Wie is er donor en op welke manier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:42

Oh, bij Sanquin moet dat dus wel...

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:12

beenmerg- en stamceldonor? wat is het verschil.

Het verschil tussen een beenmerg- en een stamceltransplantatie
Enige jaren geleden haalde men de benodigde stamcellen altijd uit het beenmerg. De transplantatie die daarop volgt heet een beenmergtransplantatie.
Tegenwoordig doet men meer en meer stamceltransplantaties. Hierbij haalt men de stamcellen uit het bloed.

De voordelen van een stamceltransplantatie zijn:
Voor het afnemen van stamcellen is geen narcose nodig
De bloedaanmaak herstelt zich sneller, dus u bent minder lang vatbaar voor infecties

De stamcellen kunnen van een donor afkomstig zijn (allogene transplantatie)
De arts kan ook eerder afgenomen stamcellen van de patiënt zelf gebruiken (autologe transplantatie).

ook is het zo dat je meer dan 55 kilo moet wegen om bloed te geven aangezien ik er maar (normaal 56 )kilo weg geef ik alleen plasma dit wil zeggen ze filteren ter plekke uit je bloed en je bloed krijg je weer terug zonder.
schilt een hoop flouw vallen bij mij _/-\o_

eempiej

Re: Wie is er donor en op welke manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:54

Ik ben bloed, stamcel en orgaandonor :)
Werk zelf in de zorg en zie iedere dag wel wat het echt nodig is. Het geeft een goed gevoel :)

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:58

Ik ben bloeddonor en stamceldonor :)

Bij Sanquin moet je inderdaad minimaal drie keer bloed hebben gegeven om je aan te kunnen melden als stamceldonor.
Laatst bijgewerkt door Jukurensha op 21-01-13 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:00

van mijn mogen ze alles hebben, kan er toch niks mee als ik dood ben.
ben sinds dit jaar ook bloeddonor ... heb een hekel aan spuiten maar ach dat prikje voor een goed doel

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:36

Ik heb me zojuist aangemeldt voor stamceldonatie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:42

Lauraennala schreef:
En ik ben wel benieuwd, als je je ter beschikking stelt hoe groot de kans van oproep dan is! ( bij nierdonatie)

Ik weet dat er een europees systeem is, als jij je dan bijvoorbeeld aanmeldt als nierdonor omdat jouw vriendin er een nodig heeft, dan gaat jouw nier op een lijst en dan krijgt jouw vriendin een andere nier van die lijst die het beste met haar matcht. En een nier kan je geloof ik goed bewaren, dus die kans is op die manier wel groot dat je hem dan ook afstaat. :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:44

@hitime: dus dan zou iemand voorrang krijgen. daar geloof ik niet zo in dat mag in nederland toch niet?

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:49

Ben orgaandonor, gelijk dat ik het formulier met de post kreeg heb ik mijzelf aangemeld.
Alleen ogen en huid niet. Pasje zit ook altijd in mijn portemonee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:52

Ik ben bloeddonor, er is naar mijn bloedgroep veel vraag al kan ik momenteel door eigen gezondheid niet geven, en toen ik 18 werd heb ik ook direct mijn orgaandonorschap aangezet. Ik heb alleen mijn huid uitgezonderd.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:53

Laatst bijgewerkt door eempiej op 21-01-13 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:57

StalNollie schreef:
@hitime: dus dan zou iemand voorrang krijgen. daar geloof ik niet zo in dat mag in nederland toch niet?

Het donororgaan wordt aan de eerste die bovenaan de wachtlijst staat aangeboden, dat zal wel twee kanten op werken denk ik.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 12:16

eempiej schreef:
Qua nierdonatie, kijk het programma van laatst eens terug. Niertransplantatie in het AMC. Daar wordt een hoop informatie bij gegeven.

http://www.nierstichting.nl/asset/folde ... -leven.pdf

Dat is zeker een duidelijke site!

Ik zou voor een familielid of bekende denk ik wel een nier afstaan, maar voor een vreemde? Dat vind ik een hele stap.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:19

Ben geen donor en ga het niet worden ook.
Tenzij ik duidelijk aan kan geven aan wie ik wel en niet wil doneren. Ik wil namelijk niet dat mijn nieren naar een alcoholist gaan. Of mijn longer naar een stugge roker.

Wat ik wel heel graag wil is mijn lichaam doneren aan The Body Farm in Knoxville. Dat lijkt me nou nog eens een goed doel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Body_Farm

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:23

Je lever kan niet naar een alcoholist gaan en je longen gaan ook niet naar een verstokte roker. De regels om op de wachtlijst te komen zijn streng. Voldoe je niet aan de eisen? Zul je nooit bovenaan komen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:25

En waarom kan dat niet? Alles kan. Heb het zelf zien gebeuren.
Denk je echt dat iemand met nierproblemen niet op de lijst komt omdat hij alcoholist is terwijl het levensbedreigend is? Dan krijgt diegene gewoon een nieuwe nier. In NL laten ze namelijk niet zomaar mensen doodgaan.
En dan nog wil ik niet dat andere gaan bepalen wat er met mijn organen gebeurd. Dus geen donor voor mij.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 21-01-13 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:27

Ik heb een donorcodicil, waarop staat dat ze alles mogen gebruiken wat bruikbaar is. Ook ben ik bloeddonor, al bijna 4 jaar.

Stamcel donatie etc. daar heb ik nog niet echt over nagedacht. Wel iets wat ik zeker wil overwegen!

Als een ander beter kan worden van iets waar ik genoeg van heb of zonder kan, dan van harte!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:27

HorseTopShop schreef:
En dan nog wil ik niet dat andere gaan bepalen wat er met mijn organen gebeurd. Dus geen donor voor mij.

Je kan ook donor worden bij het leven; heb je tenminste actief invloed erop.
Of bloeddonor, stamceldonor of noem maar op!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:28

vuurneon schreef:
HorseTopShop schreef:

Je kan ook donor worden bij het leven; heb je tenminste actief invloed erop.
Of bloeddonor, stamceldonor of noem maar op!

Oja, bloeddonor ben ik trouwens wel. Maar no way dat ze met mijn organen gaan lopen zeulen.
Nee, ik wil mijzelf echt doneren aan The Body Farm :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:30

Body farm vind ik ook geweldig, vooral dat de familie ook nog na die tijd naar mijn botten kan staren :D wel mooi gebleekt natuurlijk :j
(Itt tot doneren aan de wetenschap is er na de body farm nog wel iets over om te bezoeken)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:32

Een paar jaar geleden was er een stukje over op tv. Over hoe de onderzoeken verlopen en wat ze precies onderzoeken. Hoe ze dat toepassen in de praktijk, etc.
Ik vind het echt geweldig.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:38

Jorinda__ schreef:
En hoe zit dat dan in jouw geval met wie niet kan geven, Mer1980? Mogen die wel jouw organen hebben?

Ik ben ook erg benieuwd hoe een beenmergdonatie in zijn werk gaat, hoe lang ben je inderdaad bijvoorbeeld uit de running, mochten ze het wel uit je beenmerg moeten halen? Iemand hier op Bokt die al eens zo'n donatie uit het beenmerg (dus niet uit het bloed) heeft ondergaan?

Er is een bokker die volgens mij een beenmerg donatie heeft ondergaan voor haar zieke broer (leukemie) weet alleen haar naam niet meer..

Edit; [LZP] 9-9-9, de dag dat ik mijn broer heb geholpen. Update; pag 69

Dit topic van bokker Polly
Laatst bijgewerkt door roxiie op 21-01-13 12:55, in het totaal 2 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:43

Alles, al twijfel ik aan het afstaan aan de wetenschap, dus misschien pas ik dit aan.
Mijn nabestaanden vinden dit namelijk niet zo leuk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:45

F_Orumster schreef:
Alles, al twijfel ik aan het afstaan aan de wetenschap, dus misschien pas ik dit aan.
Mijn nabestaanden vinden dit namelijk niet zo leuk.

Hoef je niet over te twijfelen; ze nemen voorlopig (nu al wel een paar jaar ondertussen) toch geen nieuwe mensen meer aan ivm aanbod groter dan de vraag :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:46

Dat heb ik inderdaad gehoord, en daarom heb ik ook geen haast, maar stel dat ik pas over 50 jaar de pijp aan maarten geef en er dan wel belang is ;) Heb mijn uitvaartverzekering ook wel gewoon lopen.