ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:25

hoe herkenbaar.....

Ik heb niet echt tips, behalve zoveel mogelijk structuur inbouwen..

Ik doe 1 keer per week een half uurtje Moetjes: dat wil zeggen, dat ik alle losse regeldingetjes verzamel en die in 1 keer doe.. want anders vergeet ik het ook of stel ik het uit of... Misschien dat dat je helpt?

Ik lees verder mee, mss zit er nog iets bij dat ik kan gebruiken :)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:29

kjoetie schreef:
hoe herkenbaar.....

Ik heb niet echt tips, behalve zoveel mogelijk structuur inbouwen..

Ik doe 1 keer per week een half uurtje Moetjes: dat wil zeggen, dat ik alle losse regeldingetjes verzamel en die in 1 keer doe.. want anders vergeet ik het ook of stel ik het uit of... Misschien dat dat je helpt?

Ik lees verder mee, mss zit er nog iets bij dat ik kan gebruiken :)

Agenda's raak ik ook altijd kwijt btw :+

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:32

wat herkenbaar!! bijna eng....
ik ben ook en ADHD'er/ADD'er.
Wordt soms helemaal gek van mezelf, ben altijd alles kwijt en stel alles uit.
ik ben ook altijd erg moe van alle drukte in mijn kop waardoor ik nog minder doe.
maar als ik eenmaal ga dan ga ik ook, ben net een diesel hahaha. :')

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:39

xxStitchxx schreef:
wat herkenbaar!! bijna eng....
ik ben ook en ADHD'er/ADD'er.
Wordt soms helemaal gek van mezelf, ben altijd alles kwijt en stel alles uit.
ik ben ook altijd erg moe van alle drukte in mijn kop waardoor ik nog minder doe.
maar als ik eenmaal ga dan ga ik ook, ben net een diesel hahaha. :')

Hahaha dit is zo herkenbaar! Ben ook altijd heel moe en het liefst slaap ik de hele dag.
En idd als je dan eenmaal aan de gang bent, ben je super snel klaar. Ik heb altijd met schoonmaken hier in huis. Stel het eeuwig uit maar als ik dan eenmaal ben begonnen is het binnen een uurtje klaar.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:40

Ik herken dit, en ik heb geen ADHD of ADD maar gewoon FMS. Ook een leuke afkorting...

Ik heb dus chronische pijn en vermoeidheid, icm met 2 kinderen (1.5 en 4 jr), 30 uur werk en ter ontspanning mijn paard waar ik bijna nooit aan toe kom.

Dat laagje stof op je hersenen begrijp ik volkomen. Alhoewel ik zelf nu wel wat alerter ben. Ik ben van het allerlaatste moment, loop daardoor 6 mnd achter met betaling van stal. Ik moet dat pinnen elke maand en dat vergeet waardoor ik teveel geld uitgeef en dan niets overblijft...de volgende maand dan maar...Nu dus even elke maand dubbel betalen.
Ik zou toch oppassen met sporadisch innemen van medicijnen, of anders overleggen met je ha of therapeut.
Ik weet niet of je verder sport om je gedachten even te weg te zetten zodat je daarna beter kunt concentreren.

Ook bepaalde medicatie kunnen helpen voor concentratie, misschien iets homeopatisch?

Succes!

Angeliquee18

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:29

Ik heb vandaag de huisarts gebelt!
Ik wil toch eens medicijnen gaan proberen,
Op deze manier schiet het ook niet op :)
Vanochtend 7 uur was ik wakker, 11 uur moet ik weg,
Half 11 ben ik wat gaan doen, hatenlijk,
En ik heb al zovaak van alles geprobeerd, en dan gaat het 2 dagen goed.
En dan zijn we weer bij het begin....

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:06

Ik lees graag even met jullie mee :) Vlak voor de zomervakantie is bij onze dochter van 7 ADD geconstateerd, na een onderzoek hoe het toch kwam dat ze op school niet lekker kon meekomen. Na deze diagnose vielen een hoop puzzelstukjes op hun plaats moet ik zeggen ;) Zowel mijn man als ik hebben zelf geen ADD, en zijn, hoewel we wel adviezen van de pedagoog hebben gekregen, nog wat zoekende hoe we haar het beste kunnen helpen. In elk geval zijn jullie verhalen erg herkenbaar!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:54

Wel fijn dat jullie er zo vroeg bij zijn bij jullie dochter,
Zo kan je er het toch het meest over leren,
En voorral u dochter stimuleren,
Soms denk ik als ze het bij mij nou hadden gevonden zo vroeg,
Had alles héél anders geweest...

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:28

Ik heb ADHD en ben ook geen geniale planner, hoe jij je gedraagt heb ik me ook lang gedragen (tot mijn 16e ongeveer), net als jij met het "excuus" dat het door ADHD komt. Maar inmiddels ben ik stoer en volwassen genoeg om de schouders er onder te zetten en niet meer de luie donder uit te hangen onder het mom van "ja maar ik heb ADHD". Dat zal je voor altijd hebben dus als je wat verantwoordelijkheidsgevoel hebt leer je er mee om gaan, want het mag geen excuus zijn voor het verzieken van je eigen leven en bijbehorende doelen. ;)

Maar goed, de ene AD(H)Der is natuurlijk de andere niet... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:51

ik heb het er met mijn ouders over gehad, maar ze deden er erg lacherig over..
''Ja dus je hebt de keuze, of even elke dag een uurtje aan je huiswerk, of dan word je putjesschepper, zo simpel is het! ''

'' Ja je kan er wel een sticker op plakken ADD enz, en dan kan je het als excuus gebruiken, nee dat kan ik niet want ik heb ADD''

-O-

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:07

@JuliaMaria: goed dat je jezelf die schop onder de kont hebt kunnen geven, ik schop wel, maar ze zijn snel uitgewerkt :')
Het vreet ook energie, dat schoppen en dan weer de teleurstelling dat het weer niet lukt.

Ik heb mezelf pas ook een papierversnipperaar cadeau gedaan, lekker heel de middag papier versnipperd :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 00:39

Hier nog een ADHD'er.

@ TS, van Ritalin hoef je geen spiegel op te bouwen, maar wel is het zo dat je er wat aan gewend kan raken waardoor je minder bijwerkingen ervaart. Door het maar heel af en toe te nemen is het steeds weer nieuw voor je hersenen en kan je dus meer last van bijwerkingen hebben. Mocht Ritalin niet je middel zijn dan is er meer mogelijk, bijvoorbeeld dexamfetamine. Resultaat is vergelijkbaar, maar voelt door een andere werkzame stof en een andere manier van werken anders aan en kan dus misschien beter bij jou passen.

Ik heb zelf Ritalin en Risperdal en ben daar op dit moment erg tevreden mee. Nou heb ik een combi van autisme en ADHD en weet dus niet altijd van welke kant mijn problemen komen. Maar de Risperdal maakt me minder gevoelig voor overprikkeling en daardoor minder moe, hierdoor heb ik meer energie om dingen te doen. De Ritalin zorgt er dan weer voor dat ik meer overzicht heb, minder afgeleid raak en beter op de 'startknop' kan drukken die zorgt dat ik dingen ook daadwerkelijk gá doen. Voor mij een hele fijne combinatie.
Wat niet wegneemt dat ik nog tegen meer dan genoeg problemen aanloop, het huishouden blijft een ramp bijvoorbeeld. Heb altijd het gevoel dat ik wanhopig op zoek ben naar structuur, omdat het nooit lukt om die aan te brengen en vast te houden. Maar ik ben blij met alle kleine dingen die me tegenwoordig vaak wél lukken, dan kan ik stiekem best een beetje trots op mezelf zijn, ook al is het over zoiets 'simpels' als dat bord naar de keuken brengen in plaats van het op de bank te laten staan := :+

Zo en nu ga ik naar bed, het is alweer veel te laat. Mijn medicatie is uitgewerkt en dan kan ik mezelf geen schop onder mijn kont meer geven om op te staan en 'aaaaaaaaaaaaaal' :') die dingen te gaan doen die moeten om naar bed te gaan. Gewone mensen gaan éven naar bed, waarom zit er bij mij zovaak 2 uur tussen het moment dat mijn laptop dicht gaat en mijn nachtlampje uitgaat? :')

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 01:08

@ Alwiene,
Drama is dat uitstellen,
Heb nou al 3 keer tegen mezelf gezegt,
Oké, nog 1 sigaretje, dan ga ik me spullen inpakken,
En dan naar bed,
Toen kwam ik weer een leuk liedje op de laptop tegen,
Heb ik daar gezeten, en werd ik moe en nu lig ik in me bed...
Te moe om nu me spullen nog in te pakken :+
Nouja morgen 3 uur de tijd... Om al me spullen bij elkaar te zoeken,
Douchen met de honden wandelen, word wat...

Ben zo benieuwd of de ritalin gaat helpen bij me...
Ik hoop het wel zooo erg!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:55

Het vervelendste vind ik eigenlijk nog dat mijn vriend het waarschijnlijk ook heeft.
Zijn therapeut is heel zeker en heeft hem doorgestuurd voor testen.
Zo weet hij al een week dat hij vandaag een voetbalwedstrijd heeft maar hij heeft vanmorgen pas zijn voetbalkleding uitgewassen en kon met een nat broekje richting het veld.
Zelf merk ik het heel erg tijdens het koken, dan branden dingen aan of ik laat de schone was nog een dag in de machine waardoor het opnieuw gewassen moet worden.

Net wilde ik wat drinken pakken omdat mijn keel kriebel, daar zie ik nog wat rommeltjes op het aanrecht en ruim dat op om vervolgens met lege handen weer terug te lopen.
Als ik dan weer 5 minuten zit denk ik, goh wat kriebelt mijn keel nog steeds.

Inslapen was voor mij ook altijd heel moeilijk, er spookte altijd van alles door mijn hoofd van de was tot dingen van het werk, dat is nu een stuk beter omdat ik altijd even een simpel spelletje doe voor het slapen gaan of muziek luister.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:06

Ik wilde boterhammen ontdooien in de magnetron, stond er nog een halve beker melk in.

Ohja, ik wilde koffie zetten drie uur geleden :)*

Waarom zit je ermee dat je vriend misschien hetzelfde heeft? Mijn ervaring is dat het juist heel goed kan gaan. Je begrijpt elkaar, snapt dat dingen geen onwil zijn, en met wen beetje geluk heb je allebei een sterk en een zwak punt en vult dat elkaar mooi aan.

Met pech heb je allebei dezelfde zwakke plekken maar dan kan je ook samen op zoek naar een oplossing :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:16

Elkaar begrijpen is wel heel handig inderdaad maar hij kan mij dus niet wijzen op de dingen die ik vergeet zoals mijn ex wel deed.
Daarbij probeer ik ook zijn dingen te onthouden wat ook nog weleens mis gaat.
Vooral huishoudelijk is het gewoon chaos tot er visite komt en dan zijn we samen met 2 uur klaar en is het spik en span.
Het frustreert me gewoon dat wij dat niet kunnen bijhouden terwijl we meer tijd hebben als het gemiddelde stel.
Ik hoop dat als blijkt dat we het allebei hebben we wat hulp kunnen krijgen van een coach.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:28

Dat is inderdaad lastig ja... Ik denk dat het belangrijk is dat je probeert om het niet voor de ander over te nemen. Dat werkt volgens mij nóóit. Ik heb er zelf ook altijd de schurft aan trouwens om steeds op mijn tekortkomingen gewezen te worden.

Daar word ik heel onzeker van.

Misschien hebben wij wel gewoon het geluk dat het toevallig zo goed in elkaar past hoor. :) Maar goed, wij delen ook geen huishouden, ook dat scheelt. :')

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:56

Je mag me voor gek verklaren, maar ik slik sinds 2 weken geconcentreerde visolie, gewoon van de Hema en het was alsof er een mistgordijn in mn hoofd verdween.....

Ik heb nog steeds add maar ik functioneer zoveel beter! Plus depressie/paniek klachten zijn verdwenen, ik loop niet meer te malen en te piekeren, slaap goed... heel bizar. Ook de pijn in mijn spieren/lijf is verdwenen. Het leek wel alsof ik een groot tekort aan iets heb gehad waardoor ik al die klachten kreeg?

Ben trouwens helemaal geen zweeftype, dus daar zal het niet aan liggen. Ben ook bekend met Ritalin, medikinet en concerta maar hoewel het wel tijdelijk werkt, zijn voor mij de nadelen te groot om het te slikken.

Ik zou zeggen probeer eens visolie, misschien helpt het jou ook wel...

Tips trouwens voor opruimen:

als je voor een volle tafel of kamer ofzo staat die je moet opruimen, begin je gewoon links (of rechts) je deelt de kamer in een zone in en doet net of de rest niet bestaat. En zo ruim je dan een strook op, is die klaar dan schuif je naar rechts, en zo ga je door totdat je aan het einde van de kamer bent.

Maak voor het schoonmaken een lijstje en vink af wat er gedaan is. Negeer alles wat er tussendoor komt totaal en focus je compleet op wat je doet, je moet stofzuigen, dan negeer je een volle prullenbak. Alleen stofzuigen is belangrijk. Andere mensen doen dat onbewust, add'ers moeten bewust die "focus" kiezen.

Leer jezelf aan om altijd achterom te kijken voor je de deur uitgaat (of de trein of bus.)

Als ik op moet staan neem ik een uur en deel dat op in kwartieren. Niemand mag me storen, want dan loopt mn schema in de soep. Als mijn vriend ook door het huis loopt wanneer ik moet opstaan en klaarmaken voor werk, kom ik standaard te laat... hij moet me dus met rust laten 's ochtends }> wen jezelf routines aan. Mss de 1e keer met een briefje erbij, maar als het er eenmaal inzit werkt het voor mij wel.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:10

Frederieke_ schreef:
ik heb het er met mijn ouders over gehad, maar ze deden er erg lacherig over..
''Ja dus je hebt de keuze, of even elke dag een uurtje aan je huiswerk, of dan word je putjesschepper, zo simpel is het! ''

'' Ja je kan er wel een sticker op plakken ADD enz, en dan kan je het als excuus gebruiken, nee dat kan ik niet want ik heb ADD''

-O-

Dat is misschien vervelend, dat je ouders dat zeggen, maar ergens hebben ze wel een punt. Ik heb ook ADD en ik weet dus dat het niet makkelijk is met school en andere verplichtingen, maar zo moet je wel een beetje denken. Je kan alles wel op je ADD gooien, en het is wss ook de oorzaak van heel veel, maar je hebt het nou eenmaal en je moet er mee zien te dealen. En ik probeer gewoon heel hard mezelf een schop onder mijn kont te geven, misschien ook wel omdat ik een hekel aan stempeltjes heb.. Niet aanvallend bedoelt hoor, maar ik snap je ouders in dat opzicht wel een beetje :) (al snap ik ook goed dat jij dat niet leuk vind!)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:22

Maar ze dat snapt ze zelf ook wel. Het vervelende is dat haar ouders niet doorhebben dat ze met een diagnose makkelijker gerichte hulp kan krijgen, maar ook een stukje zichzelf accepteren en beter met zichzelf leren omgaan.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:32

ik heb het ook,
ik wacht altijd tot de dag ervoor met hw
mijn kamer is een varkensstal en zo kan ik nog wel even doorgaan.

ik kan ook uren wat anders op de pc gaan doen eer ik eindelijk begin.
en kan er echt niet langer dan een kwartiertje aan de pc zitten aan het hw
( tenzij ik het vak leuk vind )

ik ben er pas een jaar achter dat ik het heb, maar doordat ik zo'n slechte werkhouding had ( nooit hw af , steeds afgeleid )
daardoor had ik bijna naar VMBO kunnen gaan.

wat ik doe is mijn leraren aan het begin van het jaar zeggen dat ze extra streng met huiswerk moeten controlen ( waar ik keer op keer weer spijt van heb :+ )
en ze 4 dagen voor ik het werkstuk moet inleveren het halve werkstuk geeft ( anders = straf ) zodat ik temiste het halve werkstuk af af heb

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:50

Hoi, ik herken veel (bijna alles) van jouw probleem.
ik heb zelf adhd en werd helemaal gek van die domme bijwerkingen van concerta.

op een gegeven moment was ik zo zat van mezelf en van die adhd dat ik het niet meer zag zitten. (even globaal) en mijn moeder heeft toen een boek gelezen over een homeopatische manier van het "genezen" en ik heb er veel aan gehad en merk dat ik meer rust in mijn hoofd heb. Met mijzelf gaat het ook weer redelijk goed en ik ben niet meer zo "depressief" of hoe je het ook maar wil noemen.

Voor preciese details en het hele verhaal mag je mij altijd pben, (ook andere bokkers die er interesse in hebben of er wat aan denken te kunnen hebben.)

Het schijnt dat door "dat" zelfs hele autistische kinderen weer naar regulier onderwijs konden en dat het heel veel goede resultaten heeft geboekt.

Ik ga even navragen wat dat nou precies was!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:52

Okee! :D
gevonden!

dit was het:
http://www.autisme-hoezo.nl/

Het heeft mij echt heel erg geholpen, op haar site lees je ook:
"De behandelingen in mijn praktijk zijn allen gebaseerd op een holistische benadering met liefde en respect en voor het behoud van de eigenheid van de volwassene, het kind en de ouders/verzorgers."

En dan vooral deze pagina:
http://www.autisme-hoezo.nl/adhd/

"50% van de kinderen met AD(H)D kan verbeteren met een homeopathische behandeling. In combinatie met de CEASE therapie is dit percentage aanzienlijk hoger.
Er zijn geen nadelen aan deze behandeling. Het homeopathische geneesmiddel geeft geen bijwerkingen.
Soms is het effect van de behandeling snel merkbaar, soms langzamer.
Er wordt gekeken naar het totale kind, dus inclusief zijn emotionaliteit en karaktereigenschappen. De keuze van het middel zal mede worden bepaald door persoonlijke achtergronden en kenmerken zoals angst, onzekerheid, verdriet, jaloezie, trauma’s, intoxicaties, vaccinaties, biografie en erfelijkheid.
Een combinatie met een reguliere behandeling is mogelijk. Bij verbetering kan er veilig langzaam afgebouwd worden met de medicatie."

Het is helaas wel in groningen, maar het is het waard! _O_

Groetjes!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:24

Jammer genoeg is het heel herkenbaar voor mij..

Ik heb een ernstige vorm van ADD, en mijn grootste 'struikelblokken' zijn eigenlijk:
Emotionele wisselingen, Chaotisch / Vergeetachtig, Trekt zich graag terug, Kan ergens volledig in opgaan, Grote passie bij interesse, Een groot voostellingsvermogen, Gevoelig / Emotioneel / Betrokken, Een groot creatief talent, Assertief maar onzeker over zich zelf, Heeft Humor, Blijft op de achtergrond, Laat alles wachten tot het laatste moment, Altijd ver vooruit aan het denken, Staren / Kijkt voor zich uit / Lijkt Afwezig, Probleem oplossend, Snel afgeleid met TV en radio, Concentratieproblemen, Heeft moeite met het opbrengen van motivatie, Te veel gedachten, Kan slecht tegen veel geluiden, Perfectionistisch, Zit vaak te dagdromen, Slecht in staat aanwijzingen op te volgen, Voelt zich regelmatig overspoelt, Moeilijkheden bij het afwerken van details, Problemen bij het luisteren, Gaat opruim klusjes uit de weg,... en zo kan ik nog wel even doorgaan. :')

Dat alles bij elkaar maakt het samen tot een, voor mij soms, on-overzienbaar probleem.
Ik heb Ritalin, Concerta en Stratera als medicijnen gehad. Maar geen van allen hielp. Heel frustrerend.
Ik ben nu helemaal gestopt met de medicijnen, en hoop ooit nog eens het wondermiddel te vinden. :+

Wat mij wel onwijs helpt is het huiswerk-instituut waar ik nu op zit.
Elke middag na schooltijd ben ik er een paar uur. Ik heb een eigen coach, ze helpen mij enorm met plannen, concenteren, en (me er toe zetten om) huiswerk maken. Hierdoor is er een hele last van mij, en mijn ouders gevallen. 's Avonds als ik thuis ben, hoef ik me geen zorgen meer over huiswerk e.d. te maken. Schoolboeken laat je daar. Een heerlijk gevoel! Thuis word het er ook veel gezelliger op. Er gaat een hele nieuwe wereld voor mij open. :j

Maar met mijn andere problemen loop ik toch nog wel vaak tegen de lamp. Ik lees in iedergeval even mee met de oplossingen en medicijnen die jullie aanraden. :)
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 01-09-12 20:37, in het totaal 3 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:28

Huiswerkinstituut heb ik ook gedaan, en alsnog deed ik huiswerk niet.. :+
was dus geen succes.

en ben ook blijven zitten. Hoera.