Bloed of stamceldonor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:00

Ik zou het wel willen, maar ik weet niet hoe ze dat bloed dan afnemen... Ik moest maandag ook 3 buisjes bloed afstaan voor een onderzoek vanwege mijn gezondheid. Toen kreeg ik zo'n spuit in mijn arm. Vond dat erg eng en zag er tegenop. Als dat bij bloed doneren ook zo gaat, dan wil ik het niet. Moet er niet aan denken om elke maand zo'n spuit in de arm te krijgen.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:39

Is toch niet vaker dan 3x per jaar dus niet elke maand ?

Ik ben ook niet zo van de naalden.. maar doe het toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:42

Bloed doneren mag bij vrouwen maar zo'n 3 (hooguit 4 geloof ik) keer per jaar, dus je zal niet iedere maand een spuit in je arm krijgen. Wel is de wijze van afname vergelijkbaar denk ik. Maar als je erbij zegt dat je het eng vindt, zullen ze daar naar luisteren en rekening mee houden. En hoewel je wel zo'n 3x per jaar een oproepkaart kunt verwachten, beslis je nog altijd zelf of je er klaar voor bent of dat je liever even niet gaat. :) Beterschap! :)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:05

Afgelopen maandag heb ik eindelijk weer eens mogen doneren. Mijn ijzer was precies 7,8.
Had wel een opkomende koortslip maar dat was niet erg.
Ik vind de naald ook doodeng maar kijk altijd de andere kant op. Als ie eenmaal zit voel je het wel maar het valt reuze mee.
Het duurt ongeveer 6 weken voordat het bloed weer is aangemaakt.

KimL86

Re: Bloed of stamceldonor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:29

Ik kom even dit topic omhoog schoppen.
Sinds een tijdje zit ik er ook over te denken om bloed te gaan doneren.
Ik vond het altijd eng om bloed te laten prikken, maar een tijdje geleden moest ik het een keer laten doen en het viel me 100% mee.

Ergens vind ik het wel spannend, die bloed controle. Voor het zelfde geld blijk je iets te hebben wat je zelf niet wist.
Aan de andere kant is het ook wel prettig om zo toch die controle te hebben.
Doen ze die controle echt op het moment dat je komt doneren, of word dat gedaan als je je aanmeld?

Moet je perse in je eigen woonplaats doneren of mag het ook ergens anders?
Want ik zou het dan liever in de woonplaats van mijn moeder doen, mocht ik er helemaal slap van worden dan zou ik het niet prettig vinden om alleen thuis te zijn.

En ik gebruik antidepressiva, mag je dan uberhaupt wel bloed doneren?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:34

Heb toevallig gister weer bloed gedoneerd... ;)

Je mag zeker ergens anders bloed geven, ik woon in Nordhorn (Duitsland), maar geef in Hengelo. Daar werk ik, dus makkelijk om uit mijn werk even langs de bloedbank te gaan.
Als je je aanmeldt nemen ze een paar buisjes bloed af, die ze dan gaan controleren. Ze controleren ook na elke donatie.

Voor wat betreft je medicijnen, geen idee, zou je even met Sanquin moeten bellen, die kunnen je dat wel vertellen.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:12

Volgens mij is het geen probleem als je AD slikt. Je mag zelf de plek kiezen waar je wil doneren.
Als je med slikt moet je de verpakking meenemen naar je intake

Die dingen zoals HIV weet ik eigenlijk niet of dat steeds getest word, de eerste x sowiso.

Ik heb maandag me intake gesprek en dan gaan ze die vragenlijst geven aan me en samen met de dokter doornemen en dan nemen ze me bloed af en mn bloeddruk opmeten. En een prik in me vinger geloof ik.

Dus maandag mn intake en dan word meteen je bloed afgenomen maar goede vraag of het ook al meteen zoveel is om te doneren, volgens mij alleen die testen (hiv bloeddruk en ijzergehalte) en als die goed zijn krijg je een oproep om te doneren.
Laatst bijgewerkt door Pam87 op 16-10-13 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:14

Klopt, je gaat eerst een keer voor de controle, en als je goed wordt gekeurd krijg je binnen -ik geloof- 6 weken een oproep voor je eerste donatie :j

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:15

welke vragen stelt die dokter je dan weet jij dat?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:26

mymy schreef:
welke vragen stelt die dokter je dan weet jij dat?

De dokter stelt niet zoveel vragen. Die controleert je HB gehalte (de prik in je vinger), en je bloeddruk.

Van te voren moet je een vragenlijst invullen, mocht je daar afwijkende dingen hebben ingevuld zal de dokter daarnaar vragen. Over medicijngebruik bijvoorbeeld, of als je kortgeleden een doktersbezoek hebt gehad, of onlangs een Afrikaans land hebt bezocht, ik noem maar wat voorbeelden.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:26

Je krijgt eerst een vragenlijst, met vragen over medicijnen die je neemt, tandartsbezoeken/operaties binnen zoveel maanden terug, of je naar het buitenland bent geweest etc. Daarna ga je door naar de arts, die met je die vragenlijst doorloopt, je bloeddruk opmeet, en dan krijg je een vingerprik. En dan ga je door naar een stoel waar ze een paar buisjes bloed afnemen, wat ze dan naar het lab sturen voor onderzoeken :)

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:49

Hoezo je tandarts bezoeken?
En dokters kunnen toch zien als je medicijnen gebruikt of ooit in het zkh hebt gelegen toch? of ziet hij/zij dat niet.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:55

Dat is vreemd, ik had net een bericht geplaatst en die is nu verdwenen.

Maar ik heb me zojuist aangemeld als bloeddonor dus ik ben benieuwd.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:56

https://www.sanquin.nl/bloed-geven/donortest/
Deze test is wel handig om (voor het doneren) even te doen :j Staat ook de vraag over tandartsbezoeken in (nr 9), heeft te maken met bepaalde behandelingen, een reguliere controle is geen probleem.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:03

Ze testen nog steeds op ziektes. Voor het bloed afnemen, nemen ze altijd een paar buisjes af voordat het aan de grote bloedzak gaat.
De eerste keer nemen ze alleen die buisjes af om te testen, je doneert niet meteen zo veel bloed.

Ze testen overigens niet alleen HIV, maar ook hepatitis (B en C) en syfilis.

Ze vragen alles aan je omdat het elke keer als je langskomt, veranderd kan zijn. En ik denk dat de dokters van Sanquin niet zomaar in jouw persoonlijke gegevens mogen gaan graven. Waarschijnlijk is het ook gewoon sneller en duidelijker via de vragenlijst :)

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:12

Maar ze kunnen dus niet zien of je ooit in het zkh hebt gelegen ?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:10

Dat weet ik niet zeker, maar ik denk van niet eigenlijk.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:16

Nee. ze kunnen niet zien of je ooit in het ziekenhuis gelegen hebt. Je eigen huisarts houdt daar als het goed is een dossier van bij, maar dat is niet openbaar.

Er is een hoop te doen geweest over het elektronische patiëntendossier, en op sommige plaatsen kan je daar nu vrijwillig aan meedoen (je huisarts zal je daar waarschijnlijk naar vragen op een gegeven moment), maar dan nog vraag ik me af of Sanquin daar bij kan. Het is geen reguliere instelling voor gezondheidszorg.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:35

Nou ben net terug en alles was goed :) mijn ijzer was 7.9 dus ook wat tips gekregen om die goed te houden en bloedruk 140/90 wat aan de hoge kant maar thuis is die juist veel lager dus kon door de spanning ofzo komen , hopelijk zijn mn testen goed en kan ik ook een x doneren ;)

Oja die ijzer grens is toch 7.0 voor een vrouw ik lees hier hoger? vreemd volgens mij zei de dokter dat.

Ik denk eigenlijk niet dan Sanquin daar bij kan.

En ik voelde amper wat van de prikken ;) het was wel erg druk vond ik haha dus ga de volgende keer wat vroeger (a)

De dokter houdt een standaard praatje en dan is het al zover dus gaat redelijk snel allemaal hoor
wist alles al wat ze zei via internet maar goed :P

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:15

Ik ben bloeddonor bij Sanquin. Ben laatst opgeroepen, maar ik ben me vergeten af te melden vanwege tentamens en ik geloof dat ze je dan geen oproepen meer sturen. Erg stom, want dat was de eerste keer dat ik zou gaan doneren. Het duurde wel ontzettend lang voordat ik een oproep kreeg. De bedoeling was na 3 maanden, maar het duurde een half jaar oid. Niet zo netjes.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:16

Je zou denken dat je gewoon altijd kan doneren hé

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:19

Nouja.. Het is hard nodig en dan laten ze pas zo laat van zich horen, terwijl mensen vrijwillig aanbieden om bloed te doneren.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:22

Zo hard zal het dan niet meer nodig zijn mischien??

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:59

Ik ben zowel bloed als stamceldonor. Geef al een tijdje bloed, ben (gelukkig) nog niet opgeroepen voor stamceldonatie. Bloed doneren is een kleine moeite, ben zelf gezond en je doet er veel goeds mee. Stamceldonatie is een stuk heftiger maar daar red je letterlijk levens mee. Enige wat ik daar niet bij wil is dat ze onder narcose een beenmergpunctie doen, omdat ik _niet_ tegen narcose kan en daar doodziek van wordt. Dan maar aan een machine hangen voor een paar uur.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:00

ik had me ook opgegeven was door de eerste test gekomen. helaas ben ik niet te prikken.