Discussie: haar wassen zonder shampoo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:20

Ik heb ook jaren mijn haar alleen met water uitgespoeld en idd, eerst een periode van 10 dagen tot 2 weken wordt het wat vettig. Daarna is dat vette weer over en had ik prachtig zacht, glanzend haar. Ik kreeg regelmatig complimenten over hoe mooi glanzend en zacht mijn haar was.

Helaas moest ik voor mijn studie en nu ook voor mijn werk regelmatig mijn haren mét shampoo wassen, hygiëne-afspraken op sommige bedrijven. Daar mag ik alleen maar naar binnen na volledig douchen en haren wassen en dan in bedrijfskleding.
Aangezien ik mijn opleiding te leuk vond, ben ik mijn haar weer met shampoo gaan wassen.
Maar ik was het liefst niet vaker dan 1x per week (als ik pech heb soms wel eens 4x per week, elke werkdag). Als ik het zo vaak moet wassen, wordt het helaas wel zeer snel vet en moet ik het daarna echt weer even laten rusten.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:26

Koper schreef:
merrylegs schreef:
maar, alles wat jullie zeggen gaat in tegen wat mij mijn hele leven geleerd is :oo
namelijk:

-zeep is nodig om zweet af te wassen, omdat water polair en zeep apolair is ofzoiets :')
-zeep is nodig om vet van je haar te krijgen

En wat je daar schrijft heb je destijds blindelings voor waar aangenomen en als iemand wat anders zegt is dat :oo ? Wat als je eerst had geleerd dat je je gewoon met wat water moet wassen, en je haar goed moet uitspoelen, en nu iemand je komt vertellen dat je er chemicalieën in moet smeren omdat je anders niet schoon genoeg zou zijn? En als je haar dan droog en pluizig wordt, en begint te splijten omdat je steeds de talg van je hoofd schrobt moet je er maar conditioner in doen, en als je huid droog en trekkerig wordt omdat je zo "schoon" bent moet je maar een creme smeren? Eerst vet eraf en dan weer vet erop... kunstmatig vet met parfum erdoor.
,
Dan zou je dat toch raar vinden?

haha, rustig maar, ik neem zeker niet alles voor waar aan wat ze mij zeggen ;)
mijn " :oo " smiley was sarcastisch bedoeld eigenlijk, misschien heb ik mezelf slecht uitgedrukt. ik vind het helemaal niet raar om je haar louter met water te wassen, ik ben het zelfs aan het uitproberen hoor! wat ik bedoelde met ":oo" is dat ik het vreemd vind dat iedereen eigenlijk zonder over het "waarom" na te denken zijn haar klakkeloos met allerlei chemische middelen wast, zonder dat dat noodzakelijk is, en dat onze hele maatschappij dat zo gewoon is, dat we zelfs op school die dingen meekrijgen.

Rumpleteaser

Re: Discussie: haar wassen zonder shampoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:29

Ik ken iemand die zijn haar nooit met shampoo wast.
Vanwege de argumenten die hier worden genoemd inderdaad.
Zelf vindt hij zijn haar schoon en fris.
Maar ik moet zeggen dat ik het toch wat, ehm, muf vindt ruiken.
Niet zo lekker dus, naar mijn mening :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:12

Logisch, alle geuren blijven in je haar hangen. Je gaat naar kroeg toe, die rook geur gaat er niet vanzelf uit. Ga je bijv. eten koken als stampot, dat ruik je ook. Geef je je paard een knuffel ruik je dat ook. Je went zelf aan die geuren en daarom ruik je dat zelf niet meer. Natuurlijk als je je beste vriendin vraagt of je haar ruikt omdat je wil stoppen met shampoo zegt ze dat ze het niet ruikt. Net als vet haar, dat kan echt niet minder worden door je haar alleen met water te spoelen. Ik zat bij mijn kapper en las het topic voor. Ze vond het zo goor. Ze kent zelf ook iemand die niet wast en dat ruikt niet fris. Je hoofdhuid blijft altijd vet aanmaken maar je went er zelf gewoon aan (kapper heeft er een opleiding voor gedaan, die zal het wel weten) Vroeger waste ik mijn haar 1x in de week. Na 1 dag was het al weer vet. Maar toen ik nog klein was maakte mij dat niet zoveel uit. Nu was ik iedere dag en heb ik niet meer vet haar en ook geen jeuk meer op mijn hoofd.

Het is niet dat ik tegen alleen haar uitspoelen ben. Je moet zelf doen wat goed voor je voelt ;) maar fris vind ik het niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:32

Tsja, mijn kapper heeft ook een opleiding gedaan en beweert dus wat anders.

Vet zelf stinkt niet. Alles wat eraan blijft 'plakken' stinkt, en dat kun je weghalen door goed en zorgvuldig te spoelen en te borstelen. En het klopt ook dat je haar niet naar shampoo ruikt, het ruikt gewoon naar niks. Mijn vriendinnen zeggen het echt wel als ik niet lekker ruik (dat zeggen ze bijvoorbeeld wel eens als ik van de paarden kom). Heb ik mijn haar dan weer uitgespoeld, dan is het weg, zeggen ze :)

Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk :D

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:33

Maar je wast je handen toch ook niet zonder zeep? Dan kun je spoelen en schrobben wat je wilt maar het blijft stinken en vies..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:44

En hetzelfde geldt voor je kleren! Zou dan ook totaal niet verbaasd zijn als dat hetzelfde is bij het haar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:45

Ik was mijn handen best af en toe zonder zeep. Ik kan niet zo tegen zeep. Maar ik moet ook zeggen dat ik niet met mijn haren door de mest heen veeg en bovendien mijn haren niet in mijn mond stop. Je handen vind ik een iets ander kaliber, die komen overal aan en bereiden bovendien etenswaren. Ik vergelijk het eerder met de rest van je lijf.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:54

Maar de rest van je lijf wordt toch ook gewoon vies. Denk aan alle stof die rondvliegt wanneer jij op een warme dag je stal staat op de strooien. En zweet niet te vergeten...

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:56

We noemen shampoo, douchegel, vloeibare handzeep wel zeep, maar eigenlijk hebben die producten niet zoveel met 'echte' zeep te maken, omdat ze op een totaal andere manier gemaakt worden en er tijdens dat proces ook heel veel onderdelen worden weggezuiverd en vervolgens weer andere aan toegevoegd.
Je zou tandpasta dan ook zeep kunnen noemen :)
Ik maak zelf zeep (dus harde stukken zeep) en afhankelijk van de samenstelling kan die heel geschikt zijn om je haar/hoofdhuid mee te wassen. Sowieso droogt echte zeep je huid niet uit (ook al beweren sommige fabrikanten van wel) maar laten ze juist een verzorgend laagje achter.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:00

Zweet en stof kun je er met water af wassen :).

Ik noem iets zeep als het ontvettende werking heeft :)