"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:44

Maar Raponsje, dan is de aanpak toch om te zeggen dat een maatje meer ook prima is? Maar niet om te zeggen dat slank lelijk is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:46

Molfre schreef:
Ik snap niet waarom er altijd aparte "kijk mij slachtoffer zijn" topics gemaakt moeten worden over dit onderwerp.
Ik ben te zwaar en daar voel ik me zwaar klote bij, ik probeer er van alles aan te doen en tot noch toe zonder succes. Daar worden ook wel eens vervelende opmerkingen over gemaakt.
Een vriendin van mij van vroeger had exact het tegenover gestelde. Zij had ondergewicht, kon hier niks aan doen, at als een werkpaard. Zij had ook problemen met hoe ze eruit zag en daar werden ook opmerkingen over gemaakt.

Er werd genoemd "als slanke vrouw wordt je raar aangekeken als je een toetje afslaat", hoe denk je dat het voelt als iemand jou voor het gemak maar overslaat?

Waarom kunnen we niet accepteren dat mensen blijkbaar de behoefte hebben elkaar af te troeven ten behoeve van henzelf? Waarom moeten we met z'n allen altijd in de slachtofferrol kruipen? Als je dat doet, doe je eigenlijk als die "tough girl" opmerkingen (ik ben slank, deal with it. Ik ben te zwaar, kan jou het schelen) helemaal te niet.

Hier doe je het toch zelf? :')
ik oordeel niet snel over het gewicht van mensen omdat je nooit weet wat de oorzaak is en sowieso, alsof het mijn zaken zijn hoeveel iemand weegt.
Maar zeggen dat slanke mensen "voor de honden zijn" ... Tsja, dat vind ik er over gaan en ja, daar zeg ik dan wel wat van. Dat terwijl ik helemaal niet onzeker ben over mijn slank zijn. Integendeel. Ik ben trots op mijn figuur.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:47

Ik ken het, en niet alleen het normaalbeeld verandert...de maten veranderen gewoon mee. Droeg ik een aantal jaar geleden nog maat m en 38, nu moet ik echt een s hebben of 34... En nee, ik ben niet afgevallen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:48

Urbiezira
Mijn excuses als het aanvallend overkwam, was zo niet bedoeld.
Maar ik wilde laten zien waarom.
(edit, zie nu je edit, maar laat het nu maar zo staan)

Extreem dun is wel erg lang als de gezonde en mooie standaard gezien en dan heb ik het over erg veel maatjes minder, denk aan de modellen.

Dat is wel waarom er zoveel eet problemen zijn bij de jeugd.
Mensen met een maatje meer en gewoon gezond gewicht waren dan al vies dik en zo ook door andere bestempeld.

Pas de laatste jaren is er afkeer tegen die extreem magere modellen.
Maar nog steeds is er meer afkeer naar mijn idee tegen de molligere mensen. en nee ik heb het niet over obees.
Elk pondje gaat door het mondje, ook al is dat niet altijd zo. toch is dat wel de standaard uitspraak.
Maar bij een dun persoon mag er niet gezegd worden die eet vast weinig, dat is toch hetzelfde??
Alleen omgekeerd.
Laatst bijgewerkt door little_king op 26-05-13 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:49

Urbiezira schreef:
Maar Raponsje, dan is de aanpak toch om te zeggen dat een maatje meer ook prima is? Maar niet om te zeggen dat slank lelijk is?

Niemand is lelijk.
Zeggen dat een ander lelijk is maakt hen nog steeds niet knapper.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:53

@Little_king

Ik kom zelf uit een gezin waarin mijn moeder ook een maatje meer heeft, en heb nooit nare dingen gezegd tegen wat zwaardere mensen, dat is helemaal mijn business niet vind ik! Wie ben ik om een ander de grond in te stampen?

Als ik iemand goed ken en ik weet dat die zelf met zijn/haar gewicht in de knoop zit, zou ik vragen of zij het misschien fijn zouden vinden om wat meer te gaan sporten oid. Is het antwoord nee? Dan zit ik daar niet mee. Het is hun leven en zij hebben al het recht om te zijn wie ze zijn. Het maakt ze echt niet minder leuk. :)

En nogmaals, ik vind dat het bij niemand gezegd mag worden. Ook bij dunnere mensen niet. Je moet niet vuur met vuur bestrijden is mijn mening, dat wakkert het alleen maar aan. "Dunne" mensen voelen zich dan aangevallen door "dikke" mensen en andersom, wat de vooroordelen de wereld niet uit gaat helpen.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:54

Raponsje schreef:
Urbiezira schreef:

Niemand is lelijk.
Zeggen dat een ander lelijk is maakt hen nog steeds niet knapper.

En daar ben ik het helemaal mee eens. :) Mijn vraag was dus ook waarom er zo "gepromote" moet worden dat een maatje meer ook geen probleem is. Vind ik zo zonde.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:54

Met je eens.
Het is erg rot als mensen, zowel de dunnere mensen als de dikkere mensen zich rot voelen omdat andere er een mening over moeten hebben.
Helaas is het zo dat het in de waarde gelaten worden, het onbegrip er aan alle kanten is.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:57

Ik heb te horen gekregen van m'n dokter dat ik 20 kilo min moet afvallen
Ben 1.58 en 80 kilo, ja ben echt niet dun, maar ook niet dik
Ik ren elke dag let op m'n eten. Doe sport 3 x in de week

Ik hoop ooit een platte buik te hebben

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:00

Urbiezira, mee eens..
Iedereen is mooi zoals hij/zij is, maar overgewicht moet niet als normaal beschouwd worden vind ik.

Mijn moeder bijvoorbeeld mag ook heus 25 kg minder wegen en dat weet ze.
Maar ze weet ook dat ze lastig afvalt en haar longen zijn niet super.
Dat gaat prima, maar je moet haar niet laten fitnessen lijkt.
Maar ze past zonder problemen in haar broeken van 5 jaar terug en dat blijft zo.
Ze eet ook niet teveel verder en is super stabiel in gewicht, het is er ooit aangekomen door prednison..

Ik kreeg laatst ook weer te horen ''dat er weer niet echt veel aan zat'', terwijl de volgende me er weer fantastisch goed uit vond zien. :+ Kijk daar doe ik het voor, niet voor het getalletje op de weegschaal!
Het gaat er om dat je lichaam het goed doet, niet om het getalletje op de weegschaal.
Terwijl ik toen echt lekker in mijn vel zat, strak in mijn velletje zonder opgeblazen gevoel van het vocht vasthouden of ergens niet helemaal lekker tegen kunnen.. Gewoon lekker!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:02

Helemaal met de openingspost eens. Heb zelf ook maatje 34.
Waar ik me stiekem ook behoorlijk aan kan ergeren, dat veel winkelketens een plus size lijn hebben, maar dat ze geen 'min' size lijn hebben :+
Dat is helemaal niet erg, zo'n plus size lijn. Maar ik zit zoooo vaak met het probleem dat kleding mij te groot is..
Ben trouwens 1.68 lang.. Weeg rond de 50 kilo.

Daarbij vind ik het ontzettend triest dat er bij discussietopics hier op bokt over een maatje meer en paardrijden, gelijk dit erbij gehaald wordt: Een te dikke amazone die mee gaat in de beweging is minder erg dan een dunne amazone die niet mee gaat in de beweging. Ik begrijp wat er bedoeld wordt, maar ik kan daar gewoon slecht tegen, dat is gewoon een vergelijking van niks. Ik heb niks tegen mensen met een maatje meer, kan me er echt niet druk om maken als mensen te dik zijn. Kan me er wel aan ergeren als ze bijvoorbeeld kinderen mee hebben waarvan al duidelijk te zien is dat die ook overgewicht hebben. Kan me daar wel aan ergeren, te dikke kinderen. Vind dat erg triest.

essie_blue

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:05

Vind trouwens die extreem magere modellen ook diep en diep triest.. Zie ze tegenwoordig nog vaak genoeg, kijk maar naar bijvoorbeeld Fashion tv. Maar ik vind best dat een model het perfecte lijf mag hebben, ook als dat dus erg slank is. Is toch juist mooi als dat een voorbeeld is? Of denk ik nou verkeerd?

Ze moeten af van die extreem magere modellen, maar bijvoorbeeld vind ik die Victoria Secret modellen perfecte lichamen hebben. En dat mag best een voorbeeld functie zijn, een gezond, mooi lichaam!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:06

Qua modellen is er een beetje een trend aan de gang dat de mannen steeds vrouwelijker zijn en de vrouwen steeds mannelijker...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:08

Voor een paar jaar terug werd je scheef aangekeken als je een paar maten meer had. Nu is het eens andersom. Over een paar jaar schuift de standaard weer terug.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:09

essie_blue schreef:
Waar ik me stiekem ook behoorlijk aan kan ergeren, dat veel winkelketens een plus size lijn hebben, maar dat ze geen 'min' size lijn hebben :+
.

Ik weet niet of jullie een Nederlandse versie van Asos hebben?
Maar Asos heeft een "petite" kleding lijn.
Maatjes 32, 34, 36 voor vrouwen met een smal frame.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:10

Ayasha schreef:
Molfre schreef:
Ik snap niet waarom er altijd aparte "kijk mij slachtoffer zijn" topics gemaakt moeten worden over dit onderwerp.
Ik ben te zwaar en daar voel ik me zwaar klote bij, ik probeer er van alles aan te doen en tot noch toe zonder succes. Daar worden ook wel eens vervelende opmerkingen over gemaakt.
Een vriendin van mij van vroeger had exact het tegenover gestelde. Zij had ondergewicht, kon hier niks aan doen, at als een werkpaard. Zij had ook problemen met hoe ze eruit zag en daar werden ook opmerkingen over gemaakt.

Er werd genoemd "als slanke vrouw wordt je raar aangekeken als je een toetje afslaat", hoe denk je dat het voelt als iemand jou voor het gemak maar overslaat?

Waarom kunnen we niet accepteren dat mensen blijkbaar de behoefte hebben elkaar af te troeven ten behoeve van henzelf? Waarom moeten we met z'n allen altijd in de slachtofferrol kruipen? Als je dat doet, doe je eigenlijk als die "tough girl" opmerkingen (ik ben slank, deal with it. Ik ben te zwaar, kan jou het schelen) helemaal te niet.

Hier doe je het toch zelf? :')

Ik bedoel hiermee te zeggen dat het echt niet alleen klote is voor mensen met maatje 34 om dingen te horen. Wat jij als eerst dik gedrukt hebt is niet persé iets dat ik zelf ervaar. Schamper doen is ook wel erg makkelijk om je ergens niks van aan te hoeven trekken.
Laatst bijgewerkt door Molfre op 26-05-13 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:11

Hihi. Nu je het zegt :+

Trouwens valt dat onder de mannen reuze mee hoor, dat die alleen maar vrouwen willen die wat molliger zijn om wat 'vast te pakken' enzovoorts. Misschien omdat ook onder de mannen steeds meer overgewicht voorkomt? :+

JunkDeLuxe schreef:
Maar als ik de posts van mede-facebookers moet geloven, is dat niet zo.
Er worden héél veel foto's gepost van mollige tot gewoonweg dikke vrouwen gepost (en dat bedoel ik niet gemeen ofzo, ik noem een kat gewoon een kat), met als boodschap dat dit het ideale model is, dat een 'echte' vrouw een kont en een buik en een rolletje heeft, dat mannen graag die extra houvast hebben, en dat die "magere anorexia-tr*tten" maar een eind moeten oprotten.

Zie dit inderdaad ook veel voorbij komen op Facebook, maar bijna alle mannen die ik ken vinden die vrouwen zelf ook te dik..

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:13

Raponsje schreef:
essie_blue schreef:
.

Ik weet niet of jullie een Nederlandse versie van Asos hebben?
Maar Asos heeft een "petite" kleding lijn.
Maatjes 32, 34, 36 voor vrouwen met een smal frame.

Daar koop ik dan ook heeel veel kleren van. Maarja dat blijft online shoppen..
Winkels als Zara, Mango en H&M hebben meestal wel XS. Maar ga ik bij bijvoorbeeld de bijenkorf in de rekken neuzen moet ik heeeel erg mijn best doen iets te vinden wat niet valt als een bedlaken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:14

Dat zeg ik ook nergens. Maar het topic gaat nu eenmaal over mensen die slank zijn. Wil je klagen over molliger zijn dan moet je op zoek naar een topic over mensen die mollig zijn en hun "frustraties". :+

Ongeacht, of het over dikkere, of dunnere mensen gaat. Vind ik het onbeschoft om spotplaatjes te maken die één van beide af kraakt. Toevallig zie ik de laatste tijd veel spotplaatjes die negatief zijn tov slanke mensen.
Waarom? Voelt iemand zich beter wanneer ie zijn tegenpool afgekraakt heeft?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:15

essie_blue schreef:
Hihi. Nu je het zegt :+

Trouwens valt dat onder de mannen reuze mee hoor, dat die alleen maar vrouwen willen die wat molliger zijn om wat 'vast te pakken' enzovoorts. Misschien omdat ook onder de mannen steeds meer overgewicht voorkomt? :+

JunkDeLuxe schreef:
Maar als ik de posts van mede-facebookers moet geloven, is dat niet zo.
Er worden héél veel foto's gepost van mollige tot gewoonweg dikke vrouwen gepost (en dat bedoel ik niet gemeen ofzo, ik noem een kat gewoon een kat), met als boodschap dat dit het ideale model is, dat een 'echte' vrouw een kont en een buik en een rolletje heeft, dat mannen graag die extra houvast hebben, en dat die "magere anorexia-tr*tten" maar een eind moeten oprotten.

Zie dit inderdaad ook veel voorbij komen op Facebook, maar bijna alle mannen die ik ken vinden die vrouwen zelf ook te dik..

Dat is gelukkig niet waar. Mijn mannetje is vel over been maar vind dat niet mooi. Hoe grof dat kan zijn voor iemand die dat is, voor mij is dat wel belangrijk want ik zal dat nooit kunnen zijn... En ben daar al niet zo blij mee, als hij me liever zo zag dan was het niet goedgekomen denk ik ;) Mannetje moet mij wel mooi vinden.

StableDoor

Het overgewichtprobleem wordt groter, dat klopt. Ik denk dat er zo gereageerd wordt naar slanke mensen toe omdat de dikkere mensen zelf vaak nare opmerkingen krijgen, zo proberen ze de slanke mensen 'teurg te pakken'.

Toen ik nog maat 36 had (toen was ik nog niet uitgegroeid, ik was rond de 1,70 meter, ook nog geen 'vorm' (heupen enz) werd ik heel erg gepest met mijn gewicht. Ik ben nu tussen de 1,75 en 1,80, ben zo'n beetje uitgegroeid, heb vrouwelijke vormen (zandloper) en ik heb nu maat 38/40. Ik wordt niet meer gepest met mijn gewicht, terwijl ik toch echt zwaarder ben geworden. Ik ben nu gewoon best wel in verhouding zegmaar :+
Wat ik hiermee een beetje duidelijk wil maken is dat het juiste gewicht heel erg ligt aan je bouw. Vriendinnen van mij zouden overgewicht hebben met mijn gewicht, maar bij mij is het een gezond gewicht (zo voel ik het niet, dokter zegt dat ik een gezond gewicht heb. Door het pesten door de dunnere mensen voel ik me nog steeds alsof ik 100 kg weeg...).

Dus: laat iedereen gewoon in zijn waarde. Natuurlijk, overgewicht is ongezond, en ondergewicht ook. Daar moeten die mensen ook wat aan doen, maar dat hoeft niet door iedereen steeds maar tegen ze gezegd te worden. Gewicht zegt maar weinig, maat 40 bij de een is gezond, en bij de ander kan dat overgewicht zijn. Je bouw en je stofwisseling spelen ook een grote rol. En zoals raponsje al zei: je wordt echt geen beter mens als je wel in die maat 36 past.

Anoniem

Ayasha schreef:
Ongeacht, of het over dikkere, of dunnere mensen gaat. Vind ik het onbeschoft om spotplaatjes te maken die één van beide af kraakt. Toevallig zie ik de laatste tijd veel spotplaatjes die negatief zijn tov slanke mensen.

Dat dus _/-\o_

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:18

F_Orumster schreef:
Dat is gelukkig niet waar. Mijn mannetje is vel over been maar vind dat niet mooi. Hoe grof dat kan zijn voor iemand die dat is, voor mij is dat wel belangrijk want ik zal dat nooit kunnen zijn... En ben daar al niet zo blij mee, als hij me liever zo zag dan was het niet goedgekomen denk ik ;) Mannetje moet mij wel mooi vinden.

Wat is niet waar? Dat mannen ook steeds meer last krijgen van overgewicht of dat veel mannen die vrouwen van de facebook foto's alsnog te dik vinden? :)

Mijn vriend is ook heel slank hoor! :) Maar ik ook, dus we passen goed bij elkaar!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:19

Er werd tweemaal gezegd dat mannen die op stevigere vrouwen zijn, zelf ook steviger zijn.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:20

Ayasha schreef:
Dat zeg ik ook nergens. Maar het topic gaat nu eenmaal over mensen die slank zijn. Wil je klagen over molliger zijn dan moet je op zoek naar een topic over mensen die mollig zijn en hun "frustraties". :+

Maar er wordt ook massaal gelachen om deze versies.
Die zie ik dan al veel langer voorbij komen dan de spotprent over slanke dames.
Beide keur ik overigens af.
Maar dat is wel het tegen offensief.

http://www.flickr.com/photos/yllek404/7254589