Tandartskosten, is toch té ... voor woorden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:28

Cayenne schreef:
Jeetje Noor, hoeveel implantaten krijgt ze dan wel niet? vind het wel erg duur.

Ik heb precies hetzelfde, ongeluk gehad waardoor ik mijn 4 voortanden (boven) kwijt ben.
Kostenplaatje voor implantaten is inderdaad € 7.000 -€8.000 .
Ik loop nu met een brug welke me € 600,-- heeft gekost. Ik geef toe dat het wel mijn 2de is in 10 jaar tijd, maar ik vind het er niet tegen op wegen.
Wat ook meespeelt is dat er bot uit mijn kin of heup bijgeplaatst moet worden als ik voor implantaten zou gaan. En ik zie ernorm tegen die ingreep op.
Vandaar dat ik het bij mijn brug houd.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:59

Netje schreef:
janderegelaa schreef:
De vraag is alleen, waarom zit er een ontsteking? In een paromond kun je wel een implantaat draaien maar die staat in no-time weer te soppen en valt er dan weer uit. Dus aanvullende actie voor dat er sowieso iets gedaan wordt lijkt me wel handig.

Dat lijkt mij ook ! En misschien de conditie van het hele voorfront(kaak) meenemen in de beoordeling?

Mee eens

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:36

gabyfedde schreef:
Mijn ervaring met implantaten uit Turkije is dat er totaal niet gelet wordt op geschiktheid van de patiënt.
Mensen met zware parodontitis krijgen zomaar meerdere implantaten. Of bijvoorbeeld zware rokers.

Ja, er zitten ongetwijfeld goede tandartsen in Turkije. Maar... Hoe weet je als leek en dan buitenlander welke tandarts goed is en welke niet? Mooie websites en prachtige referenties en succesverhalen hebben ze allemaal. Daarnaast is de opleiding van lager niveau dan in Nederland.

Nederlandse tandartsen zijn heel regelmatig ook maar kever monteurs hoor.
Ook in NL worden te pas en te onpas implantaten ingedraaid in monden waar dat eigenlijk echt niet kan. Buiten dat het botverlies zo groot is dat er amper houvast is om er een implantaat in te draaien wordt er te weinig aandacht besteed aan een goede mondhygiëne bij de patiënt.

Mijn mening (maar ik ben geen TA), implantaten alleen bij trauma niet bij Paro.

Ik DACHT trouwens dat implantaten bij een trauma, door een KC geplaatst wél verzekerde zorg is.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:21

Ketaki schreef:
Ginootje schreef:
Ik heb zelf ook 2 boven tanden als implantaten.. Ik heb gelukkig de rekening kunnen opsturen voordat ik 18 werd, maar moest ook anders rond de 2500 euro betalen voor alleen 2 tanden. En dan nog niet eens de nabehandelingen.

Bij mij hebben ze ook kunstbot + eigen bot (Verstandkies getrokken) genomen om de leegte op te vullen, toen mijn implantaat gezet wat een half jaar moest helen en ik dus met een plaatje liep met 2 tanden. En toen uiteindelijk mijn 'eigen' tanden erop gezet. En inderdaad, ik heb nog steeds veel pijn eraan soms.. Dus een pretje is het zeker niet.. Maar het is een mooie optie als het te betalen is!

misschien offtopic, maar hoe kan het dat jij nog pijn hebt aan je implantaten?

krijg je dan een drukkend gevoel, wat voel je precies :(:) :(:)

Ik heb mijn implantaten nu een jaartje en heb af & toe nog een drukkend gevoel ja.. Een gevoel dat die tanden daar eigenlijk niet horen, ik heb een ongeluk gehad dus eigenlijk van mijn 12e tot 17e met losse voortanden gelopen en nu zitten ze ineens vast en dat is een raar gevoel voor mij. Ook zijn ze voor het mooie net iets te lang dus als ik snel praat klapt mijn onderkaak op die implantaten en dan ga ik letterlijk & figuurlijk door de grond heen.. (Hier word nog wat aangedaan!) En voor de rest heb je een soort kloppend gevoel!

chanicha

Re: Tandartskosten, is toch té ... voor woorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:08

Ik heb implaten boven en onder voor mijn gebit en heb gelukkig nergens last van, heb ze nu bijna een jaar.
Lijkt me trouwens knap irritant als je ze steeds voelt.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:09

janderegelaa schreef:
gabyfedde schreef:
Mijn ervaring met implantaten uit Turkije is dat er totaal niet gelet wordt op geschiktheid van de patiënt.
Mensen met zware parodontitis krijgen zomaar meerdere implantaten. Of bijvoorbeeld zware rokers.

Ja, er zitten ongetwijfeld goede tandartsen in Turkije. Maar... Hoe weet je als leek en dan buitenlander welke tandarts goed is en welke niet? Mooie websites en prachtige referenties en succesverhalen hebben ze allemaal. Daarnaast is de opleiding van lager niveau dan in Nederland.

Nederlandse tandartsen zijn heel regelmatig ook maar kever monteurs hoor.
Ook in NL worden te pas en te onpas implantaten ingedraaid in monden waar dat eigenlijk echt niet kan. Buiten dat het botverlies zo groot is dat er amper houvast is om er een implantaat in te draaien wordt er te weinig aandacht besteed aan een goede mondhygiëne bij de patiënt.

Ik DACHT trouwens dat implantaten bij een trauma, door een KC geplaatst wél verzekerde zorg is.

Nope, was het maar zo. Bij kinderen in principe wel.
Dat er zat Nederlandse tandartsen zijn die te pas en te onpas implanteren dat klopt wel. Maar vanuit Turkije zie ik verhoudingsgewijs veel vaker ellende. En ja, mondhygiëne... Breek me de b.k niet open... Gaten vullen is lucratiever dan preventie helaas.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:22

janderegelaa schreef:

Ben het er wel mee eens dat er vaak niet gekeken wordt naar conditie van het geheel, maar bovenstaande gaat me weer wat ver. Een goede (met de nadruk daar vooral op) zal dat zeker meenemen en pas met implantaten werken als het probleem in de kaak is opgelost. Maar een goede tandarts werkt (in mijn optiek) ook met een mondhygiënist en behandeling van Paro problemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:32

anne7 schreef:
Cayenne schreef:
Jeetje Noor, hoeveel implantaten krijgt ze dan wel niet? vind het wel erg duur.

Ik heb precies hetzelfde, ongeluk gehad waardoor ik mijn 4 voortanden (boven) kwijt ben.
Kostenplaatje voor implantaten is inderdaad € 7.000 -€8.000 .
Ik loop nu met een brug welke me € 600,-- heeft gekost. Ik geef toe dat het wel mijn 2de is in 10 jaar tijd, maar ik vind het er niet tegen op wegen.
Wat ook meespeelt is dat er bot uit mijn kin of heup bijgeplaatst moet worden als ik voor implantaten zou gaan. En ik zie ernorm tegen die ingreep op.
Vandaar dat ik het bij mijn brug houd.

Kun je niet vragen om kunstbot? Het is bewezen dat het net zolang mee gaat en het scheelt je een vervelende ingreep.
Ik ben er heel tevreden over!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:38

Netje schreef:
janderegelaa schreef:

Ben het er wel mee eens dat er vaak niet gekeken wordt naar conditie van het geheel, maar bovenstaande gaat me weer wat ver. Een goede (met de nadruk daar vooral op) zal dat zeker meenemen en pas met implantaten werken als het probleem in de kaak is opgelost. Maar een goede tandarts werkt (in mijn optiek) ook met een mondhygiënist en behandeling van Paro problemen.

Als de problemen in de kaak zo groot zijn dat er elementen verloren gaan omdat er simpelweg geen bot en tandvlees meer is om een element vast te houden, hoe wil je daar dan ooit een schroef indraaien? Dan kun je de bacterie wel kwijt zijn door schoonmaken en antibiotica maar aangroei van bot en tandvlees is er nauwelijks. Tenzij je een laser gebruikt maar ik denk dat zelfs een laser daar niet heel veel pocketreductie kan bereiken. Als er al nog iets zit waar je een pocket op kan meten...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 09:39

Meldt me hier toch maar weer eens.
Moeder is vorige week geweest naar de kaakchirurg. Nu gaat het opeens 2700 euro kosten! Ja, dat van de tandarts klopte niet. Waren verkeerde prijzen.
Ze zou dus max. 250 euro terugkrijgen van het ziekenfonds. Dus zou die tand haar 2450 euro gaan kosten. En ze dringen maar aan dat ze zo snel mogelijk een beslissing moet maken want bla bla bla.
Maarja,.. mijn moeder heeft niet eens zoveel geld want ze werkt maar partime. Ik vind het echt niet meer normaal. Voor één tand!!! 2450 euro!

Vader en moeder gaan nu maar geld bij elkaar leggen voor die tand. Het is toch van de zotten :S.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:31

Volgend jaar een betere verzekering kiezen.
Cosmetische dingen zijn nou eenmaal duur. Veel mensen die het niet kunnen betalen nemen een plaatprothese.
Trouwens: Ziekenfonds bestaat al jaren niet meer ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:42

gabyfedde schreef:
Volgend jaar een betere verzekering kiezen.
Cosmetische dingen zijn nou eenmaal duur. Veel mensen die het niet kunnen betalen nemen een plaatprothese.
Trouwens: Ziekenfonds bestaat al jaren niet meer ;)

Dit is inderdaad het schoolvoorbeeld waarom een goedkope verzekering kiezen ineens duurkoop kan zijn. Een reisje Turkije is goedkoper en dan kom je ook nog eens met een tand terug.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 11:55

Ze zijn met 2 sterren verzekerd bij Zilveren Kruis Achmea. Dus je zou denken dat dat toch goed is, maar als je nu gaat lezen hoeveel ze daadwerkelijk eigenlijk vergoeden dan schrik je je.

Zijn ook een paar slimmerikken, want er staat dat na je 18de de verstandkiezen trekken niet meer vergoed wordt. Maar die dingen beginnen pas te groeien na je 18de en er is ook geen enkele tandarts die ze voor je 18de trekt.

Andere verzekering gaat het zeker worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:09

Ik zie dat er hier veel mensen zitten met verstand van tandheelkunde, dus mag ik hier mijn vraag stellen?
Ik heb dus afgelopen jaar een kaakoperatie (botopbouw + implantaten) gehad en daarbij is kunstbot gebruikt. Maar nou las ik deze maand dat het kunstbot officieel nog niet gebruikt word? Of lees ik het verkeerd? http://www.gezondheidsnet.nl/Gezonde-en ... r-invasief
Hoe kan het dan dat ik deze behandeling al wel heb gehad? (overigens niet bij deze kaakchirurg uit het artikel).

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:58

@Laptopmuis: 2 sterren zegen inderdaad niets, polisvoorwaarden (enorme verschillen tussen verzekeraars) zeggen alles. Een verzekering die maar 225 euro vergoedt is sowieso waardeloos, aangezien je waarschijnlijk jaarlijks meer dan 225 aan premie betaalt. Hoe kom je erbij dat verstandskiezen niet eerder dan op 18-jarige leeftijd groeien en tandartsen ze ook niet eerder verwijderen? Is niet waar namelijk. Bij de meeste mensen komen ze rond het 18e levensjaar door.

@Cayenne: Wellicht hebben ze Bio-Oss gebruikt. Wordt in volksmond vaak kunstbot genoemd. http://www.bio-oss.com/

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:20

gabyfedde schreef:
@Laptopmuis: 2 sterren zegen inderdaad niets, polisvoorwaarden (enorme verschillen tussen verzekeraars) zeggen alles. Een verzekering die maar 225 euro vergoedt is sowieso waardeloos, aangezien je waarschijnlijk jaarlijks meer dan 225 aan premie betaalt. Hoe kom je erbij dat verstandskiezen niet eerder dan op 18-jarige leeftijd groeien en tandartsen ze ook niet eerder verwijderen? Is niet waar namelijk. Bij de meeste mensen komen ze rond het 18e levensjaar door.

@Cayenne: Wellicht hebben ze Bio-Oss gebruikt. Wordt in volksmond vaak kunstbot genoemd. http://www.bio-oss.com/

Je kunt ook beter een verzekeraar kiezen die een maximaal geldbedrag vergoedt en niet naar de behandelingen kijkt zoals bijv. de ONVZ.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:20

Cayenne schreef:
Ik zie dat er hier veel mensen zitten met verstand van tandheelkunde, dus mag ik hier mijn vraag stellen?
Ik heb dus afgelopen jaar een kaakoperatie (botopbouw + implantaten) gehad en daarbij is kunstbot gebruikt. Maar nou las ik deze maand dat het kunstbot officieel nog niet gebruikt word? Of lees ik het verkeerd? http://www.gezondheidsnet.nl/Gezonde-en ... r-invasief
Hoe kan het dan dat ik deze behandeling al wel heb gehad? (overigens niet bij deze kaakchirurg uit het artikel).

Kunstbot wordt al veel langer gebruikt.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 18:30

gabyfedde schreef:

Dat stond ergens letterlijk beschreven. Iets zoals:
'Ingrepen met betrekken tot verstandskiezen worden na het 18de levensjaar niet meer vergoed door de verzekering'.
Toen zei de tandarts dat ze nooit voor je 18de eruit gehaald worden, dus dat de verzekering zich dat wel mooi bedacht had.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:47

Laptopmuis schreef:
Ze zijn met 2 sterren verzekerd bij Zilveren Kruis Achmea. Dus je zou denken dat dat toch goed is, maar als je nu gaat lezen hoeveel ze daadwerkelijk eigenlijk vergoeden dan schrik je je.

Zijn ook een paar slimmerikken, want er staat dat na je 18de de verstandkiezen trekken niet meer vergoed wordt. Maar die dingen beginnen pas te groeien na je 18de en er is ook geen enkele tandarts die ze voor je 18de trekt.

Andere verzekering gaat het zeker worden.

Euhm... De mijne zijn er toch echt op mijn 15e uitgehaald. En die van mijn zusje ook. En ik ken meer mensen... :j

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:02

Veel tandartsen trekken helemaal geen verdtandskiezen, maar sturen altijd door naar een kaakchirurg.

Er zijn genoeg tandartsen die trekken voordat iemand 18 is.