Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xSlvna schreef:Kort en krachtig, vraag in de titel.
Ik ken mensen met kinderen die 'ADHD' hebben, slikker Ritalin, kinderen moeten de hele tijd op de stoel zitten, worden binnen no time als lastig beschouwd en en en en... Maar wat is nu eigenlijk wel allemaal waar, volgens jullie, en waar hebben jullie dat vandaan?
Is ADHD nu echt, écht een ziekte, en wordt dit ook bij alle kinderen helemaal onderzocht, of krijgen kinderen met (wss) veel energie (door te weinig beweging en/of te veel suiker) gewoon ritalin voorgeschreven?
Is (bijvoorbeeld) ritalin wel dé oplossing voor 'de ziekte', of...?
Vertel op, ik vind het wel een interessant onderwerp vooral gezien er zo veel verschillende meningen over zijn.
Mindim schreef:Verder krijgen we weinig begrip van de omgeving, omdat tegenwoordig elk druk of onopgevoed kind, door de leek ADHD'er wordt genoemd.
xSlvna schreef:Mindim schreef:Verder krijgen we weinig begrip van de omgeving, omdat tegenwoordig elk druk of onopgevoed kind, door de leek ADHD'er wordt genoemd.
Dat is ook de reden dat ik deze vragen stelde, zie zo vaak kinderen waarbij gezegd word dat ze ADHD hebben, die anderhalf/twee liter cola op een dag wegdrinken, constant snoepen, niet sporten etc.
Dank denk ik telkens bij mijn eigen 'Heeft die het echt of is het gewoon je absurde smoes om geen aandacht aan het hele kind zijn/haar gezondheid te hoeven spenderen? Om hem/haar niet in het gareel te houden? Om te zorgen dat niemand zeurt over de drukte?'
Alysia schreef:Ik slik Ritalin, (ik heb add) maar ik vergeet soms ritalin in te nemen..Best wel vervelend, weet iemand iets waardoor ik het kan onthouden?
Amaryllis schreef:Alysia schreef:Ik slik Ritalin, (ik heb add) maar ik vergeet soms ritalin in te nemen..Best wel vervelend, weet iemand iets waardoor ik het kan onthouden?
Ik heb een hele goede app van VGZ (op android) en die geeft je een herinnering op het ingestelde tijdsstip
Even om op te startvraag van TS terug te komen: ADHD is écht iets namelijk een neuro-biologische afwijking in de hersenen. Het is op dit moment inderdaad schering en inslag lijkt, maar dat is meer omdat mensen het er veel over hebben en graag in hokjes denken.
Ik denk een half jaar geleden gediagnosticeerd na uitvoering onderzoek door 2 psychiaters en nu zijn er heel wat puzzelstukjes op zijn plek gevallen. Ik heb Concerta 36 mg omdat ik op Ritalin/methylfenidaat kortwerkend erg slecht reageerde qua bijwerkingen (rebound met hevige hoofdpijn). Ik heb ook therapie gehad met een cognitief therapeut om mijn handelen onder de loep te nemen. Daar heb ik veel aan gehad, waaronder plannen en organiseren.
Ik kan heel verdrietig worden van iedereen die alles maar afwimpelt op verkeerd eten, aanpassen, oefenen, enzovoort. Vooral de mensen die niet direct hyperactief zijn (dat is wat het meeste opvalt) maar juist last hebben van concentratie/aandacht vasthouden worden hier vaak in vergeten. Het is niet mogelijk om iedereen uit te leggen hoe het écht zit, maar soms zou het wel fijn zijn als er wordt gevraagd hoe ík nu dingen ervaar in plaats van er over te oordelen.
Mensen die vragen waar ik mij wel op kan concentreren? Paarden. En daarnaast willekeurige zaken die ik graag wil leren of uitdiepen. Dan komt die verrekte hyperfocus soms heel goed van pas, dan heb ik een taak waar een collega 2 dagen over zou doen binnen 2 uur af
xDaantjxx schreef:Amaryllis: Herkenbaar dat laatste! Concentratie op school wat ik saai vind? Nee hoor! Concentratie bij de paarden? Op en top!
En als ik iets graag leer of over wil weten. Dan hoor je mij niet meer hahah
Mindim schreef:xDaantjxx schreef:Amaryllis: Herkenbaar dat laatste! Concentratie op school wat ik saai vind? Nee hoor! Concentratie bij de paarden? Op en top!
En als ik iets graag leer of over wil weten. Dan hoor je mij niet meer hahah
Maar het is gelijk een handgreep voor anderen om de ADHD te verleggen. Als ik zeg dat mijn zoon concentratieproblemen heeft en hij is boven 4 uur lang verwoed lego aan het bouwen, dan denkt men dat we ons maar aanstellen. Hij kan zich immers wel concentreren? Als je dan uitlegt dat de interesse en de prikkel wel enorm moet zijn, de hyperfocus dus, wil hij zijn concentratie wil vasthouden, dat krijg je ze niet aan het verstand gepraat.
marie83 schreef:Wat mij opvalt is hoeveel mensen ritalin voorgeschreven krijgen in plaats van concerta.
Ritalin raakt veel sneller uitgewerkt waardoor je de rebounds krijgt. Bovendien moet je dus heel trouw op tijd de medicatie nemen. Concerta werkt langer door waardoor je minder rebounds krijgt, dus stabieler in stemming bent en minder geleefd wordt door de medicatie. Verder dezelfde werkzame stof maar met vertraagde afgifte. Tip voor de mensen hier die negatieve ervaringen hebben hiermee.
Verder wanneer je voorkeur niet uitgaat naar medicatie, zijn er specifieke adhd coachings trajecten. En inderdaad zoals eerder gezegd, je groeit er niet overheen maar leert er mee omgaan. Ik werk in de verslavingszorg en zie veel mensen met adhd / add . Die gebruiken vaak drugs zoals speed om rustiger te worden, wat dezelfde werkzame stof als ritalin en concerta bevat. (methylfenidaat). Het is en blijft iemands eigen keus, maar ik denk dat voor een bepaade periode op voorschrift en onder toezicht van een arts medicatie uitproberen geen kwaad kan om te zien of je er baat bij hebt.
ADHD is wel degelijk een ziekte/stoornis in de executieve functies van de hersenen, maar kan echt pas vastgesteld worden na uitgebreid diagnostisch onderzoek.