Nier bij leven afstaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Re: Nier bij leven afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 13:23

Dan zal dat (hoogstwaarschijnlijk) een medische afkeur worden inderdaad.

In mn koppie wil ik dit al langer, maar ik ben ergens ook wel blij dat er zoveel onderzoeken plaats hebben.

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:27

Vumana89 schreef:
Klopt inderdaad Kentaro.
En de afstotingsverschijnselen enz nemen af als het gaat om een donatie bij leven. :j

Dat is vooral zo omdat levende donatie vooral tussen familieleden gebeurt, terwijl bij kadaverdonatie heb doorgaans onbekenden zijn.

Dat het getransplanteerd orgaan langer meegaat klopt wel.

Bij mij was er minder dan een jaar tussen de eerste consultatie en de operatie.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:32

Ts, als je graag wilt doneren, waarom word je dan geen eicel donor?
Daar kun je veel meer mensen mee helpen.

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:56

Uh, dat is wel iets heel anders. Ik heb ook een niet gedoneerd maar zou nóóit eicellen doneren. Het doel waarvoor die gebruikt worden vind ik alles behalve ethisch verantwoord. Dus ik vind het een zeer vreemde vergelijking / vraag.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:01

Ehm nee, er zijn veel vrouwen die zelf geen eicellen meer hebben door bv chemo of vervroegde overgang.
Waarom het niet ethisch verantwoord zijn om die vrouwen te helpen?

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:44

Ik weet heel goed waar die cellen voor gebruikt worden. Die discussie ga ik niet hier voeren, want daar gaat het topic niet over. Kort gezegd komt het erop neer dat mensen veel te veel denken dat ze het recht hebben om kinderen te krijgen ten koste van om het even wat. (Ok dat is een beetje overdreven gesteld.)

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:22

Ik mag voor jou hopen dat jij nooit een kind wilt en het je niet lukt, bah wat een instelling heb jij.
Maar goed daar gaat de vraag/discussie niet over.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:38

Super dat je dit doet TS! Echt respect :j

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 13:52

Eh...
Eiceldonor word het niet.

Wat ik al (echt al een aantal keer) gezegd heb.. Ik ben onvruchtbaar.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:13

Interessant topic TS!
Laatst was er bij BNN in ik meen het programma hart nodig ook een verhaal over nierdonatie, misschien kun je t nog terug vinden?
Daar doneerden ze zelfs tegen de bloedgroepen in dus dat alleen je moeder geschikt zou zijn, hoeft niet te kloppen..

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:43

Vumana, ik vind het mooi dat je erover nadenkt om donor bij leven te zijn, en als je dat wil, moet je inderdaad maar lekker met de transplantcoördinator gaan praten. Die zal je misschien/waarschijnlijk dezelfde zaken vertellen waar je over moet gaan nadenken...

Ik werk op het operatiekwartier als anesthesieverpleegkundige en we doen vaak niertransplantaties (vooral kadavertransplantaties) maar ook zo nu en dan levende donoren, maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat iemand zijn of haar nier afstaat aan een wildvreemde, ik weet dus ook niet hoe het met het wettelijk kader daaromtrent zit (ik woon wel in België), en een crossover transplant is nog altijd niet hetzelfde als doneren aan een wildvreemde ;)

Besef wel dat een 'nefrectomie', zo noemt de ingreep, helemaal geen kleine ingreep, best wel wat risico inhoudt op vlak van bloedingen (zowel tijdens de ingreep, als erna) en postoperatieve wondinfecties.
Nadien is het ook niet echt aangenaam, doet best wel pijn, al wordt er gepoogd de postoperatieve pijn te beperken. Ook moet je rekenen dat je een tijd arbeidsongeschikt zal zijn, ed...
Verder, het grootste risico, en erg onwaarschijnlijk, maar wél mogelijk, is dat je er het leven bij zou kunnen laten. En al is het erg onwaarschijnlijk, toch moet je denken 'wat als'... Wil ik dat doen voor iemand die ik niet ken?

Voor een levertransplantatie geldt juist hetzelfde: zwàre ingreep en helemaal geen laag risico...

Ik neem hier geen standpunt over in, besef gewoon dat een ingreep zoals deze érg invasief en mutilerend kan zijn en zware gevolgen kan hebben.
Hetgeen ik hierboven postte, post ik vooral om je er erg goed over te doen nadenken.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 10:23

Ik snap je punt. Althans, ik denk dat je bedoelt: denk er niet licht over.

In Nederland is wettelijk alles netjes geregeld. Ook als mijn andere nier problemen zou krijgen.
De ingreep gaat laparoscopisch. Als dit mogelijk is. Ik heb er al een x 1 gehad. Met die pijn ben ik al bekend.

Ik ga het gesprek aan, hier in nederland kun je je tot het moment van narcose terugtrekken. Zonder dat hier risicoos aan verbonden zijn.

JazzOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:25

@saariewaarie: niet l*llig of betweterig bedoeld hoor maar is het niet zo dat je bij elke operatie het leven kunt laten?
Ik snap dat je alleen maar wil dat de TS goed geïnformeerd is hoor ;-)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:07

Ja, maar als je bezig bent met organen, die toch wel in verbinding staan met vrij grote bloedvaten, ja, dan is het risico op sterfte (door bloeding bvb) vele malen groter dan bij een ingreep aan je pols bvb (en ja, ook dààr kan je theoretisch gezien aan overlijden he.

TS: Ik denk dat je de pijn van een gewone laparascopie niet mag vergelijken met de pijn post-nefrectomie. Maar je zal hoogstwaarschijnlijk wel een pijnpomp krijgen hoor, dus over de pijn hoef je je het minst van al zorgen te maken, ik wil gewoon dat je bezint eer je begint ;)

Veel succes alleszinds!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 11:24

Saariewaarie.. :) komt helemaal goed.
Het ziekenhuis zit er bovenop en alle testen moeten inzicht bieden in of mijn beeld realistisch is. Volgens mij is dat het wel.
Ik praat er wellicht licht en luchtig over, maar ik besef me terdege dat k het loodje kan leggen. Maar weet je... mocht dat gebeuren... dan deed ik wel tijdens iets wat voor mij heel belangrijk was om te doen.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:26

Daar heb je dan ook helemaal gelijk in, als jij dat erg belangrijk vindt om te doen, moet je dat zeker doen :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 11:33

Ik ben niet bang voor de dood.... welllicht helpt dat.

Maar ik snap je wel hoor.
Jij ziet de mensen na de operatie, weet hoe ze erbij liggen. Ik niet.
Ik heb overigens wel contact gehad met mensen die ook vrijwillig en aan een vreemde hebben afgestaan.
Bij de een was het een fluitje van een cent. Bij de ander zeer pijnlijk.

Voor mij persoonlijk is er dus geen pijl op te trekken.

Na mijn eigen laparoscopie werd ik gestoord van het thuiszitten, het viel allemaal reuze mee.
De tramadol heb ik nadien ingeleverd bij de afdeling.

Na het laten verwijdere van een ingegroeide teennagel en nagelbed heb ik een nacht lang op de bank zitten huilen van dr pijn...

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:49

Vumana, ik vind het erg knap dat je hierover over nadenkt.

Wat mij tegen zou houden is het idee dat misschien in de toekomst iemand die je wèl kent een nier nodig heeft. Een broer, zus, je moeder, een goede vriendin... En dan kun je niet meer helpen. Vind het knap dat je het doet, maar ik zou (misschien egoïstisch) een nier alleen willen geven aan iemand die je kent.

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:51

@saariewaarie: technisch gezien zijn de risico's van de operatie ongeveer hetzelfde als bij een apendectomie (blindedarmverwijdering). Wat pijn betreft: dat kan best meevallen (zoals bij mij). En je krijgt inderdaad een pijnpomp zolang als nodig is.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 11:38

Zo. Ik heb mijn gesprek zojuist gehad.

Ik was in de veronderstelling dat het een orienterend gesprek zou zijn. Echter dacht de internist daar anders over; gelijk hartfilmpjes, longfotoos etc maken.
Ik heb aangegeven dat dit me veel te snel ging. Ik wilde eerst de informatie die ik gekregen had laten bezinken. Ze waren blij dat ik dat direct aangaf.

Het gesprek was positief. De internist heeft me alles uitgelegd. En heeft echt ook mijn dossier gelezen. Het feit dat ik al eerder een Laparoscopie gehad heb maakt niet uit in deze. Ook mijn bloeddruk is geen negatief punt. Die houden ze extra in de gaten.

Ik heb wel bloed gegeven. 12 buisjes -O- Maarja, dit is nog niets vergeleken bij de bloedbank.

Aanstaande dinsdag krijg ik alle foto's filmpjes en tests.
Ook een gesprek met de psychiater.

Ik ben benieuwd.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:50

Wat spannend zeg!! Fijn dat het een positief gesprek was!
Aan de ene kant is het misschien ook wel weer goed dat hij gelijk dat soort onderzoeken wilde doen! Stél dat iets niet in orde zou zijn, hoef je ook niet meer te twijfelen om er wel of niet mee door te gaan!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 13:01

Ja maar die twijfel krijg ik nu ook niet.
Ik moet ernaar toe leven... Ik weet niet wat dat is. Tandarts/artsonderzoeken daar moet ik me op instellen....

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:13

Had ik je niet gezegd dat ik die dingen ook direct had ;-)
Gesprek is overigens bij de psycholoog, geen psychiater (of ze moesten de procedure veranderd hebben). Ik was daar overigens na 5 minuten al weer buiten.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 14:30

Hahaa, Joke, nu twijfel ik.
Wellicht heb je het gezegd. Maar mijn insteek voor het voorstellen van dit gesprek was puur orienterend.

Volgens mij zei hij psychiater.. Psycho in ieder geval :')

Ik denk inderdaad dat het niet lang duurt voor ik buiten sta. Maar ik ben benieuwd. Blijf mezelf en laat het op me af komen.

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:53

Wat fijn dat je er al aan denk om het te gaan doen :j
Ik ben zelf niergetransplanteerd. Heb op 14 jarige leeftijd de niet van mijn vader mogen ontvangen.
Bij mij ging alles wel in sneltreinvaart. Ik werd op een woensdag april (2008) met spoed opgenomen in het ziekenhuis met schrikbarende bloedwaardes, waarvan ze wel heel erg van waren geschrokken. Mijn lichaam was al heel ver in het vergiftigingsproces. Het weekend daarna onder nacores om te slangetje van de dialyse in mijn buik te zetten. Dialyse heb ik als erg onprettig ervaren, even als al het zoutloze eten en het weinige drinken dat ik mocht. Ook deed de uitloop van de vloeistof mij flink zeer. Mijn vader heeft het onderzoek naar zijn nieren daarom ook erg onderdruk gezet, die wilde het allemaal zo snel mogelijk afgerond hebben. Op 20 augustus 2008 was de grote dag en heb ik de nier van mijn vader gekregen. En tot op de dag van vandaag voel ik me beter, fitter en kan en mag ik alles weer :):) Ik ga zelf nu om de 4 maanden op controle, mijn vader hoeft maar 1x in het jaar terug te komen en is van de operatie ook erg goed herstelt :j

Mijn vader had overigens altijd al een hoge bloeddruk, die krijgt nu wel pilletjes voor de bloeddruk. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon.