Beste 16 jarige ik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:05

DaniBanani schreef:
Warboel schreef:
Ik verbrand echt nooit.. Nouja nooit is een groot woord maar de afgelopen 3 jaar ben ik niet verbrand. Zodra de zon begint te schijnen smeer ik me goed in met factor 50 en heb ik vaak een dun shirtje aan in plaats van een hemdje...
Maar ik heb wel een heel raar plekje op m'n been. Was ooit een puistje/muggenbult en dat heb ik toen opengekrabt en nu zeker 2 jaar later zit er nog steeds een raar plekje die rood is, soms groter wordt, snel bloedt, dik is, jeukt en een beetje pijn doet.
Toch maar eens naar laten kijken misschien :wow:

Daar zou ik niet 'misschien' naar laten kijken. Absoluut doen, kennis van mij had ook zo'n plekje en dat bleek kwaadaardig te zijn (maar gelokaliseerd, dus wegsnijden en klaar).

De "verdubbeling" als je één keer verbrandt, waar ze 't in het filmpje over hebben, zegt trouwens ook niet zoveel. Als de kans van 0.1% naar 0.2% gaat blijft het een hele kleine kans. En niet elke moedervlek is reden tot zorg, ook niet als ze gek gevormd zijn of meerkleurig. Ik heb er daar mijn hele leven al meerdere van (die ik uiteraard wel extra controleer op veranderingen, dát zou wel zorgelijk zijn). Het is belangrijk dat je je bewust bent van het risico, beseft dat eindeloos onder de zonnebank of bakken op 't strand bepaald niet gezond is, maar het is ook niet zo dat je direct een levensgroot gevaar loopt als je een keer bent verbrand of als je wat moedervlekjes hebt. Voordat half Bokt zometeen in paniek is. :P

Bewust zijn van het risico is idd het beste. Het punt is alleen, en dat zie je hier al terug, dat het risico over het algemeen zwaar onderschat wordt. Een paar keer per jaar verbranden wordt als normaal gezien! Hoeveel mensen geloven er nog steeds dat je alleen bruin wordt zonder bescherming? Veel te veel!
Massale paniek is niet goed, maar wellicht wel beter dan de laksheid van mensen nu.... "ach, van een keertje verbranden krijg je geen huidkanker..." nou, dat is best mogelijk! Tuurlijk is het geen 1 op 1 relatie, maar de kansen op 0,1% gooien is het andere uiterste. Ik snap dat het een voorbeeld was om de verdubbeling te nuanceren, maar ik ben persoonlijk van mening dat deze nuancering niet echt nodig is, aangezien het over het algemeen al wordt onderschat.
De cijfers van de toename van huidkanker zijn echt schrikbarend! En het meeste is toch echt te herleiden naar teveel zon..... Dus een beetje meer paniek zou imo geen kwaad kunnen....

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:07

Schokkend filmpje zeg..

Mijn moeder heeft me vroeger altijd enorm goed ingesmeerd, de hoogste factor en als we aan het strand waren moest ik altijd zwemmen met t-shirt aan etc.

Tegenwoordig smeer ik mezelf ook nog altijd goed in, maar zelfs dan nog verbrand ik heel erg snel. Ben wel eens echt enorm verbrand (net te weinig ingesmeerd, had vaker moet herhalen). En direct zo rood als een kreeft (dat ziet er dan serieus zo uit: http://static.kaboem.nl/img/post/742/4/0.jpg).... Nadeel is dat ik daarna ook echt ALTIJD ga vervellen (ookal is het maar ietsiepietsie verbrand).. maar is vervellen nou eigenlijk juist wel of niet goed? Nu ben ik na het actief smeren met zonnebrand ook altijd heel actief met het smeren van aftersun en dat houd het vervellen (rot jeuk!) wel aardig tegen, maar vraag me toch af wat beter is. Het verbranden houd ik gewoon niet altijd tegen, ben altijd wel wat rood.. Als ik geluk heb krijgt het heel iets een tintje maar vaker word het gewoon weer wit.

Paar keer per jaar verbranden normaal? Man ik verbrand al bij elk minimale zonnestraaltje...
Als ik me niet insmeer word ik echt knal rood, als ik me wel insmeer (factor 50) krijg het iets een rood tintje. Dus ik verbrand eigenlijk serieus altijd. Zie er regelmatig dus zo uit (wel iets witter nog): http://www.beautyscene.nl/image.php?img ... =538&w=560 (dat is lichtjes verbrand bij mij)
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 08-07-13 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Beste 16 jarige ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:11

Hoe vaker je verbrand, hoe groter de kans is dat je het oploopt. Vervellen is het herstellen van de huid, maar kan ook de huid verzwakken.

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:11

Wohh, zag het filmpje idd vanochtend en zat vanochtend bijna te huilen.
Dit is de reden dat ik me wel 10 keer op een dag inzmeer en liever in de schaduw zit dan in de zon.
Ben er toch wel een beetje van geschrokken :oo

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:12

Wow, heftig!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:13

Maar Jolien, hoe vaak ik mij bijvoorbeeld ook insmeer (factor 50) het helpt gewoon niet voldoende...

Ik blijf smeren (en plak aan alles vast :') ), wel kan ik de graad van verbranden aardig tegen gaan, maar lichtjes verbranden gebeurt echt stevast (of ik moet mezelf opsluiten in een kelder ofzo :+ ). Ben best wel bang dat ik er huidkanker aan over houd ofzo, maar wat ik ook probeer... Zo jaloers op mensen die gewoon bruin worden! Niet alleen omdat het mooier is en alles, maar ook het verbranden daar word je echt knetter gek van.. En ieder jaar weer, de hele lente/zomer lang..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:22

_Marinke_ schreef:
Maar Jolien, hoe vaak ik mij bijvoorbeeld ook insmeer (factor 50) het helpt gewoon niet voldoende...

Ik blijf smeren (en plak aan alles vast :') ), wel kan ik de graad van verbranden aardig tegen gaan, maar lichtjes verbranden gebeurt echt stevast (of ik moet mezelf opsluiten in een kelder ofzo :+ ). Ben best wel bang dat ik er huidkanker aan over houd ofzo, maar wat ik ook probeer... Zo jaloers op mensen die gewoon bruin worden! Niet alleen omdat het mooier is en alles, maar ook het verbranden daar word je echt knetter gek van.. En ieder jaar weer, de hele lente/zomer lang..

Door je lichte huid maak je weinig tot geen pigment aan maar zul je verbranden omdat je huid de uv niet om kan zetten in bruin. Dus de meeste mensen worden eerst bruin en verbranden dan maar doordat jij niet bruin wordt verbrand je meteen.

Dit verzin ik niet zo hoor, vind ik via google :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:45

_Marinke_ schreef:

Heb je al verschillende merken met factor 50 gebruikt? Ik verbrand met sommige merken ook gewoon, de P20 is de eerste waarmee ik echt helemaal niet rood word.
Draag je blote kleding of bedek je jezelf? Vermijd je de zon op de hete uren van de dag?
Als ik in de zon ga zitten met factor 50 gesmeerd, kan ik nog keihard verbranden als ik niet blijf smeren (mn gezicht smeer ik dan elk half uur opnieuw).
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je verbranden niet tegen kan gaan eerlijk gezegd. Ik denk eerder dat je met een zeer gevoelige huid maatregelen moet nemen die je op sociaal gebied beperken en die gewoon erg vervelend zijn.... En ik kan me goed voorstellen dat je dat niet wil doen voor een beetje roodkleuring, maar imo blijft het een keus....

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:55

woow wat heftig,

ik heb al sinds ik me kan herinneren een grote moedervlek in/op mn navel,
het zit wel in de familie dat het kwaadaardig is maar het is in al die jaren niet echt veranderd ofzo dan kan het toch geen kwaad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:59

_lisaah schreef:
woow wat heftig,

ik heb al sinds ik me kan herinneren een grote moedervlek in/op mn navel,
het zit wel in de familie dat het kwaadaardig is maar het is in al die jaren niet echt veranderd ofzo dan kan het toch geen kwaad?

Nee, iedereen heeft wel moedervlekken :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:00

Zijn inderdaad te weinig mensen die niet weten wat verbranden door de zon kan aanrichten.

Hier altijd flink gesmeerd met zonnebrand, natuurlijk heb ik ook wel eens rode streepjes gehad op schouders oid, maar nog nooit zo erg dat er blaren oid opkwamen.
Iedereen verbrand wel eens, kan gebeuren. En als je gevoelig bent voor de zon, accepteer gewoon dat je nooit mooi bruin zult worden van de zon, maar daar hebben ze spray tans voor uitgevonden :D

Ikzelf verbrande vroeger heel snel, smeerde altijd factor 30 of 50 en zat veel in de schaduw :)
Meeste mensen denken hoe hoger de factor, hoe langer je zin de zon kan zitten.. helaaas zo werkt het niet.

Sinds mijn vakanties naar Griekenland en Portugal met beetje beleid zonnen, word ik nu wel iets bruiner, maar zal nooit echt bruin worden.
Smeren doe ik altijd als een malle!

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:05

Pff filmpje hakt er wel in.. Als ik me insmeer verbrand ik eigenlijk niet, vorig jaar in zuidfrankrijk ben ik één x op één plekje verbrand, na een dagje strand omdat ik me daar niet had ingesmeerd. Voor strand gebruikte ik factor 30, voor 'gewoon' factor 20. Maar we gaan nu nog zuidelijker, dus denk dat ik aan mam ga vragen of ze factor 50 ook toch nog wil kopen, want dat stelde ze eerst voor haha.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:11

Romanoff schreef:
Iedereen verbrand wel eens, kan gebeuren. En als je gevoelig bent voor de zon, accepteer gewoon dat je nooit mooi bruin zult worden van de zon, maar daar hebben ze spray tans voor uitgevonden :D

*\o/* Mooie uitvinding!! Heb voor het eerst in mijn leven bruine benen, haha.
En ik heb er niet voor hoeven zonnebaden, brrr daar heb ik een hekel aan!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:16

Zwerte schreef:
_Marinke_ schreef:

Heb je al verschillende merken met factor 50 gebruikt? Ik verbrand met sommige merken ook gewoon, de P20 is de eerste waarmee ik echt helemaal niet rood word.

Ja, mam haalt heel wat verschillends elke keer in huis maar tot nu toe geen 1 gevonden waar ik echt niet mee verbrand.

Citaat:
Draag je blote kleding of bedek je jezelf? Vermijd je de zon op de hete uren van de dag?

Jups, maar niet dat ik nu in een shirt met lange mouwen en een lange broek loop eerlijk gezegd.
Ik heb een grote kans bij de paarden, vol in de zon, aan het werk, eigenlijk geen tijd om 4 keer in het uur te smeren zeg maar. Dan heb ik uiteraard lange broek aan (en die rol ik ook niet op als ik niet op het paard zit), en altijd een t-shirt met mouwen (liefst polo) die bedekt namelijk goed mijn schouders en groot gedeelte van de borst/hals. Maar ik kan niet in een boerka gaan lopen. :P

Citaat:
Als ik in de zon ga zitten met factor 50 gesmeerd, kan ik nog keihard verbranden als ik niet blijf smeren (mn gezicht smeer ik dan elk half uur opnieuw).
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je verbranden niet tegen kan gaan eerlijk gezegd. Ik denk eerder dat je met een zeer gevoelige huid maatregelen moet nemen die je op sociaal gebied beperken en die gewoon erg vervelend zijn.... En ik kan me goed voorstellen dat je dat niet wil doen voor een beetje roodkleuring, maar imo blijft het een keus....

Ik ga al nooit echt in de zon zitten, doe ik dat wel? Hooguit kwartiertje, pauze @ werk. ;)

Recreatieplassen e.d. helemaal geen fan van, maar inderdaad dat beperkt je wel heel erg op sociaal gebied (even op een vrije middag lekker terassje pakken, gezellig mee gaan zwemmen (naar het zwembad of recreatieplas) e.d. kan ik eigenlijk gewoon niet bij zijn). Ik ben met mooi weer gek op de ochtenden en avonden omdat ik dan tenminste wel buiten kan zijn zonder na 10 minuten al knal rood te worden zeg maar..

Zoals nu zit ik bijvoorbeeld ook binnen, of als iedereen buiten is hier thuis en we ff koffie drinken dan zit ik ook buiten, in de schaduw.

Ik vind het zelf gewoon echt heel vervelend dat bij het minste ik al verbrand, heb gelukkig geen zon allergie, maar wat je zegt gewoon gezellig mee doen, lekker zonnen etc. kan ik allemaal echt niet. Vakanties met vrienden gelukkig nooit meegemaakt, ben bang dat ik dan als enigste de hele dag binnen zit wanneer de rest aan het strand zit. Dat trek ik namelijk echt niet, al zit je onder een boom / parasol, goed in de schaduw dan word ik nog knal rood. Nooit gedaan dus, ook geen behoefte aan juist om de reden van het verbranden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:21

Yucca schreef:
Romanoff schreef:

Vroeger vond ik het erg vervelend dat ik niet bruin word, bleek scheet, als je keer wel op straat liep met korte broek word je nagepraat (serieus een keer gehoord: "Zo hé! Met zulke witte benen loop je toch niet in korte broek over straat!" :\ (heeft me erg gekwetst, ik durfde eindelijk gewoon de hond uit te laten in korte broek voor de rest als ik de deur uit ging etc. altijd lange broek aan, die opmerking heeft toen weer een enorme deuk in mijn zelf vertrouwen gegeven). En nog tal mensen die niets zeggen, wel denken en na kijken. :\

Tegenwoordig heb ik er minder moeite mee, ik ben gewoon zo en tja dan heb ik maar geen mooie getint bruine huid... Jammer dan.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:27

Yucca schreef:
Romanoff schreef:

Daarom, tegenwoordig kan iedereen mooi bruin zijn als hij/zij dat wil (er zijn ook weer mensen die overdrijven met hun spray tan := )

Ik ben ook geen type die achter in de tuin gaat liggen bakken hoor. Alleen in het buitenland op vakantie, heb ik daar echt tijd voor en wil ik daar ook wel tijd voor nemen.

@ marinke; Ik had dat vroeger ook atlijd; in de zomer vroeg iedereen altijd; Voel je je wel goed? Je bent zo bleek om je hoofd.
JA !(*#!@, ik word niet bruin! _-:(

Tegenwoordig trek ik me daar ook niks van aan, denk ik altijd maar zo, er zijn mensen die er erger bij lopen dan alleen paar witte beentjes :+

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:48

Ik vond het in mijn tiener jaren ook helemaal niets dat 'wit' zijn, maar ik droeg gewoon vrij weinig korte broeken. En die opmerkingen inderdaad altijd: dat ze verblind worden door mijn benen, of ik in een grot woon, ect. Tja, ik heb één gewoon geen tijd om in de zon te gaan zitten en twee, ik heb er geen zin in! Te warm en te veel kans op verbranden.

Nu ik bruin uit een busje heb uitgevonden ben ik daar wel blij mee. Naast een lichte, heb ik ook een gevoelige huid. Wondjes/muggebulten/ect blijf je bij mij erg lang zien en dat ziet er niet zo charmant uit in combinatie met het wit ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:16

Omg. Heb ik net even in de zon gezeten, begint een beetje gek uitziende moedervlek te jeuken en rood te worden. Ik dacht eerst dat er een muggenbult zat maar het is echt de moedervlek. Hij is ook dik en raar gevormd. :oo Ook maar even bellen morgen...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:18

Joolien schreef:
Omg. Heb ik net even in de zon gezeten, begint een beetje gek uitziende moedervlek te jeuken en rood te worden. Ik dacht eerst dat er een muggenbult zat maar het is echt de moedervlek. Hij is ook dik en raar gevormd. :oo Ook maar even bellen morgen...

Uv is erg heftig vandaag. Lekker koelen en even afwachten hoe het er morgen uit ziet, zoiets kan best een tijdelijke reactie zijn. Of een muggenbult op de moedervlek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:21

Zwerte schreef:
Joolien schreef:

Uv is erg heftig vandaag. Lekker koelen en even afwachten hoe het er morgen uit ziet, zoiets kan best een tijdelijke reactie zijn. Of een muggenbult op de moedervlek!

Nou blijkbaar, was maar 5 min. Muggenbult zit er iig niet.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:24

Heftig filmpje! Wel heel goed dat hier aandacht aan wordt besteed. Ik schijt echt bagger voor het krijgen van een melanoom. Ik heb namelijk zoveel moedervlekken dat veranderingen me niet zomaar op zullen vallen. Wel probeer ik het regelmatig te controleren..

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 16:32

Ik krijg elk jaar zomer wel sproeten maar op dit moment kom ik erachter dat ik dit jaar best veel moedervlekken heb gekregen op mijn armen en voor het eerst heb ik sproeten op mijn knieën >;)

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:37

Wow heftig.. Gelukkig verbrand ik niet zo snel.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 18:30

Horse_xx schreef:
Wow heftig.. Gelukkig verbrand ik niet zo snel.

Je kunt dit als excuus gebruken maar toch komen de uv stralen op je huid en dit zorgt juist voor kanker, niet het verbranden zelf

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:34

Ik zou de mensen die erg verbranden P20 aan willen raden. Het is een van de duurste goedjes die te koop is bij de drogist maar het werkt _/-\o_ . Ik heb rood haar en een blanke huid, maar nu kan ik zelfs bruin worden. Even een voorbeeld ik ben zaterdag de hele dag op het strand geweest, had me er in de ochtend een keer mee ingesmeerd en ben de hele dag niet verbrand. De volgende dag dacht ik nou het zal wel meevallen dan met verbranden, maar na 45 minuten in de zon was ik super erg verbrand.

Ook in Griekenland en bonaire..1 keer in de ochtend smeer je je hele lichaam in en je kan er de hele dag tegenaan.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 08-07-13 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt