Vechten tegen kanker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:39

Fitzroy schreef:
Pardon, zij mag zo maar mensen kwetsen die mensen idd hebben zien vechten tegen kanker? Dat vinden jullie wel normaal? Nou, ik niet en ik Tem ook. Ja, dit topic kwetst mij en in grote mate.

Neem dan gewoon afstand in plaats van zo van je af te bijten. Want de meningen verschillen over vechten tegen kanker, als je daar niet tegen kunt ontwijk het dan gewoon.

Fitzroy

Re: Vechten tegen kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:41

Nee, ik neem geen afstand, want ik vind het überhaupt ongepast dat je hier zelfs maar een discussie over wenst op te starten. Dit zijn geen onderwerpen voor discussies. Ga lekker een discussie houden over het gebruik van een slofteugel of zo.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:46

Fitzroy schreef:
Nee, ik neem geen afstand, want ik vind het überhaupt ongepast dat je hier zelfs maar een discussie over wenst op te starten. Dit zijn geen onderwerpen voor discussies. Ga lekker een discussie houden over het gebruik van een slofteugel of zo.

Ik vind het wel een hele interessante discussie. Als je er niet aan wenst deel te nemen ga je toch lekker iets anders doen? Joejoe, doeidoei!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:51

Wat is er dan zo ongepast aan praten over kanker? Niemand hier, al helemaal TS niet, zegt dat kanker geen erge ziekte is, het ziekteverloop niet slopend zou zijn. Op bokt wordt ook menig verhaal gedeeld van kankerpatiënten, is dat dan ook ongepast?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:55

Ze leest alleen maar wat ze wil lezen. Ik kreeg een PB dat ik het zeker nog nooit van dichtbij had meegemaakt, al die ellende. Laat maar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:56

Ik zeg toch niet dat het ongepast isom over kanker te praten?
Ik vind het wel ongepast onbewust een discussie uit te lokken over een uitdrukking die voor mensen die dit in hun directe nabijheid hebben meegemaakt een diepe en beladen betekenis heeft. Nogmaals, wat maakt het in godsnaam uit hoe je het noemt. Als TS het geen vechten noemt, noemt ze het toch gewoon anders. Ik weet helaas beter.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:56

Fitzroy schreef:
Wat denk je eigenlijk te bereiken met dit topic, anders dan mensen kwetsen ?
Waarom zou je hier een discussie over willen beginnen?
Laat iedereen het noemen zoals het is, wat kan jou dat nou schelen. Ik heb het idee dat je bewust mensen wil kwetsen hiermee alsof kanker hebben niet erg genoeg is.
Bah, wat een naar persoon ben jij :r

Door iemand een naar persoon te noemen, ben jijzelf diegene die een kwetsende opmerking maakt. Dus hoe kun je iemand betichten van bewust mensen kwetsen, als je dat zelf ook doet?

Persoonlijk vind ik dit een keurige discussie en ja, ook over onderwerpen met kanker mag je discussiëren. Het moet geen taboe zijn. Als je er zelf moeite mee hebt, dan is het toch beter om gewoon afstand te nemen en alleen een tem te plaatsen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:57

Fitzroy schreef:
Ik zeg toch niet dat het ongepast isom over kanker te praten?
Ik vind het wel ongepast onbewust een discussie uit te lokken over een uitdrukking die voor mensen die dit in hun directe nabijheid hebben meegemaakt een diepe en beladen betekenis heeft. Nogmaals, wat maakt het in godsnaam uit hoe je het noemt. Als TS het geen vechten noemt, noemt ze het toch gewoon anders. Ik weet helaas beter.

Wat heerlijk dat jij het alleenrecht hebt op een mening hierover.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:59

Volgens mij maakt ongeveer iedereen in dit topic het helaas van dicht bij.
En ik vind dat je er best een discussie over mag beginnen. Zolang je het maar respectvol houdt, en dat zijn jouw berichten op dit moment niet.
Laat iedereen lekker in z'n waarde met wat hij of zij vindt en denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:04

Ik snap het zelf ook niet waarom wel vechten tegen kanker. Maar als ik zeg ik vecht tegen mijn overgewicht. Dan kijken mensen je weer raar aan.

Sowieso snap ik het niet waarom mensen zo raar doen over kanker. Het is een ziekte en je kunt er aan doodgaan. Maar er zijn meerdere ziektes waar je aan dood kan gaan. Maar ondertussen schelden ze wel met tyfus of krijg de pest :+

En voordat mensen roepen: Je praat er wel anders over, totdat je hebt meegemaakt. Helaas heb ik zelf kanker ( iig een soort van) Ik heb een ziekte waardoor er goedaardige of kwaadaardige tumoren in de lyfmeklieren groeien. Gelukkig heb ik de variant dat er meestal goedaardige groeien. Maar bij de andere variant ben je binnen een paar jaar weg. Omdat er overal kwaadaardige tumoren groeien. Bij sommige mensen komt het maar 1 x. En bij mij zit er helaas alweer een tweede tumor.
Helaas kunnen de artsen verder niks aan deze ziekte doen. Ze kunnen het alleen verwijderen. En heb het sinds een poosje het kunnen accepteren dat ik het heb.

Daarbij heb ik mijn 2 opa's, een oom en een vriendin verloren aan deze ziekte. Dusja ik weet hoe het voelt om iemand te verliezen aan deze soort ziekte.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:06

love_western schreef:
Ik snap het zelf ook niet waarom wel vechten tegen kanker. Maar als ik zeg ik vecht tegen mijn overgewicht. Dan kijken mensen je weer raar aan.

Sowieso snap ik het niet waarom mensen zo raar doen over kanker. Het is een ziekte en je kunt er aan doodgaan. Maar er zijn meerdere ziektes waar je aan dood kan gaan. Maar ondertussen schelden ze wel met tyfus of krijg de pest :+

En voordat mensen roepen: Je praat er wel anders over, totdat je hebt meegemaakt. Helaas heb ik zelf kanker ( iig een soort van) Ik heb een ziekte waardoor er goedaardige of kwaadaardige tumoren in de lyfmeklieren groeien. Gelukkig heb ik de variant dat er meestal goedaardige groeien. Maar bij de andere variant ben je binnen een paar jaar weg. Omdat er overal kwaadaardige tumoren groeien. Bij sommige mensen komt het maar 1 x. En bij mij zit er helaas alweer een tweede tumor.
Helaas kunnen de artsen verder niks aan deze ziekte doen. Ze kunnen het alleen verwijderen. En heb het sinds een poosje het kunnen accepteren dat ik het heb.

Daarbij heb ik mijn 2 opa's, een oom en een vriendin verloren aan deze ziekte. Dusja ik weet hoe het voelt om iemand te verliezen aan deze soort ziekte.

Hoeveel mensen ken jij die zijn overleden aan de tyfus of aan de pest? Maar goed, deze discussie hoort hier niet thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:12

lieveli schreef:
love_western schreef:

Hoeveel mensen ken jij die zijn overleden aan de tyfus of aan de pest? Maar goed, deze discussie hoort hier niet thuis.

Waarom begin je er dan over? Het maakt toch niet uit hoeveel mensen ik ken die er zijn aan overleden. Maar ik vind het krom als mensen flippen als er ongepast word gepraat over kanker. Terwijl ze wel met andere ziektes schelden.

Kanker is een ziekte. Net zoals de vele andere ziektes die er bestaan. Alleen helaas kun je bij deze ziekte doodgaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:16

Leven en laten leven. De ene vecht tegen kanker, de ander vecht om te overleven. Want niemand wil ziek zijn en niemand wil dood gaan.
En welke naam het beestje heeft? Lekker belangrijk.
Het is al triest zat dat mensen een ziekte hebben waarvan maar een klein percentage overleeft. En of je het nu overleeft of niet, iedereen die deze ziekte heeft (gehad) is iemand die op zijn/haar manier er het beste van maakt. Door te vechten, door te vertrouwen op de artsen, wat dan ook.
En er zullen altijd vragen over zijn. Uit onwetendheid, uit onmacht, uit onbegrip.

Laat elkaar een beetje in zijn waarde in een discussie als deze. Er is al ellende genoeg door deze ziekte.

Stefje: bedankt voor de artikelen op pagina 3 :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:16

@love_western Ik vind je vergelijking dom, ik begin er niet over, maar ik wilde het wel even kwijt. Mijn onmacht, excuus. Laten we het er verder niet over hebben hier, dát vind ik wel ongepast.

@ Stefje, inderdaad mooie artikelen! Ik moest wel grinniken toen wij het net gehoord hadden en er op stal een meisje van een jaar of 13 naar me toe kwam... 'Wordt je vader nu ingeslapen'? Niet helemaal de goede woordkeus maar wel enorm goedbedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:28

lieveli schreef:
@love_western Ik vind je vergelijking dom, ik begin er niet over, maar ik wilde het wel even kwijt. Mijn onmacht, excuus. Laten we het er verder niet over hebben hier, dát vind ik wel ongepast.

@ Stefje, inderdaad mooie artikelen! Ik moest wel grinniken toen wij het net gehoord hadden en er op stal een meisje van een jaar of 13 naar me toe kwam... 'Wordt je vader nu ingeslapen'? Niet helemaal de goede woordkeus maar wel enorm goedbedoeld.

Mag ik vragen waarom je mijn vergelijking dom vind? Volgens mij zijn er ook vele mensen overleden aan de pest etc. Ik vind dat net zo erg als mensen schelden met kanker. Maar misschien kunnen we er idd beter over ophouden. Maar misschien denk ik er ook zo anders over omdat ik veel gezinnen ken die hun kindje zijn verloren aan hartafwijkingen. En het is verschrikkelijk om te zien dat mensen verdriet hebben.

Maar iedereen ervaart het proces anders. En iedereen gaat er anders mee om. En soms zijn de mensen al weg, voordat je de ziekte hebt kunnen accepteren. Alle mensen die ik verloren heb, zijn tot de laatste dag positief geweest. En ben ik blij dat ik mijn opa heb leren mogen kennen. Aangezien hij al 9 jaren eerder de diagnose kanker had (het tegenovergestelde van leukemie) en met medicijnen zou hij nog 2 a 3 jaar te leven hebben. Maar doordat hij zo positief was, heeft hij het 9 jaar volgehouden. Alleen de laatste 4 weken is het overgeslagen naar leukemie. Maar door de vele medicijnen, konden ze niks meer voor hem doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:32

Amanda schreef:
Leven en laten leven. De ene vecht tegen kanker, de ander vecht om te overleven. Want niemand wil ziek zijn en niemand wil dood gaan.

Wat ik ook heel erg vind is dat er mensen moeten wachten op de dood, die niet meer willen leven. Dat ik dan soms hoor 'hij/zij heeft het opgegeven' als ze lang aan de ziekte hebben geleden en dan denk ik wel eens: t arme menske heeft jaren geleden, die geeft niet op, die ís gewoon op. Maar het blijft bij denken uiteraard, want ik zeg het absoluut niet tegen de familieleden.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-05-13 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:37

love_western schreef:
lieveli schreef:

Mag ik vragen waarom je mijn vergelijking dom vind? Volgens mij zijn er ook vele mensen overleden aan de pest etc. Ik vind dat net zo erg als mensen schelden met kanker. Maar misschien kunnen we er idd beter over ophouden. Maar misschien denk ik er ook zo anders over omdat ik veel gezinnen ken die hun kindje zijn verloren aan hartafwijkingen. En het is verschrikkelijk om te zien dat mensen verdriet hebben.

Maar iedereen ervaart het proces anders. En iedereen gaat er anders mee om. En soms zijn de mensen al weg, voordat je de ziekte hebt kunnen accepteren. Alle mensen die ik verloren heb, zijn tot de laatste dag positief geweest. En ben ik blij dat ik mijn opa heb leren mogen kennen. Aangezien hij al 9 jaren eerder de diagnose kanker had (het tegenovergestelde van leukemie) en met medicijnen zou hij nog 2 a 3 jaar te leven hebben. Maar doordat hij zo positief was, heeft hij het 9 jaar volgehouden. Alleen de laatste 4 weken is het overgeslagen naar leukemie. Maar door de vele medicijnen, konden ze niks meer voor hem doen.

Nee, dat mag je niet vragen. Niet hier. Als je er over wil discussiëren kun je me pben.

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:14

Fitzroy schreef:
Pardon, zij mag zo maar mensen kwetsen die mensen idd hebben zien vechten tegen kanker? Dat vinden jullie wel normaal? Nou, ik niet en ik Tem ook. Ja, dit topic kwetst mij en in grote mate.

Mag ik vragen waarom je je zo aangevallen voelt?
Ik weet zeker dat TS het niet zo bedoeld, dit was een gewone vraag die ze zich afvroeg.
En dat is niets ten nadele van (ex)kankerpatiënten.
Ook ik ken mensen van dichtbij die kanker hebben gehad, maar ik vind de vraag van TS juist wel een goede vraag.
Als iemand het gevecht tegen kanker heeft verloren, dan is hij toch geen verliezer?
dat is juist de vraag waar dit topic over gaat.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:41

Fitzroy schreef:
Als TS het geen vechten noemt, noemt ze het toch gewoon anders. Ik weet helaas beter.

Je wéét helemaal niet beter. Jouw mening is niet gelijk aan de waarheid, hoor. Jij vind het allicht vechten. Da's iets anders. De TS denkt daar anders over en zegt dat, en vraagt zich daarbij impliciet ook af (tenminste, zo lees ik het) waarom mensen zoals jij er zo heftig op reageren als je aangeeft dat je het níet 'vechten' vindt. Waarom die mening verboden is, niet uitgesproken mag worden.

Dus vertel eens: waarom kwetst het jou? En dat bedoel ik als serieuze vraag. Waarom voelt het voor jou als een nare en gemene opmerking?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:45

Ik snap de hersenspinsels van TS wel hoor, leuk om te discussieren toch?

Maar ik zie het vechten als, je lichaam vecht tegen de kanker en met je psyche vecht je om staande te blijven

Een depressie overwinnen is ook een gevecht vind ik bijvoorbeeld.

Of een worsteling

Een griepje ziek ik uit, maar mijn lichaam vecht dan wel om het virus uit te schakelen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:06

@flitzroy ik begrijp jouw reactie eigenlijk ook helemaal niet, zeker die felheid van beschuldigende toon naar de ts niet? :?
De ts geeft aan dat ze vechten een vreemde woordkeuze vindt omdat het dan kan lijken dat iemand die overlijd blijkbaar verloren zou hebben of zelfs zijn best niet genoeg zou hebben gedaan. Niks negatiefs hierin en niets kwetsends volgens mij? Ieder heeft een eigen kijk op zijn eigen ziekteproces of op die van een naaste. Ik heb mijn opa's, oma, 5 tantes en mijn vader er door verloren, maar allemaal gingen ze anders ermee om.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 07:13

Het woord vechten wordt voor véél meer dingen gebruikt dan alleen 'vechten tegen kanker'. En absoluut ook bij andere ziektes ook. Ik werk bij een goed doel, en reken maar dat "wij strijden voor een wereld zonder reuma".

Om het eens uit dit delicate onderwerp te halen, TS, wat vind je dan van 'De strijd tegen honger in de wereld?" Is dat ook geen gevecht?
En vechten om je huwelijk te redden, vechten tegen de armoede, vechten vóór gelijkheid voor vrouwen.... Dat is ook allemaal geen vechten? En als je huwelijk tóch op de klippen loopt, dan ben je ook een verliezer? Vechten wordt algemeen gebruikt. Juist bij zaken waarbij de 'odds' soms klein en de 'stakes' hoog zijn.

En over verliezen heeft een negatieve bijklank: We hebben net de dodenherdenking gehad. Waren al die doden 'verliezers'? Was iedereen in Nederland in mei 1940 een 'loser' omdat de Duitsers te sterk waren?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:59

En toevallig impliceert het in de meeste van die gevallen ook een actieve houding. ;) Om er één voorbeeldje uit te pakken, als je probeert je huwelijk te redden doe je daar actief dingen voor. Niet vanuit een hele sterke, nauwelijks te negeren innerlijke drang, maar omdat je dat zelf wil terwijl het alternatief -scheiden- misschien zelfs wel makkelijker is. Je blijft met elkaar praten, gaat wellicht in relatietherapie, doet je best om dingen anders te doen - ook als dat vreselijk veel moeite kost en je liever weg zou lopen.

Vind je dat echt te vergelijken met een keuze tussen een (zware) behandeling of doodgaan, waarbij overlevingsinstinct de drijfveer is? Waarbij je doet wat de dokters zeggen en het allemaal doorstaat maar waarbij de andere mogelijkheid eigenlijk geen optie is? Waarbij je zelf vooral passief bent en het 'over je heen laat komen'?

En dan bedoel ik passief in die zin dat je niet zelf, actíef iets kan doen om beter te worden, dat is afhankelijk van de soort kanker en de chemo, maar daar heb jij geen invloed op. Op je huwelijk wel. Of op armoede. Of gelijke rechten. Dat kan je allemaal enorm beïnvloeden en dat vereist actief gedrag.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 16:19

TS meldt zich ook weer even :).
Ik vind t jammer, fitzroy, dat jij dit als kwetsend ziet en ik wil graag weten waarom je dat ziet :).

Ibbel: ik ga nu eten (denk ik), en zit op de mobiel, maar ik kom er zeker op tterug!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 17:06

En net te laat terug voor een edit, dus bij deze:
Fitzroy, 't kan over PB als je dat wilt, ik ben hier namelijk echt nieuwsgierig naar.

Ibbel, ik ga met Danibanani mee. Ik vind vechten een actieve betekenis hebben. Als jij zegt, met het reumafonds: wij strijden voor een wereld zonder reuma, dan neem ik aan dat jullie onderzoek doen naar reuma, geld inzamelen en nieuwe/betere medicijnen proberen te bedenken en ontwikkelen.

De strijd tegen de honger van de wereld, daar kan je heel lang over discussiëren, en ik denk niet dat een inhoudelijke discussie hier op z'n plaats is. En omdat ik het nogal lastig vind om daar niet inhoudelijk op in te gaan, laat ik deze even varen.

Tevens, alle voorbeelden die je noemt, zijn dingen waarin mensen actief iets deden. Vechten voor je huwelijk, daar doe je zelf wat aan, daar kán je zelf veel aan doen.
Of je kanker overleeft of niet, is helaas een speling van het lot. 45% sterft, of je daar bij zit ligt er aan, welke kanker je hebt en hoe agressief het is. En dat is toeval.
Het enige wat je kán doen, is niet opgeven. Dat vind ik zelf niet actief, maar ook niet passief. Meer neutraal :). Dat nog niet wil zeggen dat de behandeling niet zwaar is. Nogmaals, ik wil echt niemand kwetsen, kanker is niets om mee te spotten.

Ik heb geen dodenherdenking gehad dit jaar (iets wat ik wel jammer vind, misschien ga ik binnekort naar een soldaten begraafplaats, om er toch over na te denken), maar heel eerlijk: ja, Nederland was een verliezer in de oorlog. We waren niet sterk genoeg, niet ontwikkeld genoeg. Maar volgens mij heeft dit niet heel veel met deze discussie te maken, want dat NL de oorlog heeft verloren, kan je deels aan NL wijten (want heel eerlijk, het leger was nou niet bepaald in de beste conditie, de technologie was niet mee gegaan met de tijd). Dat kan je niet van mensen met kanker zeggen. Kanker treft je, of 't treft je niet.
Je kan het niet wijten aan niet goed voorbereid zijn. Het is een loterij. Oorlogen zijn geen loterijen.

Nogmaals, ik heb dit topic aangemaakt, omdat voor mij vechten iets is, waarbij je kan verliezen, en ik vind mensen die aan kanker sterven geen verliezers. Ze konden er namelijk niets aan doen. Winnen is iets wat je doet, omdat je ergens goed in bent (vaak). Als je verliest, kan het zijn dat de ander(en) te sterk waren, maar dan kan het ook aan jou liggen, omdat jij dus zwakker was, en niet genoeg getraind had (oid). In elk geval, als je verliest of wint, is dat een actie, iets wat je doet. En niet iets wat je overkomt. En kanker overkomt je, dat is geen actie. En (bijna) iedereen heeft die overlevingsdrang, en gaat de behandeling doen. En dan nog is het geluk hebben.

En dan zijn er mensen, die zeggen dat ze kanker 'overwonnen' hebben. En dat vind ik zuur klinken, want (ik hoop dat ik hier niemand mee kwets, dat is echt niet mijn bedoeling, dit is algemeen), in mijn oren klinkt dat als: "ik heb dit goed gedaan, ik heb gewonnen". En daar uit, trek ik dan de conclusie: 'dus iemand die het niet heeft overleefd, heeft het niet goed gedaan?'. En dat vind ik fout. Want het is een kwestie van geluk. Of de behandeling aanslaat, of niet. Welke vorm van kanker je hebt. Daarom heb ik dit topic aangemaakt: om te kijken of mensen dit ook vonden.