Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:22

melody7 schreef:
ik zal die link eens zoeken die we hier gebruikte, die klopte volgens mij wel aardig :)

Ben benieuwd!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:25

Misschien kan je eens kijken of hij recht heeft op een pgb?
Dan zou je in overleg met hem een stichting als Voorzet in kunnen schakelen om te kijken of ze hem structuur aan kunnen leren. :)
Of bepaalde andere zaken, zijn mensen mensen. :)

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:25

Mooi geschreven TS. Ik herken mij echt in de auti-dingen, heb zelf een lichte vorm van Asperger. Ik herken echt heel veel dingen van de verschillende mensen hier, ongelooflijk. Mensen begrijpen aan mij nooit dat ik uberhaupt een vorm van autisme heb, ik heb dan ook wel een aardig inlevingsvermogen, kan aardig sociaal zijn en ben er ook wel veel mee bezig sinds ik weet ik dat het heb. Ik studeer aan de Hogeschool en ben coach van beroep.

Ik ben gek op lijstjes, schema's, planningen en maak ze bijna overal voor. Ik heb wat meer moeite met de uitvoering ervan:P Voornamelijk wanneer het zaken betreffen die ik wat minder interessant vind. Ik kon jaren geleden echt niet met plotselinge veranderingen omgaan, nu gaat dat prima en kan ik erg impulsief zijn. Ik heb vaak wel last met informatie verwerken, ben heel erg van details en dingen die me niet interesseren kan ik maar moeilijk onthouden. Dingen die me juist interesseren kan ik me ook echt in verliezen, wat sommige mensen niet bepaald op prijs stellen :o Verder denk ik heel erg rationeel en is sarcasme echt mijn tweede naam ;)

Ik heb het van mn vader, en merk dat mijn moeder het er vaak ook wel moeilijk mee heeft. Toch zijn ze al bijna 40 jaar bij elkaar, dus er is hoop haha!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:27

kijk en dat bedoel ik nu
ik heb zelf ook een diepliggende vorm en best erge vorm van PDD-nos
maar juist door zelf te proberen en "gewenst" gedrag te vertonen kom je al een heel eind
ik weet hoe verschrikkelijk moeilijk dat is heel erg moeilijk

want ik denk ook niet zoals een "normaal" persoon maar toch kom je heel ver als je je aanpast
ik herken het allemaal wat je in je OP hebt staan en heb het zelf ook allemaal (heb nu wel alles gelezen)

en voel me ook continu aangevallen
maar toch doordat ik vaak denk ik stel me aan lukt het me aardig om met iedereen mee te draaien !

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:29

Wat ik bedoel Urielle met aanleren is dat ze hem misschien kunnen leren begrijpen dat bepaalde dingen voor mensen niet OK zijn.
Bepaalde gedragingen aanleren. :)
Een ding, snapt hij wat er in zijn lijf en hoofd gebeurd?
Snapt hij dat hij reageert zoals hij reageert? Behalve dat hij nou eenmaal Asperger heeft?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:29

Urielle schreef:
melody7 schreef:
dat is denk ik meer verbergen? verbergen en niet eerlijk zijn vind ik wat anders :+

Die scheidslijn is heel dun denk ik.

Ik ken mijn vriend als aangepast persoon als een verantwoordelijk, zorgzaam, warmvoelend persoon. Dat is de persoon waar ik ooit verliefd op ben geworden. Hij kwam ook heel sterk over.

Nu weet ik ondertussen dat hij moeite heeft met verantwoordelijkheden, dat andermans belangen hem eigenlijk gestolen kunnen worden en dat ik de sterke ben van ons twee.

Het is verbergen wat hij heeft gedaan, maar voor mij voelt het ook als niet eerlijk.
Maar het is dubbel want ik heb aangeleerd dat het ideaal is dat je in een relatie eerlijk bent en elkaar door-en-door leert kennen.

Dank je wel allemaal voor de complimenten. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik ze niet helemaal verdien, want ik weet niet of we nog bij elkaar zouden zijn zonder onze drie kinderen (waar hij dus ook geen gevoelens voor (her)kent maar wat hij gelukkig niet aan ze laat zien)
Maar in die weken dat hij zijn masker heeft laten vallen, heb ik alleen maar heel hard gebeden dat hij zich weer als vroeger zou gedragen.
(dus ook niet eerlijk van mij, want deep down wil ik hem dus niet zoals hij echt is!)

zo heb ik er eigenlijk nog niet tegen aan gekeken! maar dan is dat wel zo ja, je leert eigenlijk iemand anders kennen dan hoe hij is...
bij mij is er dénk ik niet zoveel verschil hoe ik doe en hoe ik ben in m'n autisme in ieder geval niet ik heb er alleen waarschijnlijk een (zware) angststoornis bij en dat verberg ik wel, en weet ook bijna niemand dus dat is dan misschien ook niet helemaal eerlijk? als er iemand aan mij vraagt waarom ik ergens weer eens niet was zeg ik dat ook niet, dat kan ik gewoon niet..

dit is die link trouwens hij is volgens mij wel alleen gericht op asperger, maar dat weet ik niet zeker!: http://www.aspergersyndroom.nl/index.ph ... -test.html

dat met veranderingen heb ik trouwens ook, op vakantie naar iets waar ik nog nooit ben geweest is dus ook gewoon niet leuk, vooral als het maar een weekend is want ik heb gewoon 2 of 3 dagen nodig om m'n draai enigsinds te vinden!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 20:32

little_birdy schreef:
kijk en dat bedoel ik nu
ik heb zelf ook een diepliggende vorm en best erge vorm van PDD-nos
maar juist door zelf te proberen en "gewenst" gedrag te vertonen kom je al een heel eind
ik weet hoe verschrikkelijk moeilijk dat is heel erg moeilijk

want ik denk ook niet zoals een "normaal" persoon maar toch kom je heel ver als je je aanpast
ik herken het allemaal wat je in je OP hebt staan en heb het zelf ook allemaal (heb nu wel alles gelezen)

en voel me ook continu aangevallen
maar toch doordat ik vaak denk ik stel me aan lukt het me aardig om met iedereen mee te draaien !

juist precies! Dat is iets wat ik dus ook doe, en het lukt, alleen kost het heel veel energie.
Wat ik met dit alles eigenlijk alleen wil, is mensen zonder Autisme, laten lezen en zien hoe ik met mijn Autisme denk. ondanks dat ik me best doe om te leven in de normale wereld. ik blijf anders denken.

Jij zegt dat je vaak denkt: ik stel me aan, maar je stelt je niet aan, het is zoals het is. we proberen normaal mee te draaien, maar aanstellen doen we ons niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:34

Hij heeft denk ik zelf nog moeite met zijn diagnose.
Een van de dingen die hij aangeeft bijvoorbeeld: Hij is wetenschappelijk onderzoeker. Eerst binnen de biochemie (hij is gedoctoreerd in de biochemie) en nu bij een chemisch bedrijf.
Vroeger was zijn werk echt zijn fiep. Nu is dat, bij het nieuwe bedrijf, een bron van stress en faalangst.
Ik denk vanuit zijn stoornis, dit werk is net even anders, routines verstoord, onbekend terrein,..
Hij vindt het geloof ik niet zo leuk als ik het zo beredeneer.
Helemaal niet omdat je voor wetenschappelijk onderzoeker eigenlijk outside the box moet kunnen denken en dat zit er bij hem niet in, vanuit ASS of vanuit zijn persoonlijke aanleg, hij varieert op bestaande thema's.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:36

Mooi stukje! Ook erg interessant, op deze manier kan ik een beetje rekening houden met mensen die deze stoornis hebben.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:36

Ik vind mezelf ook wel een goede acteur eigenlijk haha! Helaas kan ik dan weer helemaal niets met rollenspellen en ben ik heel erg slecht in liegen. :o Wel probeer ik mezelf altijd uit te dagen, zo ook met mijn opleiding, minor en werk. Dingen die ik heel erg moeilijk vind of waarvan ik het niet leuk vind om te doen, doe ik juist wel...

Verder denk ik altijd, er zijn mensen op de wereld die het echt veel minder gemakkelijk hebben dan ik. Zoals de mensen hier alleen al met combinaties bijvoorbeel. Ik vind het allemaal maar knap van jullie :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:39

Twist1991

dat is denk ik meer verbergen? verbergen en niet eerlijk zijn vind ik wat anders :+
[/quote]
Die scheidslijn is heel dun denk ik.

Ik ken mijn vriend als aangepast persoon als een verantwoordelijk, zorgzaam, warmvoelend persoon. Dat is de persoon waar ik ooit verliefd op ben geworden. Hij kwam ook heel sterk over.

Nu weet ik ondertussen dat hij moeite heeft met verantwoordelijkheden, dat andermans belangen hem eigenlijk gestolen kunnen worden en dat ik de sterke ben van ons twee.

Het is verbergen wat hij heeft gedaan, maar voor mij voelt het ook als niet eerlijk.
Maar het is dubbel want ik heb aangeleerd dat het ideaal is dat je in een relatie eerlijk bent en elkaar door-en-door leert kennen.

Dank je wel allemaal voor de complimenten. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik ze niet helemaal verdien, want ik weet niet of we nog bij elkaar zouden zijn zonder onze drie kinderen (waar hij dus ook geen gevoelens voor (her)kent maar wat hij gelukkig niet aan ze laat zien)
Maar in die weken dat hij zijn masker heeft laten vallen, heb ik alleen maar heel hard gebeden dat hij zich weer als vroeger zou gedragen.
(dus ook niet eerlijk van mij, want deep down wil ik hem dus niet zoals hij echt is!)[/quote]

Dit begrijp ik helemaal. Toen ik mijn ex-vriend leerde kennen vond ik hem ontzettend stoer, sterk en mysterieus. Na drie jaar ben ik er achter gekomen dat het eerder ego-centrisch en ontwijkend is. En heb ik moeten accepteren dat hij nooit voor mij zal zorgen als ik voor hem. Ik was altijd bezig met zijn schema, zorgen dat hij zich niet weer versliep, hem wegbrengen als hij weer eens te laat kwam. Ik ben iemand die altijd ontzettend onafhankelijk wil zijn, maar ik heb echt moeten accepteren dat ik ook iemand nodig heb waar ik op kan steunen en die eens voor mij zorgt ipv altijd andersom.

melody7

Urielle schreef:
Een van de dingen die hij aangeeft bijvoorbeeld: Hij is wetenschappelijk onderzoeker. Eerst binnen de biochemie (hij is gedoctoreerd in de biochemie) en nu bij een chemisch bedrijf.
Vroeger was zijn werk echt zijn fiep. Nu is dat, bij het nieuwe bedrijf, een bron van stress en faalangst.
Ik denk vanuit zijn stoornis, dit werk is net even anders, routines verstoord, onbekend terrein,..
Helemaal niet omdat je voor wetenschappelijk onderzoeker eigenlijk outside the box moet kunnen denken en dat zit er bij hem niet in, vanuit ASS of vanuit zijn persoonlijke aanleg, hij varieert op bestaande thema's.

bedoel je dan dat hij het moeilijk vind dat hij autistisch is? dat heb ik welgeteld twee dagen gehad tot ik bedacht dat ik er toch niks veranderde nu ik er een naam bij had, je bent per slot van rekening altijd al zo :)
dat klinkt ook bekend, is hij daar al lang? bij mij heeft bv. de overgang van school gezorgd voor anderhalf jaar stress waardoor ik m'n houding verloor, heel erg ziek werd door alles op elkaar en toen ik terug kwam werd ik dus nog een jaar of wat gepest omdat ik totaal niet sterk meer overkwam, maar daardoor ben ik wel beter met emoties om gaan gaan dus wat dat betreft ben ik er eigenlijk nog wel blij mee omdat ik toen mezelf ook een stuk beter heb leren kennen, out of the box denken is niet altijd zo dat je dat niet kunt hoor, dat kan erbij horen maar hoeft niet, ik kan dat ook gewoon en verzin juist altijd zelf mijn theorieën op gedrag van anderen om het voor mezelf duidelijk te maken!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:41

Noon schreef:
Ik vind mezelf ook wel een goede acteur eigenlijk haha! Helaas kan ik dan weer helemaal niets met rollenspellen en ben ik heel erg slecht in liegen. :o Wel probeer ik mezelf altijd uit te dagen, zo ook met mijn opleiding, minor en werk. Dingen die ik heel erg moeilijk vind of waarvan ik het niet leuk vind om te doen, doe ik juist wel...

Verder denk ik altijd, er zijn mensen op de wereld die het echt veel minder gemakkelijk hebben dan ik. Zoals de mensen hier alleen al met combinaties bijvoorbeel. Ik vind het allemaal maar knap van jullie :o

vind ik eigenlijk geen verschil maken, je weet namelijk niet beter ik heb 3 of 4 verschillende stoornissen/afwijkingen hoe je het wilt noemen maar ik weet niet beter dus of het er nou 1 is of 4 maakt voor je gevoel niet uit, het is allemaal moeilijk!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 20:42

Urielle schreef:

Ik denk het niet, ik weet wel zeker dat het voor hem een bron van frustraties is dat zijn werk anders is geworden en nie tmeer liep zoals het was. hoelang is dit al zo? Als ik 2 weken dingen moet doen die anders lopen als anders (lees,chaotische weken op school, laatste schoolweken bijv ) vind ik het ook moeilijker en kan daardoor ook anders reageren, prikkelbaarder, heb ik nog meer baat nodig bij structuur, bozer,

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:44

heel mooi gezegd Greet!! +:)+

zelf heb ik ook een vorm van autisme, namelijk een lichte vorm van het syndroom van Asperger :j

Ik ervaar ook vaak problemen bij andere mensen hierdoor. andere mensen vinden het moeilijk om met mij om te gaan of vinden mij raar. ik snap niet waarom, aangezien ik geen vlieg kwaad doe, en toch word ik soms behandeld als een raar, moeilijk geval.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:45

melody7 schreef:
bedoel je dan dat hij het moeilijk vind dat hij autistisch is? dat heb ik welgeteld twee dagen gehad tot ik bedacht dat ik er toch niks veranderde nu ik er een naam bij had, je bent per slot van rekening altijd al zo :)

:j

Hij werkte daar denk ik een halfjaar, maar al in de eerste maand viel hij zichzelf heel zwaar over dat de andere werknemer die tegelijk met hem begonnen was het veel sneller oppikte etc.
Maar zijn baas zei juist dat hij heel tevreden was over hem, dus ik vond dat hij zichzelf niet zo moest afvallen en een beetje tijd/credits geven.

Twist, idd, die schouder om op uit te huilen of die sterke armen die je opvangen als JIJ het even niet meer ziet zitten, die zijn er gewoon niet. En dat ontdek je als je ineens op je bek gaat omdat er niemand stond. Dat zijn idd wel hele zere plekken in onze relatiegeschiedenis. Dat lees ik ook terug op het PartnersVan... forum

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:48

moonfish13 schreef:
Ik heb op dingen die mij boeien een olifantengeheugen.
Alles wat ik zelf doe met supplementen, voeding en dergelijke maar zelf uit gezocht want een ander doet het niet voor je.
Ik heb me in 3 jaar verdiept in triggerpoint therapie, bachbloesem op de acupunctuurleer, voeding, homeopathie beperkt, fytotherapie en supplementen die oplossingen kunnen bieden.

Dingen moeten wel erg logisch zijn, want scheikunde duurt bijvoorbeeld eeuwen voor het erin zit.
Puur omdat als ik het niet 100% snap ik er dan niéts van snap.
En Wiskunde, geef me de som maar, en maak er niet allemaal poeha en handigheidjes omheen om het sneller te snappen.
Rekende alles zo uit mijn hoofd uit bij wijze van, en met suffe methodes snapte ik het niet meer.
Uit verhaaltjes ed haalde ik het er ook zo uit, maar Fobots ed?

Ik heb dat ook.
Mijn geheugen is mega.
Ik herinner heel, heel, heel erg veel.
En als het om psychologie gaat weet ik ook veel, want dat vind ik interessant.
Maar leren uit boeken bijv. dat onthoud ik niet.
Ik weet precies de bladzijde, wat erboven en eronder staat, maar net dat wat ik nodig heb weet ik niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:48

Ladybird schreef:
Ik denk het niet, ik weet wel zeker dat het voor hem een bron van frustraties is dat zijn werk anders is geworden en nie tmeer liep zoals het was. hoelang is dit al zo? Als ik 2 weken dingen moet doen die anders lopen als anders (lees,chaotische weken op school, laatste schoolweken bijv ) vind ik het ook moeilijker en kan daardoor ook anders reageren, prikkelbaarder, heb ik nog meer baat nodig bij structuur, bozer,

Dat denk ik ook :j
Maar hij was ontslagen bij zijn oude werk en je moet wat. Zeker de hogere functies zijn er gewoon niet zo veel, dan moet je echt geluk hebben dat het een bedrijf is waarin je zo op 123 gelijk kunt meedraaien omdat het helemaal aansluit.
Nou ja, dat weet hij natuurlijk ook wel. Maar het is jammer dat het zo is, want hij heeft nu ook geen fiep meer dus geen uitlaatklep.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:49

moonfish13 schreef:
Wat ben jij een diehard Urielle!!
Knap hoor, petje af! Petje af.. _/-\o_

Nou inderdaad!! _/-\o_

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:50

melody7 schreef:
vind ik eigenlijk geen verschil maken, je weet namelijk niet beter ik heb 3 of 4 verschillende stoornissen/afwijkingen hoe je het wilt noemen maar ik weet niet beter dus of het er nou 1 is of 4 maakt voor je gevoel niet uit, het is allemaal moeilijk!

Dat is idd wel zo, en ja het is allemaal moeilijk/je weet niet beter. Maar goed, ik heb er maar één en denk bij mezelf dan echt zoiets van: boeien! Je hebt er maar één notabene...stel je niet zo aan. Get a grip on yourself en ga verder met je leven...

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:52

@Urielle. Eigenlijk waren alle kwaliteiten die hij had (enorm creatief, gefocussed, mysterieus, sterk) allemaal dingen die uiteindelijk negatieve consequenties hadden, gek genoeg. Die dingen zijn allemaal erg aantrekkelijk, maar werken niet binnen een relatie.

En ik moet eerlijk toegeven, ook al voel ik me er best schuldig over, zijn Asperger was een enorm struikelblok voor mij. We hebben een enorme klik en zijn de beste vrienden maar ik heb me altijd afgevraagd: wat doe ik mezelf aan? Is dit echt iemand om je hele leven bij te spenderen en kinderen mee te krijgen? Wil ik dat wel? Vooral omdat ik een vader heb waar ik niet op kan bouwen en die over mij heen loopt, had ik altijd het idee dat ik niet ook nog een relatie moest hebben met iemand die zo was. Ik wou dat ik kon zeggen dat ik hem accepteer zoals hij is, Asperger en alles erbij, maar dat is nogal wat...

Wat is dat Partnervan forum eigenlijk?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:54

Noon schreef:
melody7 schreef:

Dat is idd wel zo, en ja het is allemaal moeilijk/je weet niet beter. Maar goed, ik heb er maar één en denk bij mezelf dan echt zoiets van: boeien! Je hebt er maar één notabene...stel je niet zo aan. Get a grip on yourself en ga verder met je leven...

ik vind niet dat je dat zo moet zien, het lijkt alsof het dan nóg erger is maar dat is vast niet zo, als ik het hier zo lees heb je met alleen losse autisme net zoveel moeite als ik met nog 2-3 andere stoornissen erbij, en ook nooit tegen jezelf zeggen dat je je aanstelt, krijg je alleen een laag zelfbeeld van en dat is nergens voor nodig :n (dat heb ik ook gedaan hoor, gaat een beetje vanzelf ben ik bang :P)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:56

Noon schreef:

Ik was juist altijd de beste in rollenspellen.
Mijn medestudenten wilde nooit dat ik hun client speelde, want ik was veel te levensecht. _O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:00

melody7 schreef:
en ook nooit tegen jezelf zeggen dat je je aanstelt, krijg je alleen een laag zelfbeeld van en dat is nergens voor nodig :n (dat heb ik ook gedaan hoor, gaat een beetje vanzelf ben ik bang :P)

Als ik lees dat sommige ASSers pijn hebben van de stralen van de douche of van een gestreken dekbedovertrek... dan dank ik God in de hemel dat ik geen ASS heb. Die prikkelgevoeligheid lijkt me echt vreselijk om mee te leven.