Monsanto brrrrr

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 10:43

unihorses

Re: Monsanto brrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:30

heb ik niet laatst gehoord op de radio ( nieuws ) Dat monsanto ook door is naar Europa?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:00

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:13

-O-

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:53

Euhm, dit gaat de verkeerde kant op -O-

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:15

Wie de voedselketen beheerst, heeft totale macht... Vind dit een vreselijk eng bedrijf... Moet je je eens indenken dat ze straks al het voedsel beheersen. (Dit is hun uiteindelijke streven!)
Bedrijf wordt ook al beschermt door een nieuwe wet van Obama.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:48

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:06

Deze patenten zijn volgens mij gebaseerd op Plant Breeders Rights (http://en.wikipedia.org/wiki/Plant_breeders'_rights) en dit is geen nieuw iets of iets wat alleen Monsanto doet. Elk bedrijf dat iets nieuws ontwikkeld (en dus ook aantoonbaar anders is dan vergelijkbare producten) kan op deze 'nieuwigheid' patent aanvragen. Als Apple een patent aanvraagt dan vindt iedereen dat wel normaal! Door deze nieuwigheden te ontwikkelen verdient een bedrijf geld en met dit geld kunnen nog meer nieuwe producten worden ontwikkeld. Zonder nieuwe rassen/verbeterde ziekteresistenties kunnen wij onze goedkope groenten niet meer kopen in de supermarkt!

En om even iedereen uit zijn droom te halen - Monsanto is allang in Europa, ze verkopen namelijk ook gewoon gangbaar zaad wat wel is toegestaan in Europa.

Ik weet dat de discussie van mijn kant zinloos is maar goed, doe ermee wat je wilt :).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:12

Het gaate r niet om dat ze gangbaar zaad willen verkopen, het gaat erom dat ze GMO's willen verkopen en dat niet alleen, ze willen gangbaar zaad verbieden. Ze willen dus een monopolie met GMO's. Dat is het probleem.

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 01:10

Dat staat in geen enkel nieuwsartikel. Het verkrijgen van een patent op een bepaalde nieuwe eigenschap van een gewas staat niet gelijk aan een verbod van al het andere gangbaar zaad.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 04:30

Als je jezelf eens goed inleest over Monsabto en wat documentaires kijkt, zul je zien dat dit wel de bedoeling is en zelfs al gebeurd in landen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:31

Marije87 schreef:
Dat staat in geen enkel nieuwsartikel. Het verkrijgen van een patent op een bepaalde nieuwe eigenschap van een gewas staat niet gelijk aan een verbod van al het andere gangbaar zaad.

Nog niet nee... maar de basis is gelegd.
(En nee, dat staat niet in de nieuwsartikelen. Monsanto zet het er uiteraard niet bij in z'n persbericht, en de journalistiek is op dit moment nou niet echt overtuigend als het gaat om onderzoeken van dergelijke zaken.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:34

Marije87 schreef:

Als je weet waar je zaden gebruikt worden is het heel simpel om de omliggende velden te controleren en vervolgens die eigenaren voor de rechter te slepen wegens diefstal, want gegarandeerd dat er wat doorschiet en de gewassen van de buren bestuift. En daarom is dit zo slecht nieuws.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:18

... en het is belangrijk om te beseffen dat dit niet een vergezocht doemscenario is over wat eventueel zou kunnen gebeuren, maar dat Monsanto dit op andere continenten al meerdere keren werkelijk heeft gedaan!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:27

Iluminati toestanden en hoe meer ik ervan te weten kom hoe banger ik word. Potverdorie ik hou van knorr, dove en andrelon :(

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:38

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:15

Citaat:
Zonder nieuwe rassen/verbeterde ziekteresistenties kunnen wij onze goedkope groenten niet meer kopen in de supermarkt!

Flagrante onzin uit de Monsanto/Syngenta propagandamachine.

Ik weet niet of het in dit topic al is gezegd, maar er is een uitzondering op de regulering van zaden, namelijk de volkstuiniers en andere niet commerciele partijen behouden wel degelijk het recht om zaden te winnen voor eigen gebruik. Zou ook tamelijk ondoenlijk worden om dat te reguleren/controleren.
Dat staat gewoon in de betreffende wet.

Verder staat alles in dit topic als een huis, vooral wat Tamary hieronder zegt is gewoon de dagdagelijkse praktijk in landen als Canada en de VS.

In India bestaat er zelfs zoiets als de roundup-zelfmoord, doordat boeren daar duur! katoenzaad van Monsanto kochten, vervolgens de oogsten mislukten en ze dus bankroet gingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:20

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:58

LindyH schreef:
Waar wil je dan naartoe emigreren? Monsanto is er al over de hele wereld, behalve in Europa. Ik ben juist blij dat ik hier woon. En ookal zou Nederland niet meer bij de EU horen, als Monsanto naar Europa komt dan moeten wij wel mee. We leven van de groente-export.

Het enige wat we kunnen doen is keihard demonstreren.

Monsanto zit allang in de EU hoor, ook in NL
http://www.monsanto.com/Pages/default.aspx

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:03

He getsie, een reden om geen Mais meer te eten. Ik was zo blij dat juist Europa de poot stijf hield tegen Monsanto.

Toch maar tijd voor een volkstuintje, en je eigen eten te gaan verbouwen?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:01

Als je straks nog zaadjes kunt krijgen die níet van monsanto zijn...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:41

Babeth schreef:
Als je straks nog zaadjes kunt krijgen die níet van monsanto zijn...

Jawel dat ga je nog kunnen krijgen. Maar je zult heel diep moeten graven. Of nu al een voorraadje aanleggen (en hopen dat je dan niet alsnog de Monsanto zaden te pakken hebt).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:14

Is echt niet zo eenvoudig in het geval van mais, om nog 'vrije' zaden te verkrijgen, aangezien Monsanto zeker in de landen van herkomst van mais heel agressief zijn producten erdoor gepusht heeft. Daardoor zijn de wilde rassen bijna allemaal kruisbestuifd...

Zodra je gentech naast normale akkers gaat planten krijg je vanzelf kruisbestuiving. Leuk voor Monsanto, die de boer vervolgens fijn gaat vervolgen wegens gebruik van zijn gemanipuleerde producten....

Vraag me soms af wat er zou gebeuren als je een proces andersom zou aanspannen: Monsanto aanklagen omdat ze je van gentech vrije oogst verpesten. Maar goed, om Monsanto voor de rechter te slepen is veel, veel geld nodig...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:25

Enige oplossing is, iets anders aanplanten dan wat er naast je eigen akkers staat. Maar goed, dat moet je kunnen en dat moet je willen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:42