Tandartsangst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:37

In het zesde leerjaar moest ik voor het eerst een tand laten trekken. Het was een melktand en hij was rot dus hij moest er wel uit. Nooit problemen gehad met de tandarts, omdat ik nog nooit verdoving nodig had gehad. Ik ben 2 keer naar buiten gegaan om even te wandelen met mijn mama omdat ik zo bang was, uiteindelijk hebben ze mij met 3 vastgehouden om die spuit te zetten. En ik voelde er niet eens iets van. Vanaf toen schaamde ik mij omdat ik zo hysterisch had gedaan terwijl het niet eens pijn deed, heb daarna nog 4 tanden laten trekken en dat was geen probleem meer :) Nu vindt ik de tandarts zelfs leuk! Dapper van jullie om een afspraak te maken! Als ik altijd al bang zou zijn geweest zou ik het ook niet durven :n

_SantOs_

Re: Tandartsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:38

Oww oliebol.. Net tijdens het eten is er weer een stuk van m'n vulling afgebroken (begin april al een stuk). Ik weet dat het gemaakt moet worden maar zit al te shaken bij het idee!

Ik ben nu aan het zoeken voor een angst tandarts. Was bij iemand (gewone praktijk) die zei dat hij er ervaring mee had maar dat bleek totaal niet aan zijn manier van handelen.
Twijfel over de narcose tandarts.. een stalgenootje was daar en het is daar volledig fout gegaan. Daarnaast ben ik doodsbang voor naalden (en zo'n kapje kan ik ook niet tegen).

Hellup ik ben nu al scared :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:21

Dat is voor mij een reden waarom ik nu op zoek ben gegaan naar een tandarts, dan kan ik er nu aan gaan "wennen". Maar hier heb jij nu niks aan.
Welk deel van NL woon je? Misschien zijn er bokkers die bij jou in de buurt een fijne tandarts weten? :(:)

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:56

Ja had ik ook moeten doen eigenlijk... Ben ondertussen een aantal keer van tandarts verwisseld (nu in plusminus 10 keer).

Woon in Rotterdam. Wil eigenlijk max. een half uur rijden. Heb er nu een gevonden op de Laan van Zuid in Rotterdam. Schijnt, volgens de site, veel ervaring te hebben met (extreem) bange patiënten.
Wil voor een goede tandarts ook nog wel een stukje verder rijden maar ben vanwege medicatie wel afhankelijk van andere voor vervoer.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 01:09

Santos die ta maken gebruik van narcose maar het hoeft niet! Die van mij werkt ook met lachgas ik hoop alleen zonder in de stoel te kunnen

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:53

Donderdag komt wel snel.dichtbij hoor, maar mijn man heeft vrij om mij te steunen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 00:00

Ik ben een paar keer in amsterdam geweest en daarna in Arnhem in een ziekenhuis.
Eerste kliniek was drie keer niets achteraf, Arnhem was top.
Mede omdat ik ook lichtelijk gevaarlijk wordt met prikken in Arnhem met gasnarcose.
TOP en wat een lieve geduldige mensen waren het daar, zou daar zo weer naar toe gaan.
Alle keren narcose trouwens, andere optie is er bij mij niet, is allemaal wel geprobeerd trouwens.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 00:10

Mag ik me ook melden ? :o Even voordat ik naar bed ga....

Hier ook gruwelijke angst voor de tandarts. Ik lig rillend als een rietje in de stoel....ondertussen ook al ruim 5 jaar niet meer geweest voor controle en normale behandeling, dus er is ook van alles mis aan het gaan nu.

Vorige maand brak er een stuk van m'n kies af en heb ik mezelf een schop onder m'n kont gegeven om toch maar gelijk te bellen (vorig jaar 1x kiespijn gehad...dat hoeft van mij echt niet meer)
Vorige week woensdag voor het eerst bij een andere tandarts geweest die ervaring heeft met angstpatienten en evt kan behandelen met lachgas.

Komende donderdag zou m'n eerste behandeling zijn, 2 kiezen trekken (1 gewone boven en een verstandskies onder) en een wortelkanaal behandeling..... Wordt al misselijk als ik er aan denk, maar probeer toch (met steun van m'n moeder) door te zetten.
Twijfel alleen heel erg aan het 2 kiezen tegelijk laten trekken....1 links en 1 rechts.....ik mag gelukkig zelfs bij de tandarts zelf nog beslissen of ik er 1 of 2 laat doen....

Aan de ene kant denk ik dan ben ik er maar vanaf en is het ergste achter de rug, aan de andere kant zie ik het niet zitten om met een hele zere mond te lopen.....

Ben wel allang blij dat op het moment dat het niet meer gaat voor mij dat het lachgas er dan bijgepakt kan worden. Wil het wel eerst "gewoon" proberen.
Moet ook doorzetten van mezelf, wil niet dat m'n zoontje van nu 2 straks dezelfde angst gaat krijgen omdat hij gezien heeft dat z'n moeder het eng vind....

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:28

Shayla schreef:
Mag ik me ook melden ? :o Even voordat ik naar bed ga....

Hier ook gruwelijke angst voor de tandarts. Ik lig rillend als een rietje in de stoel....ondertussen ook al ruim 5 jaar niet meer geweest voor controle en normale behandeling, dus er is ook van alles mis aan het gaan nu.

Vorige maand brak er een stuk van m'n kies af en heb ik mezelf een schop onder m'n kont gegeven om toch maar gelijk te bellen (vorig jaar 1x kiespijn gehad...dat hoeft van mij echt niet meer)
Vorige week woensdag voor het eerst bij een andere tandarts geweest die ervaring heeft met angstpatienten en evt kan behandelen met lachgas.

Komende donderdag zou m'n eerste behandeling zijn, 2 kiezen trekken (1 gewone boven en een verstandskies onder) en een wortelkanaal behandeling..... Wordt al misselijk als ik er aan denk, maar probeer toch (met steun van m'n moeder) door te zetten.
Twijfel alleen heel erg aan het 2 kiezen tegelijk laten trekken....1 links en 1 rechts.....ik mag gelukkig zelfs bij de tandarts zelf nog beslissen of ik er 1 of 2 laat doen....

Aan de ene kant denk ik dan ben ik er maar vanaf en is het ergste achter de rug, aan de andere kant zie ik het niet zitten om met een hele zere mond te lopen.....

Ben wel allang blij dat op het moment dat het niet meer gaat voor mij dat het lachgas er dan bijgepakt kan worden. Wil het wel eerst "gewoon" proberen.
Moet ook doorzetten van mezelf, wil niet dat m'n zoontje van nu 2 straks dezelfde angst gaat krijgen omdat hij gezien heeft dat z'n moeder het eng vind....

De pijn bij trekken valt mee erna hoor! Maar zo'n wortelkanaalbehandeling dat weet ik niet. Desnoods neem je een pijnstiller ;)

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:04

Hier een (ex) bange tandarts patient.

Ik was ook extreem bang voor een tandarts (oude tandarts was een echte beul), ook een lange tijd niet geweest, tot ik bij mijn huidige TA kwam.
In eerste instantie was ik zó bang, dat ik een verwijzing had gekregen voor een angstkliniek in Zwolle, waar je onder begeleiding van een Psychiater werd geholpen. De wachttijd hiervoor was te lang voor mij (gaatjes in de voortanden enz.), dus heb ik toch de stap genomen om door mijn TA behandeld te worden. En eerlijk, ik heb heel wat laten doen (stuk of 15 gaatjes, 2kiezen trekken en 2 wortelkanaalbehandelingen) en ik heb NIKS, maar dan ook echt NIKS gevoeld. Verdoving was een fluitje van een cent en mijn TA bleef heel rustig, waardoor ik ook niet zo gespannen was.
Wortelkanaalbehandeling was het ergste waar ik tegenop zag, maar als ik had geweten dat ik niks had gevoeld, had ik het veel eerder gedaan :j

De angst is bij mij nu stukken minder, blijft altijd spannend als ik naar een afspraak moet, maar het is niet meer zo dat ik letterlijk doordraai, ga huilen, trillen en zweten. (bij mijn oude TA heb ik gehad dat ik zó door ben gedraaid dat ik hem een knal heb gegeven :o ).

Voor iedereen die nog moet bellen of een afspraak heeft staan, heel veel succes :(:) Komt vast wel goed, als je een goede TA hebt dan neemt hij de tijd voor je en voel je niks van de verdoving.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:15

Succes voor iedereen die binnenkort moet bellen/een afspraak heeft!

Wat doet dat lachgas eigenlijk precies? En kan de tandarts je wel behandelen als je de slappe lach hebt? :+

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:18

:D nou het zou wel de etste keer zijn dat ik lachend bij de ta zit.

Sharoontje fijn om een positief verhaal te lezen

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:06

Ik ben morgen aan de beurt.. Gelukkig eerst een kennismakingsgesprek. Aan de telefoon klonk het allemaal heel goed en fijn. Hoop dat het in het echt ook zo is. Om 4 uur heb ik de afspraak.

Had maandag een afspraak in het ziekenhuis voor iets anders. Moest bloed geprikt worden en ben dus flauw gevallen. Nu had ik dus al een fobie voor naalden maar die is nu dus nog erger :(

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:14

Top santos ik ben morgen kwart over 1 de klos ook kennismaking

wij kunnen het!

Gelukkig heeft mijn man de hele dag vrij. Ben vooralsnog minder zenuwachtig dan ik had verwacht

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 02:38

Knap! Komt helemaal goed! We kunnen het!

Ik stress hem al sinds maandag, toen belde ze voor een afspraak.
Gelukkig gaat vriendlief mee als steun.

Kan door de stress nu ook niet slapen. Heb me melatonine (ofzo?) al ingenomen om in slaap te komen. Maar die slaap is ver te zoeken en dat terwijl ik best wel moe ben. Bah.
Morgen, nja straks, lekker fantaseren in de stoel bij de tandarts over een strandrit of een heerlijk over een vakantie op een zonnig eiland. Hoop dat het werkt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:55

Heel veel sterkte vandaag allebei! :(:)

Ik mag komende dinsdag :=

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:59

Santos ik zal mijn ervaring van vandaag wel na 4 uur plaatsen

Tess thanx

Ik ben nog steeds niet heel erg gestrest geloof ik, heb heerlijk geslapen in ieder geval.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:31

Ik leef nog.

Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar dit is een aardige tandarts eerst gewoon gekletst ook om er achter te komen waar bij mij de angst zit. De spanningen die ik had waren goed onder controle te houden (normaal spelen mijn darmen op) ik had zelfs nog goed gegeten voordat wij weg gingen. Toen in DE Stoel gaan zitten en hij vertelde rustig dat hij met spiegels ging kijken, tussendoor werd ik erop gewezen dat ik moest blijven ademen :D, ik zei tegen hem gelukkig hebben jullie een aed in het pand.Daarnaast ademhalingsoefeningen van de zwangerschapscursus toegepast waardoor ik de spanning redelijk goed onder controle had. Er werden allerlei dingen die ik niet kende in de comp gezet, eind oordeel een paar gaatjes, rechtsonder en linksboven gebroken kiezen, waarvan de onderste niet behouden kan worden :( boven waarschijnlijk wel. 26 september weer om aan de angst te werken, week later misschien vullen, vervolgens een afspraak bij de mondhygiëniste en dan weer een week later een afspraak en de week daarop weer. Dan is het november en is alles hopelijk weer in orde, de kies die kansloos is kan gelukkig vervangen worden door een implantaat, al is het niet in het zicht, voor mijn eigen idee wil ik dat wel graag.
Stiekem baal ik dat ik deze stap 9 jaar geleden niet heb durven maken, het is mij 100% meegevallen.
*Trots op mijzelf*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:36

Helemaal top Fantast! *\o/*
Ik ben ook trots op je!!

Wat super dat het je zo meeviel, fijn dat je tandarts zo met je meedenkt. Een blijvertje! ;)

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:21

Echt wel, ben super blij dat ik gewoon ben gegaan

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:37

Ik lees even mee met jullie topic vanuit een andere hoek, namelijk die van een moeder van een jong kind (6 jaar) die een week of 4 geleden een erg pijnlijke behandeling moest hebben. Kies trekken uit ontstoken kaak, 2 verdovingen in die dikke kaak zorgden voor mega paniek waarna we hem moesten vasthouden voor het trekken van de kies. Het kon echt niet anders omdat hij er zoveel last van had.
Maar nu..
Jochie is doodsbang geworden natuurlijk..
Gelukkig hebben we een goede tandarts die erg veel gevoel heeft voor kinderen en zich erg verantwoordelijk (en naar) voelt mbt zijn angst. Dus hebben we nu wekelijks afspraken waarbij er eigenlijk niks wordt gedaan behalve in de mond kijken en aan zijn tanden zitten met de hoop zo zijn vertrouwen terug te winnen en de paniek minder te laten worden. Ik vind het reuze spannend! Tot nu toe 2 'therapie behandelingen' gehad en hij begint weer wat te ontspannen op de stoel. Dus het begint niet slecht. Maar we zijn er nog lang niet!

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:55

Goed zo Fantast! 29 september komt vast helemaal goed!

Ook hier word opgelucht ademgehaald. Was dus een nieuwe praktijk voor mij. Super relaxed vent. Hele rustige uitstraling, we hebben eerst uitgebreid gepraat waarom ik bang ben en waarom ik daar was. Hij heeft gekeken en toen de foto's bekeken (had ze bij de vorige tandarts opgevraagd, waren nog geen 2 maanden uit). De vulling is idd afgebroken, hij zag nog een klein gaatje (die de andere tandarts niet had gezien!). De andere TA zei dat m'n verstandskiezen getrokken moesten worden en dat bij hem onder plaatselijke verdoving. Deze TA zei dat het nog lang niet hoefde *\o/* en als het al moest dan zou hij me doorverwijzen naar het ZH of ergens anders waar ze het onder volledige narcose doen.
Dinsdag 3 september gaan ze beide gaatjes vullen. Ik ga er hopelijk iets minder zenuwachtig naar toe dan.

Toen ik vanmiddag om half 5 buiten stond had ik zoiets; dus het hoeft niet perse een hell te zijn. haha. Oww en ik was echt super opgelucht, wat een fijne vent +:)+

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:49

Wauw, wat goed dat jullie zijn gegaan en dat jullie zulke goede ervaringen hebben gehad!
Dat maakt de drempel om te bellen om de een of andere reden toch ietsje kleiner. :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:56

Net terug van vakantie en dan is het echt leuk om te lezen dat mensen gewoon echt dapper geweest zijn _/-\o_
Ik ben benieuwd wanneer ik zelf de sigaar ben.
Zal wel een herstel periode aan vast zitten vrees ik :=

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:44

Tessya succes!