Maya schreef:Maar voor de 'gewoon' slechthorenden, waarom gebruiken jullie dan niet de solo apparatuur? Zeker die microlink of smartlink oid, dat is enkel een klein adaptertje / opzetstukje op je gehoorapparaat, het andere ding geef je aan je instructeur, en die kan dan wel direct aanwijzingen geven op het moment dat het nodig is. Zie je toch ook vaker met horende mensen, dat die gebruik maken van instructiesystemen. Gewoon klassikaal les met in het midden een brullende instructeur heb ik ook jarenlang niks van gebakken hoor, nu nog niet denk ik. Daar is die solo apparatuur juist zo fijn voor, dan kun je het wel volgen en tegelijk schrijven (op studie) zonder te moeten kijken bijv.
Het voordeel van die dingen vind ik dat het geluid direct op je apparaten binnen komt, dus zonder ruis. Heb je echt spraakafzien nodig om te kunnen verstaan, dan denk ik dat het idd zaak wordt om voor een CI oid te gaan. Ik heb nu met de CI geen spraakafzien meer nodig (doe dat wel uit gewoonte), maar ik kan ook heel goed horen met bijv. telefoneren. Dat kan jij dus ook niet meer Tita?
Overigens heb ik zo lang mogelijk de Microlink ipv de smartlink gebruikt, eerste was minder storing gevoelig.
Ik denk dat ik mij eens ga verdiepen in de solo apparatuur, wat dat betreft ben ik nog een behoorlijke 'leek' als slechthorende

Zeker na mijn eerste operatie was ik heel snel moe van de lessen op school (veel luisteren en vooral concentreren om het geluid van de docent) na een paar keer mijn probleem aangekaart te hebben, namelijk het slechte kunnen verstaan van de docenten tijdens colleges, zijn bijna alle docenten hoorcollege gaan geven met zo'n draagbare microfoon die op hun kleding geklipt zit. Ideaal, zo wordt het geluid altijd op dezelfde wijze versterkt wat mij minder energie kost.

Maar met paardrijden (priveles) is het wel lastig zo nu en dan. Vooral als de wind hard waait. Kan moeilijk de hele tijd op de rechterhand (horend oor) op een grote volte om mijn instructrice heen rijden.