Wat is dyslexie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Wat is dyslexie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:48

Interessant artikel, miss_lizje. Weet alleen nog niet wat ervan moet vinden. Ik heb namelijk het idee dat dyslexie zo de nieuwe naam voor taalproblemen wordt, terwijl het ooit is 'uitgevonden' als diagnose voor mensen die problemen met lezen en schrijven hebben die geen problemen hebben in de overige verwerking van taal.

Maar goed, gedeeltelijk maakt dat niet uit: voor je een leuke reactie op Bokt hebt gezet, heb je heel wat vaardigheden moeten combineren. En op elk deel kunnen problemen voorkomen, dus ja, ook in zinsopbouw. Of dat nou wel of niet dyslexie is, niet iedereen kan daar wat aan doen.

Maar goed, het is ook zeker niet zo dat mensen met dyslexie automatisch beter hun best doen. Ik denk dat het wat dat betreft net mensen zijn :) Sommige vinden het belangrijk om zo goed mogelijk hun best te doen, anderen vinden dat de rest van de wereld niet moet zeuren.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:12

Hier iemand met dyslexie. Ik loop er alleen echt niet te koop mee en eigenlijk vertel ik het mensen liever niet...
Wel vertel ik het aan docenten, zodat er rekening mee gehouden kan worden.

Maar eigenlijk word er maar heel weinig rekening met je gehouden. Nou heb ik het voordeel dat ik het niet heel erg heb. (ik kan best goed lezen en schrijven, alleen gaat bij mij alles langzamer en trager..) Mensen kunnen rekening met je houden, je extra helpen maar uiteindelijk moet je alles zelf doen, alleen met wat meer inzet dan de ander.

Tsja en of zulke fouten nou wel of niet kunnen, sommige mensen hebben het wel zo erg dat ze dat inderdaad niet kunnen...en dat is best erg. Hun hadden zelf ook anders gewild en het is nooit leuk om zoiets te hebben...

Zelf heb ik me best vaak onbegrepen gevoelt, en nu ik sommige reacties hier lees voel ik me eigenlijk weer zo... Mensen snappen het niet, ze snappen het pas als ze in hetzelfde schuitje zitten! (en helaas oordelen mensen te snel..)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:26

Amaryllis schreef:
Nee Joolien, zinsopbouw hoort dat officieel niet bij.. ;-) opmaak kun je leren, dat heeft niks met fonemen/grafemen of hersenen te maken!

Dat is dus niet waar
Dat hoort weer bij het stukje, wel regels leren, maar niet kunnen toepassen.

@Shadow, sinds mijn zoon wist dat hij dyslectie had, is hij een heel stuk rustiger geworden. Hij was niet stom, het had een naam.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:52

Suzanne F. schreef:
Zo te zien heb jij voornamelijk problemen met de -d, -t en -dt. :)
Ik geloof ook echt wel dat dyslexie bestaat. Ik vind alleen dat er nogal makkelijk over wordt gedaan. In plaats van eraan te werken, leggen mensen zich er nu makkelijk bij neer dat ze gewoon niet goed zijn in taal.

Maar waarom zou dat niet mogen dan? Tenzij het echt een essentieel deel van je baan of opleiding is om veel te schrijven in het Nederlands is het ook niet zo heel belangrijk om er echt heel goed te zijn in die taal. Ga je dan uren en uren van je leven verspillen aan een paar azijnpissers, die schijnbaar geen leukere dingen te doen hebben dan zich ergeren aan een misplaatste T :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:55

Ik vind het ook zo apart, die fouten uit de OP. Kan gewoon niet begrijpen dat dat enkel door dyslexie komt. Dat zijn vaak gewoon regels die je uit je hoofd kunt leren net als regels van wiskunde..

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:57

Geryon schreef:
Ik vind het ook zo apart, die fouten uit de OP. Kan gewoon niet begrijpen dat dat enkel door dyslexie komt. Dat zijn vaak gewoon regels die je uit je hoofd kunt leren net als regels van wiskunde..

Maar daar ligt het probleem, leren kan wel, maar als je dyslexie hebt zie je het gewoon niet! Dus dan kan je er nog zo hard voor geleerd hebben, zodra je een zin schrijft staat het er toch weer fout.

Daarnaast, zinopbouw is inderdaad lastig met dyslexie, interpunctie daarentegen niet. Daar ging mijn opmerking vooral over, komt een beetje ongelukkig over zie ik.
Laatst bijgewerkt door Jette op 22-09-13 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:58

Mijn zoon heeft geen woordbeeld; hij moet dus elk woord opnieuw spellen.
Of je nu juffrouw, jufvrouw of juvvrouw spelt, het is hem om het even. Hij herkent het woord niet, dus moet het telkens spellen. En dat schiet niet echt op.

Je kan uren spellingsregels oefenen met hem, maar het blijft niet hangen. Hij doet HBO informatica, tweede jaars en het gaat top. Want wiskunde, programmeertaal, etc. dat is logisch voor hem. Geen uitzonderingen.
Spellen doet de computer voor hem. De computer leest lange stukken tekst voor.
Hij redt zich er prima mee _/-\o_ ik heb daar mega veel respect voor.

Er zijn zoveel vormen van dyslexie.

Hij heeft trouwens wel een mooi ezelsbruggetje op de lagere school uitgevonden met vrienden. Dat vond ik zo knap van ze. Het klopt niet altijd, maar het hielp hun erg:

au schrijf je als iets pijn doet:
zoals auto, miauw (kat krabt), blauw (als je pijn hebt)

ou schrijf je als het fijn is:
houden van, bouwen,

ij als iets pijn doet of lastig is:
pijn, hijgen, zwijgen, ravijn (als je erin valt), etc

ei als het goed is
gein, eigen, eiland
Laatst bijgewerkt door janouk op 22-09-13 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:59

Jette schreef:
Geryon schreef:

Maar daar ligt het probleem, leren kan wel, maar als je dyslexie hebt zie je het gewoon niet! Dus dan kan je er nog zo hard voor geleerd hebben, zodra je een zin schrijft staat het er toch weer fout.

Daarnaast, zinopbouw is inderdaad lastig met dyslexie, interpunctie daarentegen niet. Daar ging mijn opmerking vooral over, komt een beetje ongelukkig over zie ik.

Zie je wát niet? Je ziet niet dat je een verleden tijd +t hebt geschreven?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:03

Geryon schreef:
Jette schreef:

Ik heb nu serieus 4 keer mijn getypte regel over gelezen en nee, ik zie het nog steeds niet. En dan heb ik nog niet eens 'extreme' dyslexie, zit gewoon op het gym :Y)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:05

Jette schreef:
Geryon schreef:

Ik heb nu serieus 4 keer mijn getypte regel over gelezen en nee, ik zie het nog steeds niet.

Oh sorry ik bedoelde niet in jouw tekst!! :P

Maar in het algemeen. Als iemand bijvoorbeeld opschrijft 'ik werdt'. Er is algemeen bekend dat er bij de ik vorm geen t bij komt en in verleden tijd ook niet bij de hij vorm. Ik vraag mijzelf af waarom je dan 'ik werdt' opschrijft. En als je het dan weer leest, je niet kan zien dat er een t achter staat terwijl je al vanaf de bassisschool weet dat er geen t bij de ik vorm komt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:06

mij is het zo uitgelegd:

als je aan iemand vraagt het woord 'olifant' te spellen dan spellen ze o - l - i.......
als je het aan een dyslect vraagt, dat zien zij de olifant zelf voor zich als plaatje/foto en moeten zij de spelling erbij gaan verzinnen. Dat vraagt een hele omschakeling van het denken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:09

leuk topic dit..

ik heb nooit de stempel dislexie gekregen. maar twijfel zelf.. op het werk wordt het wel eens door mijn leidinggevende geroepen haha.

ik heb gewoon geen taalgevoel. heb ook nooit woordjes kunnen stampen. ik moet het begrijpen. zo vond ik het vroeger lastig om deur te schrijven.. dan eerst e of eerst de u. lange ij of korte ei.. ik kan hetzelfde woord in 1 zin wel 2x anders schrijven.

verder ben ik het met velen eens dat het ook een soort van gemakzucht is. zelf heb ik daar ook wel wat last van. ik weet gewoon dat ik er nooit extreem goed in word. aan de andere kant doe ik mijn best. vroeger bijlesgehad voor de D, DT etc.. dus ik ken de regels, als ik er mee bezig ben weet ik het. maar moet dan dus echt de regels bijlangs.

schrijftaal typen is ook weer wat anders als dyslexie

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:10

Geryon schreef:

Dat is vast ook de reden dat nooit iemand een rekenfout maakt en ook helemaal niemand slecht is in wiskunde, immers regels kan je gewoon leren en toepassen zonder uitzondering :j .

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:13

wat hier voorbij komt is iets waar ik me vroeger dood aan heb geeergerd.

ik was mega slecht in taal. en goed in wiskunde en andere begrijpende dingen.
dan gingen de meiden in mijn klas zeggen, je moet je engels gewoon leren. gewoon woordjes stampen.

en dan was het wiskunde en dan zeiden.. jeetje mina, dit is toch niet normaal. snap er niks van.

je hebt mensen die goed zijn in talen en mensen die goed zijn in wiskunde etc.. dat is soms lastig begrijpen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:17

Joltsje schreef:
wat hier voorbij komt is iets waar ik me vroeger dood aan heb geeergerd.

ik was mega slecht in taal. en goed in wiskunde en andere begrijpende dingen.
dan gingen de meiden in mijn klas zeggen, je moet je engels gewoon leren. gewoon woordjes stampen.

en dan was het wiskunde en dan zeiden.. jeetje mina, dit is toch niet normaal. snap er niks van.

je hebt mensen die goed zijn in talen en mensen die goed zijn in wiskunde etc.. dat is soms lastig begrijpen.

En wat nou als je in beide niet sterk bent .....

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:19

Ik denk dat dit dyslexie is, ik heb er zelf geen ervaring mee:

Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:21

liedje89 schreef:
Geryon schreef:

Dat is vast ook de reden dat nooit iemand een rekenfout maakt en ook helemaal niemand slecht is in wiskunde, immers regels kan je gewoon leren en toepassen zonder uitzondering :j .

Een rekenfout is anders dan de hele tijd dezelfde fout(en) maken. Slecht is wiskunde zijn is natuurlijk weer heel wat anders, dat is veel meer dan gewoon regels toepassen.

Ik vraag het mij gewoon af hoor.. Plus het feit dat (sommige) dyslecten het gewoon niet zien als ze 'ik werdt' over lezen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:22

antje_vip schreef:

[ Afbeelding ]

Dus eig gewoon het te snelle werken van de hersens, of zie ik het verkeerd?

Ik zelf heb (door mijn slimheid haha) hele snel werkende hersen, als iemand vijfennegentig zegt en ik moet dat in getallen opschrijven, schrijf ik vaak 59 op ipv 95. Dat komt dus door mijn te snel werkende hersentjes O.o

Maar dit is dan hetzelfde ongeveer maar dan met letters ipv cijfers?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:23

xEmily schreef:
antje_vip schreef:

[ Afbeelding ]

Dus eig gewoon het te snelle werken van de hersens, of zie ik het verkeerd?

Ik zelf heb (door mijn slimheid haha) hele snel werkende hersen, als iemand vijfennegentig zegt en ik moet dat in getallen opschrijven, schrijf ik vaak 59 op ipv 95. Dat komt dus door mijn te snel werkende hersentjes O.o

Maar dit is dan hetzelfde ongeveer maar dan met letters ipv cijfers?

Daar heb ik ook last van. Echter kan jij daarna herkennen dat je het fout hebt gedaan, en zoals ik het lees kunnen sommige dyslecten dat niet. ?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:29

Dat klopt inderdaad.

Als ik iemands zijn telefoon nummer moet opschrijven en die persoon begint met: 06-34-67-etc. in plaats van 06-3-4-6-7 weet ik echt niet wat die persoon bedoeld.
Ook links en rechts is voor mij erg lastig. Ben regelmatig verkeert gereden op wedstrijden en met de auto. :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:34

Geryon schreef:
Een rekenfout is anders dan de hele tijd dezelfde fout(en) maken. Slecht is wiskunde zijn is natuurlijk weer heel wat anders, dat is veel meer dan gewoon regels toepassen.

Ik vraag het mij gewoon af hoor.. Plus het feit dat (sommige) dyslecten het gewoon niet zien als ze 'ik werdt' over lezen.

Bij wiskunde kan je juist veel beter zonder meer regels toepassen en die regels zijn nog eens logisch ook??

Ik onthoudt trouwens wat ik lees totaal niet, dus ik kan gerust over een spellingsfout lezen ben ik heel goed in zelfs. Maar dat maakt me het leven juist wel makkelijk want schijnbaar worden mensen vaak heel zuur als ze veel spellingsfouten zien en herkennen :Y)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 22-09-13 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:35

antje_vip schreef:

[ Afbeelding ]

en waarom denk je dat?
want ik zie hier niks in

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:39

antje_vip schreef:

[ Afbeelding ]

mijn dyslectisch broertje ziet het inderdaad zo.
maar ik ( heb ook dyslexie ) niet :n

ik was wel gisteren in de aldi en we moesten pannekoekenmeel hebben.
ik zeg , kijk mam pannekoekenmeel , mijn vriendinnnen , nee *haha*
daar staat paneermeel. ik lees het nog eens , en nog eens
en toen zag ik het pas _O-

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:48

romyloverrr schreef:
antje_vip schreef:

[ Afbeelding ]

mijn dyslectisch broertje ziet het inderdaad zo.
maar ik ( heb ook dyslexie ) niet :n

ik was wel gisteren in de aldi en we moesten pannekoekenmeel hebben.
ik zeg , kijk mam pannekoekenmeel , mijn vriendinnnen , nee *haha*
daar staat paneermeel. ik lees het nog eens , en nog eens
en toen zag ik het pas _O-

Zo als het plaatje heb ik het niet.
Dat ik woorden verkeerd lees weer wel.
Soms krijg je dan best gênante dingen.
Moest een staat naam lezen en wist zeker dat er borddeelstraat stod maar bleek er borbeelstraat te staan. Ik heb die dag verschillede keren nog naar me hoofd gehad dat ik dat las omdat ik er vaak kwam/werkte. Wat dus niet zo is :p

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:55

ik ben een zware dyslect, ik kan ik een zin wel 4 fouten maken en dan wel de stomste fouten die je kan bedenken, ik weet wel hoe je die worden schrijft maar er komt wat ander uit mijn vingers zeg maar, en als ik het dan na lees op spelingsfouten lees ik er ook gewoon overheen en herken ik de fout dus niet, als ik niet weet hoe je een woord schijft probeer ik uit zelfbescherming een ander woord te vinden die ik er voor in de plaats kan schrijven.
met lezen heb ik er nog veel meer last van, ik lees als het ware eerst de letters daar maak ik een woord van van de woorden weer een zin, het komt ook vaak voor dat ik keer op keer de worden in mijn hoofd in een verkeerde volgoorde zet en er dan een niet kloppende zin uit komt die ik dan uiteraard niet snap.
jullie snappen hoe lang ik dus over een boek kan doen terwijl ik erg graag lees :+
vroeger wer ik best onzeker van maar tegenwoordig maak ik er maar grapjes over.
het verbaast me wel hoe dyslectie de laatste tijd in opkomst is.
toen het bij mij werd geconstateerd was ik de enige op de hele lagere school, leraren wisten hier ook niet mee om te gaan en werd ik bijv met voorlezen vaak overgeslagen.
op het voortgezet onderwijs waren er nog geen aangepaste exames, proefwerken enz, en werd ik dus bij bijna elk vak afgebrand op mijn spelfouten, dus als ik het andwoord wel goed had maar verkeerd geschreven kraag ik dus een lager cijfer, dit heeft mijn schooltijd dus tot een hel gemaakt.
dit is in het kort een beetje mijn verhaal, en hoop dat mensen die dit probleem niet hebben het nu een beetje snappen.