Ben jij orgaandonor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij orgaandonor?

Ja
157 (67%)
Nee
74 (32%)

Totaal aantal stemmen: 231

M_D_H

Re: Ben jij orgaandonor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:17

okj :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 15:29

Ekeif96 schreef:
Love_boyke schreef:
Wat ik wel ergens las is dat 1 op de 1000 onder de juiste omstandigheden overlijdt om donor te zijn? Is dat ook écht zo? Het lijkt mij dat er dan véél minder donortransplantaties mogelijk zijn als dat er uitgevoerd worden..

Dit klopt :j
Er zijn maar heel erg weinig mensen die in de juiste omstandigheden overlijden. En vaak zijn er dan ook maar een paar organen geschikt voor transplantatie. Jaarlijks overlijden er dan ook veel mensen omdat zij niet op tijd een donor konden krijgen.

Ik wil mijzelf hier even verbeteren.
Op https://www.jaofnee.nl/over-orgaandonat ... andonatie/ staat hier het volgende over:

Als ik Ja registreer, is het dan zeker dat ik mijn organen na overlijden doneer?
Nee. Slechts 1 op de 10.000 mensen die met Ja registreert, overlijdt onder de juiste omstandigheden om organen te kunnen doneren. Daarom is het juist belangrijk dat zo veel mogelijk mensen Ja zeggen.

De kans is dus niet 1 op 1.000 maar 1 op 10.000 dat je onder de juiste omstandigheden overlijdt om organen te kunnen doneren.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:30

Uiteraard ben ik dat. Vind het zelfs niet eens de vraag waard. Vind het echt triest (in de zin van verdrietig) dat veel mensen er niet echt over na willen denken omdat het een 'eng/gek' onderwerp is. Beetje 'vervanjebedshow'

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:30

Overigens mogen ze bij mij alles hebben. Ik heb er toch nix meer aan

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:41

Ik ben 12 en kreeg vandaag zo een formulier. Ik heb het ingevuld en ik heb voor Nee gekozen. Ik vind het mar een raar idee :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 15:42

FlameHorse schreef:
Ik ben 12 en kreeg vandaag zo een formulier. Ik heb het ingevuld en ik heb voor Nee gekozen. Ik vind het mar een raar idee :)

Waarom vind je het een raar idee? Heb je hier over met je ouders overlegd? :)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:47

FlameHorse schreef:

Wat een rare redenering :') .. Heb jij je er wel überhaupt eens in verdiept?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:51

Bloeddonor, stamceldonor, orgaandonor, ik ben het allemaal! Wat doneer ik niet :') Oh en gewoon alles hoor, moet er niet te lang over nadenken dan vind ik het akelig.

En Flamehorse is 12, natuurlijk vind ze dat raar en begrijpelijk dat ze voor nee kiest. Ik vind het eerder raar dat een 12 jarige dat opgestuurd krijgt? Is dat niet een beslissing die aan de ouders is????

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:52

Maartje1990 schreef:
Bloeddonor, stamceldonor, orgaandonor, ik ben het allemaal! Wat doneer ik niet :') Oh en gewoon alles hoor, moet er niet te lang over nadenken dan vind ik het akelig.

En Flamehorse is 12, natuurlijk vind ze dat raar en begrijpelijk dat ze voor nee kiest. Ik vind het eerder raar dat een 12 jarige dat opgestuurd krijgt? Is dat niet een beslissing die aan de ouders is????

dat zat ik me ook af te vragen, bovendien is zo'n docuent wat door een 12 jarige is ingevuld wel legaal??

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:53

Ik kreeg het opgestuurd als 19-jarige (vorig jaar dus; toen stuurde de overheid iedereen uit 1993 zo'n brief) dus ik vraag me af waarom een 12-jarige zo'n formulier opgestuurd krijgt. Is dat nieuw beleid?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:54

ik heb dat ding nooit gekregen, ik heb er zelf om gevraagd :+ Maar 'in mijn tijd' was het wel pas dat je die kreeg toegestuurd zodra je 18 was.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 15:54

M_D_H schreef:
Maartje1990 schreef:

dat zat ik me ook af te vragen, bovendien is zo'n docuent wat door een 12 jarige is ingevuld wel legaal??

Minderjarigen kunnen vanaf hun twaalfde hun wens in het Donorregister laten opnemen. Ouders of voogden hoeven hiervoor géén toestemming te verlenen. Maar, als minderjarigen instemmen met donatie en voor hun zestiende overlijden, kunnen ouders of voogden alsnog weigeren. Ouders hebben een vetorecht en zonder hun goedkeuring worden er geen organen of weefsels uitgenomen. Als de ouders of voogden in zo’n geval niet bereikbaar zijn, wordt de geregistreerde wens van de minderjarige uitgevoerd.
Het vetorecht geldt andersom overigens niet. Ouders of voogden kunnen géén toestemming verlenen voor donatie als de minderjarige zelf heeft laten vastleggen juist geen donor te willen zijn. Vanaf zestien jaar heeft iemand volledige beslissingsbevoegdheid en geldt de eigen wilsverklaring.
http://www.donorregister.nl/over_donorregistratie/

Hier het antwoord :)

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:56

Momenteel ben ik bloeddonor :) maar ik zou graag ook orgaandonor worden.
Weet er iemand hoe dat dit in België te werk gaat?

Ik veronderstel dat ze me wel graag gaan zien komen, ik heb AB+ :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:00

Nou, in belgië heb ik altijd begrepen dat je sowieso orgaandonor bent mits je anders aangeeft?

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:02

En wat als je een aantal zaken niet wilt doneren, zoals bv de huid en het hoornvlies? Moet dit nergens opgegeven worden? :)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:06

Mijn mama is ook donor. Dus na haar dood mogen ze ook al haar organen nemen en zou dit graag ook willen doen :)
Daarin tegen bloeddonor daar doe ik niet aan mee :( Als ik 2staaltjes moet laten trekken voor een onderzoek, lig daarna 1dag in bed

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:08

MarvanTom schreef:
Ik ben donor, maar denk er serieus over na om dat in te trekken.
Na het overlijden van mijn moeder die ook donor was, werd er direct gewezen op haar donorcodicil.
Ik heb dat als erg opdringerig en chaotisch ervaren, terwijl ze wisten dat er bij mijn mams niets meer 'te halen' was.
We werden na constatering van overlijden binnen 5 minuten de kamer al uit gebonjourd.
Tuurlijk begrijp ik dat er zo spoedig mogelijk actie moet worden genomen voor behoud van eventuele organen.
Maar de nabestaanden krijgen wel erg weinig tijd om te wennen aan het idee van overlijden, laat staan om afscheid te nemen.
En dat wil ik mijn nabestaanden niet echt aandoen...

Dat is de grootste reden voor mij dat ik dus geen donor ben. En het ook niet leuk vind dat mijn vriend dat wel is. Mocht mijn vriend eerder overlijden dan ik word het oorlog als ze me de kamer uit willen bonjouren. Wil zel bepalen hoeveel tijd ik nodig heb om afscheid te nemen, zonder wachtende artsen die in me nek staan te hijgen.

Ik ben ook zwaar tegen de manier hoe donorschap in belgië word gedaan. Je lichaam is dan als ware van "de staat" omdat je dus automatisch donor bent tenzij je uitrdukkelijk geen donor wilt zijn.
Nee, ik ga de grond weer in zoals ik hier gekomen ben.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 16:09

cluedoke schreef:
Momenteel ben ik bloeddonor :) maar ik zou graag ook orgaandonor worden.
Weet er iemand hoe dat dit in België te werk gaat?

Ik veronderstel dat ze me wel graag gaan zien komen, ik heb AB+ :)

In België ben je automatisch donor tenzij jij aangeeft geen donor te willen zijn.
Maar eerder in dit topic wist iemand te vertellen dat het vaak ook nog aan de nabestaande word gevraagd en dat er dan vaak "Nee" word gezegd.
Wel zou je dan alsnog ergens kunnen laten registreren dat je donor wilt zijn, dan laat je de keuze niet afhangen van je nabestanden.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 16:13

miss_lizje schreef:
Ik ben ook zwaar tegen de manier hoe donorschap in belgië word gedaan. Je lichaam is dan als ware van "de staat" omdat je dus automatisch donor bent tenzij je uitrdukkelijk geen donor wilt zijn.

Maar zoals je zelf ook al aangeeft is je lichaam niet van "de staat" als je aangeeft geen donor te willen zijn.
Wat vind jij hier dan niet goed aan?
Want het is eigenlijk in Nederland andersom, hier ben je geen donor tenzij je aangeeft dit wel te willen zijn en in België ben je wel donor tenzij je aangeeft dit niet te willen zijn. (beetje kort door de bocht, maar hier komt het wel op neer ;))

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:15

Ekeif96 schreef:
FlameHorse schreef:

Waarom vind je het een raar idee? Heb je hier over met je ouders overlegd? :)

Vind het maar raar dat er dingen uit je zijn als je begraven bent. Ik ben nu nog 12 dus als ik wat ouder ben verander ik misschien nog van gedachte. ;)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:18

Ekeif96 schreef:
miss_lizje schreef:

Maar zoals je zelf ook al aangeeft is je lichaam niet van "de staat" als je aangeeft geen donor te willen zijn.
Wat vind jij hier dan niet goed aan?
Want het is eigenlijk in Nederland andersom, hier ben je geen donor tenzij je aangeeft dit wel te willen zijn en in België ben je wel donor tenzij je aangeeft dit niet te willen zijn. (beetje kort door de bocht, maar hier komt het wel op neer ;))

Omdat het in mijn ogen een "recht" is wat "de staat" niet mag nemen. Mensen zijn geen producten waar je even een stempeltje op mag drukken. Iedereen is baas over zijn of haar lichaam, en daar hoort naar mijn idee dus niet nog iemand boven te staan.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 16:19

FlameHorse schreef:
Vind het maar raar dat er dingen uit je zijn als je begraven bent. Ik ben nu nog 12 dus als ik wat ouder ben verander ik misschien nog van gedachte. ;)

Misschien is het handig voor je als je je eens gaat inlezen :j
Wat mij namelijk opvalt is dat je het nu alleen over je zelf hebt, maar niet over de persoon waarvan je misschien zijn of haar leven kan redden.
Heb je daar al eens over nagedacht? :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 16:21

Miz_lizje Ik snap je nog steeds niet helemaal :o is niet aanvallend bedoel ofzo hoor!
Maar je bent toch met het systeem in België toch nog steeds baas over je eigen lichaam? Want je mag ZELF aangeven wat je wil?

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:22

Ik ben sinds mijn 18e ook donor, en ze mogen alles pakken wat ze nodig hebben.
Had me ook aangemeld voor bloeddonor, maar dat mag niet ivm medicijn gebruik.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:23

Ja, ik zou best een leven willen redden maar gewoon niet op deze manier :n