Mensa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Mensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:11

Gewoon lichamelijk moe zijn ipv geestelijk uitgeput :) daar slaap ik het lekkerst van haha :D anders blijf ik door malen :')

Ik ben ook blij geen toegang te hebben meer tot de wetenschappelijke databases waar je een abonnement voor moet hebben, want ik ging veel te diep op materie in. Ook voor de scriptie, heerlijk; uren zoeken en ondertussen allang afgeweken van het oorspronkelijke onderwerp en nog niets zijn opgeschoten met de scriptie :')

Als de toelating voor mensa geen iq test, maar een wetenschappelijk artikel moest zijn, dan had ik het wel een uitdaging gevonden.

Ik heb een relatie met iemand met een lager iq en dat vind ik fijn :) nee, geen gesprekken op zeer hoog niveau maar wel praktische gesprekken en nuchter. Niet te lang debatteren, maar gewoon spijkers met koppen slaan. Mijn ideale tegenhanger; ik de denker, hij de arbeider. Zo geordend dat hij is, zo'n chaos heb ik. Zo onhandig dat ik ben, zo handig is hij. Ik vul zijn kennis aan, hij helpt mij ook anders te leren denken. Niet moeilijk doen als het makkelijker kan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:13

Quir schreef:
Natuurlijk, waar zo intens "blijheid" wordt ervaren, wordt de andere kant eveneens zo intens ervaren (ik geloof van harte dat het absoluut niet schattig is om zo iemand een driftbui te zien krijgen en dat dit om de meest kleine dingen kan gaan). Die kant zie ik niet of zelden, ik maak ze niet van dichtbij mee (in mijn beroep, de zorg, kom ik ze wel eens tegen en we leren hier ook echt mee om te gaan. Daaruit merk ik dat het soms erg moeilijk kan zijn en ik zie de mensen maar korte tijd (vaak wel heftig, omdat soms de onderzoeken erg als naar ervaren kunnen worden)). Maar kan er wel enorm van genieten dat mensen met zo iets kleins enorm gelukkig kunnen zijn (en vooral met mensen met het syndroom van Down is dat extreem duidelijk, vind ik tenminste), maar dit geldt natuurlijk voor alle mensen. Alleen is het een gegeven feit dat mensen met een lager IQ, dit veel makkelijker en sneller ervaren. Die doen minder moeilijk, als iets zo is wordt dit zomaar aangenomen. Ik kan dit niet.

Inderdaad altijd de vraag (al dan niet op de achtergrond) waarom dingen zo zijn, waarom het zo werkt, hoe zit dat nu in elkaar, waarom is dat zo en hoe werkt het? Plus het eeuwige perfectionisme. Kan soms zeer vermoeiend zijn, hoe dan ook, ik kan het niet velen als ik iets niet direct begrijp en dat MOET uitgezocht worden. Soms zelfs om de kleinst domme dingen, ga ik wetenschappelijke artikelen uitpluizen om er achter te komen...

Inderdaad, gewoon heerlijk kei hard werken, zonder je af te vragen waarom, of ... <3

Het middelste stukje hiervan....zo herkenbaar! En het is gewoon niet te stoppen, het is hetzelfde als ademen. Hoevaak mensen mij hierom wel niet vervelend hebben gevonden.... Sommigen kunnen echt boos worden als je niet 'gewoon iets aan kan nemen'. Ik zou willen dat ik het kan, maar dat lukt gewoon niet! Je word dan al snel gezien als eigenwijs en arrogant, terwijl het daar niks mee te maken heeft.
Mooi voorbeeldje zonet: mn vriend is bezig met installeren van airco, met binnen- en buitenunit. Ik wilde dus even begrijpen hoe die buitenunit in elkaar steekt, levert het geen problemen op met regen er in of insecten of of of... Naar gekeken, oh dat zit wel snor, en nu hangt het er. Anderen zouden gewoon zo'n product blind vertrouwen en dat lukt mij dus echt niet.

Ik weet nog op de middelbare school, ik had toen ineens wat moeite met wiskunde b, vanwege de abstracte begrippen. Veel aannemen ipv begrijpen. Ik raakte zo gefrustreerd, ik werd er bijna agressief van. Ik kon er echt niet tegen dat ik het niet direct kon begrijpen en was overtuigd dat ik het gewoon nooit zou snappen, was er gewoon te dom voor! Dat heb ik nog steeds wel een beetje. Ik ben er zo aan gewend dat ik alles meteen begrijp, vaak al zonder uitleg, dat ik meteen geirriteerd ben als dat niet zo is.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:31

Ja, precies vuurneon en Zwerte! Jullie begrijpen het, haha.

Ik heb (als student) nog wel toegang tot de databases, soms niet altijd handig. Vooral inderdaad met scripties, onder tussen ALLES er van weten over het onderwerp en alles wat er naar toe leidt, maar een scriptie schrijven... Ho maar.

In mijn eerste jaar moesten we een wetenschappelijk artikel schrijven aan de hand van een casus en daar een PICO op stellen, vandaar uit het artikel schrijven. Ik koos, bewust, voor het moeilijkste domein met de moeilijkste casus (ik heb uitdaging nodig en vond die nog niet genoeg in de leerstof, dus dan maar zelf creëren). De docent verklaarde mij voor gek en ik was dan ook de enige met deze casus, toen ik met mijn PICO aan kwam... Werd ik als idioot bestempeld en hoe ik daar ooit op kon komen, ik moest m dus veel simpeler opstellen en een vraag bedenken die beantwoord kon worden (door een eerste jaar student), wat naar mijn idee echt wel gewoon kon.

Uiteindelijk mijn artikel ingeleverd (en bewust NIET tussen door aan de docent laten lezen, bang voor nog meer commentaar), maar het was niet authentiek, het artikel was absoluut niet van mij en veeeel te goed voor een eerste jaar student (taalgebruik was op te hoog academisch niveau en die flauwekul). Nou, bedankt. Ik was wel de enige die de opdracht in één keer gehaald had, dat maakte alles een beetje goed. Wel heb ik echt moeten overtuigen dat ik het zelf geschreven had, er werden letterlijk getallen gevraagd (hoeveel sV dosisreductie kan behaald worden bij de kathode-anode positionering... Ik vond het erg kinderachtig, maar goed ik heb ze uiteindelijk overtuigd en kon dus ook de getallen noemen)

Mijn vriend is slimmer dan ik, ik vind het wel erg prettig. Mijn ex was (veel) minder slim en ik ergerde mij dood aan zijn "domheid" (denk aan nergens interesse in hebben behalve voetbal en computer(spellen), alles maar gewoon aannemen, zichzelf niet willen of kunnen ontwikkelen, geen normaal gesprek kunnen voeren, etc.). Ik ben wel echt de chaoot thuis, terwijl hij juist erg opgeruimd is. We zitten in hetzelfde vakgebied, dat is ook erg leuk. Hij leest mijn opdrachten ook altijd door en gaat er flink met een rode pen door heen. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:44

Interessant topic. Bij mij is nooit officieel vastgesteld of ik hoogbegaafd ben, of gewoon raar :P
Heb ook wel eens met een half oog naar mensa gekeken, maar ondertussen heb ik er eigenlijk gewoon minder behoefte aan.
Ik heb een baan gevonden die me enorm boeit (beleidsmedewerker in de zorg op een heel breed beleidsgebied, dus telkens weer inlezen op nieuwe onderwerpen, analyseren, conclusies trekken) en waarbij ik tegenwoordig ook nog de luxe heb een eigen kamer te hebben, wat voor mij als HSP'er een enorme verbetering is. Ook word ik gewaardeerd op mijn werk, en lever ik op mijn manier echt een bijdrage voor een ander (toch intrinsieke motivatie om juist in de zorg aan de slag te gaan, ondanks dat ik bepaald geen mens ben die met iedereen makkelijk contact maakt). Mijn collega's weten wat ze aan me hebben en staan allang niet meer te kijken met wat voor maffe oplossingen en opmerkingen ik nu weer kom. Maf in hun ogen, omdat ik meestal een paar stappen oversla. Het uitleggen van die stappen, helpt mij dan vaak weer in de onderbouwing van mijn stukken.

Ik heb een fijne man die ook heel intelligent is, maar net een ander vak heeft (technisch) waarover we soms uren kunnen bomen met elkaar. En een aantal fijne mensen om me heen, waar ik ook heerlijk mee kan praten. Wat ik heb moeten accepteren, is dat ik met lang niet iedereen klik (eigenlijk ook helemaal niet vreemd, dat hebben maar heel weinig mensen) en dat ik verschillende mensen heb voor verschillende zaken. Met sommige vriendinnen kan ik heerlijk een feestje vieren, en anderen zijn er juist voor het diepgaande gesprek. Helemaal niet erg.

Perfectionistisch ben ik zeker, maar van mijn faalangst ben ik af (3 jaar geleden zelfs op bijeenkomsten gesproken voor 300 man, dat was in mijn middelbare schooltijd echt ondenkbaar!).
Toch ben ik anders dan een aantal anderen hier in het topic, ik ben juist helemaal niet van het wikken en wegen. Ik maak de dingen juist simpel (waarvan iedereen in eerste instantie juist roept dat het helemaal niet zo simpel is, totdat we het samen analyseren) waardoor beslissen eigenlijk niet zo moeilijk is, zeker als je de consequenties van de beslissing aardig kunt overzien.
Het uitzoeken en inlezen doe ik ook altijd, dat is soms nog weleens lastig, zeker als wat ik zeg ingaat tegen wat de "expert" beweert. Maar ik ben eigenwijs genoeg om op mijzelf te vertrouwen (maar dat is ook gegroeid met de jaren).

Ik denk dat een vereniging als mensa veel voor mij had kunnen betekenen in de periode dat ik met mijzelf in de knoop zat. Maar ik denk niet dat het voor mij echt wat toevoegt nu.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:07

Haha, ik heb de test gedaan en hoor tot de slimste 10%. :) Is de test eigenlijk voor alle leeftijden? Ik ben 13...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:40

Dani schreef:
Punz schreef:
( want hoogbegaafd is vaak ook hooggevoelig, sterk principieel, hoog rechtvaardigheidsgevoel, makkelijk in conflict met autoriteit ( als de autoriteit per ongeluk autoriteit is geworden, zonder de daarbij horende kennis en kunde), piekerend, tobbend, angstig, energiek, snel verveeld.. Problemen met concentratie ( als iets saai, of nog erger: traag, is...).

Hoort dat er serieus allemaal bij? Zijn dat echt (semi-)officiële kenmerken van hoogbegaafdheid?

Ja, dat hoort er allemaal bij. Kennis rondom hoogbegaafdheid ontwikkeld zich op dit moment sterk, en het wordt/is inmiddels wel duidelijk dat de cognitieve kant eigenlijk maar een aspect is van hoogbegaafdheid. Er hangt meer aan vast. Ik heb de naam al vaker genoemd hier, maar Tessa Kieboom geeft hier veel infomatie over, evenals Martine Delfos.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:42

hmm ik hoor volgens de online-test ook bij te intelligentie top van NL. Papa had me eigenlijk al een paar jaar terug gezegd dat ik maar eens naar de Mensa moest kijken, maar ik heb er niet zoveel behoefte aan. Herken zeker ook een (behoorlijk) deel van de punten die Punz opnoemt, en natuurlijk is dat niet altijd alleen maar leuk. Ik kan een ontzettende piekeraar zijn, en heb bijv. af en toe wat teveel verantwoordelijkheidsgevoel.
Ik moet wel zeggen dat ik leren, puzzelen ontzettend fijn vind, maar dat ik stiekem beter ben op inzicht dan puur op kennis (stampwerk), puur omdat ik stampen zo ontzettend sáái vind! geef mij maar iets wat ik moet begrijpen en waar ik over na mag denken :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:46

C_estmoi schreef:
en natuurlijk is dat niet altijd alleen maar leuk. Ik kan een ontzettende piekeraar zijn, en heb bijv. af en toe wat teveel verantwoordelijkheidsgevoel.

, maar dat ik stiekem beter ben op inzicht dan puur op kennis (stampwerk), puur omdat ik stampen zo ontzettend sáái vind! geef mij maar iets wat ik moet begrijpen en waar ik over na mag denken :)

Zooooooo herkenbaar!!!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:12

Punz schreef:
Ja, dat hoort er allemaal bij. Kennis rondom hoogbegaafdheid ontwikkeld zich op dit moment sterk, en het wordt/is inmiddels wel duidelijk dat de cognitieve kant eigenlijk maar een aspect is van hoogbegaafdheid. Er hangt meer aan vast. Ik heb de naam al vaker genoemd hier, maar Tessa Kieboom geeft hier veel infomatie over, evenals Martine Delfos.

Wat grappig, daar had ik geen idee van. Ik weet wel dat mijn IQ hoog genoeg is om hoogbegaafd genoemd te kunnen worden maar ik wist niet dat bepaalde karaktertrekken daar ook onderdeel van waren. Bevestigt het wel, want de eigenschappen die jij opnoemt zijn ook nogal op mij van toepassing, haha.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 06:51

Dat van die eigenschappen wist ik ook niet, maar zijn wel erg herkenbaar. Had ook geen idee dat er vaak ook (karakter)eigenschappen bij konden horen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:27

Toen ik een jaar of 12 was hoorde ik voor het eerst van mensa en wilde ik wel een toelatingstest doen, maar is er nooit van gekomen. Toen had het misschien geholpen met aansluiting vinden, nu zie ik er de toegevoegde waarde niet meer van in, heb m'n plekje wel gevonden.

Heb altijd veel uitdaging gezocht in studie/werk (inclusief wat carriere switches van psycholoog naar investment/private banker naar neurowetenschapper), maar liep steeds vast bij gebrek aan uitdaging en aansluiting bij collega's (niet in sociale zin, maar door snellere informatieverwerking had ik m'n werk vaak al af terwijl zij nog bezig waren, dus werd mij steeds meer extra werk gegeven zonder dat ik daar op een andere manier voor gecompenseerd werd - de verhoudingen werden te scheef). Nu heb ik werk wat vrij zelfstandig is, wel samenwerken, maar meer eigen verantwoordelijkheid, eigen projecten. Heerlijk.

Wat ik lastig vind aan Mensa is dat zij alleen een IQ test (al dan niet door hun afgenomen) als toelatingseis hebben. Een (Amerikaanse) vriend van mij is als kind eens getest en naar speciaal onderwijs gestuurd. Jaren later is hij afgestudeerd aan Yale (met een PhD) en werkt hij voor gerenommeerde universiteiten waar hij onderzoek doet naar intelligentie en creativiteit. Absoluut 'hoogbegaafd'. In een boek dat hij geschreven heeft (Ungifted: Intelligence redefined, waar ik nog heel leuk in het dankwoord sta), gaat hij dan ook de uitdaging aan met deze (en andere) meetinstrumenten en stelt de vraag of dit echt de manier is om intelligentie te meten. Altijd erg interessant om met hem van gedachten te wisselen hierover.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:07

Citaat:
n een boek dat hij geschreven heeft (Ungifted: Intelligence redefined, waar ik nog heel leuk in het dankwoord sta), gaat hij dan ook de uitdaging aan met deze (en andere) meetinstrumenten en stelt de vraag of dit echt de manier is om intelligentie te meten. Altijd erg interessant om met hem van gedachten te wisselen hierover.

Zó waar. En helaas gebeurd het nog maar al te vaak dat op basis van 1 IQ test besloten wordt dat iemand niet hoogbegaafd is... Maar als je dan bekijkt wat er inhoudelijk tijdens een testafname gebeurd is, dan blijkt het vaak genuanceerder te liggen. Reken daar de soms verlammende faalangst, of bv het feit dat veel feitenkennis (bv mbt geschiedenis of algemeen bekende feiten: hoeveel dagen heeft een jaar) nog wel eens opvallende "gaten" laat zien bij hoogbegaafden ( want niet te begrijpen, maar te leren/ 'stampen'.. en dat is iets wat de ( zeker de vanwege verveling op school afgehaakte hoogbegaafde) niet zomaar doet..

Het testen van hoogbegaafden is dan eigenlijk ook iets wat alleen gedaan zou moeten worden door mensen met verstand van hoogbegaafdheid, want anders ontstaan er toch vaak misverstanden/fouten. Uberhaupt blijkt hoogbegaafdheid veel meer meerdimensioneel, en is het best een lastig te vatten concept, waar nog lang het laatste niet over gezegd is / over bekend is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:34

Punz schreef:
Zó waar. En helaas gebeurd het nog maar al te vaak dat op basis van 1 IQ test besloten wordt dat iemand niet hoogbegaafd is... Maar als je dan bekijkt wat er inhoudelijk tijdens een testafname gebeurd is, dan blijkt het vaak genuanceerder te liggen.

Een goede psycholoog kijkt hier ook naar, de manier waarop iemand tot/bij een antwoord komt zegt soms namelijk veel meer dan het antwoord zelf :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:52

Citaat:
Een goede psycholoog

Zó waar..... met de nadruk op 'goede'. Daarbij hebben de meeste psychologen vaak toch niet al te veel recente kennis over hoogbegaafdheid. In de hele opleiding wordt het concept niet eens genoemd en hangt het vaak van de toevallige interesse af of een psycholoog voldoende actuele kennis heeft over het onderwerp.

De realiteit is helaas dat ook veel psychologen nog denken dat hoogbegaafdheid "alleen maar" een cognitief gebeuren is. De hele sociaal emotionele problematiek wordt helaas hier nog onvoldoende onderkent.

En dan heb ik het over de sociaal emotionele ríjkheid, gedifferentieerdheid, en niet zoals vaak nog gedacht wordt dat hoogbegaafden vaak kampen met een sociaal emotionele achterstand. Want dat klopt niet. Het wordt juist veel meer duidelijk dat veel hoogbegaafden vaak ook 'hoogbegaafd' zijn in hun voelen ( wat soms verkeerd geinterpreteerd wordt als HSP), en dat dat in het dagelijks leven vaak toch voor problemen zorgt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 00:18

Kijk ik heb een lijst over mezelf gevonden....

Citaat:
Je hebt je altijd anders dan andere gevoeld.
Je zelfvertrouwen is niet al te hoog.
In je eentje werk en functioneer jij op je best.
Je bent streng voor jezelf en anderen, je stelt hoge eisen.
Je herhaalt vaak dingen omdat je denkt dat ze niet duidelijk overkomen.
Je hebt een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel.
Bij problemen heb je binnen notime verschillende goede oplossingen gevonden.
Je bent loyaal in vriendschappen en erg betrouwbaar.
Je hebt een gruwelijke aversie tegen herhaling.
Je hebt een ander soort humor.
Je bent perfectionistisch (wat niet hetzelfde als netjes is).
Je was het aparte jochie/meisje op school of
Je hebt onopvallend meegedaan op school of
Je haalde hoge cijfers, maar voelde je niet opgenomen in de groep.
Je bent zeer prikkelgevoelig alles wat er om je heen gebeurt neem je in je op.
Je bent altijd op zoek naar nieuwe kennis en informatie.
Je hebt een grote woordenschat (Hangt wel van de opvoeding af).
Je bent nieuwsgierig van aard.
Je kon al vroeg lezen en je leest ook veel (geldt lang niet voor iedereen).
Je leert liever vanuit de praktijk dan vanuit de theorie (zien is geloven).
Je hebt met name oudere vrienden.
Je werkt aan veel dingen tegelijkertijd.
Je moet je mening vaak verdedigen.
Je kan je erg lang concentreren op iets, maar alleen als het je echt intresseert.
Je kan op het ene moment alles aan en het volgende moment zie je geen uitweg meer.
Je bent loyaal.
Je vindt feestjes leuk waar je diep over onderwerpen kan discussieren.
Je houdt niet van oppervlakkige feestjes waar alleen over het weer e.d. gepraat wordt.
“doe niet zo serieus/ingewikkeld” zijn zinnen die je vaak te horen krijgt.
Je twijfelt wel eens aan je denken omdat niemand deze denkwijze met je deelt.
Je bent ondernemend en weet precies hoe je iets kan verbeteren.
Je hebt het gevoel dat je veel meer kan dan wat je nu al doet.
Je vindt het lastig projecten af te maken omdat je interesse is verdwenen.
Je bent intuïtief, je ‘weet’ zaken zonder dat je weet hoe je dit weet.
Je werkt volgens vaste patronen of je hebt hier juist moeite mee.
Je weet door de vele mogelijkheden niet goed waar je moet beginnen.
Je bent een uitsteller en een deadline werker.
Je bent ongeduldig, zeker als iets in jouw ogen simpel is of dom werk.
Je hebt moeite met het vinden van rust.
Je hebt moeite met het naar bed gaan omdat er nog zoveel in je hoofd speelt

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 00:44

Bizzybijtje schreef:

Citaat:
Je kan je erg lang concentreren op iets, maar alleen als het je echt intresseert.
Je kan op het ene moment alles aan en het volgende moment zie je geen uitweg meer.
Je bent loyaal.
Je houdt niet van oppervlakkige feestjes waar alleen over het weer e.d. gepraat wordt.

Zo, nu omschrijft ie me precies _O-

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 01:05

Citaat:
Jouw resultaten van de Mensa-onlinetest wijzen erop dat jouw intelligentie in de buurt van het 98ste percentiel ligt, hetgeen betekent dat je in de buurt van de bovenste twee procent van de bevolking zou scoren. Jouw score geeft echter helaas geen duidelijke indicatie of je voor de eindtest zou slagen of niet.

Wat een poedersuiker.. ik wil weten welke dat ik fout heb gedaan :+ Wat heb ik hier nou weer aan..

lolol wat een site..

Citaat:
Ik spreek en lees geen Nederlands. Kan ik de test doen?

.. dan kunnen ze dat toch ook niet lezen lol

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 01:49

Bizzybijtje schreef:

Citaat:
Je bent loyaal.

Wow.. hier herken ik echt super veel dingen in.

Ik heb ook de onlinetest gedaan en volgens die test hoor ik bij het 98ste percentiel.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 02:11

Grappig lijstje, ik herken mezelf ook bijna in alle kenmerken :j Volgens de mensa test hoor ik bij het 98ste percentiel.
Het trekt me gewoon niet, ik snap niet dat ze geen dagen hebben waarbij je kennis kan maken met mensa en de activiteiten (of ik lees eroverheen) want ik ben echt niet geneigd om te gaan betalen voor zo'n test en een lidmaatschap, terwijl ik geen idee heb of het me aantrekt.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:13

xNavatu schreef:
Citaat:
Jouw resultaten van de Mensa-onlinetest wijzen erop dat jouw intelligentie in de buurt van het 98ste percentiel ligt, hetgeen betekent dat je in de buurt van de bovenste twee procent van de bevolking zou scoren. Jouw score geeft echter helaas geen duidelijke indicatie of je voor de eindtest zou slagen of niet.

Wat een poedersuiker.. ik wil weten welke dat ik fout heb gedaan :+ Wat heb ik hier nou weer aan..

lolol wat een site..

Citaat:
Ik spreek en lees geen Nederlands. Kan ik de test doen?

.. dan kunnen ze dat toch ook niet lezen lol

't Is percentiel, he, geen percentage. Je zou in principe 50 vragen fout gedaan kunnen hebben, zolang het overgrote deel van de bevolking 51-of-meer vragen fout gedaan zou hebben, heb jij een 'percentiel' van 98'!

Ik vind veel van de kenmerken die ik hier langs zie komen zeker heel herkenbaar. Grappig dat ik eigenlijk dezelfde carriere nastreef als MacavityL al beschreef en ook om dezelfde redenen! Toch zou ik niet snel naar een organisatie als Mensa gaan. Zou ik de test 'halen' en erbij 'mogen', dan nog zou ik het bijv. bij uitstek niet iets vinden wat ik op mijn CV zet. Het heeft toch een bepaalde uitwerking op mensen, en ik heb in mijn (relatief korte :+ ) leventje eigenlijk vooral gezien dat anderen het niet of erg moeilijk accepteren, een '(hoog)begaafde', in meerdere gevallen, zowel met 'erkende' hoogbegaafden als mensen die nooit getest zijn maar in elk geval wel veel van de kenmerken vertonen.

Ik zie dat er een paar mensen in dit topic wel lid zijn, dus puur uit nieuwsgierigheid; zeggen jullie dat dan ook tegen 'buitenstaanders'? Staat het bijv. op jullie CV? En wat zijn zoal de reacties die je dan krijgt?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:57

Hanmar: dat is iets wat ik ook wel duidelijk herken. Over het algemeen roept "hoogbegaafdheid" toch veel weerstand op, zeker als je dit openlijk noemt. Dat merk ik ook vaak in de voorlichtingsavonden die ik geef. Er is toch veel misverstand, te weinig kennis en vooroordeel rondom hoogbegaafdheid..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:13

Hanmar schreef:
Ik zie dat er een paar mensen in dit topic wel lid zijn, dus puur uit nieuwsgierigheid; zeggen jullie dat dan ook tegen 'buitenstaanders'? Staat het bijv. op jullie CV? En wat zijn zoal de reacties die je dan krijgt?

Zeggen: nee, tenzij mensen er specifiek naar vragen of het onderwerp van gesprek erop komt. Net zo goed als dat je niet tegen iedereen in ieder gesprek zegt dat je van paarden houdt I guess. Maar ik hou het ook niet geheim, ik schaam me er niet voor.

En ja, ik heb mijn mensa lidmaatschap ook op mijn CV staan, bij hobbies. Tot nu toe heb ik nog niet hoeven solliciteren met dit CV, maar ik ga er vanuit dat de reacties van werkgevers hetzelfde zullen zijn als die van andere mensen. Of ze weten niet wat het is en lezen er overheen, of ze weten wel wat het is en dan is het een mooie aanvulling.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:22

Hanmar schreef:

Ik zeg het niet zomaar, maar als er naar gevraagd wordt, ben ik er inmiddels wel open in. Ik heb mijn hb zijn 25 jaar lang verzwegen en ben altijd een enorm buitenbeentje geweest, tot depressie aan toe.
Ik weet al vanaf de basisschool dat ik hb ben. Op mijn 23e heb ik de Mensa test gedaan om te kijken of het nog steeds klopte. Geslaagd voor de test en ben toen naar een nieuwjaarsreceptie geweest en dat was zo'n enorme eye-opener. Mensen die op dezelfde manier dachten als dat ik deed, ik was ineens geen buitenbeentje meer. Ik heb er erg veel aan gehad en nog steeds. Ik vind het ook fijn om binnen de vereniging mensen te hebben met dezelfde hobby zoals paardrijden.
Er zijn vaak NLD's (Nieuwe Leden Dagen), daarop wordt een heleboel uitgelegd over wat er in de vereniging te doen is. Er zijn regelmatig kampeerweekenden, het Waddenweekend en Brabantsweekend zijn jaarlijks terugkerende evenementen. Er is zoveel dat het ondoenlijk is om dat allemaal te vermelden.

Ik zet overigens niet op mijn CV dat ik lid ben. Er heersen nog teveel vooroordelen, zoals ook in dit topic naar voren komt. Dat we ons beter zouden voelen dan de overige 98 percentiel enz. Dat we een vereniging zijn die voornamelijk gelijkgestemden zoeken gaat men aan voorbij. Zie het als een sportvereniging, daar komt men ook bij elkaar met 1 grote gemeenschappelijke deler. Waarom zou dat niet op dit vlak mogen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:02

Ik heb die thuistest ook maar eens gedaan.

"Geachte kandidaat,
Jouw resultaten van de Mensa-onlinetest waren uitstekend en het lijkt erop dat je met gemak scoort in het 98ste percentiel, hetgeen betekent dat je bij de bovenste twee procent van de bevolking zou behoren."

Nou, weten we dat ook weer. :P Hoe gaat die officiële test eigenlijk in zijn werk? Is dat vergelijkbaar met die thuistest, of wordt dat afgenomen door een psycholoog? Ik kan er namelijk enorm slecht tegen als ik bekeken word terwijl ik bezig ben, dan kan ik niet meer rustig nadenken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:04

Staat er bij jullie allemaal dat je bij de bovenste 2 procent zou behoren? Volgens mij werkt mensa met de bovenste 2 percentiel.