Altijd honger of trek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:19

dejong_wever schreef:
Maar hoe kan het dan dat je wel voller word van een plak brood uit de broodbakmachine en minder
vol word van het zelfde brood uit de winkel?

Ik geloof dat ik helemaal in de war ben, want ik dacht dat brood altijd goed voor je was? Ik ben
stevig en ik wil graag wat gewicht verliezen, eet en leef gezond. Moet ik dan minderen met gluten
en suikers? Maar zoetstoffen zouden ook niet goed zijn, lees giftig. WHaaaaa ik zie door de bomen
het bos niet meer. Het enige wat wel goed is is 2ons goente en 2x fruit, aardappelen en vlees.

Maar goed ik zal ook iets moeten hebben om overdag mijn buik gezond en verantwoord te vullen.
Misschien maar een eigen topic hier voor openen?

Als je er serieus mee aan de slag wilt kun je een eigen topic openen, maar het is allemaal niet heel moeilijk en je hoeft ook niet door te slaan. Koolhydraten en suikers geven je snel energie, maar ben je ook weer snel doorheen. We eten veel meer dan ons lichaam nodig heeft, omdat we veel dingen eten die snel verbrand zijn (Zoals brood bijvoorbeeld) Nu zeg ik niet dat je helemaal geen brood meer mag eten, wel dat je er snel honger van krijgt.

Het is niet de bedoeling dat je koolhydraten helemaal schrapt uit je dieet, dan gaan je spieren eraan (of je moet supplementen toevoegen en VEEL eiwitten eten). Maar heb je heel snel honger en/of trek, kan het goed zijn dat je teveel koolhydraten eet en te weinig eiwitten. Je zult dus een balans moeten vinden tussen koolhydraten - eiwitten - vetten. Minimaal 40% van je energie moet je uit koolhydraten halen. In 1 bruine boterham zit al bijna 4% (hetzelfde als in 100g gekookte aardappel). Je zit er dus sneller aan dan je denkt.

Jord

Re: Altijd honger of trek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:39

Heb ook even meegelezen, de één zegt 's morgens geen brood eten en de ander zegt 's morgens wel brood eten wat is nu goed?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:51

Tja, daar zijn de meningen dus over verdeeld. :D
Ik eet bijna nooit brood en ontbijten doe ik met havermout.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:59

Jord schreef:
Heb ook even meegelezen, de één zegt 's morgens geen brood eten en de ander zegt 's morgens wel brood eten wat is nu goed?

Er is op zich niks mis met brood eten. Maar ben je iemand die snel honger krijgt en/of 's ochtends niet veel kan eten, dan is het af te raden en kun je beter iets eten wat lichter op de maag valt en/of langer duurt om te verteren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:06

Een boterham staat niet alleen: als je er zoetigheid op doet ( suikers) dan is die boterham niet zo goed. Doe je er iets hartigs op ( eiwitten) is die boterham al veel beter.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:11

Ja dat is me bekend wat betreft zoetigheid. Ik probeer al zo lang wat af te vallen en het lukt maar niet, eet nu heel weinig brood 2 tot 3 dagen per week alleen tussen de middag (donker volkoren) met vleeswaren, light kaas, slankie of iets dergelijk. 's morgens of yoghurt met musli of fruit, tussendoor fruit of yoghurt, val echt niets af. Drink veel water en groene thee. Ook met een dieet van een dieetiste val ik niet af, helaas. Van haar mag ik 's morgens 2 boterhammen en tussen de middag ook 2 met het juiste beleg uiteraard. De Brinta ga ik ook eens proberen als ontbijt. Zag gisteren bij Obese trouwens ook dat ene vrouwtje wat maar niet af wilde vallen...

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 13:37

ik heb vandaag inkopen gedaan. Had ook al zaterdag en zondag suikers zoveel mogelijk geminderd. Met het gevoel vooral met het oog zin in suikers te hebben. Maar eigenlijk bijna de hele tijd een vol gevoel gehad.
Dus vandaag ongezouten nootjes, komkommer, yoghurt, musli, krenten gehaald. Zit nu heerlijk aan een handje ongezouten nootjes, zijn heerlijk en ik heb snel een vol gevoel.
Maar hadden ze toch vandaag allemaal snoep in de opruiming.... En mijn lichaam schreeuwde om snoep. Maar mooi laten liggen. Als ik brood eet, doe ik dat voortaan met vlees als beleg. Moet alleen nog een manier gaan vinden om toch wat meer ei te eten.
Ben ondertussen erg trots op mezelf, want al die gezonde snack heb ik toch eigenlijk liever dan die koekjes en snoep.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:44

Jord schreef:
Ja dat is me bekend wat betreft zoetigheid. Ik probeer al zo lang wat af te vallen en het lukt maar niet, eet nu heel weinig brood 2 tot 3 dagen per week alleen tussen de middag (donker volkoren) met vleeswaren, light kaas, slankie of iets dergelijk. 's morgens of yoghurt met musli of fruit, tussendoor fruit of yoghurt, val echt niets af. Drink veel water en groene thee. Ook met een dieet van een dieetiste val ik niet af, helaas. Van haar mag ik 's morgens 2 boterhammen en tussen de middag ook 2 met het juiste beleg uiteraard. De Brinta ga ik ook eens proberen als ontbijt. Zag gisteren bij Obese trouwens ook dat ene vrouwtje wat maar niet af wilde vallen...

Nou hier precies hetzelfde!! :(:)

Madje1992, wat goed van je!!! Topper *\o/*

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:48

Jord, welke muesli gebruik je? De meeste varianten zijn troep. Ik zou het vervangen door havermout of brinta en wat drink je per dag?
en hoeveel beweeg je en op welke manier? Met alleen je eetpatroon aanpassen ben je er nog niet.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:55

Brinta wil ik nu dan gaan proberen ja door de yoghurt want melk :r .
2 koppen groene thee per dag en voor de rest zo'n 6 tot 8 glazen water en 1 a 2 glazen cola light. Als ik ontbijt met brood dan drink ik daar optimel bij.

Heb 3 paarden te rijden dus rij er gemiddeld 2 per dag, laat dagelijks de hond uit, daarnaast probeer ik nog elke week een half uur op de hometrainer te gaan. Paarden staan aan huis dus dagelijks 4 stallen (we hebben er 4) doen en al het andere werk wat er bij komt kijken.... tijd om naar een sportschool ofzo te gaan heb ik niet, heb ook nog een (kantoor)baan.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:56

Ik hoop niet dat ik in herhaling val, maar (tarwe)brood zijn koolhydraten, die worden omgezet in Suikers.
Verder letten op alle andere suikers, veelal verstopte suikers!

Anders krijg je de volgende Vicieuze Cirkel van Suiker - Ik vond deze illustratie heel verhelderend: http://www.blijzondersuiker.nl/blog/wp- ... addict.jpg

Maar je bent nu op t goede pad, succes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:56

Ik eet het ook met yoghurt hoor! Ik mag geen melk en met yoghurt vind ik het erg lekker. Wel met die hele foute vanilleyoghurt van de Optimel, want daarmee geeft het een lekker smaakje :P Desnoods kun je er ook nog wat kaneel en druifjes of aardbeien doorheen mikken. Vult goed hoor! Idem met havermout.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:57

Is je schildklier al nagekeken of hij te snel werkt dan heb je ook steeds trek.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 13:58

nee die is niet na gekeken.

xRooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:00

Gezond eten en bewegen is het ideale dieet. Eet je alleen gezond, maakt het niet uit dat je de hele dag eet. Mijn moeder is de hele dag aan het eten (letterlijk) en die komt geen gram aan omdat ze gezond eet, geen snoep suiker ofzo. Hoop dat dit een beetje helpt! Succes ermee!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:04

Ik word ook een wandelende kliko genoemt. :D
Ik eet heel de dag door, maar wel voornamelijk gezonde en vullende dingen. (Ookal kom ik van ongezond eten ook geen gram aan.) Toch heb ik altijd in no time weer trek. Ik denk dat mijn lijf het gewoon nodig heeft, want het komt er ook niet echt aan ofzo. Zolang je merkt dat je er niet voller van word, zou ik me er niet zo druk om maken. Kan zijn dat je een snelle stofwisseling hebt net als ik, dan verbrand het zo snel dat je ook snel weer een lege maag hebt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:08

Ik heb precies hetzelfde probleem.. Alleen ik krijg juist een slap gevoel van eten en weinig eten krijg ik energie van. :?

Dit wel in combinatie met het volgende...

Als ik een dag erg druk ben (schoonmaakwerk), thuis ook aan de poets, of met dingen aan het knutselen of naaien. Maar ook een dag druk bij de paarden valt daar onder. Kan ik prima met erg weinig eten, kan rustig met alleen 1 boterham en dan het avondeten zo'n dag door komen. Heb dan ook een energiek gevoel, totaal niet moe, slap, lusteloos etc. Juist het tegenovergestelde.

Maaaar als ik een dag op school zit, stage loop op kantoor, of thuis achter de laptop werk ofzo dan moet ik continu eten lijkt het wel. Heb gewoon echt trek / snaaihonger... :\ En tussen de middag eet ik dan zo 2 boterhammen (minstens!) op en heb dan nog honger.. :? Dit gaat samen met concentratieverlies, erg moe zijn, enorm slap voelen, en totaal niet lekker in mijn vel zitten.... :\

In mijn ogen zit het hem dus ook een groot deel in beweging, maar ik zou niet weten hoe ik mezelf meer beweging kan geven in de klas bijvoorbeeld. :+

Daarnaast ben ik me de laatste tijd steeds bewuster geworden van het regelmatig eten, dus echt een ontbijt, lunch en avondeten en daarnaast onderscheid maken in tussendoortjes (bij de koffie bijvoorbeeld :P ). Die tussendoortjes kun je rustig laten staan op drukke dagen, maar wel zorgen dat ik de hoofdmaaltijden gewoon echt eet. Dat gaat steeds beter. Op de rustige dagen juist zien dat ik MINDER tussendoor eet...

Maar ik snap gewoon niet hoe het kan, druk en weinig eten -> energiek.. Rustig en veel eten -> erg moe en slap.. :?

Ik vind het gewoon erg lastig dat continu honger gevoel op die rustige dagen.. In de klas kan ik echt compleet gek worden van mezelf dan. :\

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:08

Het is ook persoonlijk wat 'goed is' en wat niet. Persoonlijk ben ik STAPELgek op brood maar ik kan het beter niet eten, want op een dag dat ik brood eet kom ik steevast aan. Ik kan namelijk moeilijk maat houden met brood en eet dan al snel te veel en als ik 's ochtends ook maar één snee brood eet heb ik de hele dag trek in brood. Als ik geen brood eet kan ik makkelijk wat dingen eten waarvan ik vroeger dacht dat dat 'slecht' was zoals wat chips, kaas of drop. Het is bij mij echt het brood waar ik dik van wordt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor iedereen geldt.

Ik ben ooit veel afgevallen door heel weinig te eten, ik zou bijna spijt krijgen nu ik weet dat ik ook afval als ik alles (en van groente en fruit ook nog eens véél) kan eten zonder vreselijk aan te komen, zolang ik het brood maar zo veel mogelijk laat staan.

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:24

Ik heb na mijn Cambridge dieet ook mijn complete etensstijl om moeten gooien...
Ik eet nu 5 stuks volkorenbrood per dag of s'ochtends kwark met muesli ipv 2 stuks brood.
En wat ik merk dat volkoren producten je een meer verzadigd gevoel geven dan "normaal" brood.
Mijn consulent zegt ook inderdaad dat eiwitten goede tussendoortjes zijn.
Verder 2 stuks fruit en 2 melkproducten en verder vul ik met tussendoortjes en warm eten calorieen aan tot 1900 kcal.

Als tussendoortjes kan je volkoren biscuits, vitalu volkoren crackers, volkoren wasa crackers ed gebruiken.

Maar wat ook je honger goed stilt en zeer gezond is een stukje roggebrood met appelstroop of een bakje kwark met fruit.
Ik neem wel eens een stukje roggebrood als ontbijt, maar dan zit ik de rest van de dag ook goed vol.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 14:52

Bij mij zit het trouwens in de familie om snel een lage bloedsuiker te krijgen. Dus ik gok dat het daar ligt.
Door dit eten heb ik eigenlijk geen last hiervan en kan ik ook erg goed een late dienst volhouden. Met alleen rond 11 uur dan een beginnend hongergevoel.
Zodra ik bijvoorbeeld ranja neem, waar veel suiker in zit. Merk ik dit ook weer gelijk. Krijg dan vlak daarna ook giga honger weer. Dus die laat ik ook voortaan staan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:25

_Marinke_ schreef:
Ik heb precies hetzelfde probleem.. Alleen ik krijg juist een slap gevoel van eten en weinig eten krijg ik energie van. :?

Dit wel in combinatie met het volgende...

Als ik een dag erg druk ben (schoonmaakwerk), thuis ook aan de poets, of met dingen aan het knutselen of naaien. Maar ook een dag druk bij de paarden valt daar onder. Kan ik prima met erg weinig eten, kan rustig met alleen 1 boterham en dan het avondeten zo'n dag door komen. Heb dan ook een energiek gevoel, totaal niet moe, slap, lusteloos etc. Juist het tegenovergestelde.

Maaaar als ik een dag op school zit, stage loop op kantoor, of thuis achter de laptop werk ofzo dan moet ik continu eten lijkt het wel. Heb gewoon echt trek / snaaihonger... :\ En tussen de middag eet ik dan zo 2 boterhammen (minstens!) op en heb dan nog honger.. :? Dit gaat samen met concentratieverlies, erg moe zijn, enorm slap voelen, en totaal niet lekker in mijn vel zitten.... :\

In mijn ogen zit het hem dus ook een groot deel in beweging, maar ik zou niet weten hoe ik mezelf meer beweging kan geven in de klas bijvoorbeeld. :+

Daarnaast ben ik me de laatste tijd steeds bewuster geworden van het regelmatig eten, dus echt een ontbijt, lunch en avondeten en daarnaast onderscheid maken in tussendoortjes (bij de koffie bijvoorbeeld :P ). Die tussendoortjes kun je rustig laten staan op drukke dagen, maar wel zorgen dat ik de hoofdmaaltijden gewoon echt eet. Dat gaat steeds beter. Op de rustige dagen juist zien dat ik MINDER tussendoor eet...

Maar ik snap gewoon niet hoe het kan, druk en weinig eten -> energiek.. Rustig en veel eten -> erg moe en slap.. :?

Ik vind het gewoon erg lastig dat continu honger gevoel op die rustige dagen.. In de klas kan ik echt compleet gek worden van mezelf dan. :\

Er zouden verschillende verklaringen kunnen zijn, maar dit lijkt me aannemelijk:

1. Misschien eet je de verkeerde dingen voor jouw lichaam, waarschijnlijk eet je veel snelle suikers (brood dat misschien wel bruin is, maar niet volkoren bijv.). Ik word ook heel erg moe en futloos van veel koolhydraten. Mijn lichaam reageert er heftig op. Eigenlijk gedij ik vooral goed op speltproducten, hiervan blijft mijn bloedsuikerspiegel redelijk stabiel, maar met mate ivm snel futloos voelen.

2. Op drukke dagen ben je zo afgeleid dat je de behoefte van je lichaam aan voedsel niet merkt. Op de rustige dagen probeert je lichaam de schade in te halen.

3. Hongergevoel is deels geconditioneerd. Als je lichaam weet dat het geen voedsel krijgt (op de drukke dagen), start het ook niet met de aanmaak van insuline en krijg je ook niet zo snel een hongergevoel. Als je lichaam weet dat het wel voedsel krijgt (bijv. jij gaat altijd eten/snaaien als je thuis bent) start het alvast met de aanmaak van insuline, en dan krijg je dus honger/snaaitrek.

Ik denk dat deze dingen wel een rol spelen :)

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:59

Allemaal heel leuk en aardig, dat volkorenbrood omzet naar suikers, maar wat kun je dan
beter eten ipv brood?

In de ochtend neem ik al yoghurt, als ik dat in de middag weer ga doen, krijg je dan geen
luie darmen? Ik doe er overigens wel muesli in van de euroshopper van ah of jumbo.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 16:03

speltbrood. volkorenbrood is juist beter dan gewoon bruin brood

Heb trouwens op school gehad dat koolhydraten voor een deel uit directe suikers bestaan en voor een deel uit zetmeel en dat zetmeel juist redelijk lastig te verteren is. Dus een beetje koolhydraten is niet erg, maar met veel moet je oppassen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:32

Nog even over dat tarwe niet meer de tarwe van vroeger is:
Citaat:
Uit onderzoek van Wageningen University blijkt dat de rassen tarwe die momenteel in Nederland geteeld worden aanzienlijk minder voedingsstoffen bevatten dan de oudere en minder rendabele rassen. Met name de hoeveelheid eiwitten blijft in deze 'racetarwe' heel ver achter. Bij dat alles is de hoeveelheid calorieën onveranderd gebleven. Je krijgt dus met modern tarwebrood aanzienlijk minder bouwstoffen binnen per calorie dan pakweg vijftig jaar geleden. En dat geldt óók voor de volkoren variant.

Terug te vinden in dit artikel: http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/ar ... woon-brood

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 21:40

Hier veranderd mijn lichaam beetje bij beetje door de aangepaste etensstijl.
Amper honger, zelfs betere stoelgang. Helemaal happy.
Edit: toch niet helemaal happy. Heb net toevallig gezien welke kleur mijn ontlasting was en daar schrok ik toch wel van. Heb namelijk stopverf ontlasting. Even mijn boeken er weer bij pakken, maar dacht dat dat niet gezond was. Al helemaal niet met slijm ;(