Een keizersnee op bestelling?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:32

NoName126 schreef:
Nee, het gaat er niet om dat JIJ een zware operatie liever aangaat dan een gewone bevalling, maar hoe je kind er op gaat reageren. Een keizersnee is ALTIJD slecht voor de hechting tussen moeder en kind. Als het noodzakelijk is omdat anders één van de twee of allebei dood kunnen gaan dan is een ks een optie, maar niet als je kerngezond bent. Er zeker iemand zoals jij, met een perfecte conditie.
Je moet niet aan jezelf denken, maar aan het hummeltje dat je hopelijk het beste wenst.

Een moeder die zwaar gestrest is voor de bevalling is ook niet goed voor een hummeltje en dat een keizersnede altijd slecht is voor de hechting tussen moeder en kind is uiteraard incorrect. Ziekenhuizen boeken geweldige resultaten met de natuurlijke keizersnede (moet het ziekenhuis het wel uit kunnen voeren natuurlijk) ;) Het hoeft niet altijd koud en klinisch te zijn,maar kan ook warm en intiem.

Neemt niet weg dat het een zware ingreep is, maar de ts is daar wel van bewust :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:39

Mij lijkt het ook beter voor jezelf op op de normale manier te bevallen, dan voel je je na die tijd een stuk fitter.
Want na de bevalling begint het allemaal pas, bovendien heb je met een keizersnee meer kans op een postnatale depressie, ben je nog minder mobiel en dat doet er geen goed aan.
Mocht er tijdens de bevalling iets niet goed gaan krijg je toch wel een keizersnee.
Ik denk wel dat je het moet overleggen en het is belangrijk dat jij écht duidelijk bent dat je extreem angstig bent maar de ervaring wijst uit dat je nooit weet hoe het uiteindelijk gaat lopen.

Anoniem

Re: Een keizersnee op bestelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:44

Ik heb na mijn keizersnede en mijn gehele rotbevalling ook een postnatale depressie gehad idd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:46

DRESSAGEFAN schreef:
NatasjavE schreef:
Dat is ook wat ze doen hoor. Als jij zo in paniek raakt gaan ze echt maatregelen treffen.

Ja, maar ik denk dat dit op voorhand bespreken en die 'garantie' horen uitspreken misschien wel een stuk rust kan brengen bij TS..

dat is natuurlijk ook nog een optie, een cs als back up mogelijkheid bij de hand hebben, dus al bespreken dta jij dermate bang bent dat het kan zijn dat je in de paniekmodus schiet en een cs nodig zou kunnen zijn.
dat als het moment daar is en jij dus idd in paniek raakt, er direct voor de CS gekozen kan worden. Maar blijkt dat jij in de oermoeder modus schiet
dus "let's do this" jij gewoon ook via de natuurlijke weg kunt bevallen?
en wie weet wat voor invloed de aanwezigheid van je moeder op je gemoedsrust heeft?

sindy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:56

NoName126 schreef:
Edit: het stoort me wel dat mensen hier doen alsof een keizersnee maar gewoon moet kunnen. Buiten de gezondheidsrisico's moet er ook gedacht worden aan de hechtingsproblematiek tijdens een ks! In onderzoeken wordt zelfs vermoed dat de helft van alle adhd'ers en autisten te wijten valt aan een slechte hechting, bijvoorbeeld vanwege een ks.

Heb je hier een bronvermelding/ literatuur van? Ik zou daar graag over lezen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:01

MirandaFuego schreef:
.
Want na de bevalling begint het allemaal pas, bovendien heb je met een keizersnee meer kans op een postnatale depressie, ben je nog minder mobiel en dat doet er geen goed aan.
.

Volgens mij geldt dit voor alle sectio's bij elkaar, dus ook inclusief de ongeplande. Ik heb altijd geleerd dat er voor de electieve (dus de geplande) een net zo'n hoog risico is op PND als voor een natuurlijke bevalling.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:11

Nikka schreef:
MirandaFuego schreef:
.
.

Volgens mij geldt dit voor alle sectio's bij elkaar, dus ook inclusief de ongeplande. Ik heb altijd geleerd dat er voor de electieve (dus de geplande) een net zo'n hoog risico is op PND als voor een natuurlijke bevalling.

Dat heb ik inderdaad ook gehoord tijdens de vele praat avonden.
Het is dus geen reden om niet voor een KS te gaan.

Maandag heb ik mijn info gesprek voor een KS en daarna kan ik er pas echt goed over na gaan denken en alles afwegen.

Ik hoop dat ik wanneer ik op ontploffen sta overvallen wordt door een soort super mum instinct en met een rust en gezonde spanning een natuurlijke bevalling aan kan. Maar de kans bestaat ook dat ik alleen nog maar meer in paniek ben dan nu en dan is een KS een fijn alternatief.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:43

denk wel dat je al veel spoken op de weg ziet voor ze er al zijn,
je kunt jezelf ook positief beinvloeden je weet nog niet eens wat het is en hoe het gaat.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:56

wollie27 schreef:
je kunt jezelf ook positief beinvloeden je weet nog niet eens wat het is en hoe het gaat.

Ik heb ook hoogtevrees en ben nooit van een berg afgeduwd om die hoogtevrees te ontwikkelen.
Iemand met enorme angst van spinnen hoeft ook niet aangevallen te zijn door een groep vogelspinnen.

:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:10

Ik vond 'Duik in je weeën' juist wel een extreme aanrader TS. :j

Juist doordat er precies heel plastisch uitgelegd staat welke spieren je eerst moest spannen en welke daaropvolgend kon ik blijkbaar meer dan uitstekend persen en vloog ie eruit in een krappe 15 minuten met tussendoor in slaap vallen tussen de persweeën door. :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:16

Maar je bent wel zelf die berg opgeklommen hè. ;) :D
Wel oppassen dat je je niet te erg vast pint op het negatieve idd.
Ik denk dat je op 't moment supreme als je niet meer terug kan je jezelf er bij neerlegt, het is éénmaal onvermijdelijk, het kind moet eruit.
En een beetje lachgas kan daar ook nog mee helpen, dan hoef je je niet direct open te laten snijden natuurlijk.
Bij de kijkavonden moet je niet helemaal geloven wat ze allemaal zeggen, ze maken het net wat mooier want ze gaan zwangere vrouwen niet bang lopen maken, wat je keus ook mag worden.
Tenminste, ik vond het bijv erg flauw dat ze zeiden dat uitscheuren helemaal niet zo vaak gebeurde...neehoor tuurlijk niet.. :roll:

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:17

Ik had ook een enorme angst voor de bevalling. Ik heb ook gevraagd of ik een KS kon krijgen. Maar dit werd wel afgeraden omdat een natuurlijke bevalling je lichaam (normaal) gewoon veel sneller hersteld. Ik heb uit eindelijk de bevalling helemaal op eigen kracht gedaan. Heb een zware bevalling gehad waar ik je de ins en outs van wil besparen. Maar waardoor ik nu niet meer natuurlijk mag bevallen. En raad eens..? Ik ben niet zwanger, maar heb er nu al angst voor... :')

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:18

ik heb een ks gekregen omdat ik mijn eerste bevalling traumatisch vond, dat heet dan een sociale indicatie en die geven ze als je met een goede argumentatie komt
De ks is mij uitstekend bevallen (letterlijk en figuurlijk...) Stuk minder last van hechtingen dan na de knip bij de bevalling en ik liep met 8 dagen weer in de efteling met de kinderwagen
Ook de derde is met een ks geboren

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:30

Ik zou als ik jou was een doula overwegen.
Zij hebben de kennis en ervaring om jou er door heen te praten en te laten ontspannen.

Er is nog nooit een kind blijven zitten, het moet er uit.

Ik heb zelf 2 kinderen gehad, 2 vaginaal en 1 via keizersnede.
De keizersnede is echt iets wat niet mijn keuze zou zijn.
Je hebt een behoorlijke herstel periode nodig.
Ik had ook nog eens ongelooflijk veel bloedverlies (bijna 2 liter)

Maar al om al, heb ik er drie hele mooie en lieve kinderen voor terug.

Als je in je weeen zit, sluit dan je ogen en denk aan iets positiefs.
Bijvoorbeeld aan een blote baby op het strand. Mij hielp het te ontspannen.
Ik zag als het ware een blote dreumes staan en keek tegen het ruggetje aan en twee baby billetjes.
Ik kon echt bijna de zee horen.
Bij elke heftige wee sloot ik mijn ogen en hoopte ik dat de baby zich om zou draaien, want dan wist ik of het een zoon of dochter zo zijn.
Uiteindelijk heb ik hierdoor heel ontspannen bevallen en weinig pijn ervaren, omdat ik bezig was met dat beeld van die baby en niet met de pijn.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:36

hier ook wel angst gehad voor de bevalling aangezien ik allemaal doemscenario's had gehoord van iedereen om me heen...
uiteindelijk ben ik ingeleid, en werd totaal zen!
iets wat eigenlijk niet echt bij mijn karakter past..
alles liep volgens het boekje, en de verpleging had gewild dat ze het hadden opgenomen.. ik was perfect materiaal om te laten zien aan vrouwen die daar opgenomen zouden worden..
uiteindelijk zelfs zonder pijnstilling de hele bevalling doorgekomen!
kleine knip, weinig last van gehad! na 5 weken zat ik weer heerlijk op het paard...

wat ik je aan zou raden? maak het bekend in het ziekenhuis dat als je in paniekmodus schiet dat je graag een KS wilt..
maar ga er open, en zen in! laat het over je heen komen.. laat je gevoel spreken.. zorg voor rust, en kijk wat je lichaam je verteld!
het is mij 1000% meegevallen.. je gaat echt op in de weeen.. kan niet zeggen dat ik pijn gevoeld heb!
ik ben nu moeder van 1 dochtertje, en ben bevallen in 3 uurtjes tijd! van eerste wee tot ik haar in mijn armen had..
dat moet toch te overbruggen zijn?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:45

Ik denk echt dat jij jezelf zo onnodig druk aan het maken bent om niks .....
Ik ben zelf drie keer thuis bevallen zonder pijnstilling en ik zou het zo weer doen (ook al vind ik drie echt gewoon gezellig genoeg :D )

wel of geen KS, het is aan jou, als ik het zo lees, maar als je normaal zo'n koele kikker bent ... dan kan je
ook gewoon natuurlijk bevallen!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:45

Zou je niet kunnen zorgen dat je die KS achter de hand hebt? En dat je dan, als de baby zich aandient, gewoon kijkt hoe het gaat. Misschien dat je hormonen en oerkrachten je op dat moment dan wel laten merken dat je een natuurlijke bevalling prima aan kan. Maar dan hoef je er niet bang voor te zijn omdat je weet dat je die keizersnee achter de hand hebt... Misschien dat je alleen door die geruststellende gedachte ookal niet meer in paniek raakt, als je een 'nooduitgang' hebt ;)

Sterkte ermee in ieder geval! En ze zeggen niet voor niets Een mens lijdt dikwijls 't meest, door 't lijden dat hij vreest.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:42

Zelf kan ik zeggen dat een KS ook echt geen pretje hoeft te zijn... Ruim een jaar later kan ik nog geen normale broeken dragen omdat ik niks op mijn buikwand/litteken kan verdragen, door een complicatie met de ruggenprik heb ik nu chronische migraine waardoor ik nu aan de medicatie zit en ik merk dat ik er regelmatig nog moeite mee heb dat ik niet zelf heb kunnen bevallen doordat ik te ziek was. (door de ks kwam mijn bv niet op gang en heb ik na 7 weken ellende en constant kolven het op moeten geven)

Persoonlijk denk ik dat het heel slim is om je angsten met de persoon die jou bevalling gaat begeleiden te bespreken. En geloof me, op het moment dat je bevalling begint dan ga je er heel anders in staan. Op een één of andere manier dwingt je lichaam je om er aan toe te geven (ze hebben mij eerst 5 dagen ingeleid incl. de nodige weeën voor de spoed keizersnede plaatsvond, dus heb de bevalling eigenlijk ongeveer op 2 manieren gedaan :') )

Heel veel sterkte nog met de laatste loodjes, hopelijk kan je een rustige oplossing vinden.

Jupi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:18

Iedere bevalling is totaal anders. De bevalling van mijn eerste kindje was een hele akelige bevalling. Het herstel hiervan duurde erg lang.
De bevalling van mijn 2e kindje was ook al geen pretje en eindigde uiteindelijk in een keizersnee. het herstel hiervan was eigenlijk sneller dan bij mn 1e bevaliing. ik moest natuurlijk wel opletten om niet te zwaar te tillen, maar je wordt erg snel heel vindingrijk, zeker als je al een kleintje rond hebt lopen.
Ik ben nu 34 weken zwanger van ons 3e kindje en wij gaan het morgen met de gynaecoloog erover hebben hoe en wat. ( vorige controles zijn nog bij de 'gewone' verloskundige geweest)
wij willen ook proberen te gaan voor een keizersnee op bestelling. Ik ben zeker niet bang voor een gewone bevalling maar heb bij mijn vorige 2 bevallingen wel genoeg voor mn kiezen gehad en mn kleintjes ook ( zal niet vertellen hoe en wat om je niet op nog meer ideeen te brengen :) )
Ik ben wel heel benieuwd wat de gynaecoloog ervan zegt. En wordt het een gewone bevalling dan ga ik er maar vanuit dat het deze keer een bevalling uit het boekje wordt, piece of cake :D . en zeker niet denken wat er allemaal zou kunnen gebeuren.
ik zou zeker vragen wat de mogelijkheden zijn en mocht het geen keizersnede worden, alleen nog denken aan de verhalen waar het allemaal zo makkelijk ging.
Heel veel succes/sterkte!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:31

Een vriendin van mij is ook zwanger en zei vond ik nog iets moois over angst voor de bevalling. Het leek haar wel spannend maar haar vader is ook herstellende van kanker. Vergeet niet dat ziekenhuizen vol liggen met mensen die nare medische ingrepen moeten doorstaan waar ze niet voor gekozen hebben. Als je dan zelf in verwachting mag raken, gezond bent en een kindje mag krijgen, waar heb je het dan over?

TS ik wil je angst niet af doen als flauwekul hoor. Ik vond het ook eng, vooral de 2e keer want stel dat er wat gebeurd en je laat een kindje achter... Maar je mag moeder worden en ook al is je bevalling straks pittig, als je straks helemaal verliefd bent op je zoon/dochter heb je het er achteraf graag voor over. En wil je misschien zelfs nog wel een keer :Y)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:46

Raponsje schreef:
wollie27 schreef:

Ik heb ook hoogtevrees en ben nooit van een berg afgeduwd om die hoogtevrees te ontwikkelen.
Iemand met enorme angst van spinnen hoeft ook niet aangevallen te zijn door een groep vogelspinnen.

:)

En wet je hoe die mensen van hun angst afkomen?
Je kan van je spinnenangst afkomen door vogelspinnen op te pakken en te aaien.
Je kan van je hoogtevrees afkomen door hoge bergen te beklimmen en parachute te springen.
Je kan van bevallingsangst afkomen door... te bevallen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:34

sja, weet je, ik lees nu ook alle adviezen en ergens denk ik dan...ja, de adviezen hebben absoluut een punt, maar ja, als ik dna lees dat jij ook al een heel traject in bent gegaan met gesprekken etc om de angst behapbaarder te maken , maar dat dat nog niet echt vruchten afwerpt...
dan is die angst wel degelijk meer dan gewoon een beetje bang zijn of je gewoon zorgen maken over.

ik denk nog steeds dat je misschien de opties open moet proberen te houden, het is namelijk idd altijd maar afwachten hoe je jezelf handelt op het daadwerkelijke moment (hormonen, je moeders aanwezigheid, voor hetzelfde geld schiet je in die oermodus en ben je er helemaal klaar voor)
maar dat je dus wel de mogelijkheid tot CS vast laat leggen voor het geval je niet in die oermodus schiet, dat mocht je idd het niet trekken dat je wel de zekerheid hebt (en de gemoedsrust) dat er a la minute ingegrepen kan worden en er overgestapt kan worden op een CS

ik ben niet zwanger, gaat ook naar alle waarschijnlijkheid niet gebeuren, maar als ik me de hele boel zo inbeeld, kan ik me wel iets van een voorstelling maken van angst die er bij kan komen kijken , hij is misschien niet reëel, maar hey, welke echt grote angst is dat wel (denk hoogtevrees, spinnen of voor mijn part een panische angst voor afvoerputjes) feit is wel dat die angst aardig belemmerend kan zijn en ik kan me de neiging tot het beperken van risico's goed indenken.;

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:49

Ik lees hier van alles over een CS achter de hand houden, maar denk dat dat toch wel lastig is. Over het algemeen moet een OK geboekt worden inclusief personeel. Voor noodgevallen wordt er wel wat geregeld, maar ik vermoed dat je in dit soort zaken toch wel je keuze van te voren moet maken.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:50

Ik heb een spoedkeizersnede gehad. Daarbij is er heel veel bloed veloren gegaan. Overtollig bloed wat ze er later zonder verdovingen uit hebben gedrukt.
Keizersnede heb ik dus niet als positief ervaren, mijn eerste bevalling was gemakkelijker en ook sneller hersteld.

Mijn zoon heeft trouwens wel ADHD

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 05:47

Ik ben ook met keizersnede geboren. Zonder keizersnede was ik waarschijnlijk niet levend ter wereld gekomen dus dat was de enige optie (lag in stuit, met gezicht de verkeerde kant op en ik was 2wk te laat, vruchtwater was al helemaal 'opgedroogd' en ik was een dikkertje).

M'n moeder heeft daarna PND gehad. I.c.m. keizersnede werd borstvoeden wel heel lastig dus dat heb ik niet gehad.
Ik heb chronisch darmklachten, waarschijnlijk door gebrek aan borstvoeding en het feit dat ik met KS ben geboren. Ze zeggen dat je een natuurlijke bevalling met je neus/mond zo dicht bij je moeders darmkanaal komt dat je daar al de eerste bacteriën opvangt waar je babydarmen mee kunnen opstarten.

Daarbij heb ik ook AD(h)D en ben ik vroeger veel gepest, was toch sociaal een beetje 'anders'. Gebrek aan binding in de eerste maanden?

Natuurlijk weet je niet of ik dit ook allemaal had gehad als ik normaal ter wereld was gekomen. Maargoed, dit zijn wel dingen die vaker voorkomen als kids met KS geboren worden.