mensen die slechthorend of doof zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:49

Maya schreef:
Maar voor de 'gewoon' slechthorenden, waarom gebruiken jullie dan niet de solo apparatuur? Zeker die microlink of smartlink oid, dat is enkel een klein adaptertje / opzetstukje op je gehoorapparaat, het andere ding geef je aan je instructeur, en die kan dan wel direct aanwijzingen geven op het moment dat het nodig is. Zie je toch ook vaker met horende mensen, dat die gebruik maken van instructiesystemen. Gewoon klassikaal les met in het midden een brullende instructeur heb ik ook jarenlang niks van gebakken hoor, nu nog niet denk ik. Daar is die solo apparatuur juist zo fijn voor, dan kun je het wel volgen en tegelijk schrijven (op studie) zonder te moeten kijken bijv.

Het voordeel van die dingen vind ik dat het geluid direct op je apparaten binnen komt, dus zonder ruis. Heb je echt spraakafzien nodig om te kunnen verstaan, dan denk ik dat het idd zaak wordt om voor een CI oid te gaan. Ik heb nu met de CI geen spraakafzien meer nodig (doe dat wel uit gewoonte), maar ik kan ook heel goed horen met bijv. telefoneren. Dat kan jij dus ook niet meer Tita?

Overigens heb ik zo lang mogelijk de Microlink ipv de smartlink gebruikt, eerste was minder storing gevoelig.

Ik denk dat ik mij eens ga verdiepen in de solo apparatuur, wat dat betreft ben ik nog een behoorlijke 'leek' als slechthorende :+

Zeker na mijn eerste operatie was ik heel snel moe van de lessen op school (veel luisteren en vooral concentreren om het geluid van de docent) na een paar keer mijn probleem aangekaart te hebben, namelijk het slechte kunnen verstaan van de docenten tijdens colleges, zijn bijna alle docenten hoorcollege gaan geven met zo'n draagbare microfoon die op hun kleding geklipt zit. Ideaal, zo wordt het geluid altijd op dezelfde wijze versterkt wat mij minder energie kost. :)

Maar met paardrijden (priveles) is het wel lastig zo nu en dan. Vooral als de wind hard waait. Kan moeilijk de hele tijd op de rechterhand (horend oor) op een grote volte om mijn instructrice heen rijden. :+

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:50

Ook ik ben slechthorend. Met gehoorapparaten hoorde ik nog maar 18%. Sinds 9 jaar heb ik een CI aan één oor en daar hoor ik heel erg goed mee. Ik kan zelfs telefoneren! De 1e dag van de aansluiting van mijn CI, vond ik de geluiden verschrikkelijk. Wat had ik toen toch een spijt! Maar het werd iedere dag beterder en ik moest ook heel erg wennen aan de geluiden. Nu wil ik mijn CI voor geen goud missen!! Ik ben geopereerd in de VU te Amsterdam.

Sylke104

Re: mensen die slechthorend of doof zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 08:27

Zo me hier maar even serieus melden nu
Ben vanaf geboorte slechthorend en vanaf mijn 4de een hoorapparaat. Rond mijn 23ste een ernstige achteruitgang gehad en heb nu een verlies van 95db aan beide zijde. In hoge tonen van de kaart af verdwenen.

Mijn leven speelt zich volledig af in de horende wereld, hoorapparaat gecombineerd met spraakafzien en ik hou me goed staande, ik weet wat ik kan en ik weet wat ik niet kan. Omgeving goed trainen en dan gaat het best lekker.
Heb een aantal jaren geleden op wachtlijst gestaan voor een CI, maar durfde het niet aan, niemand kan me vertellen wat ik er voor terug krijg en nu weet ik wat ik heb.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 08:38

Cobelens waarom wordt je niet lid van onze Facebook pagina, vele mensen met CI en hun vragen worden beantwoord door CI dragers.

Wij hebben bijna hetzelfde gehoor verlies, vind het nu laatste 2 jaar best moeilijkom me staande te houden in de horende wereld.
In weekend probeer ik altijd mijn oren te trainen maar kan enkel conclusie trekken dat aflopende zaak is

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 08:41

ik ben al tientallen jaren slechthorend; gebeurd door een trauma van buitenaf.
Ik ben op mijn 12e geopereerd aan mijn linkeroor maar daar hoor ik nog steeds het slechtste mee en mijn rechteroor ong de helft of zo...
Kan soms heel lastig zijn idd... Ik ben er inmiddels goed aan gewend maar ik praat zelf vaak te hard en heb soms moeite om mensen te verstaan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 08:43

Ik praat vaak te zachtjes tot ik enthousiast word :')

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:13

Vaak zelf aan het woord zijn, scheel energie :+

welke facebookpagina, ken er geen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:33

We hebben 100% slechthorend

Ervaringen Chohleair implantaat
Chohleair implantaat .....l deze is wat stiller dan de bovenstaande

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:57

cobelens schreef:
Zo me hier maar even serieus melden nu
Ben vanaf geboorte slechthorend en vanaf mijn 4de een hoorapparaat. Rond mijn 23ste een ernstige achteruitgang gehad en heb nu een verlies van 95db aan beide zijde. In hoge tonen van de kaart af verdwenen.

Mijn leven speelt zich volledig af in de horende wereld, hoorapparaat gecombineerd met spraakafzien en ik hou me goed staande, ik weet wat ik kan en ik weet wat ik niet kan. Omgeving goed trainen en dan gaat het best lekker.
Heb een aantal jaren geleden op wachtlijst gestaan voor een CI, maar durfde het niet aan, niemand kan me vertellen wat ik er voor terug krijg en nu weet ik wat ik heb.

Dat klopt dat niemand jou kan vertellen wat je ervoor terug krijgt als je een CI (cochleair implantaat) neemt. Het is voor iedereen verschillend en de afregelingen van de processor is ook heel erg belangrijk. Zo heb ik ruim 3 maanden moeten wennen aan de geluiden voordat ik tevreden was en mijn man heeft 1 jaar nodig gehad. Een ieder die ik ken en een CI heeft is er zeer tevreden over. Je moet er zelf helemaal achter staan.