvoorbeeld bij de stallen en bij het paardrijden) gebruik ik een wollen onderhandschoen en een waterdichte overhandschoen. Zo'n overhandschoen is water- en winddicht en heeft grip. Zo'n soort combinatie wordt door een outdoor-zaak verkocht voor bijvoorbeeld klimmers in de bergen. Deze kosten beiden rond de 30 euro. Beide handschoenen kunnen gewassen worden, heel handig, want het stinkt snel door de paarden. Verder heb ik donzen handschoenen zonder vingers gekocht die warm houden tot min 20. Ik kan er niet mee werken (want geen vingers) en gebruik ze voor wandelen. Deze handschoenen kosten 200 euro, maar het zijn de enige die echt werken. Verder zorg ik ervoor dat ik altijd herbruikbare handwarmers bij me heb: http://www.warmitup.nl/. Zodra mijn handen toch koud worden, warm ik ze direct op. Het lijkt erop dat het probleem daarom uitdooft. Toen ik het opwarmen niet consequent deed, leek het elk jaar erger te worden. Alsof mijn handen toen steeds sneller schrokken van beetje kou. Dat lijkt voorbij te zijn.

Wel een heel verhaal, omdat ik het zelf ook een echt probleem vond. Hopelijk hebben jullie er wat aan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:53

Ginkgo biloba schijnt er trouwens ook tegen te helpen, slechte doorbloeding in handen.
Had er wel baat bij moet ik zeggen, dus misschien dat ik er maar weer mee begin.
Bij mijn vriend stoken we alleen met een houtkachel, nou met 13 graden in huis roest ik echt vast.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 19:40

We hebben de Roeckl Polartech inmiddels binnen.
Maar die bevallen niet, omdat ze elastisch zijn, en daarmee toch afknellen, hoe weinig het misschien ook is.

Albrecht houdt niet van wanten. Wie weet moet hij er toch maar aan. :(:)

Misschien dan een tussenvariant, de lobster
Afbeelding
met twee-aan-twee vingers, die elkaar warm houden, wat minder afgekneld dan met alleen afzonderlijke vingers.

Die verwarmende thermogloves
Afbeelding
blijven interessant, omdat je de warmte kunt instellen. :j
Maar .. als je geforceerd opwarmt terwijl je aderen afgeknepen zijn zou dat weefschelschade kunnen veroorzaken. <<)
Of zou dat alleen in heel extreme gevallen gelden? Als iemand onder het ijs heeft gelegen, dan moet je geen warm bloed doorheen gaan pompen, dat begrijpt een kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:43

Nou dat snap ik niet, waarom zou dat moeten gelden als je handen nog warm zijn binnen? Dan doe je ze dan toch alvast aan? :?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:44

Ik heb net buiten gelopen met skihandschoenen van de Action van nog geen 3 euro.
Viel niet tegen, geen pijn ondanks dat ik nat kuil van een baal aan het sjorren was, handen waren ook nog droog.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:45

Die warmte handschoenen doe je natuurlijk aan met warme handen, je zorgt ervoor dat ze op tempreratuur zijn en blijven. Je gaat niet pas de verwarming aanzetten als de vingers al wit zijn :=

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 19:57

Anoniem schreef:
Nou dat snap ik niet, waarom zou dat moeten gelden als je handen nog warm zijn binnen? Dan doe je ze dan toch alvast aan? :?

Ik begrijp je reactie niet zo goed.
Natuurlijk is het logisch om alle warmte die je meekrijgt (ook van huis uit, binnen - bedoel je dat?) meeneemt.
Het gaat in dit geval niet om warmte die je meeneemt van huis, zeg maar.
Het gaat om kou omdat de bloedsomloop van slag is. Zelfs in een warm huis kan iemand koude en zelfs witte vingers krijgen.
Jouw onderschrift luidt:
Innerlijke kracht straalt uit naar buiten.
Je zou het kunnen uitleggen dat innerlijke warmte naar buiten straalt.
Maar als er lichamelijk iets niet in orde is dan gaat jouw gezegde niet op. Ook al is de 'geestelijke' kracht aanwezig .. dan nog kan een verstoorde bloedsomloop roet in het eten strooien.
Kracht kan naar buiten stralen, maar met de warmtehuishouding kan er iets vestoord zijn.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 19:59

vuurneon schreef:
Die warmte handschoenen doe je natuurlijk aan met warme handen, je zorgt ervoor dat ze op tempreratuur zijn en blijven. Je gaat niet pas de verwarming aanzetten als de vingers al wit zijn :=

Dank je wel vuurneon.
Hiermee geef je aan dat het echt preventief moet! :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:05

Precies :)

Op die manier kun je ook geen weefselschade oplopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:07

Dat bedoelde ik ook, maar ik was misschien niet zo duidelijk.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:09

Ik trok de verwarmde handschoenen binnen aan.
Voor dat ik de straat uit was, waren mijn handen al dood.

Mijn man is slachtoffer, ik warm mijn handen aan zijn rug.

Vriendin van mij heeft door de Raynaud gedeeltelijk geamputeerde voeten.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 20:36

dus als de handen nog warm zij moet je verwarmde handschoenen aantrekken.
That makes sense.
Het lastige is dat je echt je idee van handschoenen aantrekken moet veranderen.
Normaal trek je handschoenen aan als je handen koud worden.
Nu moet je handschoenen aantrekken als je handen nog warm zijn. Dat is raar.
Dat is echt omdenken!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:43

Ik zorg erg er inderdaad altijd voor dat ik lekker warm ben voordat ik naar buiten ga. :j