Niet ziek aan de buitenkant? Dan is er niks aan de hand?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:22

Naar mijn weten (en wat ik zo op het wereldwijdeweb kan vinden) kan en mag een werkgever afwijken van het advies van de bedrijfsarts, wat eigenlijk wel gek is, want dat mag andersom eigenlijk niet. In het geval dat jij af wilt wijken moet je een nieuw gesprek aangaan met jouw argumenten en kun je uiteindelijk een deskundigen-oordeel bij het UWV aanvragen.
Wat overigens ook kan als je met je werkgever verschilt van mening of je ziek bent. Al is zelfs de uitkomst daarvan niet bindend voor een werkgever, het maakt je wel sterker als het tot een juridische strijd zal komen (alsof je daarop zit te wachten als je ook al ziek bent..).
Vanwege de juridische kant van een ziekmelding zal een werkgever zich wel snel bij een advies van de bedrijfsarts neerleggen, als zieke heb je in NL gelukkig naast heel veel plichten ook best veel rechten.
Net als dat je werkgever bij ziekte ook bepaalde plichten heeft, zoals op tijd met een degelijk en goed besproken plan van aanpak komen bijvoorbeeld.

Dat TO gezien moet worden door de bedrijfsarts klopt in elk geval. Een bedrijfsarts die zich enkel baseert op info van de werkgever is hopelijk niet te vinden.. Al zitten er wel bedrijfsartsen tussen. :x Gelukkig heb ik maar één keer een echte pannenkoek meegemaakt, en ondanks dat hij zich totaal niet in mij verdiepte was hij het er wel mee eens dat ik niet in staat was om te werken. (En nee, ik was niet vaak ziek, maar wel langdurig en de arbodienst die voor mijn bedrijf werkte had een personeelsprobleem waardoor ik in dik 2 jaar tijd 5 verschillende artsen heb gezien.)

Aryana

Re: Niet ziek aan de buitenkant? Dan is er niks aan de hand?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:15

Het zorgt er iig voor dat de verhoudingen er niet beter op worden als het op zo'n manier moet.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 08:31

Allemaal bedankt voor jullie reacties en adviezen! Erg fijn!
Heb het het telefonische contact met bedrijfsarts gehad.
mijn ziekmelding is goed gekeurd. Zowiezo de eerste 2 weken
zit ik thuis. En daarna gaan we kijken hoe het met me gaat..
en wat het beste is...

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:31

Dat is al heel wat. Take it easy!

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:03

Aah dat is mooi! En laat je niet meer overbluffen hoor, want jij voelt aan wat voor jezelf het beste is. En nogmaals ben je het er niet mee eens, dan weer een afspraak maken bij je huisarts en eventueel vragen om een gesprek bij de bedrijfsarts. Hou er maar rekening mee dat bij een burn-out twee weken thuiszitten niet voldoende is.

Maar voor nu, rust maar even lekker uit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:48

lovelygirly schreef:
Allemaal bedankt voor jullie reacties en adviezen! Erg fijn!
:)
lovelygirly schreef:
Heb het het telefonische contact met bedrijfsarts gehad.
mijn ziekmelding is goed gekeurd. Zowiezo de eerste 2 weken
zit ik thuis. En daarna gaan we kijken hoe het met me gaat..
Hiephoi, zo te lezen is hij, in tegenstelling tot je baas, gewoon meteen accoord met dat het niet mer gaat.
Gelukkig, dat lucht op.

En dan kun je "nu" alvast gaan nadenken, wat je nodig hebt. (Het heeft op zich geen haast. Voorlopig heeft lekker niets haast! :) )

Dat is rust. Ten eerste: slaap je goed...?
Ten 2e: kun je overdag tot rust komen, nadat je jezelf tijden en tijden hebt moeten negeren...? Zijn er dingen, die goed voor jou voelen zoals Winnie- the Poo herlezen, mooie muziek luisteren, wandelen - dat soort dingen?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:01

Ik las je verhaal op pag 1 en het was of ik mijn eigen verhaal las. Bij mij heeft het zover moeten komen dat ik er serieus mee dreigde om me van kant te maken. Zo wanhopig was ik. Niemand nam mij serieus. OMDAT ER AAN DE BUITENKANT NIKS TE ZIEN WAS. Maar van binnen was ik al dood.
Ik bleek uiteindelijk een dijk van een Burn-out te hebben. Het heeft jaren gekost om er weer bovenop te komen. Nu ben ik afgekeurd, maar ik zal altijd een tik overhouden aan de jaren dat ik zo slecht was. Dus mijn raad........ neem je tijd, laat je niet opjagen en leef naar je gevoel. Sterkte.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:12

Zoals gezegd stap 1 is gedaan :-) top!

Nu verdere stappen nemen. Dit doe je in overleg met je huisarts? Eventueel psycholoog oid? Waar komt je overspannenheid of onrust vandaan? Heb je lichamelijke klachten (als je die hebt ben je al wat verder dan je misschien wel denkt)?

Nou ja....veel om aan te werken en nee, twee weken zal niet genoeg zijn. Er zal geen 'tijd voor staan' het zal stap voor stap moeten.

Je bent een jonge meid, en je kan het! Laat je niet zeggen wat je moet doen maar volg je eigen gevoel met advies van je huisarts en/of psycholoog.

JE KAN HET!!!

P.s. Heb je vragen of wil je me een pb sturen, mijn box staat open :)

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 20:55

Citaat:
Hiephoi, zo te lezen is hij, in tegenstelling tot je baas, gewoon meteen accoord met dat het niet mer gaat.
Gelukkig, dat lucht op.

En dan kun je "nu" alvast gaan nadenken, wat je nodig hebt. (Het heeft op zich geen haast. Voorlopig heeft lekker niets haast! :) )

Dat is rust. Ten eerste: slaap je goed...?
Ten 2e: kun je overdag tot rust komen, nadat je jezelf tijden en tijden hebt moeten negeren...? Zijn er dingen, die goed voor jou voelen zoals Winnie- the Poo herlezen, mooie muziek luisteren, wandelen - dat soort dingen?

ik slaap absoluut niet goed...
of ik kom moeilijk in slaap of ik ben super vroeg wakker.
en ondanks dat ik dan super moe ben kan ik niet meer slapen
omdat mijn hoofd net een achtbaan is wat constant door gaat.
ik kan geen rust vinden nog..
omdat ik het idee heb dat ik veel verplichtingen heb en mijn dag
moet vullen met zoveel mogelijk dingen. ..

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 20:57

gootje12 schreef:
Ik las je verhaal op pag 1 en het was of ik mijn eigen verhaal las. Bij mij heeft het zover moeten komen dat ik er serieus mee dreigde om me van kant te maken. Zo wanhopig was ik. Niemand nam mij serieus. OMDAT ER AAN DE BUITENKANT NIKS TE ZIEN WAS. Maar van binnen was ik al dood.
Ik bleek uiteindelijk een dijk van een Burn-out te hebben. Het heeft jaren gekost om er weer bovenop te komen. Nu ben ik afgekeurd, maar ik zal altijd een tik overhouden aan de jaren dat ik zo slecht was. Dus mijn raad........ neem je tijd, laat je niet opjagen en leef naar je gevoel. Sterkte.

Wauw.. zoals jij het omschrijft zo voelt het idd.
dood van binnen. En van buiten maar een masker op omdat
niemand het begrijpt.
dankjewel voor je advies!
jij ook nog ontzettend veel sterkte. Zal vast wel erg zwaar zijn ofniet?

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 21:03

Miss_Blimm schreef:
Zoals gezegd stap 1 is gedaan :-) top!

Nu verdere stappen nemen. Dit doe je in overleg met je huisarts? Eventueel psycholoog oid? Waar komt je overspannenheid of onrust vandaan? Heb je lichamelijke klachten (als je die hebt ben je al wat verder dan je misschien wel denkt)?

Nou ja....veel om aan te werken en nee, twee weken zal niet genoeg zijn. Er zal geen 'tijd voor staan' het zal stap voor stap moeten.

Je bent een jonge meid, en je kan het! Laat je niet zeggen wat je moet doen maar volg je eigen gevoel met advies van je huisarts en/of psycholoog.

JE KAN HET!!!

stappen zijn er nu nog niet echt.
ja de grootste stap: rust.
volgende week maandag heb ik mijn 2e afspraak met de maatschappelijke werker. Kan echt niet wachten tot het zo ver is.
hopelijk kunnen we dan verder kijken!
Over 2 weken ga ik samen met de huisarts kijken of ik misschien
anti depressiva moet gaan slikken.
want zoals hij mij in de computer omschreef was: burn out, stress, depressief en overspannen.

merk idd dat er veel lichamelijke klachten zijn: vermoeidheid, stuk benauwder als eerder, in ene keer overal pijn van die steken. Veel stemmings wisselingen etc. Dus veel om aan te werken.

Bedankt voor je advies en wijze woorden!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 07:20

lovelygirly schreef:
ik slaap absoluut niet goed...
of ik kom moeilijk in slaap of ik ben super vroeg wakker.
en ondanks dat ik dan super moe ben kan ik niet meer slapen
omdat mijn hoofd net een achtbaan is wat constant door gaat.
ik kan geen rust vinden nog..
omdat ik het idee heb dat ik veel verplichtingen heb en mijn dag
moet vullen met zoveel mogelijk dingen...

Hoi Lovely girl,
dat klinkt heel erg bekend...! En heel rot. Lichamelijk uitgedrukt: je hebt te lang geleefd op de energie van je bijnieren: "het moet..., het moet..!"
Dus wat nu aan de orde is, is "die knop omzetten".

Iets wat ik ooit leerde van nota bene een reguliere arts:
leg je hand op je hart, je andere hand op je eerste hand - en zie dat, voel dat als "ik koester mezelf".
En richt dan je aandacht op bijv. een huisdier, "iets" waar je onvoorwaardelijk van houdt. Hte kan ook een mooi beeld uit de natuur zijn (een zonsopgang, een bos bloemen) en ervaar hoe dat voelt.
Adem dan een keer diep door - en laat dat gevoel je hart instromen.

En wat ook zin heeft: ga om 1 uur, als de winkels op maandag opengaan, naar een goede drogist. Of bel van te voren op: "Heeft u L-Glutamine op de plank staan...?" Koop dan 2 potjes, een voor in je keuken, een voor naast je bed. Een half uur voor de maaltijd neem je een of 2 capsules in - en als je 'snachts wakker bent, neem je er ook een of 2 in.

En zodra het cursusseizoen weer begint: ga lekker op yoga.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 07:49

helaas klinkt dit verhaal mij ook erg bekend.

jarenlang heb ik doorgwerkt alsof er niks aan de hand was, was altijd moe moe moe, hoofdpijn,spierpijn, kon nergens meer van genieten, sliep nauwelijks meer.
was zo labiel als een deur door het slaapgebrek, maar bleef doorgaan.
totdat ik op een gegeven moment flauwgevallen ben, daar was ik zo van geschrokken dat ik eindelijk de molen in ging.
het begon met ziekmelden. had een tijdelijk contract dus baan kwijt. erg balen natuurlijk, weer een onzekerheid erbij, maar wat was ik blij dat ik voorlopig niks meer hoefde.
ik kwam in de ZW bij het UWV, zij hebben me geweldig geholpen door me door te verwijzen naar een psycholoog. daar ben ik helemaal van opgeknapt. ben thuisstudies gaan doen zodat ik weer een frisse start kon maken op de arbeidsmarkt.
uiteindelijk na 2 jaar ZW niet afgekeurd, maar WW gekregen.
toen nog zo'n 8 maanden in de WW gezeten en eindelijk mijn eerste baan gevonden.
en daar gaan we weer........
de eerste 4 maanden gingen goed, had veel energie en ging vol plezier naar mijn werk.
maar nu, sinds een maand of 2 begint het weer..... slecht slapen, dromen over het werk (gewoon alsof je tijdens je slaap aan het werk bent), constant hoofdpijn en moeeeeeeeeeeeeee.
ik heb een week vakantie gehad, en hoopte dat het daarmee over zou zijn, maar helaas.....
mijn contract loopt nog 2 maanden, dit geeft me erg veel onzekerheid.
ik betwijfel of hij verlengd gaat worden, de werkdruk is me te hoog en ik kan daardoor mijn werk niet zo goed uitvoeren als ik (en mijn werkgever) zouden willen.
ik heb aangegeven (werk 3 dagen) dat ik wel een dag extra wil werken, maar hier wordt geen gehoor aan gegeven, ik moet mijn werk perfekt doen in die 24 uur, terwijl daar toch zeker 32 uur voor nodig zou zijn.
eerlijk gezegd, ik vind mijn werk erg leuk, en zou balen als ik het kwijtraak, maar de rust kan ik nu zeer goed gebruiken.

met mijn verhaal wil ik duidelijk maken dat je dit niet moet negeren.
neem op tijd je rust, zoek op tijd hulp, voorkom dat het zo'n nasleep krijgt als dat het bij mij heeft.

ik vraag me af of ik ooit nog normaal kan functioneren, ik gun jou een andere uitkomst.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 22:09

Kleine update..

gedacht dat het beter zal gaan met me.
Afentoe ook gedacht dat het beter ging.
maar dat is het totaal niet. .

het is gewoon een masker ophouden
omdat veel mensen het niet begrijpen.

Voel me onmundig slecht.
Kan voor mij gevoel erg slecht functioneren
en zit allemaal niet lekker.

nachtmerries dat ik scheeuwend wakker word met de vraag om hulp.
Ben na iets doen al zo onmundig moe. Dat ik om 8 uur al naar bed wil.
kan met moeite ban de bank af. Nergens meer puf voor.
vergeet veel.

ik werk ondertussen alweer 20 uur. Veel en veels te veel.
maar als ik op werk aangeef dat het te snel gaat mag ik geen stap terug doen.

dinsdag naar bedrijfsarts en hopelijk veranderd het dan!

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:19

Heb net al je berichten gelezen.. zo herkenbaar! Ben 4jr geleden ook zo geweest, alles op me nemen, niet voor mezelf opkomen en letterlijk door de benen gezakt. Gevolg: 2jr bij huis met burn out en medicijnen slikken.
Kies alsjeblieft voor jezelf, je lichaam (nou ja.. geest dan) geeft duidelijk aan dat je rust nodig hebt en dat je dingen op de plek moet zetten. Doe dat ook.. Je bent te jong om nu al thuis te zitten. Hoop dat je bedrijfsarts nog even rust gunt, echt waar. Succes deerntie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:54

Hoi Lovely Girl, ten eerste: ik hoop dat je lid bent van een vakbond. En wat ik ooit leerde over arbeidsrecht dat is dit: er is maar een persoon die bepaalt of je gaat werken en dat ben JIJ.
Ik hoop dat de arbo arts jouw situatie snapt - als dat zo is, dan is dat alleen maar fijn.
Zou om een of andere reden deze mevrouw of meneer een ander idee hebben, dan is er een verschil van mening - en als het tegen zit, een juridisch conflict. Maar de arbo kan jou niet dwingen om over je grenzen te gaan (en je baas eigenlijk ook niet) dus het heeft zin om je rechten te kennen!