Melk slecht voor je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vanLotje

Re: Melk slecht voor je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:34

Laat ik even vooropstellen dat we een stuk minder 'echt' nodig hebben dan dat we met z'n (bijna) allen consumeren :) Bedenkende dat je theoretisch best kunt leven van granen, rijst, wat groente en water.

Maar laat ik melk en kaas nou ontiegelijk lekker vinden?
We zijn inderdaad de enige soort die na het spenen nog melk drinkt, en dan nog eens van een vreemd soort ook. Aan de andere kant zijn we nou eenmaal een beetje raar :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:42

Amy77 schreef:
@Moonfish, dank voor je tip..asperinemasker, had ik nog nooit van gehoord! Wat vervelend dat je toch lyme blijkt te hebben..wel enerzijds opluchting dat je nu iets gerichter aan de slag kunt he..en eveneens met je dieet,want die werkt blijkbaar goed en je wordt meteen gestraft als je je er niet aan houd he ;)
Hier ook geen brood (ook zoiets, pistoletje gaat wel, maar brood niet en ook daar snap ik niet waar het hem in zit..dus lang leve de hutekase en crackers hihi).
Succes met alles..je hebt fijne interessante tips steeds in topics!

Enerzijds is het inderdaad een opluchting en anderzijds natuurlijk waardeloos dat klopt.
Mijn dieet wordt ik inderdaad keihard op afgestraft als ik me er niet aan houd, dus hier zero melk.
Maargoed ik blijf op deze weg, ik denk dat ik er een stuk beroerder af gekomen was als ik niet alles uit de kast getrokken had om op de been te blijven.
Lyme kan héél anders af lopen namelijk.
Brood blaas ik echt enorm van op, heb nu een week brood gegeten en ik stijg zowat op zoveel lucht.
Thanks. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:45

Dallista schreef:
Ooit in een vliegtuig van de VS naar NL gezeten naast een irritante Amerikaan die mij ervan probeerde te overtuigen dat melk drinken zoiets als een doodzonde was.
...
Gezien het feit dat ik al heel wat jaren uitstekend teer op elke dag minstens een halve liter melk (en meestal meer) en werkelijk nooit ziek ben afgezien van migraine (nee, de melk is geen trigger), zal men eerst met heel goed wetenschappelijk bewijs moeten komen om mij ervan te overtuigen dat dat heerlijke witte spul niet goed voor me is. :-)

In Amerika moet je ook absoluut geen melk drinken. Ze doen daar pus en andere zooi in de melk om de supply lekker te rekken :r

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 10:45

Dank jullie allemaal voor jullie uitleg! Toch maar eens een tijdje ermee stoppen aan de verhalen wat ik hier lees kan het alleen maar beter zijn.. Dan maar 's ochtends water bij ontbijt *bleah* maarja zit dus niks anders op..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:47

Neem je toch amandelmelk of walnotenmelk? Of rijstmelk of iets met kokosnoot?
Gaat zeker om muesli ofzo?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 10:49

moonfish13 schreef:

Ik ben heel erg: Wat de boer niet kent dat vreet ie niet..
Nee het is echt gewoon bij de boterham 's ochtends.. ik drink geen koffie of thee en yogi maar water vind ik 's ochtends echt vies :P maar drink het de hele dag door

Ik had vroeger wel koemelkallergie maar ze zeggen dat ik er overheen ben gegroeid ofzo :') Ik heb geen last van mijn buik ofzo als ik het nu drink.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:06

vanLotje schreef:
Bedenkende dat je theoretisch best kunt leven van granen, rijst, wat groente en water.

Hmmm, ideaal is dat niet hoor. In de praktijk heb je toch wel proteine nodig (vooral te vinden in vis / vlees / eieren / noten) en is het onmogelijk om op die manier voldoende B12 binnen te krijgen.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:08

Shadow0 schreef:
vanLotje schreef:
Bedenkende dat je theoretisch best kunt leven van granen, rijst, wat groente en water.

Hmmm, ideaal is dat niet hoor. In de praktijk heb je toch wel proteine nodig (vooral te vinden in vis / vlees / eieren / noten) en is het onmogelijk om op die manier voldoende B12 binnen te krijgen.

ok, granen, vis, noten enzo. Alles behalve melk, chocolade en andere zaken die tot mijn dieet behoren :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:11

Melk is eenmaal gezond, maar iedere lichaam reageert weer anders dan andere.

Misschien een ander soort melk een oplossing kan zijn.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:12

Nicole schreef:
moonfish13 schreef:

Ik ben heel erg: Wat de boer niet kent dat vreet ie niet..
Nee het is echt gewoon bij de boterham 's ochtends.. ik drink geen koffie of thee en yogi maar water vind ik 's ochtends echt vies :P maar drink het de hele dag door

Ik had vroeger wel koemelkallergie maar ze zeggen dat ik er overheen ben gegroeid ofzo :') Ik heb geen last van mijn buik ofzo als ik het nu drink.

Nicole die vette huid komt ook van je patatjes ;)
Ik drink minimaal 1 liter melk per dag en heb juist een droge huid. :P

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:24

Melk is voor kalfjes!

Ik drink al jaren geen melk meer, en breek echt niet opeens al m'n botten en ik ben zelden tot nooit ziek. Nou moet ik ook zeggen dat ik over het algemeen heel gezond eet en drink, wij mensen hebben onszelf maar rare eetgewoontes aangewend..

Vette huid kan door van alles komen, mijn vriend heeft ook een vette huid en is een healthfreak, dus het kan ook gewoon aanleg zijn. Hij eet geen sauzen, varken, vette hap, melk etc.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:44

Toch snap ik het niet helemaal. Ik ben niet lactose intolerant, maar heb chronisch bronchitis met bronchiale hyper reactiviteit. Ik reageer dus sterk op melk (ga acuut slijm ophoesten en heb het dan benauwd), maar melk komt toch niet in je longen? :o? of denk ik nu te simpel?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:53

melk bevorderd de productie van slijm :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:54

Nicole schreef:
Dank jullie allemaal voor jullie uitleg! Toch maar eens een tijdje ermee stoppen aan de verhalen wat ik hier lees kan het alleen maar beter zijn.. Dan maar 's ochtends water bij ontbijt *bleah* maarja zit dus niks anders op..

Ik drink nog wel geiten melk.
Dat klinkt misschien vies, maar ik proef echt bijna geen verschil. Het is alleen iets zachter van smaak volgensmij..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:55

Cayenne schreef:
Toch snap ik het niet helemaal. Ik ben niet lactose intolerant, maar heb chronisch bronchitis met bronchiale hyper reactiviteit. Ik reageer dus sterk op melk (ga acuut slijm ophoesten en heb het dan benauwd), maar melk komt toch niet in je longen? :o? of denk ik nu te simpel?

Mijn moeder heeft het ook hoor. Ook longproblemen. :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:14

millennium schreef:
Drink zelf graag een beker lekker koude melk, maar weet ook dat (koe)melk niet gezond is en het juist de botten doet ontkalken ipv dat het de botten sterker doet maken. En daarom is koemelk o.a. niet gezond voor de mens: de verhouding calsium - fosfor is niet gunstig.

Quote:

"Calcium uit koemelk zou goed zijn voor onze botten. Maar koemelk bevat ook fosfor, veel fosfor. Het lichaam neemt calcium, fosfor en magnesium samen op, mits de verhoudingen juist zijn. De ideale verhouding calcium: fosfor is 2:1, dus twee keer zoveel calcium als fosfor. Dit is de verhouding die moedermelk heeft. Koemelk bevat echter bijna net zoveel calcium als fosfor. Dat vindt het lichaam maar niks. Het is altijd op zoek naar de balans. Om weer in balans te komen moet er ergens calcium vandaan gehaald worden. Je lichaam beschikt over zeer veel calciumvoorraden: je botten! Dus je denkt osteoporose te bestrijden door melk te drinken, maar je maakt het alleen maar erger."

Kortom; dat melk goed is voor je botten, is in feite 1 grote, commerciele leugen.

Grappig, volgens dit bericht had ik allang uit elkaar moeten vallen van ellende :')
En dat zonder ooit een botje te breken in mijn lijf , terwijl ik behoorlijke klappers heb gemaakt :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:15

Veel mensen met longproblemen ervaren slijmvorming bij melkproducten. Dit slijm zit echter niet in je longen. Er is eerder dit topic ook al over gesproken, even een paar paginas terug kijken :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:46

Ojajoh, het is inmiddels een algemeen feit in de gezondheidszorg dat melk niet goed is voor je botten (ik leer dit al op m'n simpele HA-assistente opleiding). Dokters raden vooral groenten als broccoli aan voor je calcium :)

Het is absurd om dan te zeggen dat je uit elkaar moet vallen, zo kun je alles wel onwaar laten lijken (dit is een drogreden). Maar het kan zijn dat je na je menopauze wel meer problemen krijgt met osteoporose, wie weet? Of helemaal niet, niet ieder mens zit hetzelfde in elkaar :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:15

millennium schreef:
Kortom; dat melk goed is voor je botten, is in feite 1 grote, commerciele leugen.

Commercie is het toverwoord. Om de zuivelindustrie op gang te helpen en houden werd dit hardnekkige fabel zeer stevig de wereld in geholpen. Sterker nog, veel voedingsonderzoeken werden en worden, jawel, gefinancierd door zuivelgiganten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:02

phormicola schreef:

Nee dat doet het niet :)
Zie de link die ik eerder heb gegeven, de melkafzetting voelt als slijm.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:07

Cayenne schreef:

Kan ook een geconditioneerde reactie zijn :) voelt als slijm in de keel (maar is melkafzetting), gaat hoesten en produceert echt slijm. Dat je lichaam door ervaring reageert alsof het wel echt is; overtrokken reactie op iets dat eigenlijk onschuldig is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:14

De link naar Campina bedoel je, vuurneon? Ik heb de referenties nog niet nagelopen, maar ik wil dat wel doen voor ik iets aanneem van een bedrijf dat een commercieel belang heeft bij dergelijke uitkomsten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:17

vuurneon schreef:
Cayenne schreef:

Kan ook een geconditioneerde reactie zijn :) voelt als slijm in de keel (maar is melkafzetting), gaat hoesten en produceert echt slijm. Dat je lichaam door ervaring reageert alsof het wel echt is; overtrokken reactie op iets dat eigenlijk onschuldig is.

Ah, op deze manier kan ik het idd goed volgen, de overtrokken reactie sluit namelijk weer aan op m'n bronchiale hyper reactiviteit, wat betekent dat mijn longen hypergevoelig reageren op bepaalde dingen, waaronder mogelijk melk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:20

Shadow0 schreef:
De link naar Campina bedoel je, vuurneon? Ik heb de referenties nog niet nagelopen, maar ik wil dat wel doen voor ik iets aanneem van een bedrijf dat een commercieel belang heeft bij dergelijke uitkomsten.

Ik pak even deze link omdat ik niet zo dol ben op de eerdere link vanuit Campina (ivm met commercie)
Tijdschrift voor voeding en diëtiek:
http://www.nvdietist.nl/temp/722518989/Geselecteerd.pdf

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:28

vuurneon schreef:
phormicola schreef:

Nee dat doet het niet :)
Zie de link die ik eerder heb gegeven, de melkafzetting voelt als slijm.

Bedankt voor de correctie :)