Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:45

Mijn zus had bij het eerste kind totaal geen melkproductie maar er werd toch gepusht op bv. Het moest opgang komen etc maar dat gebeurde simpelweg niet. Gevolg een baby van 5 dagen oud verdroogd en veel teveel afgevallen in het ziekenhuis en een erg onverstuurde moeder. Omdat ze vrijwel niets binnen kreeg was ze op een gegeven moment ook te zwak om ook nog maar zelf te drinken. Na een infuus en sondevoeding mocht ze een paar dagen later gelukkig al weer naar huis. Maar mijn zus is wel overgestapt op flessenvoeding en haar dochter is inmiddels 16 jaar heel gezond en zonder allergieën.

Na dit voorval is ze bij de tweede meteen begonnen met flessenvoeding te geven.

Iets wat er niet is kan je niet geven en ook niet kolven.

Als bv kan is het natuurlijk ideaal maar uitzonderingen bevestigen de regel en dan is het mooi dat er ook een andere oplossing is.

Overigens had mijn moeder hetzelfde probleem en zijn wij thuis alle 3 met de fles groot gebracht.

friendly

Ik geloof dat ts ook wel achter bv had willen staan als ze goede begeleiding kreeg en niet "bijt maar gewoon ff door". Kaamhulp heeft hier te kort geschoten en nu durft ts het niet meer aan. Haar goed recht.

Raponsje

Als moeder wil je alleen het allerbeste voor je kind.

Als door welke reden dan ook borstvoeding niet lukt en uiteindelijk zelfs leidt tot extreme frustratie, verdriet en/of pijn dan moet je er gewoon mee kappen.

Een kind kan in dat geval beter de fles krijgen met een relaxte moeder die zich goed voelt.

Natuurlijk is borstvoeding beter voor een kind, maar ook met een flesje worden ze wel groot en zullen ze heus niet uit elkaar vallen na een paar jaar.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:46

Kwanyin schreef:
Flesvoedingsmaffia? Hoezo? Ik heb hier nog niemand zien schrijven "je moet en zal flessenvoeding geven want borstvoeding is zo slecht als het maar kan zijn, je kind word er dom van en jij bent een waardeloze mama als je dat niet voor je kleine over hebt!" . Iets wat de maffiagroep dus wel doet over borstvoeding. Er word alleen maar gezegd, borstvoeding is goed maar als het niet gaat laat je niet gek maken en kies toch gewoon voor de fles.

Ik heb ook niemand dat zien schrijven over flesvoeding. Alleen dat de TS een pb heeft gehad waarin dat volgens haar staat. Ik heb de bv-moeders hier ook zien zeggen dat het de eigen keus is van de ts.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:51

Akhal_Teke schreef:
Nooit meer op een paard is niet minder goed voor een paard dan wel op een paard. En je kan er altijd nog iemand anders op laten rijden.
Geen borstvoeding kan ik ook nog inkomen, maar kolf dan op z'n minst de eerste tijd. Het is al eerder gezegd, er zit veel meer in borstmelk dan in Nutrilon.

Tevens lees ik erg (veel te) veel dat "je het toch zeker zelf moet weten of je..." maar denk ook eens aan het kind, die is er ook nog.
Ik zou willen adviseren naar deskundige hulp te zoeken. Niet een dokter of assistente maar echt iemand met verstand van borstvoeding, alles wat daarmee te maken heeft en oplossingen of verzachtingen heeft voor dit soort problemen.

weer zo een dooddoener alsof TS niets voior haar kind overheeft

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:52

Anoeska27 schreef:
Ik heb ook niemand dat zien schrijven over flesvoeding. Alleen dat de TS een pb heeft gehad waarin dat volgens haar staat. Ik heb de bv-moeders hier ook zien zeggen dat het de eigen keus is van de ts.

Klopt, dom en onverantwoord is hier niet openlijk genoemd. Maar wel meerdere reacties dat de TS niet voldoende heeft doorgezet. Iets dergelijks zegt niemand over flesvoeding. Dus ik snap ook niet helemaal waar je 'flesvoedingsmaffia' vandaan komt?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:53

Anoeska27 schreef:
Kwanyin schreef:
Flesvoedingsmaffia? Hoezo? Ik heb hier nog niemand zien schrijven "je moet en zal flessenvoeding geven want borstvoeding is zo slecht als het maar kan zijn, je kind word er dom van en jij bent een waardeloze mama als je dat niet voor je kleine over hebt!" . Iets wat de maffiagroep dus wel doet over borstvoeding. Er word alleen maar gezegd, borstvoeding is goed maar als het niet gaat laat je niet gek maken en kies toch gewoon voor de fles.

Nee hier niet, maar in het echte leven heb je echt wel mensen die dat letterlijk durven zeggen :j (zoals blijkbaar veel kraamverzorgers :D ). Er word alleen gezegd dat het hier wel lijkt alsof de flesvoedingsmaffia er zit, maar dat vind ik totaal niet.

troi

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:55

Belachelijk die maffiose paktijken, helemaal omdat het voordeel op in elk geval hersengebied vrijwel verdwijnt als je rekening houd met de intelligentie van de moeders. Slimme moeders krijgen slimme kinderen niet de borstvoedende...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:56

Shadow0 schreef:
Anoeska27 schreef:

Klopt, dom en onverantwoord is hier niet openlijk genoemd. Maar wel meerdere reacties dat de TS niet voldoende heeft doorgezet. Iets dergelijks zegt niemand over flesvoeding. Dus ik snap ook niet helemaal waar je 'flesvoedingsmaffia' vandaan komt?

Ik heb het niet over flesvoedingsmaffia gehad, dus ik denk dat je in de war bent met iemand anders.

Ik lees ook niet dat TS niet voldoende heeft doorgezet, alleen dat ze slechte begeleiding heeft gehad en dat het ook goed kan gaan. Maar zoals ik al eerder zei: ik vind bv de beste keus voor mijn kind, wat een ander doet moet ie zelf weten.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:59

Ayasha schreef:
ulyse schreef:
Weet je wat ik mij nou af zat te vragen, hoe deden ze dit vroeger toen er nog geen kunstmelk was. Tegenwoordig lukt het heel veel vrouwen niet om borstvoeding te geven. Zouden wij te ver van de natuur af komen te staan, tever door gedomesticeerd?

Het is niet gezegd dat als het bij de eerste niet lukt, dit bij de tweede ook zo zal zijn. Je bent inmiddels een ervaren moeder met voldoende zelfvertrouwen en dat maakt de kans dat het nu wel kan lukken een stuk groter.

Succes met beslissen.
Ik vond het 1 van de meest bijzondere ervaringen in mijn leven om je eigen kindje zelf te voeden.

Toen gingen er simpelweg meer kinderen dood.

Dan lengden ze koemelk aan met water, niet ideaal dus (vanwege de vitamines), maar natuurlijk beter dan niks. Lees dit maar eens:
Aanvankelijk kregen zuigelingen die geen borstvoeding gegeven konden worden, een fles met een mengsel van 2/3 koemelk en 1/3 water, met wat meel en suiker toegevoegd. Lukte dat niet, dan was karnemelk een goed alternatief.
Vond ik op deze site: http://www.stolper.nl/2003/01/19/zuigel ... -100-jaar/

Als een moeder in het kraambed stierf (en dat gebeurt soms nog steeds) zal de baby natuurlijk wel gevoed moeten worden en de vader kan natuurlijk geen borstvoeding geven. Een "min" is niet altijd voorhanden en dan moet de baby natuurlijk wel de fles krijgen (en gelukkig is dat tegenwoordig van prima kwaliteit, zelfs zo goed dat het massaal naar China wordt geëxporteerd).

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:03

Jee, ik had ook zo'n verloskundige die maar bleef doorgaan over BV en me maar boekjes bleef geven erover. Ik een tikkie overstuur mijn supernuchtere ma gebeld. Haar commentaar: "goh, is bv nu weer helemaal in? In mijn tijd was dat ouderwets en gaf iedereen de fles. Ze verzinnen ook steeds weer wat nieuws om zwangere vrouwen gek te maken. Doe jij nu maar gewoon waar je je het beste bij voelt".

Ik heb mijn moeders wijze raad opgevolgd en bij mijn eerstvolgende controle bij de verloskundige ook nog tabletten tegen stuwing gevraagd }:)

Dus TS gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Voor de een is dat de borst, voor de ander de fles. Leven en laten leven.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:03

Ik wilde heel graag borstvoeding geven aan mijn meisje van nu vijf maanden.
Helaas is dat helemaal fout gegaan en geëindigd in het leegzuigen van de borst middels een punctie (opbrengst 150 cc melk en ontstekingsvocht) en operatie (opbrengst de inhoud van een blikje frisdrank aan troep uit de borst), ziekenhuisopname, een drain in mijn borst en vier weken twee maal daags de thuiszorg op bezoek om met een catheter de borst schoon te spoelen. Ondanks het inroepen van twee lacatiedeskundigen kreeg ik eerst een tepelinfectie, waardoor borstvoeden heel pijnlijk was, en daarna een borstontsteking met een flink abces. Borsvoeden ging niet meer, de pijn was hels. Met de gezonde borst durfde ik geen voeding meer te geven. De ondraaglijke pijn die ik had gevoeld, maakte da ik het absoluut niet meer durfde. Tegelijkertijd wilde ik mijn premature en dysmature kindje zo graag borsvoeding geven. Ik voelde me zo schuldig. Gelukkig in mijn omgeving alleen maar begripvolle proffesionals die het me nog net niet verboden om weer te gaan borstvoeden. Ze vonden mijn fysieke en mentale gezondheid van dat moment belangrijker.

Ts ik weet er dus alles van hoe het is om door erge pijn niet meer te willen en kunnen borstvoeden. Wees assertief en sta niet toe dat men je blijft proberen te overtuigen. Borstvoeding is zeer gewenst, maar als de moeder ontzettend gestresst is dan valt dat voordeel weg. Gelukkig is er een aanvaardbaar alternatief voor borstvoeding.
Laatst bijgewerkt door Boras op 08-06-13 19:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:05

Hey luister eens
Als het niet gaat dan gaat het niet. Daar kun jij niets aan doen. Ook al wil je wel bv geven of zie je alle voordelen ervan in, als het niet gaat dan kan het toch gewoon niet?
Wat fijn dat er dan flessenvoeding is als alternatief!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:08

Bv of fv is totaal de beslissing van een moeder. Zie je als moeder het niet zitten, begin er niet aan.
Voor bv moet je je totaal de rust voor nemen.
Zelf vond ik het een heerlijk rust momentje voor mij en mijn kind. Beide hebben tot zeven maanden bv gehad, bij beide kinderen had ik de eerste dag gelijk mijn tepels aan gort doordat ze zo hard zogen. Op de tepelhoedjes over gestapt en probleem was over.
Maar als het dan alsnog niet goed gegaan was, zou ik ook gestopt zijn. Die pijn gaat echt door merg en been.
Gelukkig had ik een hele goede kraamverzorgster die echt hielp en wist waar ze over had.
Later ook wel met haar over gehad, dat wanneer het door de pijn echt niet meer ging lukken, gaf ze me groot gelijk om te stoppen.
Tegenwoordig is de kv zo van goede kwaliteit, dat baby's niets te kort komt.
Testen hebben misschien wel bewezen dat bv gezonder is. Maar zolang moeder er niet van kan genieten en vol stress schiet, heb je geen goede startbasis.

Dus zou gewoon heeeeeeeel duidelijk vermelden dat je geen bv wil geven.
Met dat betreft mogen ze je alleen advies geven hierover, ze mogen je niet dwingen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:09

In mijn ogen is borstvoeding beter dan flesvoeding.
Maar wat heeft een baby aan een moeder doe alleen maar loopt te huilen en de klooien met de bv, nee dan liever over op fv.

Bij mijn eerste ben ik begonnen met bv maar door een slechte begeleiding in het ziekenhuis liep dit helemaal op niets uit. En zijn we toen hij 12 dagen was overgestapt op de fv.
Omdat ik wist waar de fout zat bij de 1e ben ik toch bij de 2e weer begonnen met bv, maar wel met het idee "het moet geen drama worden, anders stap ik weer over op de fles".
Na 6 weken helemaal gestopt omdat ze er helemaal verstopt van raakte. En dan zo verstopt dat alles er van boven weer uit kwam.
Daarna op de fv overgestapt speciaal voor moeizame ontlasting en het ging super.

Ook toen heb ik de borstvoedende maffia achter me aan gehad, ik moest niet stoppen en er maar gewoon mee doorgaan. Want bv was dit en bv was dat..... Maar dat het niet het beste voor mijn kindje was leek wel helemaal niet belangrijk....

TS gewoon heel duidelijk laten ,merken en zeggen dat je geen bv wilt geven. Einde discussie punt-uit!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:09

Anoeska27 schreef:
Ik heb het niet over flesvoedingsmaffia gehad, dus ik denk dat je in de war bent met iemand anders.

Dat klopt. Dat was MissToseland. Maar dat was het bericht waar Kwanyin weer op reageerde :)

Citaat:
Ik lees ook niet dat TS niet voldoende heeft doorgezet, alleen dat ze slechte begeleiding heeft gehad en dat het ook goed kan gaan. Maar zoals ik al eerder zei: ik vind bv de beste keus voor mijn kind, wat een ander doet moet ie zelf weten.

Hmm, dat wordt toch gezegd hoor:
"Maar je moet het wel willen en achterstaan"
"als je dat er niet voor over hebt, dan gaat het ook niet lukken."
(Een paar andere opmerkingen zijn aangepast.)
Ik vind dat dergelijke opmerkingen toch wel redelijk de indruk wekken dat de TS gewoon niet genoeg wil en misschien te makkelijk opgeeft.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:14

Nog even voor TS. Je moet natuurlijk doen waar je jezelf het prettigst bij voelt. Ik wil je nog wel mijn eigen ervaringen geven.
Destijds ging het bij de borstvoeding van onze oudste ook helemaal niet goed: tepelkloven (tot bloedens toe), vlakke tepels, waardoor baby niet goed kon happen, etc. en ze lag de hele dag te kreunen (van de honger achteraf). Ik was per voeding 1 tot 1,5 uur bezig en dan was ze nog niet tevreden. Ik was heel fanatiek i.v.m. de allergieën in de familie. Een weegschaal had ik niet (toen werd er gezegd dat moeders daar zenuwachtig van zouden worden) en de baby is in de kraamweek dus nooit gewogen. Pas toen ik zelf ziek werd, adviseerde de verloskundige om haar dan maar een flesje te geven, wat ze in 1 teug leegdronk en 4 uren daarna sliep. Daarna nog wel geprutst met half/half maar al snel over op helemaal fles. Achteraf ben ik dus helemaal niet goed begeleid door de kraamhulp (ze heeft nooit geconstateerd dat de baby geen goede drinktechniek had), lactatiedeskundigen waren er toen nog niet echt (en duur).
Bij de tweede heb ik toen duidelijk aangegeven dat ik de borstvoeding de kraamweek zo willen proberen, omdat ik dan hulp zou hebben en als het weer niet zou gaan we dan op de fles over zouden gaan. En wat denk je? Het ging heel goed. Deze baby wist hoe het moest, had een goede drinktechniek (masseren ipv en zuigen) en daardoor kwam de borstvoeding pijnloos op gang!

Dus TS een eerste slechte ervaring hoef dus niet te betekenen dat het bij een tweede ook niet zal lukken.
Maar nogmaals het is helemaal jouw keus en je moet echt doen wat jij wilt.
En geniet van je zwangerschap en de baby straks.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:15

friendly schreef:
Urielle ik krijg een beetje de indruk dat je deze discussie niet begrijpt. Deze moeder (ts) heeft de borstvoedingstactiek al geprobeerd en dat is rampzalig verlopen. Ja misschien had het beter geworden als ze door was gegaan maar wie zegt dat? Het had ook heel goed erger kunnen worden en het is lijkt mij niet de bedoeling om je lichaam naar de kl*te te helpen om je kind bv te kunnen geven. En wat nou intieme momentjes die je mist? Ik geloof er echt niet in dat een baby iets mist om met fv op te groeien. Intieme momentjes maak je zelf. Maar hee, dat zegt een kinderloze 22-jarige dus wat weet ik nou? Niet genoeg over bv maar ik geloof wel in doorzettingsvermogen. Als je iets geprobeerd hebt, in dit geval bv, is dat goed genoeg. Wat niet gaat, gaat gewoon niet. Dat het bij jou goed uitgepakt heb, hoera!, maar bij TS nou eenmaal niet. Haar goed recht om dat niet nog eens te willen.

Jawel hoor, maar ik denk dat TS de juiste hulp er niet bij gehad heeft. En die is heel bepalend als het allemaal niet zomaar vanzelf wil. Je tepels moeten wennen aan het gevoel (en ik vind dat dus echt heel zeer doen, had zelf ook kloven waar het bloed uitliep, dus dat is echt wel op je kiezen bijten!) Maar als TS haar tepels compleet rauw waren PLUS er kwam geen/ niet genoeg melk uit dan zie ik dat als een heel duidelijk teken dat het kindje niet goed aangelegd werd. En dat is helemaal niet om TS te verwijten of om te zeggen, joh je deed het helemaal fout! ofzoiets, maar als er op dat moment een goede lactatiedeskundige bij is die je kan helpen, kan het hartstikke goed komen. Zeker omdat TS aangeeft vlakke tepels te hebben, da's een extra hindernis. Een vrouw maakt nl. gewoon melk aan als de baby goed zuigt. En als die baby goed aanhapt, dan trekt hij je hele tepel niet kapot, dan blijft het hooguit bij kloven in het begin. En daar zijn weer pijnstillende zalven voor, zodat je niet al met 'O hellllp! Ik moet weer gaan voeden!' zit.

Intieme momenten maak je zelf maar de BV-momenten zijn heel speciaal. Lekker in het holst van de nacht in het donker een warm bundeltje tegen je aan, wat vol vertrouwen jouw melk drinkt terwijl je zelf hartstikke high ligt te worden van de vrijkomende hormonen :P Of juist in het holst van nacht door het huis moeten lopen om een flesje melk te moeten maken terwijl je baby hartverscheurend ligt te huilen. Heb het allebei gedaan en ik gun TS gewoon echt heel erg van harte mijn eerste ervaring. Zo zonde als ze ook de tweede keer die kans mist alleen vanwege een trut van een kraamverzorgster die de eerste keer haar problemen niet goed heeft opgepakt.

Ik hoop iig dat TS, wat ze ook gaat doen, deze keer een heerlijke kraamtijd krijgt.

Overigens bestaat de fv-maffia wel zeker. Dat is groep mensen die alles wat jij of je baby 'verkeerd' doen toewijzen aan het gegeven dat je bv geeft.
- Slaapt hij nou nog niet door? Mijn kind sliep met de fles al vanaf 3 dagen door!
- Het is wel een kleintje he!
- Hij drinkt wel heel veel.
-Hij drinkt veel te weinig, zeker dat je nog genoeg melk hebt?
Je kind is 12 maanden en kan NOG niet lopen? Ja, bv-kindjes lopen wel vaker een beetje achter he!
en nog een hele bloemlezing :roll:

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:15

heel herkenbaar
1e ging voor geen meter zelfde verhaal als bij jouw
2e diarect flesvoeding gegeven en ik heb heeel erg duidelijk aangegeven dat ik niet op preken zat te wachten van verloskundigen en consultatiebureau`s
3e ik dacht probeer het gewoon nog een keer en resultaat nope nix voor ons die bv (had de flesvoeding al klaar staan...)
maar werkt hier dus ook niet, kids wouden niet happen en borsten werkten ook niet mee
dus ook fles erin

kon en kan me nog steeds mateloos ergeren aan de pro bv moeders bah (nee niet allemaal hoor)
de meesten(dus niet iedereen) daarvan weten niet eens hoe het is als het dus niet gaat of wil!
er zullen nu vast moeder reageren van ; bij ons lukte het ook niet gelijk bla bla bla
ik althans ben er niet voor nix mee gestopt en op mijn manier heb ik er alles aan gedaan om wel bv te kunnen geven

gewoon mooi links laten liggen en heel duidelijk aangeven hoe jij er over denkt , ik zat toen niet te wachten op voor hun goed bedoelde adviezen over van alles en nog wat wbt borstvoeding!
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 08-06-13 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:17

Ik heb vroeger nooit borstvoeding gehad en ik ben nu 1.74 en 60 kilo, kerngezond en vroeger ook nooit ziek geweest.

Lekker doen wat jij wilt, het is jouw lichaam!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:18

Urielle schreef:
Een vrouw maakt nl. gewoon melk aan als de baby goed zuigt.

De meeste vrouwen. Niet allemaal. Je kunt dat niet zo algemeen stellen.

Citaat:
Overigens bestaat de fv-maffia wel zeker. Dat is groep mensen die alles wat jij of je baby 'verkeerd' doen toewijzen aan het gegeven dat je bv geeft.

Da's inderdaad net zo flauw. Eigen keuze, punt uit.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:23

Wat jammer dat het zo mis is gegaan bij jou!

Je hebt kennelijk echt geen goede begeleiding gehad,want BV hoort allles behalve pijn te doen.

De baby heeft dan gewoon verkeerd aangehapt(misschien te kort tongriempje?) en met de juiste hulp had je misschien wel gewoon bv gegeven.
Zo te horen heb je zo je best gedaan:(.

vind dat echt rot om te lezen. :(:)

De keuze is helemaal aan jezelf ,maar wie weet dat als je nu een andere vk en kraamhulp hebt ,het nog eens wilt proberen,wie weet gaat het supergoed,maar ik snap t natuurlijk dat je daar als een berg tegenop
bent gaan zien

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:23

Shadow0 schreef:
Hmm, dat wordt toch gezegd hoor:
"Maar je moet het wel willen en achterstaan"
"als je dat er niet voor over hebt, dan gaat het ook niet lukken."
(Een paar andere opmerkingen zijn aangepast.)
Ik vind dat dergelijke opmerkingen toch wel redelijk de indruk wekken dat de TS gewoon niet genoeg wil en misschien te makkelijk opgeeft.

Jammer dat je dat zo opvat want dat was mijn bedoeling niet.
Ik weet heel goed hoe het is om al die problemen te hebben die TS meegemaakt heeft want ik heb ze zelf dus ook gehad.
En daarom zeg ik juist als ervaringsdeskundige dat als je er niet achterstaat (in dit geval door ervaringen uit het verleden) dat het niet gaat lukken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:25

Ik ben het inderdaad ook niet eens met dat iedere vrouw probleemloos borsvoeding kan geven met de juiste hulp.
En als je maar wilt zoals wel eens wordt gezegd. Daar word ik heel boos om.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:26

Als jij je er niet lekker bij voelt moet je het niet doen.

Borstvoeding is gezond, de fles melk is echt ook echt wel goed hoor, er moet aan allerlei strenge normen voldaan worden. Als het ongezond was bestond het toch niet?
Borstvoeding geeft een goede band met je kind, nou en? Als je het met tegenzin doet, voelt je kind die spanning ook, lijkt me zeker niet goed.

Laat je niet opjagen, doe lekker wat je zelf wilt.

Ik heb zelf drie kinderen, 2 hebben 10 maanden de borst gekregen en één vijf maanden. Bij mij ging het als een tierelier. Ik had genoeg, geen gedoe, geen probleem, dan houdt je het lang vol. Maar was dat niet zo geweest, dan had ik het niet eens geprobeerd bij kindje twee of drie.

Ik vind dat je moet doen wat jij zelf wilt en als je kraamverzorgster daar problemen mee heeft, dan ga je gewoon naar een andere kraambureau, er zijn er genoeg en je kunt tot enkele weken vtv altijd wisselen.
Ik heb dat zelf ook gewisseld tot drie weken vtv er is altijd en overal wel plek, nu was ik overgestapt ivm faillissement, maar ik kon overal zo kort vtv terecht.