ADD/ADHD en ritalin, wat zijn nu de feiten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ab2008

Re: ADD/ADHD en ritalin, wat zijn nu de feiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:04

Ik heb gehoord (weet dus niet of het waar is) dat als je langere tijd Ritalin/Concerta slikt dat je lichaam er niet meer zo goed op reageert. Ik ben er pas mee begonnen in de 2e omdat ik het toen meer nodig had. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:06

xSlvna schreef:
Kort en krachtig, vraag in de titel.

Ik ken mensen met kinderen die 'ADHD' hebben, slikker Ritalin, kinderen moeten de hele tijd op de stoel zitten, worden binnen no time als lastig beschouwd en en en en... Maar wat is nu eigenlijk wel allemaal waar, volgens jullie, en waar hebben jullie dat vandaan?
Is ADHD nu echt, écht een ziekte, en wordt dit ook bij alle kinderen helemaal onderzocht, of krijgen kinderen met (wss) veel energie (door te weinig beweging en/of te veel suiker) gewoon ritalin voorgeschreven?
Is (bijvoorbeeld) ritalin wel dé oplossing voor 'de ziekte', of...?

Vertel op, ik vind het wel een interessant onderwerp vooral gezien er zo veel verschillende meningen over zijn.

Ik houd idd wel rekening met suiker :D Hier geen Yogho yogho of prik. Een koekje bij de thee, snoep vind hij niet zo lekker (daar hebben we geluk mee).
Hier is het wel degelijk onderzocht. De huisarts schrijft je ook geen ritalin voor geloof ik. Wij hebben een gesprek met een arts en psycholoog over medicatie. Met een hartproblemen in de familie, mag je het niet hebben geloof ik. Het wordt dus niet 'zomaar' voorgeschreven omdat een huisarts denkt dat je ADHD hebt. Wij hebben gesprekken gehad, ons kind is onderzocht en geobserveerd, we hebben talloze vragenlijsten in moeten vullen.
Verder krijgen we weinig begrip van de omgeving, omdat tegenwoordig elk druk of onopgevoed kind, door de leek ADHD'er wordt genoemd.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 17:14

Mindim schreef:
Verder krijgen we weinig begrip van de omgeving, omdat tegenwoordig elk druk of onopgevoed kind, door de leek ADHD'er wordt genoemd.

Dat is ook de reden dat ik deze vragen stelde, zie zo vaak kinderen waarbij gezegd word dat ze ADHD hebben, die anderhalf/twee liter cola op een dag wegdrinken, constant snoepen, niet sporten etc.
Dank denk ik telkens bij mijn eigen 'Heeft die het echt of is het gewoon je absurde smoes om geen aandacht aan het hele kind zijn/haar gezondheid te hoeven spenderen? Om hem/haar niet in het gareel te houden? Om te zorgen dat niemand zeurt over de drukte?'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:21

xSlvna schreef:
Mindim schreef:

Dat is ook de reden dat ik deze vragen stelde, zie zo vaak kinderen waarbij gezegd word dat ze ADHD hebben, die anderhalf/twee liter cola op een dag wegdrinken, constant snoepen, niet sporten etc.
Dank denk ik telkens bij mijn eigen 'Heeft die het echt of is het gewoon je absurde smoes om geen aandacht aan het hele kind zijn/haar gezondheid te hoeven spenderen? Om hem/haar niet in het gareel te houden? Om te zorgen dat niemand zeurt over de drukte?'

Nou, je bent als ouder ook bang om zo gezien te worden hoor. Je merkt dat er iets aan je kind anders is. JE twijfelt enorm aan je opvoeding. Gaat alles bij langs en toch veranderd er niets. De stap naar hulp is dan best groot. Je schaamt je enerzijds, omdat je denkt dat het opvoeden je niet lukt, maar aan de andere kant denk je dat ook weer niet. Je bent enorm bang dat dat andermans mening is en ook die van de psycholoog. Dat je kind een diagnose krijgt, kan dan voor de ouders een opluchting zijn, het ligt niet aan je opvoeding. Maar de opluchting duurt niet lang. We lopen tegen enorm veel onbegrip op helaas en dat vind ik erg, omdat zijn stoornis en de last die hij daar van heeft dus niet serieus genomen wordt door velen.
Oordelen doet men zo gemakkelijk. Ik zie veel van die 'ik heb een hekel aan kinderen' topics voorbij komen, waar men zo snel oordeelt, waar ouders gelijk als ongeschikt worden bestempeld. Terwijl er zoveel achter kan zitten.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:34

Alysia schreef:
Ik slik Ritalin, (ik heb add) maar ik vergeet soms ritalin in te nemen.. :( Best wel vervelend, weet iemand iets waardoor ik het kan onthouden? ;-)

Ik heb een hele goede app van VGZ (op android) en die geeft je een herinnering op het ingestelde tijdsstip :j

Even om op te startvraag van TS terug te komen: ADHD is écht iets namelijk een neuro-biologische afwijking in de hersenen. Het is op dit moment inderdaad schering en inslag lijkt, maar dat is meer omdat mensen het er veel over hebben en graag in hokjes denken.
Ik denk een half jaar geleden gediagnosticeerd na uitvoering onderzoek door 2 psychiaters en nu zijn er heel wat puzzelstukjes op zijn plek gevallen. Ik heb Concerta 36 mg omdat ik op Ritalin/methylfenidaat kortwerkend erg slecht reageerde qua bijwerkingen (rebound met hevige hoofdpijn). Ik heb ook therapie gehad met een cognitief therapeut om mijn handelen onder de loep te nemen. Daar heb ik veel aan gehad, waaronder plannen en organiseren.

Ik kan heel verdrietig worden van iedereen die alles maar afwimpelt op verkeerd eten, aanpassen, oefenen, enzovoort. Vooral de mensen die niet direct hyperactief zijn (dat is wat het meeste opvalt) maar juist last hebben van concentratie/aandacht vasthouden worden hier vaak in vergeten. Het is niet mogelijk om iedereen uit te leggen hoe het écht zit, maar soms zou het wel fijn zijn als er wordt gevraagd hoe ík nu dingen ervaar in plaats van er over te oordelen.

Mensen die vragen waar ik mij wel op kan concentreren? Paarden. En daarnaast willekeurige zaken die ik graag wil leren of uitdiepen. Dan komt die verrekte hyperfocus soms heel goed van pas, dan heb ik een taak waar een collega 2 dagen over zou doen binnen 2 uur af :)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:43

Amaryllis: Herkenbaar dat laatste! Concentratie op school wat ik saai vind? Nee hoor! Concentratie bij de paarden? Op en top!
En als ik iets graag leer of over wil weten. Dan hoor je mij niet meer hahah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:44

@Amaraylis: Ik werd ook gek van alle misinformatie in de eerste paar posts hier. :S Voor de rest kan ik ook heel goed op paarden concentreren maar ik durf haast niet zonder medicijnen rond te lopen, ik raak er geheid door in de problemen vanwege impulsief gedrag. :P

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:48

Maarten: Impulsief is bij mij soms ook de boven toon (sorry nog van dat pbtje was ook impulsief, hoop niet dat ik je gekwetst heb?), maar mn medicatie onderdrukt het nog amper.
Heb morgen een psychologisch onderzoek om te kijken wat nog meer mee speelt en dan gaan we kijken naar dingen die ik nog niet gediagnosticeerd mocht hebben onder mn 18 jaar...
Dus kan zo zijn dat mn ADHD wel eens een ADD kan worden (weet niet of mogelijk is trouwens, roep ook maar wat :') ) Maar hoop wel dat er nu duidelijkheid komt.

Jongen in mn klas heeft ADD en dat vind ik erg duidelijk te merken. Hij uit juist veel dingen naar buiten. Kan zo 123 niks benoemen mja

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:48

Haha ja enkel bij de paarden is mijn concentratie gewoon top!!
Iets wat we hier allemaal gemeen hebben geloof ik :'D

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:51

Volgens mij ook! en eigenlijk vind ik heerlijk om dag en nacht bij de paarden te zijn. Mn concentratie is bij het paard en de rest is twiedeltwiet helemaal weg uit mn koppie!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:52

Nou inderdaad!
Mijn hoofd is ook nergens zo leeg als op stal.
Zo heerlijk... <3

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:58

Amaryllis schreef:
Alysia schreef:
Ik slik Ritalin, (ik heb add) maar ik vergeet soms ritalin in te nemen.. :( Best wel vervelend, weet iemand iets waardoor ik het kan onthouden? ;-)

Ik heb een hele goede app van VGZ (op android) en die geeft je een herinnering op het ingestelde tijdsstip :j

Even om op te startvraag van TS terug te komen: ADHD is écht iets namelijk een neuro-biologische afwijking in de hersenen. Het is op dit moment inderdaad schering en inslag lijkt, maar dat is meer omdat mensen het er veel over hebben en graag in hokjes denken.
Ik denk een half jaar geleden gediagnosticeerd na uitvoering onderzoek door 2 psychiaters en nu zijn er heel wat puzzelstukjes op zijn plek gevallen. Ik heb Concerta 36 mg omdat ik op Ritalin/methylfenidaat kortwerkend erg slecht reageerde qua bijwerkingen (rebound met hevige hoofdpijn). Ik heb ook therapie gehad met een cognitief therapeut om mijn handelen onder de loep te nemen. Daar heb ik veel aan gehad, waaronder plannen en organiseren.

Ik kan heel verdrietig worden van iedereen die alles maar afwimpelt op verkeerd eten, aanpassen, oefenen, enzovoort. Vooral de mensen die niet direct hyperactief zijn (dat is wat het meeste opvalt) maar juist last hebben van concentratie/aandacht vasthouden worden hier vaak in vergeten. Het is niet mogelijk om iedereen uit te leggen hoe het écht zit, maar soms zou het wel fijn zijn als er wordt gevraagd hoe ík nu dingen ervaar in plaats van er over te oordelen.

Mensen die vragen waar ik mij wel op kan concentreren? Paarden. En daarnaast willekeurige zaken die ik graag wil leren of uitdiepen. Dan komt die verrekte hyperfocus soms heel goed van pas, dan heb ik een taak waar een collega 2 dagen over zou doen binnen 2 uur af :)

hoe heet die app O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:00

Haha Daantje het is inderdaad vanwege dat impulsieve dat ik in de problemen kom. Dan doe ik dingen voordat mijn brein er over kan nadenken en het vetoën, soms met kleine schade tot gevolg. :P Maar ik heb ook weer asperger waardoor ik toch liever van te voren een plan heb om te volgen. :') Ja die 2 komen wel eens met elkaar in conflict, vooral vanwege verwachtingen van andere mensen die vinden dat ik snel moet kunnen schakelen terwijl ik nog net bezig ben om 1 taak af te maken. Als ik dat niet doe en ik word onderbroken dan ligt er nog ergens een zadel en hoofdstel tot de volgende dag bijvoorbeeld. O:)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:03

Oooh heerlijk zo'n miscommunicatie in je hoofd :')
Lukt dat met hulp niet te combineren?
Impulsief & Problemen? Herkenbaar hahaha maar ze hebben er maar mee te dealen :+
Ik heb ook graag dat ik een vaste planning heb, als dat omgeschakeld wordt heb ik zoiets van: HELP!!!!
Mja dat heeft bij mij te maken met PDDNOS of nja wrs wat er morgen uit gaat komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:04

Haha komt op hetzelfde neer uiteindelijk. :P

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:05

Sowieso als ik een planning in m'n hoofd heb en er komt iemand iets wijzigen dan heb ik dikke paniek. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:06

Ja mijn ouders ook: Kun je niet even dit? Nee! Zeg het minstens een half uur van te voren dan kan ik er naar toe werken.... GRR!!!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:09

Handig zijn ouders he.
Bij mij als ik bezig ben begint pa graaaaag te praten. Ik word pissig omdat het chaos wordt & andersom ook nog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:11

Oh ik werk vanuit huis en heb heel duidelijk verteld over wat voor soort dingen ze me kunnen onderbreken als ik aan het werk ben:
- Aardbeving
- Overstroming
- Gaslek
- Brand
- Kortsluiting
Of soortgelijke rampen..

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:14

_O-

Ach ik roep ook wel eens dat ze stil moeten zijn als ik huiswerk maak..
10 minuten laten zit ik alsnog zelf tegen ze te kletsen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:19

Ik blijf dan in werkmodus dus echt veel halen ze dan niet uit mij als ze proberen dan te praten. :')

EDIT: Maar als het belangrijk is spreek ik ze er weer op aan als ik wel de tijd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:45

xDaantjxx schreef:
Amaryllis: Herkenbaar dat laatste! Concentratie op school wat ik saai vind? Nee hoor! Concentratie bij de paarden? Op en top!

Maar het is gelijk een handgreep voor anderen om de ADHD te verleggen. Als ik zeg dat mijn zoon concentratieproblemen heeft en hij is boven 4 uur lang verwoed lego aan het bouwen, dan denkt men dat we ons maar aanstellen. Hij kan zich immers wel concentreren? Als je dan uitlegt dat de interesse en de prikkel wel enorm moet zijn, de hyperfocus dus, wil hij zijn concentratie wil vasthouden, dat krijg je ze niet aan het verstand gepraat.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:47

Ach als ik ergens in verdiept ben is het nogal moeilijk om mijn aandacht te krijgen :+
Regeltjes niet gemaakt hiero haha xd
School gaat goed, maar als ik bezig wil met wat we moeten maken, moeten ze me niet gaan storen want dan kan ik pissig worden of tegen mn stoel aan schoppen tikken etc.
Tenzij je een goede vriend(in) bent dan is no probs tenzij ik neit snap en wil snappen

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:47

Mindim schreef:
xDaantjxx schreef:

Maar het is gelijk een handgreep voor anderen om de ADHD te verleggen. Als ik zeg dat mijn zoon concentratieproblemen heeft en hij is boven 4 uur lang verwoed lego aan het bouwen, dan denkt men dat we ons maar aanstellen. Hij kan zich immers wel concentreren? Als je dan uitlegt dat de interesse en de prikkel wel enorm moet zijn, de hyperfocus dus, wil hij zijn concentratie wil vasthouden, dat krijg je ze niet aan het verstand gepraat.

Klopt hoor... Mensen kunnen die link niet leggen...

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:48

marie83 schreef:
Wat mij opvalt is hoeveel mensen ritalin voorgeschreven krijgen in plaats van concerta.
Ritalin raakt veel sneller uitgewerkt waardoor je de rebounds krijgt. Bovendien moet je dus heel trouw op tijd de medicatie nemen. Concerta werkt langer door waardoor je minder rebounds krijgt, dus stabieler in stemming bent en minder geleefd wordt door de medicatie. Verder dezelfde werkzame stof maar met vertraagde afgifte. Tip voor de mensen hier die negatieve ervaringen hebben hiermee.

Verder wanneer je voorkeur niet uitgaat naar medicatie, zijn er specifieke adhd coachings trajecten. En inderdaad zoals eerder gezegd, je groeit er niet overheen maar leert er mee omgaan. Ik werk in de verslavingszorg en zie veel mensen met adhd / add . Die gebruiken vaak drugs zoals speed om rustiger te worden, wat dezelfde werkzame stof als ritalin en concerta bevat. (methylfenidaat). Het is en blijft iemands eigen keus, maar ik denk dat voor een bepaade periode op voorschrift en onder toezicht van een arts medicatie uitproberen geen kwaad kan om te zien of je er baat bij hebt.

ADHD is wel degelijk een ziekte/stoornis in de executieve functies van de hersenen, maar kan echt pas vastgesteld worden na uitgebreid diagnostisch onderzoek.

Ik heb Ritalin in het begin gebruikt, omdat het toen nog niet echt zeker was dat ik ADHD heb. Later concerta gekregen maar beviel me helemaal niet. Ik werd er somber van, een tijdje geprobeerd maar het werkt niet voor mij. Toen weer naar Ritalin overgestapt en dat gaat nog steeds +:)+