DaniBanani schreef:Warboel schreef:Ik verbrand echt nooit.. Nouja nooit is een groot woord maar de afgelopen 3 jaar ben ik niet verbrand. Zodra de zon begint te schijnen smeer ik me goed in met factor 50 en heb ik vaak een dun shirtje aan in plaats van een hemdje...
Maar ik heb wel een heel raar plekje op m'n been. Was ooit een puistje/muggenbult en dat heb ik toen opengekrabt en nu zeker 2 jaar later zit er nog steeds een raar plekje die rood is, soms groter wordt, snel bloedt, dik is, jeukt en een beetje pijn doet.
Toch maar eens naar laten kijken misschien
Daar zou ik niet 'misschien' naar laten kijken. Absoluut doen, kennis van mij had ook zo'n plekje en dat bleek kwaadaardig te zijn (maar gelokaliseerd, dus wegsnijden en klaar).
De "verdubbeling" als je één keer verbrandt, waar ze 't in het filmpje over hebben, zegt trouwens ook niet zoveel. Als de kans van 0.1% naar 0.2% gaat blijft het een hele kleine kans. En niet elke moedervlek is reden tot zorg, ook niet als ze gek gevormd zijn of meerkleurig. Ik heb er daar mijn hele leven al meerdere van (die ik uiteraard wel extra controleer op veranderingen, dát zou wel zorgelijk zijn). Het is belangrijk dat je je bewust bent van het risico, beseft dat eindeloos onder de zonnebank of bakken op 't strand bepaald niet gezond is, maar het is ook niet zo dat je direct een levensgroot gevaar loopt als je een keer bent verbrand of als je wat moedervlekjes hebt. Voordat half Bokt zometeen in paniek is.
Bewust zijn van het risico is idd het beste. Het punt is alleen, en dat zie je hier al terug, dat het risico over het algemeen zwaar onderschat wordt. Een paar keer per jaar verbranden wordt als normaal gezien! Hoeveel mensen geloven er nog steeds dat je alleen bruin wordt zonder bescherming? Veel te veel!
Massale paniek is niet goed, maar wellicht wel beter dan de laksheid van mensen nu.... "ach, van een keertje verbranden krijg je geen huidkanker..." nou, dat is best mogelijk! Tuurlijk is het geen 1 op 1 relatie, maar de kansen op 0,1% gooien is het andere uiterste. Ik snap dat het een voorbeeld was om de verdubbeling te nuanceren, maar ik ben persoonlijk van mening dat deze nuancering niet echt nodig is, aangezien het over het algemeen al wordt onderschat.
De cijfers van de toename van huidkanker zijn echt schrikbarend! En het meeste is toch echt te herleiden naar teveel zon..... Dus een beetje meer paniek zou imo geen kwaad kunnen....

), wel kan ik de graad van verbranden aardig tegen gaan, maar lichtjes verbranden gebeurt echt stevast (of ik moet mezelf opsluiten in een kelder ofzo
). Ben best wel bang dat ik er huidkanker aan over houd ofzo, maar wat ik ook probeer... Zo jaloers op mensen die gewoon bruin worden! Niet alleen omdat het mooier is en alles, maar ook het verbranden daar word je echt knetter gek van.. En ieder jaar weer, de hele lente/zomer lang..
Mooie uitvinding!! Heb voor het eerst in mijn leven bruine benen, haha.
(heeft me erg gekwetst, ik durfde eindelijk gewoon de hond uit te laten in korte broek voor de rest als ik de deur uit ging etc. altijd lange broek aan, die opmerking heeft toen weer een enorme deuk in mijn zelf vertrouwen gegeven). En nog tal mensen die niets zeggen, wel denken en na kijken.
)
. Ik heb rood haar en een blanke huid, maar nu kan ik zelfs bruin worden. Even een voorbeeld ik ben zaterdag de hele dag op het strand geweest, had me er in de ochtend een keer mee ingesmeerd en ben de hele dag niet verbrand. De volgende dag dacht ik nou het zal wel meevallen dan met verbranden, maar na 45 minuten in de zon was ik super erg verbrand.