Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:45

Ik denk wel dat het veel moeilijker is om met de huidige maatschappij en bijbehorende voedingsindustrie slank te blijven, omdat je steeds meer weerstand moet bieden aan beschikbare verleidingen.
En als mensen dan die weerstand niet kunnen bieden worden er allemaal instant oplossingen (gekke dieten) bedacht om het op te lossen, die uiteindelijk weer voor meer crave-gedrag zorgen. En de vicieuze cirkel is rond.
Uiteindelijk is het je eigen verantwoordelijkheid, maar de maatschappij is ook verantwoordelijk.

Zelf ben ik er ook heilig van overtuig dat er gewoon teveel lekkere dingen verkocht worden. Hartstikke fijn natuurlijk. Maar hoe meer keuze, hoe meer lekkere dingen, hoe meer je ervan geniet, hoe groter de behoefte om het nog een keer te kopen. Smaak is individueel, maar hoe meer keuze hoe groter de kans dat er iets tussen zit wat je écht heel lekker vindt. Ik denk ook dat Amerika daarom zo'n groot percentage overgewicht heeft.... Daar is de keuze echt oneindig. :+ En ik merk het aan mezelf.... Dingen die ik superlekker vind, haal ik veel vaker dan dingen die ik minder lekker vind (logisch) . Ook als ze ongezond zijn. Maar als ze dat ' superlekkere' dan niet hebben, zou ik het niet de moeite waard meer vinden om iets ongezonds te kopen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:47

Femke schreef:
Alleen in "pure" / onbewerkte producten zit het niet.
Maar die zijn vaak weer een factor x duurder dan de producten die er wel mee "besmet" zijn.

Dat ervaar ik dus helemaal niet. Maar hoor het wel vaker. Ik laat gewoon een lapje vlees door de slager malen als ik gehakt wil en dat is echt goedkoper dan verpakt of kant en klaar gehakt omdat ze de kruiden en verpakking ook in rekening brengen en je weet wat je eet.
Verse groenten en fruit van het seizoen zouden niet duur hoeven zijn.
Je hoeft ook niet alle dagen aardappels te eten en rijst en pasta is vaak goedkoper. Sauzen kun en zelf maken ipv pakjes, zakjes en potjes en flesje. Tot nu toe is dat altijd goedkoper. Alleen mayo maak ik niet, dat koop ik.

Ik vroeg me toch echt af hoe het zit met de winkels in Nederland.
Ben voor de aardigheid op de AH webwinkel gaan kijken. ("Kan ik je helpen?" Wat is er met "u" gebeurd?)
courgette, broccoli: 65 cent, sperciebonen: 62 cent, worteltjes: 1.59, bospeen:1.19, winterpeen 99 cent, paprika rood, groen geel, 3 stuks: 1.59, kilo uien: 99 cent, aubergine: 99 cent, prei voordeelpak 5 stuks:1.39, bruin brood (zaanse snijder) 1.39, 3 kilo aardappelen: 3.69, macaroni: 97 cent, spagetti: 94 cent, rijst:1.02 , ribkarbonade 2.10, goudse kaas in plakken: 1.79, 500 gram blueband 1.23.

Ik vind dat niet duur. En allemaal pure producten. (Nou ja, brood is niet te vertrouwen, maar dat zou je zelf kunnen maken).

Lusitana

Re: Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:51

Overigens is het fenomeen supermarkt en de grootte van de karretjes daarin ook van invloed. Daarbij worden er binnen de supermarkt nog de nodige tactieken gebruikt die tot meer consumptie leiden. (Snoep en aanbiedingen bij de kassa bv, muziek zodat het aangenaam is en de lucht van vers brood en vergeet de schreeuwende borden "aanbieding" niet.)

Vroeger waren de supermarkten nog byzonder , kleiner en de keuze beperkter en had je een mandje of later, een klein wagentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:53

het is vooral duur, al helemaal als je in je eentje eet, dat je allerlei afzonderlijke producten moet kopen en daar dan weer slim mee om moet gaan omdat je anders de helft weg kunt gooien.

een paprika, courgette, en aubergine kosten al snel 2 euro, dan nog een zakje geraspte kaas, pak pasta, en je hebt al snel voor 4 euro aan ingredienten (wat dan nog echt een heeeeel budgetvriendelijk recept is :') ) , terwijl je hier ook pizza's voor een euro kan halen in de supermarkt.
Kant en klaar maaltijden zijn uiteindelijk echt wel goedkoper dan zelf koken, helaas.
Maar ik denk niet dat daar het probleem ligt. Ik denk namelijk niet dat mensen met overgewicht per se heel bewust met geld en uitgaves bezig zijn :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:55

Ik neem altijd een mandje in de supermarkt. Maar ik ben alleen dus dat moet ook makkelijk passen.

Mijn collega's vonden mij altijd een zeurpiet over eten. Ik maak zelden iets uit pakkjes (knorr etc) etc omdat ik de smaak daarvan te vlak vind, nog los van de toevoegingen. Inmiddels zijn er een aantal ook meer pastasausjes etc zelf aan het maken :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:59

Menino schreef:
een paprika, courgette, en aubergine kosten al snel 2 euro, dan nog een zakje geraspte kaas, pak pasta, en je hebt al snel voor 4 euro aan ingredienten (wat dan nog echt een heeeeel budgetvriendelijk recept is :') ) , terwijl je hier ook pizza's voor een euro kan halen in de supermarkt.

Maar hoeveel pizza's kan je wel niet beleggen met die ingredienten? Doe je ipv de pasta een zak bloem en wat gist :D

Ik heb bijna standaard je genoemde ingredienten in huis en gooi zelden eten weg. Voorgesneden groente wordt veel sneller vies en oud dan de verse producten dus ik snijd bijna alles zelf. Restant weer in de koelkast voor de volgende keer.

Je kan antuurlijk ook grotere porties koken en de rest invriezen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 17:00

ik ook altijd een mandje, zit die vol ga ik afrekenen. Hij zit altijd al vol met groente en fruit voordat ik bij de snoep aan kom gelukkig :+

mijn redding vandaag is de defecte snoepautomaat op mn werk!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:01

Romyv schreef:
mijn redding vandaag is de defecte snoepautomaat op mn werk!

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:02

Ha, zit er niets meer in?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:07

Ik vermoed sabotage van de automaat door gezondheidsfreaks :Y)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 17:08

jawel, dat is het ergste!! Ik hoor de marsjes mn naam roepen maar er zit te dik glas tussen :'(

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 17:09

Gelukkig straks hardlooptraining, daarna heb ik nooit trek in snoep :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:14

fransje23 schreef:
Menino schreef:

Maar hoeveel pizza's kan je wel niet beleggen met die ingredienten? Doe je ipv de pasta een zak bloem en wat gist :D

Ik heb bijna standaard je genoemde ingredienten in huis en gooi zelden eten weg. Voorgesneden groente wordt veel sneller vies en oud dan de verse producten dus ik snijd bijna alles zelf. Restant weer in de koelkast voor de volgende keer.

Je kan antuurlijk ook grotere porties koken en de rest invriezen.

de theorie is leuk. De praktijk echt niet, en als arme student spreek ik uit ervaring. Niet dat ik het extra geld er niet voor over heb hoor...
maar, je moet ten eerste maar net een grote vriezer hebben. Ik deel de mijne met 4 andere mensen, dus daar kan ik echt niet iedere week 3 maaltijden in bewaren. En hoe meer (verschillende) groentes je eet, hoe meer restant. De groentes die ik opnoemde heb ik dan toevallig ook meestal wel in huis. Maar laatst had ik dan een biologische witte kool gekocht. Nou, daar kan ik een week van eten. Maar eet jij 7 dagen achter elkaar witte kool?
En een witte kool invriezen, geen idee of dat goed gaat. Betwijfel het. En zo kan ik nog legio producten opnoemen die echt niet zo makkelijk lang te bewaren zijn. En zodoende blijf je het toch iedere keer weer opnieuw kopen. Mss zijn er mensen die echt restjes-opmaak-skills hebben enzo... Maar ik behoor zeker niet tot die groep helaas, en dat is geen onwil :+ .

Dus ja. Ik denk dat pure zelf bereide gerechten met verse ingredienten sowieso duurder zijn.... Helaas.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:20

Nou dan ruil je toch een halve witte kool tegen wat anders met die medestudenten? Ze zullen allemaal hetzelfde probleem hebben denk ik?

Ik heb jaren zonder koelkast, laat staan diepvries geleefd, ging ook nog.
Ik heb eigenlijk pas redelijk kort een vriesgeval en ik kook toch al meer dan 30 jaar voor mezelf, met hier en daar onderbreking van koken voor twee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:51

het ging me echt niet specifiek om mijn eigen situatie. Maar ik bedoel het in het algemeen. Mijn ervaring is gewoon dat zelf koken met meerdere ingredienten gewoon duur en moeilijk is, en dat het daarom dus vaak makkelijk is om naar een kant- en klaar maaltijd te grijpen.
Aangezien het kosten-argument nogal vaak aangehaaald wordt, en het mijn ervaring idd is dat het duurder is.
Sinds ik op dieet ben eet ik echt een heel stuk minder, maar ben nog steeds minimssl hetzelfde kwijt aan kosten voor gezond eten.

Overigens denk ik dus, dat dit niet dé oorzaak van het bestaande probleem is... Omdat ik niet denk dat alle mensen met overgwicht nou zo kostenbewust leven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:51

Ik herken de openingspost trouwens helemaal niet. Gekleurde snoepjes eet ik niet meer of liever dan andere snoepjes. En van Macdonalds zit ik altijd snel vol en blijf ook een vol gevoel houden. Als ik 1 big mac eet om 14.00 uur hoef ik de rest van de dag echt niks meer.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:41

Femke schreef:
Je bent er zelf bij en je maakt zelf keuzes wat je eet.
Wat dat betreft is iedereen zéker zelf dader/verantwoordelijk voor de hoeveelheid calorieën die je binnen krijgt.

Maar ik vind de industrie zéker medeplichtig.

Los van alles wat al genoemd is in het topic...
Kijk eens naar e-621 (vetsin, gistextract, mononatriumglutamaat, en onder nog veel meer andere namen verborgen in voeding).

Dat stofje wordt in het lab gebruikt voor ratten die in korte tijd extreem veel moeten aankomen.
Het is dus een vetmester.

De stof zorgt er daarnaast voor dat het signaal in je hoofd dat je "vol" raakt, weg blijft. Zo blijf je eten.

En probeer tegenwoordig maar eens producten te vinden waar dit stofje NIET in zit.
Vrijwel IEDER hartig voedingsmiddel bevat het! Ja, ook de "gezonde" dingen.
Soep, bouillon blokjes, sauzen, vleeswaren, vlees (álle vleessoorten met kruiden, zoals hamburgers, worstjes, gepaneerde schnitzels, gemarineerd vlees, etc.) chips (behalve Lays, die heeft het sinds kort UIT de producten gehaald!), noem maar op.

Ik let de laatste tijd heel erg op mijn voeding.
Vooral omdat mijn lichaam erg heftig reageert op dit specifieke e-nummer.
Ik krijg er depressie klachten van, darmklachten, vreetbuien en nog een hele serie andere klachten.

Vreselijk... Er is bijna niets te krijgen waar het níet in zit.
Zelfs in biologische producten en ook producten van de (keur)slager zit het.
Het is een smaakversterker. En in een land dat wil minderen met zout (wat als "slecht" bestempeld is), is het dé ideale manier om minder zout toe te voegen en toch smaak te behouden.

Alleen in "pure" / onbewerkte producten zit het niet.
Maar die zijn vaak weer een factor x duurder dan de producten die er wel mee "besmet" zijn.

Dat valt op zich wel mee. Ik let er ook steeds meer op. Als je kijkt naar vleeswaren, bij de C1000 :D Hebben we puur natuur vleeswaren (3 soortjes maar hoor) en daar zit het niet in. De bouillion blokjes van Zonnatura zitten ook geen E nummers in. Ok het kost meer als C1000 basis zeg maar, maar het zit ook niet in de prijscategorie biologisch. Ook in Oerbrood zitten geen e-nummers en daar is ook een spelt variant van. Dus zo kan het wel lukken om het zo min mogelijk/niet te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:47

In zonnatura zit gistextract hoor... dat is een iets andere vorm, waardoor ze het niet het E label hoeven geven.
Maar de effecten van gistextract zijn voor je lichaam hetzelfde als die van e621.

Zoek maar eens naar dit enummer online en verbaas je erover hoe die stof onder andere namen gewoon in allerlei producten zit. En iedereen trapt er in.

Als ik soep wil maken, moet ik dus echt een stuk kip kopen, bouillon trekken en verschillende groente kopen om de soep te maken die ik wil en kan eten.
Stuk duurder dan een zakje soeppoeder of een blik soep. En bovendien kost t ook flink wat meer tijd.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:53

*1*
Ben je slachtoffer van de industrie of dader van je eigen overgewicht?

100% dader van je eigen overgewicht. Je hoeft niet rijk en slim te zijn om gezond te eten/leven.
Wandelen en fietsen kost (bijna) niets je hoeft geen duren sportschoolpas aan te schaffen om te bewegen.

Gezond eten is duur, ja. Maar ik maak graag concessies om mijn lichaam gezond te houden.
Bij de Aldi/Lidl kun je meer dan genoeg gezonde keuzes vinden die niet te duur zijn.
Tevens heeft een mens echt niet 7 dagen per week een stuk vlees bij het eten nodig.

Ongezonde opvoeding van kinderen uitgezonderd, kinderen kunnen het niet helpen wanneer zij volgepropt worden
met met antibiotica volgespoten plofkip, gefrituurd eten en 'gezonde' tussendoortjes zoals voorverpakte koeken.

*2*
Wat kan de overheid, het sociale vangnet en wij voor elkaar doen om dit probleem in de hand te krijgen, te verminderen of zelfs bij kinderen te voorkomen!?

Het gezonde eten (verse groenten/fruit/aardappelen/vis/bio vlees) kan niet goedkoper. Dus ik zou zeggen; het ongezonde voer
een stuk duurder. Strengere regels op scholen; verplicht fruit mee bijvoorbeeld.

Ook ben ik voor een aangepaste zorgverzekering. Mensen met flink overgewicht (en die roken maar daar gaat het hier niet over)
moeten gewoon meer gaan betalen ivm verhoogde gezondheidsrisico's. (uitgezonderd de enorme kleine hoeveelheid mensen die
overgewicht hebben wegens medicijngebruik enz.)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:00

Femke, weer wat geleerd, bedankt!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:33

@ xApple: ik heb overgewicht, gebruik geen medicijnen. Ooit bij diëtiste gelopen, ondanks in haar ogen goed eetpatroon, hield ik (iets) overgewicht. Moet ik nu extra betalen?

Ik heb een gevaarljjke sport (paarden). Daarnaast en groot paard. Moet ik meer betalen dan een dammer (bijvoorbeeld).

Als je uit een gezin met vergrote kans op kanker komt, moet je dan extra betalen?

Ik zit veel in auto, dus grote kans op ongevallen... Meer betalen?

Ik las hierboven dat veelal lager opgeleiden vaak ongezonder eten. Iedereen zonder diploma of met diploma lager dan HBO ookmeer laten betalen?

Kortom waar leg je de grens?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 09:08

Femke, ik weet dat wat je zegt waar is; je wordt dikker van E621. Maar ik geloof niet dat het werkt als de kauwgom it sjaakie en de chocoladefabriek, beetje de indruk die ik krijg van jouw posten :+

Suzanne, jij moet meer kinderen nemen! Je hoort bij een nieuw mensenras met een evolutionaire voorsprong :D

Hmmz het vinden van een oplossing is toch duidelijk lastiger dan ik dacht Haha aan de andere kant ben ik er wel steeds meer van overtuigd dat wij het i Nederland nog niet zo slecht doen als je het vergelijkt met de usa! Wat doen wij dan anders dan zij? Wat kunnen ze van ons leren of overnemen? Het mogen duidelijk zijn dat het probleem dat groter is. ...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:27

Nederland wordt precies zo als de USA, geef het maar wat tijd. Kijk naar de nieuwe generatie die amper van de zolderkamer komt en van fastfood leeft. Als die kinderen krijgen, worden die echt niet plots gezondheidsfanaten.
Plus wat er op de markt is aan gemaksvoedsel.
Vroeger had je alleen in het weekeinde en woensdagmiddag TV. Tegenwoordig 24/7 en zoveel kanalen dat er altijd wel wat leuks is. Dat had de VS eerder. TV speelt een grote rol in hun leven.
En de computer he, en nu pads die leuk meegenomen worden zodat kinderen al helemaal niet meer lichamelijk bezig zijn.
Kinderen naar school brengen met de auto, ook typisch Amerikaans, zie je ook steeds meer.
Afstandsbedieningen (je hoeft nergens meer heen te lopen of je auto voor uit te komen), drive ins ....
Take away en bezorg maaltijden, magnetronmaaltijden, kant en klaar voor in de oven, tig goedkope producten voor in de frituur, literverpakkingen ijs, voorgesneden gemengde sla, sauzen uit een potje/pakje, BBQ... (allemaal amerikaans concept)
Mensen die koken met verse producten worden steeds schaarser. Want bv geen tijd, volle agenda´s...

(Grootdoenerij, "ik heb een betere wagen/mooiere meubels/groter huis dan de buren", ook zo Amerikaans, maar heeft dan weer niks met dikworden te maken, maar zie je ook steeds meer in Nederland).

Het grootste verschil is dat jullie fietsen. :D

Alle hoop is gevestigd op de paardenmensen die actief zijn en gezond proberen te leven. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:54

Het heeft alles te maken met de welvaart.

Toch waren er vroeger ook wel mensen met overgewicht hoor, als ik de foto's van mijn oma zie (die was best ehhh stevig te noemen).
Toentertijd was er niets en had je geen keuze in zoveel producten.
Ook was er het geld niet voor, mensen aten heel eenzijdig en met veel zout (groenten uit het zout en gezouten vlees).

Ook was het hard werken en minder te eten.
Maar toen was de levensverwachting ook een stuk lager.

Ik kook voor 5 personen voor 5-7 euro.
Aardappels haal ik bij de boer: 10 kilo voor 6/7E.
Groenten bij de boer en op de markt (groentepakketten voor bami/macaroni wel in de supermarkt en groente in de aanbieding): gemiddeld 1,50 E per maaltijd.
Vlees is het duurst en dat kan nogal verschillen in prijs.
We maken ook nog wel zelf pizza (vinden de kinderen een feestje), is niets ongezonds aan.

Leuk feitje: in gefrituurd (vloeibaar) gebakken aardappelschijfjes zit minder vet, dan gebakken in de koekenpan.

Mijn zoon fietst elke dag 14 km naar school (enkele reis) en als het heel slecht weer is (zoals afgelopen winter met die sneeuw) gaat hij met de buurtbus. Dat is goedkoper dan dat ik hem wegbreng.
Maar die eet ook als een bouwvakker.

Mijn jongste dochter is helaas gevoelig voor overgewicht, daar proberen we toch op te letten maar dat is best moeilijk.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:11

E nummers zijn wel gevaarlijk stoffen, er zijn veel E nummers vroeger goed gekeurd en als iets eenmaal gekeurd is blijft dat vaak zo, ook al weten we dat het slecht is.
Het zit niet alleen in eten maar ook zeker in wat we drinken, als kind mocht ik alleen maar aanmaak limonade en op vrijdag mocht ik dan cola en dat was een groot feest.

Cola, Sinas red-bull in alles zit suiker, suiker die we niet verbranden.

Ik blijf er bij dat het deels aan ons ligt maar ook deels aan wat er wordt aangeboden.
Als ik kijk naar het vlees wat allemaal bewerkt en ingespoten wordt vraat ik me soms af wat voor uitwerking dat heeft op ons?
Dieren krijgen groei hormonen om sneller te groeien, wat doet dat met jongeren in de groei?
Ik eet zelf geen vlees, maar niet iedereen wil dat prima volledig eigen keuze maar ik vind dat dat voedsel industrie hier te weinig informatie over geeft