Necrose wond/gat, ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Necrose wond/gat, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:21

Heeeeel veel sterkte! Ik hoop dat dat eindelijk gaat helpen. Bah, wat vervelend zeg!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:27

Bah, nare update. Sterkte :*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:25

Jeetje, dat is minder geslaagde update.

Hier zat jij al helemaal niet op te wachten, gaan je wonden goed, ontsteken je pennen.
Hopelijk slaan de antibiotica aan.
Beterschap!

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:16

Au dat ziet er pijnlijk uit :(
Geen fijne laatste update, sterkte :(:)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:31

Pff hier ben je mooi klaar mee....
Wel jammer dat de artsen niet gelijk actie ondernamen, had misschien een hoop schade kunnen voorkomen.
Ik ben wel heel erg benieuwd naar hoe het gaat verlopen na dit mindere nieuws.
Niet alle mensen hebben een goed vermogen om bot breuken te genezen (bij sommigen gaat dat niet vanzelf).
Ook balen dat artsen elkaar tegen spreken daar word het niet beter van...
Hoe zit het met de pijn ? is het een beetje te harden of krijg je pijn stilling ?

Mag ik een hele lugubere opmerking maken :o
Ik ben lotus dus vind je foto's helemaal geweldig !!!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:53

Meid wat een toestand! hopelijk gaat het nu de goede kant op, ik wens je veel sterkte!
Vervelend dat de VAC-pomp niet ging, ik zie er goede dingen van.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:10

Jeetje meid, dat is een ellende!

Mijn tante heeft na haar borstamputatie destijds ontzettende ontstekingen en ook van die wond gaten gehad ( weet niet zeker of het over het zelfde gaat hoor :o ). Ze heeft maanden ziekenhuis in, ziekenhuis uit gelopen, weet ik niet hoeveel artsen gezien.
Uit eindelijk is ze iedere dag een lepel Manuca Honing ( weet niet zeker of je het zo schrijft ) gaan eten, en de wond ook met deze wond in gaan smeren. Met 2 weken tijd, heeft ze hier toen al heel mooi en positief resultaat mee gehad.

Misschien is dit ook iets voor jou om uit te zoeken/na te vragen?

Hier wat info over de honing:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Manukahoning

http://www.manukahoning.com/

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:37

Sammyy schreef:
en de wond ook met deze wond in gaan smeren. Met 2 weken tijd, heeft ze hier toen al heel mooi en positief resultaat mee gehad.

Euh, en dit vind je zelf goed advies? Ik stel voor dat de TS doet wat ze in het ziekenhuis het beste vinden, en als ze twijfelt, dat ze een tweede of derde of tiende opinie bij een andere ARTS vraagt voor ze aan de kwakzalverij gaat.
Honing op wondjes.. ok, zo kwakzalverij is het niet eens. Maar dit valt niet onder wondjes, dit zijn gevaarlijke wonden, en die hebben deskundig toezicht nodig.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 00:08

ik kom me ook een melden ;) jeetje ts het zit je niet mee ook.. wat een nare wonden!

Over de manuka, wij verkopen dat in de winkel en het is zeker heel goed spul, maar om dat idd in die diepe wonden te smeren lijkt me ook niet goed. Oppervlakkige wonden kan wel, manuka heeft een grote antibacteriele werking (familie van de tea tree) maar zulke wonden? Van binnenuit heeft manuka een gunstige werking voor de maag en darmen, maar of het ook in die werkt in deze mate met de wonden.. Eten kan iig geen kwaad en het is lekker ;)

Ts sterkte en beterschap!!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:16

@Ruga, ik zeg nergens dat zij dit moet gaan doen. Ik beschrijf enkel hoe mijn tante dit moest behandelen. Ook.schrijf ik dat ik niet weet of mijn tante het zelfde had als dat TS nu heeft.

Vandaar dat voordat ik de sites noem, de vraag stel of dit misscbien iets is voor haar om uit te zoeken of na te vragen!

TS, als jij dit ook als direct advies opvat, sorry, dit was niet mijn bedoeling. Ik schreef het enkel om aam te duiden met welke gebruiks manieren ik "bekend" ben.

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:06

heel veel sterkte ,wat zal je een pijn hebben!!!!! verdorie!!!!!!

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:37

Ts, lees al een hele tijd je topic mee en schrik echt van de foto's!
Moet er eerlijk bij zeggen dat ik ook steeds minder fan word van de nederlandse zorg (tuurlijk er zijn goede artsen), maar heb 2 maand geleden mijn voet gebroken en werd ook van het kastje naar de muur gestuurd en weer terug. Uit eindelijk 2 weken terug bij een orthopeet terecht gekomen en die schrok dat ik er al ruim een maand toen er mee liep (nou ja deels in gips, en deels zonder gips) maar word nu morgen geopereerd.

Misschien helemaal niet zo slim van mij om nu weer je topic door te lezen (word alleen maar banger), maar wou je even sterkte en succes wensen. Hopen dat het bij mij allemaal goed gaat!
Inmiddels al gewoon weer thuis? Is de pijn minder? Of in idee geval uit te houden?

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:42

Heej TS, ik zat een beetje te surfen op bokt, kom ik jouw verhaal tegen. Ten eerste wil ik zeggen dat dit wel enorm balen is. Je hebt een flinke complicatie na je OK gekregen :(:) . Ik heb in 2009 een soortgelijk iets meegemaakt, na een auto ongeluk heb ik mijn linkerenkel verbrijzeld waarbij de talus (middelste bot in de enkel) uit de kom en gebroken was. Ik ben direct geopereerd en er zijn 2 pennen in mijn enkel geplaatst. Omdat ik van de klap een open breuk had opgelopen (mijn enkel lag voor 3/4 rondom open) hebben ze de wond na de eerste OK opengelaten en volgestopt met antibiotica. Na 2 dagen is de wond gesloten maar ik kreeg toch ook wondnecrose. .

Het probleem bij je enkel is dat de huid zo enorm op spanning komt te staan na het opereren, dat daarbij veel risico bestaat voor wondnecrose. Ik begrijp ook niet helemaal dat je in eerste instantie een circulair gips hebt gekregen.... Bij zulke letsels heb je veel last van zwelling en ik kreeg in het ziekenhuis destijds een gespleten gips en mocht 8 weken absoluut NIET belasten. Door dat gespleten gips direct na de OK kon de zwelling zijn weg vinden. De necrose in mijn geval stond daar gelukkig los van.

Bij mij is de necrose uiteindelijk (na vele weken, en vooral : MET RUST laten en niet peuteren) goed genezen, maar in het litteken blijf je altijd, nu ook na 3 jaar, nog zien waar de wond destijds niet goed genezen is.

Ook lees ik in je opening dat je helemaal geen gevoel in je voet meer hebt. Ook dat is een bekend letsel bij zo'n trauma. Over de achterkant van je kuit loopt een grote zenuw, de tibialis posterior, en die vertakt in je voet. Bij mij was door de klap van het ongeluk die zenuw beschadigd waardoor ik zeker 1,5 tot 2 jaar geen gevoel in mijn voet had. In het begin was dat heel vervelend, want ik voelde de onderkant van mijn tenen niet en had daardoor een probleem met mijn evenwicht. Voor zenuwletsel staat een genezingstermijn die tot 3 jaar kan duren... Ik moet zeggen dat ik na 2 jaar idd een verbetering kon bemerken en nu is het gevoel onder mijn voet en tenen zo goed als helemaal terug.

Uiteindelijk heb ik helaas blijvend letsel overgehouden aan mijn enkel. Ik kan m niet meer goed bewegen, rennen kan bijna niet meer en springen is ook lastig. De beweeglijk- en belastbaarheid is flink afgenomen en ik draag orthopedische zooltjes om mijn linkerenkel beter te ondersteunen.

Ik wil je in ieder geval erg veel sterkte wensen met je herstel, en laat je niet met een kluitje in het riet sturen alsjeblieft. Als je het niet vertrouwt, blijven bellen en eisen dat ze je komen helpen. Ik werk zelf in een ziekenhuis en ik weet dat je als mondige patient een hoop meer voor elkaar kunt krijgen. Mocht je nog info willen over het verdere beloop bij mij, stuur me dan maar een PB. Ik kan je evt nog wat namen van goede dokters aan de hand doen.

Sterkte !

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:16

Jeetje TS.
Ik wil je in elk geval heel veel beterschap wensen.

Een aantal jaar geleden heb ik door een ongeluk mijn hele linker been verbrijzeld.
Een aantal operaties en aantal jaar revalideren later is het allemaal weer goed gekomen, máár ook ik heb geen gevoel in sommige plaatsen van mijn been / voet .

Ik ga er ook niet van uit dat het ooit nog terug komt en het is erg vervelend.
Gelukkig wekt alles wel goed en sport ik inmiddels ruim 30 uur per week op mijn been zonder problemen.

Op de littekens en gevoelloosheid na is hij zo goed als voor het ongeluk.

De gevoelloosheid is wel iets om in de gaten te houden, bij mij werd het oppervlak alleen maar groter na verloop van tijd..

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:47

Hoe ist nou dan?

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:48

wat een wonde :o hoe ziet het er nu uit?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:01

Heb alles gelezen,wow die gaten zijn diep zeg.Maar ook ik vind je foto's geweldig om te zien.
Er is nog een topic van een bokker,die heeft 1 groot gat in haar been,na wat schaafwonden.Maar ik geloof niet dat ze ook necrose heeft.
Heel veel sterkte meid! ik hoop echt dat het allemaal weer goed komt.
Dit is dat topic wat ik bedoel.
[MW] Na 8 weken nog steeds open wond op mijn been

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 02:54

Hallo allemaal :)
Bedankt voor de lieve reacties en tips.
Ik ben sinds eind vorige week weer lekker thuis, met antibiotica en dagelijkse wondverzorging.
De huid bij de pennen is weer rustiger geworden al komt er nog wel wat vocht en pus uit. Heb er geen pijn meer aan.
De wond ziet erg heel erg goed uit, het is zo jammer dat ik geen foto´s kan maken. Jullie zullen het niet herkennen!
De wond is heel oppervlakkig geworden en kleiner geworden. Hij was eerst nog heel geel en dat is ook bijna niet meer zo.
Het alginaat verband werkt dus heel goed bij mij. Ik heb ook geen pijn meer aan de wond, heerlijk.

Volgende week dinsdag gaan de pennen eruit en morgen weer terug voor controle in het ziekenhuis(en gips van mijn andere been gaat er af :D :D )

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 02:56

gohya schreef:
Heb alles gelezen,wow die gaten zijn diep zeg.Maar ook ik vind je foto's geweldig om te zien.
Er is nog een topic van een bokker,die heeft 1 groot gat in haar been,na wat schaafwonden.Maar ik geloof niet dat ze ook necrose heeft.
Heel veel sterkte meid! ik hoop echt dat het allemaal weer goed komt.
Dit is dat topic wat ik bedoel.
[MW] Na 8 weken nog steeds open wond op mijn been

Toevallig zat ik dat topic net te kijken! Maar dat is maar een klein gaatje vergeleken met die van mij haha :D

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 03:00

Ja maar die van jou was ook wel heel heftig zeg, normaal word ik er niet snel naar van maar dit was echt heel erg diep en zag er echt heel (als ik het mag zeggen) ranzig uit. BEn erg blij te lezen dat het nu een stuk beter gaat want jeetje jij hebt wel een lange weg bewandeld hoor poeh...! Echt fijn te lezen dat nu de ontsteking op z'n retour is en de pinnen er uitkunnen.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 03:06

PinkyPie schreef:
Heej TS, ik zat een beetje te surfen op bokt, kom ik jouw verhaal tegen. Ten eerste wil ik zeggen dat dit wel enorm balen is. Je hebt een flinke complicatie na je OK gekregen :(:) . Ik heb in 2009 een soortgelijk iets meegemaakt, na een auto ongeluk heb ik mijn linkerenkel verbrijzeld waarbij de talus (middelste bot in de enkel) uit de kom en gebroken was. Ik ben direct geopereerd en er zijn 2 pennen in mijn enkel geplaatst. Omdat ik van de klap een open breuk had opgelopen (mijn enkel lag voor 3/4 rondom open) hebben ze de wond na de eerste OK opengelaten en volgestopt met antibiotica. Na 2 dagen is de wond gesloten maar ik kreeg toch ook wondnecrose. .

Het probleem bij je enkel is dat de huid zo enorm op spanning komt te staan na het opereren, dat daarbij veel risico bestaat voor wondnecrose. Ik begrijp ook niet helemaal dat je in eerste instantie een circulair gips hebt gekregen.... Bij zulke letsels heb je veel last van zwelling en ik kreeg in het ziekenhuis destijds een gespleten gips en mocht 8 weken absoluut NIET belasten. Door dat gespleten gips direct na de OK kon de zwelling zijn weg vinden. De necrose in mijn geval stond daar gelukkig los van.

Bij mij is de necrose uiteindelijk (na vele weken, en vooral : MET RUST laten en niet peuteren) goed genezen, maar in het litteken blijf je altijd, nu ook na 3 jaar, nog zien waar de wond destijds niet goed genezen is.

Ook lees ik in je opening dat je helemaal geen gevoel in je voet meer hebt. Ook dat is een bekend letsel bij zo'n trauma. Over de achterkant van je kuit loopt een grote zenuw, de tibialis posterior, en die vertakt in je voet. Bij mij was door de klap van het ongeluk die zenuw beschadigd waardoor ik zeker 1,5 tot 2 jaar geen gevoel in mijn voet had. In het begin was dat heel vervelend, want ik voelde de onderkant van mijn tenen niet en had daardoor een probleem met mijn evenwicht. Voor zenuwletsel staat een genezingstermijn die tot 3 jaar kan duren... Ik moet zeggen dat ik na 2 jaar idd een verbetering kon bemerken en nu is het gevoel onder mijn voet en tenen zo goed als helemaal terug.

Uiteindelijk heb ik helaas blijvend letsel overgehouden aan mijn enkel. Ik kan m niet meer goed bewegen, rennen kan bijna niet meer en springen is ook lastig. De beweeglijk- en belastbaarheid is flink afgenomen en ik draag orthopedische zooltjes om mijn linkerenkel beter te ondersteunen.

Ik wil je in ieder geval erg veel sterkte wensen met je herstel, en laat je niet met een kluitje in het riet sturen alsjeblieft. Als je het niet vertrouwt, blijven bellen en eisen dat ze je komen helpen. Ik werk zelf in een ziekenhuis en ik weet dat je als mondige patient een hoop meer voor elkaar kunt krijgen. Mocht je nog info willen over het verdere beloop bij mij, stuur me dan maar een PB. Ik kan je evt nog wat namen van goede dokters aan de hand doen.

Sterkte !

Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik heb trouwens geen circulair gips gekregen, maar spalk gips. Het circulair gips stond in de planning maar omdat het zo dik was en die blaar er zat deden ze er spalkgips omheen. Maar toch heeft dat te strak gezeten waarschijnlijk. Wat vervelend dat je blijvend letsel er aan over gehouden hebt!!!!
Ik ben benieuwd of ik ooit nog kan rennen of paardrijden. Eerst maar eens leren lopen..!

Wat fijn om te horen dat jij je gevoel weer terug hebt onder je voet. Ik voel inderdaad ook niks onder mijn tenen(en tussen mijn tenen) en onder mijn voet ook niks.
De bovenkant van mijn voet is extra gevoelig, en als ik erover heen wrijf op sommige delen van de voet voelt het echt vreselijk en krijg ik stroomschokjes in mijn tenen. Herken je dit? Ik ben zo benieuwd hoe dat gaat met lopen straks, het zal wel heel raar voelen en het zal nooit wennen zo´n dooie voet.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 03:09

leoenpat schreef:
Ja maar die van jou was ook wel heel heftig zeg, normaal word ik er niet snel naar van maar dit was echt heel erg diep en zag er echt heel (als ik het mag zeggen) ranzig uit. BEn erg blij te lezen dat het nu een stuk beter gaat want jeetje jij hebt wel een lange weg bewandeld hoor poeh...! Echt fijn te lezen dat nu de ontsteking op z'n retour is en de pinnen er uitkunnen.

Ja dat mag je gerust zeggen! Het zag er ook echt heel ranzig uit ja..bah.
Ik zal morgen eens foto´s maken met mijn moeders telefoon, kunnen jullie het zien.
Het is abnormaal hoe snel het gegroeid is..ik heb mazzel dat ik zo jong ben. ;)

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 03:34

Zeker weten je leeftijd heeft echt in je voordeel gewerkt denk ik ! Ben heel benieuwd naar hoe het er nu uit ziet.
Het is dan toch weer (bijna)helemaal goedgekomen. Dat had ik niet gedacht nadat je die foto's plaatste in je OP:)) Die zagen er behoorlijk 'grose' uit.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:38

Fijn om zo'n positieve post te kunnen lezen.
Het zal nog wel tijd nodig hebben, maar het gaat iig de goede kant uit :D

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:07

Fijn om te horen! We blijven duimen dat het helemaal goed beter wordt :).