Proefpersoon voor geneesmiddelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Re: Proefpersoon voor geneesmiddelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:05

Ik vind het ook een intresant topic. Kaarte het voor de grap net aan bij me vriend.. nou hou op hou op zeg!

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:13

www.proefpersoon.nl

Dit is volgens mij de officiele site voor dit soort dingen, staat ook informatie op over risico's en vergoedingen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:22

Nee, dat is de site van het chdr, het onderzoeksinstituur in Leiden. Er was al een link naar die in Groningen en nog eentje. Maar er staat wel duidelijk uitgelegd hoe en wat :-)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:26

Witwi schreef:
Voor een PAAR euro? *D de bedragen zijn soms meer dan +4000 euro naargelang de duur van de studie ;)

Persoonlijk zou ik er voor dit soort bedragen nog niet eens over na denken.
4000 euro is mooi meegenomen maar voor mij financieel een lachertje.

Als ik twee weken lang hoofdpijn en kwaaltjes wil hebben dan ga ik wel 5 uur per dag extra werken.[/quote]

Blij voor jou dat jij zo'n goede baan hebt, maar voor mij is dat bedrag toch echt bijna een jaarsalaris (want student) -O-
Als er echt gegarandeerd maximaal 2 weken wat kwaaltjes zijn, zou ik echt wel mee werken aan zo'n onderzoek hoor voor 4000 euro! Alleen het risico op blijvende bijwerkingen houd me tegen.

Edit: leuk trouwens dat dit topic zo goed loopt! Had eigenlijk alleen maar negatieve reacties verwacht hahah[/quote]

Maar als het 2 weken is dat je bijvoorbeeld daar moet blijven zou je in die 2 weken ook veel uur kunnen gaan werken.
Ik bedoel, als je daar toch verplicht moet blijven ben je die tijd ook kwijt, dan zou ik persoonlijk liever 2 weken 10 uur per dag werken.
Dan zit je wellicht niet aan de 4000 euro, maar er staat dan ook vergoedingen tot wel 4000, dus misschien heb je 2 weken kwaaltjes voor maar 1000 euro.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:32

Ja maar andere hebben misschien die mogelijkheid niet en is dit een 'makkelijke' manier om (bij) te verdienen. Overigens staat google ermee vol, maar welk instituut heeft ook goede nazorg, uitleg ect ect ?
Waaruit maak je die keus dan...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:36

Raponsje, het valt me op dat jij altijd en overal even moet melden hoe geweldig jullie het financieel wel niet hebben :D

En er hoeven helemaal geen kwaaltjes te zijn zoals al eerder gezegd. Niet iedereen is zelfstandig zoals jij en ik, en kan dus niet "gewoon" meer uren maken voor meer geld. De meeste mensen hebben een normale baan van 9-17 uur en als je een week vrij neemt wordt je én gewoon doorbetaald én krijg je het extra geld van de kliniek.

Ik zou het beide doen: tussen de onderzoeken, testdingen door zou ik gewoon doorwerken op mijn laptop, zelfde uren, dubbel geld :)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:14

Interessante discussie, ik blijf even volgen :)
Zeker gezien de bedragen zou ik het zeker willen overwegen, maar ben bang
dat er toch een hoop info wordt achtergehouden....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:16

Ik denk dat laatste dus niet, want dat mag niet volgens de wet (nou mag stelen ook niet, en er lopen genoeg dieven rond :+ ).

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:22

ik heb het vaak gezien, en ga er de laatste tijd toch wel over twijfelen.

Ik ben namelijk al een tijd werkeloos, en dit(+-2000) is dus echt een heel groot geldbedrag. Natuurlijk ligt het helemaal aan wat voor medicijn het is. Een huisgenootje heft het gedaan, en toen werd er een pleister variant gemaakt van een bestaande pil.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:34

arans schreef:
ik heb het vaak gezien, en ga er de laatste tijd toch wel over twijfelen.

Ik ben namelijk al een tijd werkeloos, en dit(+-2000) is dus echt een heel groot geldbedrag. Natuurlijk ligt het helemaal aan wat voor medicijn het is. Een huisgenootje heft het gedaan, en toen werd er een pleister variant gemaakt van een bestaande pil.

Hoe was dat bevallen? Hoelang moest ze in de kliniek verblijven en dergelijke. Denk dat hier weinig schade aangericht kan worden toch? Zag ergens al een onderzoek hiervoor. Ben het wellicht aan het overwegen namelijk

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:38

GamblersCup schreef:
Raponsje, het valt me op dat jij altijd en overal even moet melden hoe geweldig jullie het financieel wel niet hebben :D

En er hoeven helemaal geen kwaaltjes te zijn zoals al eerder gezegd. Niet iedereen is zelfstandig zoals jij en ik, en kan dus niet "gewoon" meer uren maken voor meer geld. De meeste mensen hebben een normale baan van 9-17 uur en als je een week vrij neemt wordt je én gewoon doorbetaald én krijg je het extra geld van de kliniek.

Ik zou het beide doen: tussen de onderzoeken, testdingen door zou ik gewoon doorwerken op mijn laptop, zelfde uren, dubbel geld :)

Je hoeft ook niet zelfstandig te zijn om meer uren te maken.
Toen ik nog student was werkte ik in de zomervakantie bijvoorbeeld de eerste 2 weken héél erg veel om daar dan van op vakantie te kunnen.
Dan had ik vakantiegeld zonder aan mijn spaargeld te komen.

Maar dan werkte ik dus wel 40 uur + nog een avond baan + weekend baan.
Hoewel je voor zo'n onderzoek wel niet daadwerkelijk hoeft te werken, ben je toch die uren kwijt.

Iedereen moet zelf weten of ze wel of niet zulke onderzoeken willen doen, ik heb daar geen ervaring mee.
Maar je als je het púúr voor het geld doet en eigenlijk niet zeker weet of je het risico wel wilt nemen dan zou ik zelf een andere oplossing verzinnen zoals bijvoorbeeld een aantal weken een dubbele baan werken via bijvoorbeeld een uitzend bureau.

Overigens dik respect voor mensen die het wél doen.
Ik zou het zelf niet durven.

Bovendien ging mijn post helemaal niet om opscheppen over mijn salaris, maar ik vind 4000 euro gewoon erg weinig om jezelf als proefkonijn aan te bieden. Want ik ga er vanuit dat je geen 4000 euro krijgt voor kleine testjes.

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:23

Kleine testjes of niet, als je verblijfsduur voor die kleine testjes 21dagen is, verdien je ook mooi bij.. :-)

natuurlijk zijn er ook studies bij van 1000 euro maar de verblijfsduur is hier maar max 6 keer overnachten over heel de studie bijvoorbeeld... Momenteel is er een studie bezig waarbij de vrijwilligers hun stoelgang moeten bijhouden in een potje (ben de naam kwijt van de medicatie). Erg leuk is dat niet maar die krijgen op het einde wel 3700 euro... Daarvoor wil ik ook wel in een potje 'kakken' hoor ;-)

Als je als reserve op de studie staat en je moet niét inspringen, verdien je ook een +/-400 euro om niets te doen... (Wel beschikbaar blijven natuurlijk)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:27

Wat een walgelijke ethiek houd jij er op na Witwi! Ik ben weg hier, echt verschrikkelijk, zo banaal als jij denkt om te moeten gaan met klinisch onderzoek en vrijwilligers ronselen door te smijten met grote bedragen om alleen maar in een "potje te 'kakken'. :r

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:39

How kan het vriendelijk ook?? Vrijwilligers kiezen nog steeds zélf of ze willen meedoen of niet. Ik ronselze niet op,want das niet mijn job! Trouwens zij worden ook niet vant straat gepikt ofzo hoor... VRIJwilligers staan VRIJ om te kiezen of ze meedoen of niet... Dus als ZIJ in een potje willen kakken voor da geld, wie zou hen dan tegenhouden?? Heb ik daarom een walgelijke ethiek??? Srr maar verder maak ik er geen woorden aan vuil... Vele hebben hier vooroordelen maar blijkbaar is het in NL dan veel anders dan hier in BE als jullie zo denken. Maar ach, wat zit ik hier te zeggen tegen iemand die leek is in deze onderzoeken..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:41

FlyAway, stel je niet zo aan zeg.

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:44

Djeezes seg. Inderdaad opvallende mensen hier... Zij blij dat er mensen zijn die dat willen doen ( ja voor het geld, niemand doet iets gratis als het op dat aankomt), logisch ook vind ik... Maar door die mensen heb je wel dé medicatie als je ze nodig hebt he!! Ach soit...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:50

Witwi schreef:
Maar ach, wat zit ik hier te zeggen tegen iemand die leek is in deze onderzoeken..

_O- Van alle foute aannames die je doet in dit topic vind ik dit toch wel de leukste. Ik ben al langer betrokken bij klinisch onderzoek dan dat jij werkt ;)

Als je echt niet begrijpt wat ik bedoel met jouw ethiek, dan heeft het echt geen zin je dat aan het verstand te proberen te peuteren.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:53

Ik zou toch nooit aan zo'n onderzoek meedoen. Ik heb al heel vaak slecht gereageerd op eenvoudige medicijnen dus ik denk dat ik dan ook meer kans heb om slecht te reageren op zo'n nieuw medicijn.

Eerder had ik al reacties als ernstige slapeloosheid (van een middel voor bloeddruk), hallucinaties (van een slaapmiddel, gekregen tegen bijwerkingen van vorig middel), depressieve symptomen (kalmeringsmiddel), spierspasmen (middel tegen misselijkheid), verwarring en geheugenverlies (middel tegen spierspasmen, gekregen na reactie op vorig middel)

Ik zou zelfs voor 4000€ niet willen geneesmiddelen uittesten, ook al heb ik het financieel niet breed. Dan nog liever extra uren werken. Er moeten natuurlijk mensen zijn die dit willen doen, maar ik ben blijkbaar zeer gevoelig voor bijwerkingen dus het lijkt me niks voor mij.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:01

GamblersCup schreef:
FlyAway, stel je niet zo aan zeg.

Dat jij dat als aanstellen ziet is jouw goed recht. Ik draai al iets langer mee in de farmaceutische industrie en in mijn ervaring, raakt deze industrie waar ontzettend veel goeds gedaan wordt, nooit het negatieve stempel kwijt, zolang er vanuit diezelfde industrie mensen blijven roepen dat de risico`s allemaal wel mee vallen, en mensen maar blijven lokken met zakken geld. Een dergelijke ethiek past niet bij een industrie die probeert zichzelf te zuiveren van alle negatieve zaken uit het verleden, dus ja, als ik dan een dergelijke ethiek tegenkom, dan reageer ik daar op, en misschien wat fel.

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:08

Nogmaals, ik spreek uit mijn ervaring in ons onderzoekerscentrum. Wat er bij jou in NL dan gebeurt, is dat maar zo. Maar de 5jaar die ik er werk, is er buiten de gerekende bijwerkingen niets gebeurt. Dan vind ik de risico's zeker meevallen. Wij zien bijna steeds dezelfde mensen terug komen, dat wilt toch ook wel iets zeggen zeker? En mensen lokken met geld... Het is wel voor iéts dat die onderzoeken gedaan worden he! Soit, meer woorden maak ik er echt ni aan vuil. Bij jou moet het er wel heel anders aan toe gaan als bij ons. Mss daarom dat er veel NL'ers naar ons komen...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:09

Niet wat fel, dat was overdreven. En dat hoeft hier niet.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:32

Witwi de farmaceutische industrie is internationaal. Als er in Amerika iets ernstigs gebeurt horen we dat ook in Nederland en moeten hier de bijsluiters ook aangepast. Laatst nog met de dodelijke bijwerkingen van de Diane pil in Frankrijk, dat komt ook hier uitgebreid in de media.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:47

Heb er wel vaker naar gekeken toen ik nog wat jonger was, maar nooit echt werk van gemaakt.
Nu past het me niet qua tijd etc maar zou het zo een keer willen doen.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:48

Witwi heeft het denk ik goed verwoord. Veel belgen komen ook naar Nederland en andersom zal dat ook zo zijn. Hoe je het ook wil zien mensen doen mee voor het geld. En geef ze eens ongelijk. En ik denk dat iedereen voor zichzelf een afweging moet maken bij welk onderzoek zij zich prettig bij voelen of helemaal niet.

Dit filmpje is wel een paar jaar oud maar geeft voor sommige mensen wel wat antwoorden misschien.
http://www.youtube.com/watch?v=1UNml7WCbwA

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:00

Duidelijk filmpje. Al denk ik wel dat het soms mooier gemaakt word, dan het is. Het blijft een feit dat je eventueel wel ziek kan worden. Dit risico neem je dan ..