Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ekeif96 schreef:Love_boyke schreef:Wat ik wel ergens las is dat 1 op de 1000 onder de juiste omstandigheden overlijdt om donor te zijn? Is dat ook écht zo? Het lijkt mij dat er dan véél minder donortransplantaties mogelijk zijn als dat er uitgevoerd worden..
Dit klopt
Er zijn maar heel erg weinig mensen die in de juiste omstandigheden overlijden. En vaak zijn er dan ook maar een paar organen geschikt voor transplantatie. Jaarlijks overlijden er dan ook veel mensen omdat zij niet op tijd een donor konden krijgen.
Oh en gewoon alles hoor, moet er niet te lang over nadenken dan vind ik het akelig. Maartje1990 schreef:Bloeddonor, stamceldonor, orgaandonor, ik ben het allemaal! Wat doneer ik nietOh en gewoon alles hoor, moet er niet te lang over nadenken dan vind ik het akelig.
En Flamehorse is 12, natuurlijk vind ze dat raar en begrijpelijk dat ze voor nee kiest. Ik vind het eerder raar dat een 12 jarige dat opgestuurd krijgt? Is dat niet een beslissing die aan de ouders is????
Maar 'in mijn tijd' was het wel pas dat je die kreeg toegestuurd zodra je 18 was. M_D_H schreef:Maartje1990 schreef:En Flamehorse is 12, natuurlijk vind ze dat raar en begrijpelijk dat ze voor nee kiest. Ik vind het eerder raar dat een 12 jarige dat opgestuurd krijgt? Is dat niet een beslissing die aan de ouders is????
dat zat ik me ook af te vragen, bovendien is zo'n docuent wat door een 12 jarige is ingevuld wel legaal??
MarvanTom schreef:Ik ben donor, maar denk er serieus over na om dat in te trekken.
Na het overlijden van mijn moeder die ook donor was, werd er direct gewezen op haar donorcodicil.
Ik heb dat als erg opdringerig en chaotisch ervaren, terwijl ze wisten dat er bij mijn mams niets meer 'te halen' was.
We werden na constatering van overlijden binnen 5 minuten de kamer al uit gebonjourd.
Tuurlijk begrijp ik dat er zo spoedig mogelijk actie moet worden genomen voor behoud van eventuele organen.
Maar de nabestaanden krijgen wel erg weinig tijd om te wennen aan het idee van overlijden, laat staan om afscheid te nemen.
En dat wil ik mijn nabestaanden niet echt aandoen...
cluedoke schreef:Momenteel ben ik bloeddonormaar ik zou graag ook orgaandonor worden.
Weet er iemand hoe dat dit in België te werk gaat?
Ik veronderstel dat ze me wel graag gaan zien komen, ik heb AB+
miss_lizje schreef:Ik ben ook zwaar tegen de manier hoe donorschap in belgië word gedaan. Je lichaam is dan als ware van "de staat" omdat je dus automatisch donor bent tenzij je uitrdukkelijk geen donor wilt zijn.
Nee, ik ga de grond weer in zoals ik hier gekomen ben.
) Ekeif96 schreef:FlameHorse schreef:Ik ben 12 en kreeg vandaag zo een formulier. Ik heb het ingevuld en ik heb voor Nee gekozen. Ik vind het mar een raar idee
Waarom vind je het een raar idee? Heb je hier over met je ouders overlegd?
Ekeif96 schreef:miss_lizje schreef:Ik ben ook zwaar tegen de manier hoe donorschap in belgië word gedaan. Je lichaam is dan als ware van "de staat" omdat je dus automatisch donor bent tenzij je uitrdukkelijk geen donor wilt zijn.
Nee, ik ga de grond weer in zoals ik hier gekomen ben.
Maar zoals je zelf ook al aangeeft is je lichaam niet van "de staat" als je aangeeft geen donor te willen zijn.
Wat vind jij hier dan niet goed aan?
Want het is eigenlijk in Nederland andersom, hier ben je geen donor tenzij je aangeeft dit wel te willen zijn en in België ben je wel donor tenzij je aangeeft dit niet te willen zijn. (beetje kort door de bocht, maar hier komt het wel op neer)
FlameHorse schreef:Vind het maar raar dat er dingen uit je zijn als je begraven bent. Ik ben nu nog 12 dus als ik wat ouder ben verander ik misschien nog van gedachte.