Femke schreef:Je bent er zelf bij en je maakt zelf keuzes wat je eet.
Wat dat betreft is iedereen zéker zelf dader/verantwoordelijk voor de hoeveelheid calorieën die je binnen krijgt.
Maar ik vind de industrie zéker medeplichtig.
Los van alles wat al genoemd is in het topic...
Kijk eens naar e-621 (vetsin, gistextract, mononatriumglutamaat, en onder nog veel meer andere namen verborgen in voeding).
Dat stofje wordt in het lab gebruikt voor ratten die in korte tijd extreem veel moeten aankomen.
Het is dus een vetmester.
De stof zorgt er daarnaast voor dat het signaal in je hoofd dat je "vol" raakt, weg blijft. Zo blijf je eten.
En probeer tegenwoordig maar eens producten te vinden waar dit stofje NIET in zit.
Vrijwel IEDER hartig voedingsmiddel bevat het! Ja, ook de "gezonde" dingen.
Soep, bouillon blokjes, sauzen, vleeswaren, vlees (álle vleessoorten met kruiden, zoals hamburgers, worstjes, gepaneerde schnitzels, gemarineerd vlees, etc.) chips (behalve Lays, die heeft het sinds kort UIT de producten gehaald!), noem maar op.
Ik let de laatste tijd heel erg op mijn voeding.
Vooral omdat mijn lichaam erg heftig reageert op dit specifieke e-nummer.
Ik krijg er depressie klachten van, darmklachten, vreetbuien en nog een hele serie andere klachten.
Vreselijk... Er is bijna niets te krijgen waar het níet in zit.
Zelfs in biologische producten en ook producten van de (keur)slager zit het.
Het is een smaakversterker. En in een land dat wil minderen met zout (wat als "slecht" bestempeld is), is het dé ideale manier om minder zout toe te voegen en toch smaak te behouden.
Alleen in "pure" / onbewerkte producten zit het niet.
Maar die zijn vaak weer een factor x duurder dan de producten die er wel mee "besmet" zijn.
Dat valt op zich wel mee. Ik let er ook steeds meer op. Als je kijkt naar vleeswaren, bij de C1000
Hebben we puur natuur vleeswaren (3 soortjes maar hoor) en daar zit het niet in. De bouillion blokjes van Zonnatura zitten ook geen E nummers in. Ok het kost meer als C1000 basis zeg maar, maar het zit ook niet in de prijscategorie biologisch. Ook in Oerbrood zitten geen e-nummers en daar is ook een spelt variant van. Dus zo kan het wel lukken om het zo min mogelijk/niet te eten.