Shadow0 schreef:maura schreef:Shadow ik geloof dat je mijn punt niet helemaal begrijpt: natuurlijk gaat het er om dát de reacties op wat gegeten wordt worden opgemerkt, ik vind alleen niet dat van de geestelijke gezondheidszorg verwacht kan worden dat er een complete studie van het voedingspatroon van een patiënt wordt gemaakt.
Waarom eigenlijk niet? Als dat leidt tot betere zorg en betere resultaten? Waarom wel een complete studie van de overige aspecten van iemands leven (in het geval van intensieve zorg dan natuurlijk), maar niet van de fysieke kant van de zaak, zoals voeding of overige ziektes? Overigens lijkt me een standaard bloedbeeld wel heel verstandig bij ongeveer iedereen, dat je in elk geval de allereenvoudigst aan te tonen (en te behandelen) problemen in elk geval alvast even uitsluit. (Denk aan schildklier bij depressie.) En nee, dat is helaas niet standaard.
Er zijn echt wel studies gedaan naar voedingspatronen en depressies. Daarbij moet er ook rekening mee worden gehouden dat bij het slikken van AD het metabole systeem veranderd.
Ik had een mooi filmpje over het effect van ECT bij tardieve dyskinesie, een bewegingsstoornis die veroorzaakt kan worden door het slikken van antipsychotica. In dit filmpje is een direct effect te zien van wat het doet bij deze aandoening. Als je bedenkt dat het effect hetzelfde kan zijn bij het behandelen van depressies ( het (totaal) afnemen van de klachten), snap je misschien beter hoe het werkt. Ik kan het filmpje niet meer vinden, maar hieronder wel een filmpje over hoe tardieve dyskinesie eruit ziet. Als je je bedenkt dat de onwillekeurige bewegingen over zijn na behandeling met ECT, snap je misschien waarom sommige patiënten wel voor een behandeling kiezen:
http://www.youtube.com/watch?v=d1jJyk_poqE
Ik weet dat de ECT hier bij iets anders wordt toegepast, maar hopelijk snappen jullie dan wel dat dit binnen de psychiatrie toch echt wel een behandeling is die voor velen echt goed werkt.
lijkt mij dat er na 600 sessies vrij weinig cellen meer te slopen zijn en dat je grote problemen hebt dan depressie
)
, jij snapt wat ik bedoel(de) (ook met mn hierboven post