Je eigen dood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak denk je aan je eigen dood?

Dagelijks
55 (13%)
Wekelijks tot maandelijks
154 (37%)
Een paar keer per jaar
92 (22%)
Eens per jaar of per paar jaar
22 (5%)
Wel eens gedaan
68 (16%)
Nooit
16 (3%)

Totaal aantal stemmen: 407

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:54

gohya schreef:
citaat:Het zit namelijk zo, dat wanneer je hersenen te weinig bloed krijgen, ze alarm slaan natuurlijk.

Dan raak je toch in coma als je hersens geen of weinig bloed krijgen.
Of is dat alleen zo als ze geen zuurstof krijgen?

Toen ik mezelf uit me lichaam zag treden en die licht tunnel zag,had ik géén zuurstof gebrek en mijn hersens kregen niet te weinig bloed.Er was n.l. niets aan de hand,geen enkele reden om de hersens van minder bloed te voorzien op dat moment.
Hoe is dat dan te verklaren?

Wel heftig zeg wat je hebt mee gemaakt.Lijkt me heel erg als je bijna verdrinkt.

Je hersenen merken dat je doodgaat en dan ga je dus 'zoeken' naar een oplossing. Bij Emilie was dit toevallig zuurstofgebrek, bij jou iets anders.
Uit je lichaam treden is een soort poging om over dingen na te denken volgens mij. Er wordt bij therapie ook wel eens geadviseerd om jezelf vanaf een afstandje te bekijken als het ware, dat helpt vaak. Geen idee of dat het is maar dat is een verklaring die ik nu bedenk en die wel logisch klinkt :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:52

Wanneer er geen bloed naar je hersenen gaat, komt er ook geen zuurstof.
één van de functies van bloedstroom is nl zuurstofvoorziening.
Mijn neuroloog én chirurg geloofde heilig in de echtheid van bijna-dood ervaringen.

Ook wanneer ze geen of te weinig bloed krijgen, raak je in coma, ze krijgen immers geen zuurstof meer. :)
bepaalde situaties kunnen er wel voor zorgen dat het afstervingsproces trager gaat (koude temperaturen bv)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:55

Denk er regelmatig over na maar dat moet ik eigenlijk niet doen...word er alleen maar depressief van. :\
Ik vind het doodeng omdat ik dus niet weet wat erna is. Of je doorleeft in een 'hemel' en of je je nog wel bewust bent van jezelf....brrr....

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:15

Wat een interessant topic!
Ook ik denk er regelmatig over na, mede ook omdat ik veel mensen in mijn omgeving op te jonge leeftijd ben verloren. Ik ben me er erg bewust van dat het zo over kan zijn.
Verder ben ik het helemaal met Gummie eens, live like you'll die tomorrow.
Ik denk wel dat er 'iets' is na de dood, maar wat? Dan zien we dan wel weer :+
Er zijn zoveel dingen die je niet weet/begrijpt totdat je het echt meemaakt.
Wel heb ik al mn hele leven het gevoel gehad dat ik niet heel oud ga worden, waarom? Geen idee, is gewoon een gevoel dat ik altijd al heb. Maar we wachten het af en in de tussentijd doe ik niets om het een handje te helpen :P

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:20

Ik vind het een eng idee, vooral het onbekende (wat komt erna?) en het proces (hoe voelt het? Wat maak je bewust mee, wat niet?). Wat ik vooral van mijn moeder gehoord heb (zij werkt in de thuiszorg en heeft HEEL VEEL overlijdens meegemaakt) is dat men zich op het laatste 'moment' helemaal in zichzelf keren. Dan vraag ik me af hoe dat voelt, wat ze zien, is het een bevrijding of een zwaar moment dan? Allemaal vragen waarop je pas het antwoord weet op het laatste moment en dan is het al te laat.

Wel balen dat niemand terug keert om het even haarfijn uit te leggen! (Note to self: word een geest :D)

Overigens denk ik dat dat 'witte licht' of 'lichttunnel' wat mensen met bijna-doodsevaringen beschrijven een soort schrikreactie is van de hersenen door gebrek aan zuurstof/bloed o.i.d.

_Naomii_

Re: Je eigen dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:32

Ik denk er behoorlijk vaak over na. Ik heb in mei dit jaar een pittig auto ongeluk gehad en overleefd!.
Ben de macht over het stuur verloren en op me kop terecht gekomen in het water.. Mijn raam was uit elkaar geklapt en hierdoor liep mijn auto in no time vol met water.. Omdat ik op me kop hing blokkeerde me gordel en heb ik letterlijk mijn leven voor bij zien komen. Mijn psygoloog zei mij je hebt de dood in de ogen gekeken. Godszijdank en vraag me echt niet hoe is mijn gordel los gekomen.. op die manier kon ik uit mijn auto klimmen en ben ik er vanaf gekomen met een gat in mijn hoofd. Auto lag totall los compleet in de prak en was echt niks meer mee te beginnen.

Hierdoor heb ik toch een andere kijk op het leven gekregen zoals ik het toen in die tijd lijden. Ook heb ik veel nachtmerries en klinkt het heel raar maar moet ik elke avond voor het slapen gaan tegen mezelf zeggen nee naomi je gaat nog niet dood.. Hierdoor word je er elke dag flink me geconfronteerd. En ik kan dat voor mijzelf nog niet uitschakelen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:37

Hmm een schrikreactie v.d. hersenen,zou kunnen,maar ik denk het niet.
Dat mooie,felle,witte licht kwam ook een keer uit mijn t.v.Ik was op de bank in slaap gevallen,werd wakker en de hele huiskamer was verlicht.Dat was zó'n mooi licht,ondanks dat het zo fel was kon je gewoon kijken.
Het duurde een paar sec. en toen was het weer weg,en kreeg de t.v. weer normaal beeld.
Ik voelde me heel rustig op dat moment,was ook niet bang ofso.Ik zou heel graag willen weten wát het was en wat de betekenis ervan moet zijn.Ik was dus écht klaarwakker,het was absoluut geen droom.

Dat is ook heftig Naomi om mee te maken!

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:36

gohya schreef:
Hmm een schrikreactie v.d. hersenen,zou kunnen,maar ik denk het niet.
Dat mooie,felle,witte licht kwam ook een keer uit mijn t.v.Ik was op de bank in slaap gevallen,werd wakker en de hele huiskamer was verlicht.Dat was zó'n mooi licht,ondanks dat het zo fel was kon je gewoon kijken.
Het duurde een paar sec. en toen was het weer weg,en kreeg de t.v. weer normaal beeld.
Ik voelde me heel rustig op dat moment,was ook niet bang ofso.Ik zou heel graag willen weten wát het was en wat de betekenis ervan moet zijn.Ik was dus écht klaarwakker,het was absoluut geen droom.

Dat is ook heftig Naomi om mee te maken!

Ja dat is niet niks.. En dat zal ik ook nooit meer vergeten..

Maar een fel licht uit je tv.. heb je toen niet een soort gevoel gekregen van nee het is mijn tijd nog niet? Heb je toen niet ergens een soort van hart stilstand (misschien beetje overdreven van mij gedacht) en is je hart daarna weer gaan kloppen?
Toch appart als je toch misschien wel denkt dat dat jou bijna dood ervaring is geweest..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:38

Ik vind dat van dat witte licht nogal vaag hoor, lijkt me heel sterk dat je dan bijna dood zou zijn gegaan :+ gaat er bij mij niet zo in. Ik heb dat ook wel vaker maar dan met het computerscherm of lampen (heb geen tv). Is volgens mij meer gewoon omdat je net wakker wordt. :7 Echt niet dat ik al die keren bijna dood ging. :))

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:46

Nee dit was ook zeker geen bijna dood ervaring.Dat licht was niet hetzelfde als het licht van een lamp of als licht van een scherm.Heel de huiskamer was verlicht,je zag dus alleen maar licht,geen meubels of muren meer,helemaal nix alleen dat mooie heldere licht.
Ik val veel vaker in slaap op de bank,en word later wakker,nog nooit mee gemaakt met dat licht na het wakker worden,op die ene keer na.
Was heel vreemd,maar wel erg gaaf om mee te maken. :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:48

Klopt, het is inderdaad ander licht maar het komt wel ergens vandaan uiteindelijk (lichtbron). Gewoon heel veel licht vooral. Ik heb het dus wel eens vaker gehad zoiets ik heb een lamp hier op de timer staan die om half 7 's ochtends aan gaat (vanwege huisdier) en ik zie hem precies vanuit mijn bed, daarmee heb ik dat dus ook wel eens gehad. Ik koppelde het altijd gewoon aan het wakker worden :) net zoiets vaags als slaapverlamming bijvoorbeeld, dat kunnen mensen ook heel raar opvatten. :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:52

Dus jou lamp geeft dan ook een groot,mooi wit licht,dat heel je kamer verlicht,zodat je niets meer ziet staan,maar toch goed kan kijken?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:55

Ja, gewoon een kamer vol licht. Maar ik heb dus ook wel last van slaapverlamming, dus wie weet is het iets wat daarmee te maken heeft (maak wel gekkere dingen mee op de ochtend als ik wakker word :P ). Heb het maar een paar keer gehad hoor, misschien een keer of 4?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:57

Slaapverlamming ken ik idd.is ook best eng als je dat voor het eerst mee maakt.
Maar dat heeft verder nix met het licht te maken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:59

Neuh, ik weet niet wat het is verder, maar ik dacht misschien heeft het wat met elkaar te maken... ik zou anders ook niet weten wat het is, maar misschien is het wel gewoon een foutje ergens in je hersenen als je net wakker bent :P het duurt ook maar heel even.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:01

Ik ben daar best nuchter over.. Dat ik ga, prima, dan is het mijn tijd.. Als ik eraan denk zit ik wel met mijn paarden in de maag.. Waar zullen ze dan naartoe gaan, hoe komen ze terecht, blabla... Dat doet me best veel pijn :=

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 06:16

Ach ik ken niemand die het niet gelukt is....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:30

Bang voor de dood zelf, ben ik niet.
Het gaat me meer om de manier waarop en je leeftijd.
Ik zou het bijv. niet erg vinden om van mijn paard te lazeren en patsboem dood te zijn, maar ik zou het wel vreselijk vinden om een hele lijdensweg te moeten hebben.
En of dat dan op mijn 40e of op mijn 80e is, dat maakt me dan niet uit.
Als het maar heel snel gebeurd en dat ik er niets van meekrijg.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:14

Om eerlijk te zijn denk ik bijna nooit aan de dood. Heb dan ook gestemd op Eens per jaar of per paar jaar.

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:04

phormicola schreef:
Voor m'n moeder d'r pacemaker moest 'r hart stilgelegd worden en 5 jaar later weer omdat de batterij verwisseld moest worden. Ze was dus 2 keer dood.
Ze heeft niets gezien.

Ik heb zelf ook een pacemaker, waarvan de batterij ondertussen al twee keer vervangen is. Je bent tijdens die operatie niet "dood", je hart wordt gewoon aan de gang gehouden hoor. Veel te riskant om je effe volledig zonder hart te zetten :')

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:30

Ik denk er wel eens aan, maar ben er niet bang voor. Ik ben 'gelovig', en als het mijn tijd is, dan is het zo. Soms denk ik er wel eens aan hoe ik aan mijn einde kom, maar ik geloof wel dat ik op een fijn plekje kom na mijn leven, vandaar dat ik er ook geen angst voor heb.