Huisarts weigert mij volledige soa test

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Caro_

Re: Huisarts weigert mij volledige soa test

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:08

Wat ik mij dan afvraag, hoe zit het bij jullie als je boven de 25 bent en aan kinderen wil beginnen? Zegt de HA dan ook dat het niet nodig is; "Doe maar, we testen wel als je zwanger bent of je geen SOA hebt die je kan doorgeven aan je foetus?"

Hier in België wordt zelfs bij de seksuele voorlichting op school verteld dat voor je überhaubt met iemand in bed duikt, je beter kan zorgen dat je allebei een SOA test kan voorleggen die aantoont dat jullie beiden niets hebben.
Je kan hier dus ook gewoon naar de HA gaan om je bloed te laten testen wanneer je wil en als je dan SOA's wil laten testen, dan doen ze dat gewoon. Heb ik zelf al ooit zo laten doen; cholesterol check-up en ineens gevraagd om ook maar SOA's na te kijken, want we hadden een condoom-scheur ongelukje gehad. Verstandig volgens mijn HA...

Het huidig fenomeen van testen proberen in te perken gaat trouwens wel om bv. RX'en waarvan is bewezen dat men voor 95% van de patiënten met lage rugpijn toch niets significant kan vinden. Of operaties waarvan na onderzoek blijkt dat ze toch geen verbetering brengen mbt de klachten. Maar bloed laten trekken en nakijken is nu zo onschadelijk voor jezelf en SOA's kunnen zo'n grote consequenties hebben, dat ik niet snap dat zoiets geweigerd wordt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:16

senna21 schreef:
Ben ik nou de enige die de HA wel begrijp?
(al vind ik het wel raar dat de norm voor mannen anders ligt dan bij vrouwen).

Het leven geeft geen garanties...
Ik denk dat mensen de eisen soms ook wel heel hoog stellen.
Als er geen werkelijke aanleiding is voor 'verhoogde kans op infectie', is er grote kans dat de test 'voor niets' is.
'Gratis' is niet gratis voor de samenleving...

Een keer per jaar testen vind ik helemaal van de zotte...
Volgens mij is het vooral een kwestie van je verantwoordelijkheid nemen tijdens wat je zoal uitspookt. :+

Helemaal met je eens. :j

Ilja000

Re: Huisarts weigert mij volledige soa test

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:24

Assistent omzeilen en een afspraak maken met je huisarts. Als de assistent vraagt naar de reden van de afspraak, zeg je 'persoonlijk'. Dan kun je het rechtstreeks aan je huisarts vragen en evt. om haar argumenten vragen en die van jou inbrengen.
Succes!