hypermobiliteits syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Milligan

Re: hypermobiliteits syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:44

Het is idd juist goed om sporten te doen waardoor je je spieren sterker worden, krachttrainingen enz. Bodybuilden zou dus idd een goede kunnen zijn, zie mezelf het alleen niet zo snel doen! haha!!

De ene zegt dat yoga ook schijnt te helpen bij HMS omdat het je spieren sterker maakt, de ander zegt dat het totaal niet helpt bij hypermobiliteits syndroom ivm. lenigheid.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:02

@Lonneke, dat klopt, maar je hebt verschillende types eds.. Vandaar dat ik altijd automatisch mijn type bijvermeld :)

Voor iedereen kan het verschillend zijn wat wel/niet helpt..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:39

__PrinCes schreef:
Weet iemand trouwens meer over dat hypermobiliteit een vorm van reuma is? Is dit waar of gewoon bullshit?

@Posh, het klink misschien gek maar eigenlijk zou je moeten gaan bodybuilden. Mijn moeder is ook hypermobiel en toen zij nog aan bodybuilden deed had ze nergens last van omdat je spieren dan zo sterk zijn dat je gewrichten geen andere kant op kunnen! Je hoeft natuurlijk niet extreem te gaan bodybuilden, dat deed zij ook niet. Maar eigenlijk is veel sporten en krachttraining goed omdat je daarmee je spieren sterker maakt. Want onze spieren moeten als het ware de "zwakte" van onze gewrichten opvangen.

Dat heb ik ook gedaan. Ben gelukkig geen hulk, maar m'n spierspanning houdt alles op z'n plek. Alleen als er nu iets uit de kom zou schieten kan ik het denk ik niet zelf terugzetten.

De andere kant is dat ik vaak last heb tijdens het sporten. Een paar dagen last gehad van knie en achillespees, nu weer polsen en rechterschouder. Ik voel ook voor het eerst dat de gewrichtjes in m'n voeten maf aan het doen zijn (holvoeten + doorgezakte voorvoeten + mobiele hamertenen).

Als ik dan goed oplet tijdens de workout dan duurt het meestal niet al te lang :) Maar ik heb periodes gehad dat m'n rechterschouder er bij elke kleine beweging half uitfloepte. Leuk tijdens de afwas :+
Ik heb 'm toen 2 maanden bijna niet gebruikt en nu doet ie het weer, ongeveer, wel met pijn vaak.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:40

Milligan schreef:
Het is idd juist goed om sporten te doen waardoor je je spieren sterker worden, krachttrainingen enz. Bodybuilden zou dus idd een goede kunnen zijn, zie mezelf het alleen niet zo snel doen! haha!!

De ene zegt dat yoga ook schijnt te helpen bij HMS omdat het je spieren sterker maakt, de ander zegt dat het totaal niet helpt bij hypermobiliteits syndroom ivm. lenigheid.

Yoga is bij mij funest, zelfs stretchen aan het eind van een workout is meestal niet slim. Ik stretch dan ook minimaal :)

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:29

@milligan. Nee dat heb ik niet dat mijn knieen knakken. Als ik te lang stil zit dan beginnen me knieen te steken en dan moet ik ze echt strekken.

Dat krachttraining doe ik tijdens mijn werk. Ik werk in een dierenspeciaalzaak en daar heb ik veel te maken met zakken voer van 10 tot 25 kg. Ik moet zeggen dat ik ook best wel breed ben van boven.

Ik merk wel dat als ik last van me schouder krijg ik deze even moet laten 'knakken'. Dan beweeg ik mijn arm een paar keer op en en neer en dan knakt tie een keer goed en is de pijn weg. Is dit iets van dat hij dan uit de kom probeert te raken waardoor ik pijn krijg? Hebben meer mensen dat?

Met verdere verloop bedoel ik ook de slijtage die je oploopt door dat gewrichten verder doorbuigen. Mijn knieen kunnen namelijk ook verder doorbuigen naar achteren. Die staan in ontspannen staat zo (
Hebben jullie dat ook?

Want ik ben dus bang dat ik straks over 10-20 jaar versleten knieen en heupen heb. De kans dat je kunstheupen en knieen kan krijgen zijn dan klein omdat die maar 15 jaar meegaan. Dat is waar ik bang voor ben.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:34

Ja, mijn knieen hebben dat ook :j En nu gaan ze echt kraken als ik ze door laat buigen naar achteren en soms doet het verrekte pijn. Dat is voor het eerst in m'n leven.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:48

Hoi iedereen,

Ik heb niet alles gelezen maar wat ik gelezen heb komt zo overeen! Zo vreemd!

Ts alles wet jij beschrijft heb ik ook last van behalve het lopen.

Mijn nek, die druk, het MOETEN kraken, vingers MOETEN kraken, zwakke polsen en lidmaten kunnen plooien en verder draaien

Verder nog niet veel last hinder ervan, maar als ik dan jullie ervaringen lees ga ik dit wel in de gaten houden

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:08

crazyshar schreef:
Mijn nek, die druk, het MOETEN kraken, vingers MOETEN kraken, zwakke polsen en lidmaten kunnen plooien en verder draaien

Dat moeten kraken heb ik dan in mijn duimen, enkel en schouder. Soms ook de polsen en de handen als ze 'wat vast' zitten.

Ik vind het ook fijn om mijzelf heerlijk uit te rekken. Dan lijkt het of alles ff wat ontspannender word.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:17

Het rekken heb ik vooral met mijn rug, even als er bemand in de buurt is oop een tafel liggen met hoofd naar beneden en alles flink reken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:22

Heeel herkenbaar allemaal.
Ik ben ook hypermobiel icm fibromiyalgie.
Mijn huisarts vind het ook verstandig om te gaan sporten.
Idd om de spieren sterker te maken om de boel op te vangen zeg maar.
Het grootste nadeel is toch wel dat allen gewrichten sneller slijten als je hypermobiel bent.
Ik kan ook mijn vingers heel ver buigen. Mijn knieeen staan in 'rust' ook in een boog de verkeerde kant op.
Het MOETEN knakken van de vingers heb ik ook, gaat echt heel pijn doen als ik het niet knak.
Met dit koude weer heb ik ook veel last.
Vooral schouders, knieen en vingers.
Ik heb vroeger ook reuma gehad.Jeugdreuma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:50

Moeten kraken werkt bij mij averechts, word het alleen maar erger van. Bij mij willen ze ook gaan kijken naar eds, in februari wil ik de onderzoeken weer in, dag eigen risico :+

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:54

Dragon16 schreef:
Met verdere verloop bedoel ik ook de slijtage die je oploopt door dat gewrichten verder doorbuigen. Mijn knieen kunnen namelijk ook verder doorbuigen naar achteren. Die staan in ontspannen staat zo (
Hebben jullie dat ook?

Ja dat heb ik ook met mijn knieen dat ze 'te ver' doorbuigen, kan ook nooit goed zijn eigenlijk. Dat moet je ook proberen te voorkomen en er dus op letten als je ontspannen staat. Al gaat het bij mij echt automatisch zo en is het echt moeilijk om dit niet te doen.

Ik ben ook benieuwd wat de consequenties zijn kwa slijtage, mijn rug kraakt dag in dag uit en ik ben echt bang dat dit ook gaat slijten als ik ouder ben.

@phormicola dat doet idd ontzettend veel pijn!! Heb ik ook!

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:58

Jans schreef:
Moeten kraken werkt bij mij averechts, word het alleen maar erger van. Bij mij willen ze ook gaan kijken naar eds, in februari wil ik de onderzoeken weer in, dag eigen risico :+

Glucosamine schijnt onwijs te helpen tegen kraken, ik ken mensen die dit elke dag slikken en ze zeggen dat het hun echt heeft geholpen, misschien een idee om dit te proberen?! Ik ken toevallig ook iemand die eds heeft, helaas kunnen de huisartsen niet veel voor haar betekenen. Ze moet dan wel om de zoveel tijd naar de chiropractor voor haar rug (dat kan ik me wel herinneren!)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:26

Ik slik al maanden glucosamine.
Voor mij werkt het niet.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:35

@ClaudiaHS, oh oke! Ook goed om verschillende ervaringen van mensen te horen! Misschien dat het echt aan het persoon ligt dan. Zij waren er erg tevreden mee en gaven aan dat ik het ook moest proberen, echter heb ik het nog steeds niet geprobeerd en dus ook geen ervaring mee.

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:10

Milligan schreef:
@ClaudiaHS, oh oke! Ook goed om verschillende ervaringen van mensen te horen!.

dit is ook de reden dat ik nou dit topic zo in de gaten houd. Juist om te lezen hoe anderen hiermee omgaan en welke tips we kunnen wisselen onderling.
Ik ben al lamg blij dat er meer mensen zijn die er last van hebben en er ook problemen mee hebben. Ik voel me nou ook goed om er over te kunnen praten met mensen die hetzelfde meemaken en weten hoe lastig en ook pijnlijk het kan zijn.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:11

Misschien moet je het wel langer slikken om echt verschil te merken.
Ik ga er wel mee door, het is iig niet schadelijk.
Eigenlijk moet ik ook fitnessen erbij maar heb zo'n hekel aan de sportschool :+
Heb het wel 2 jaar gedaan.
De eerste maanden had ik dan meer last van de gewrichten, maar toch doorgaan en dan wordt het wel beter is mijn ervaring.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:34

@Dragon16, dat vind ik idd ook fijn, voel je niet zo 'alleen'. Vooral omdat de huisartsen enzo, na mijn ervaring, je niet altijd evengoed kunnen helpen!

@ClaudiaHS, Ze zeiden tegen mij dat het ook even duurde voordat ze echt verschil konden merken, maar dat het daarna wel begon te helpen. Ben benieuwd of dit bij jou ook gebeurt of dat het zo blijft.

Ik had ook heel enthusiast een abonoment bij de sportschool genomen, kwam er al snel achter dat dit niet voor mij is weggelegt haha! :') Ik ging daar uiteindelijk alleen naar de sauna! Knap dat je het zo lang hebt volgehouden!! mmm misschien dat ik het dan toch nog een kans moet geven als het wel helpt! Is altijd het proberen waard!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:57

Sauna is zeker ook heel lekker.
Vooral met dit weer werkt dat goed voor mijn zere gewrichten.
Liefst zou ik een infrarood sauna thuis hebben, maarja erg duur he :)

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:26

Helaas krijg ik van paardrijden meer last :(
Ik heb wel een homegym gekocht om mijn schouders rug en nek te trainen

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:34

ClaudiaHS schreef:
Liefst zou ik een infrarood sauna thuis hebben, maarja erg duur he :)

Infraroodlamp kopen! Ook niet goedkoop, maar ooooh wat is dat lekker op pijnlijke gewrichten :)

Ik moet zeggen dat ik na de sportschool altijd meer last heb, omdat ik me daar niet in kan houden en eigenlijk te veel doe. Nu ik weer ben begonnen met paardrijden gaat het weer beter. Tenminste als mijn duim in de kom blijft met uitmesten :')

Milligan schreef:
@Dragon16, dat vind ik idd ook fijn, voel je niet zo 'alleen'. Vooral omdat de huisartsen enzo, na mijn ervaring, je niet altijd evengoed kunnen helpen!

Ik vind het verbazingwekkend dat huisartsen er eigenlijk bijna niks vanaf weten. De eerste reactie die mijn huisarts gaf toen ik zei dat de fysio had aangegeven dat ik hypermobiel ben: 'dat kan niet, mensen die hypermobiel zijn, zijn lang en dun'. Met mijn 1.80 ben ik zeker wel lang, maar dus niet dun genoeg.. :roll:

Ben blij dat er lotgenoten zijn :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:44

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:57

@lonneke wat ene nare reactie van die huisarts zeg. Volgens mij zit het in je genen en heeft het niets met de bouw te maken.

Ik heb eigenlijk ook nog een vraag voor jullie. Lopen jullie ook op hakken of niet? Ik kan wel op een klein hakje lopen maar dan moet deze wel 'stevig' aanvoelen. Als ik op hogere hakken probeer te lopen dan gaan mijn enkels zwalken. Die zijn daar echt niet sterk genoeg voor. Dat vind ik wel jammer vooral als ik leuke schoenen zie en dan van te voren al weet dat ik er niet op kan lopen :-(

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:14

Dan ga ik zo hard op mijn plaat _O- zwakke enkels, ga ongeveer 5 a 6 keer per dag door mijn enkels.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:33

Ik heb er een aantal in m'n kast staan die staan stof te vangen.... Ik kan wel enkellaarsjes aan, die zijn wat steviger en dan met een dikkere hak. Heel jammer inderdaad, want hakken zijn zooo leuk :)
Ik draag ze eigenlijk nooit, alleen als ik weet dat ik veel kan zitten :p

@dragon inderdaad een rot reactie.. Het is ook een rotvent ;) ik geloof ook echt dat het aanleg is en niet iets wat je aan de buitenkant kan zien...