Help ik kweek een verslaving.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Re: Help ik kweek een verslaving.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 15:48

Vandaag een enorme baaldag, een heel pak kinder bueno's !!!!!!!!! en dat zijn 5 pakjes dus 10 repen !!
Oh mijn god wat schaam ik me, maar al dat leren word me wat veel.
Vanaf volgende week nog 2 weekjes vakantie en dan gaat de kraan echt dicht !

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:52

Ffortuna schreef:
De koekjes bak ik gewoon niet meer, dat scheelt al :D ik vind een appel in stukjes wel heerlijk, dat scheelt. En nu eet ik worteltjes als tussendoor.

Dat is een goede oplossing ja. :')

Wat goed helpt is om je gezonde tussendoortjes zoveel mogelijk af te wisselen je bent dan minder snel geneigd om toch wat lekkers te pakken of om er mee te stoppen.

Worteltjes, reepjes paprika, komkommer, appel, peer, banaan, druiven, aardbeien, kersen, kiwi, sinaasappels, mandarijnen, meloen, augurk, ananas, perzik, cherry tomaatjes etc.

Mix eens een paar fruit soorten bij elkaar en gooi het in schaaltje.
Mix er wat griekse yogurt bij, eet eens een klein handje ongezoute nootjes bij je fruit, maak een calorie arme dip voor bij je groente etc.

Maak een lekkere smoothie met vers fruit en yogurt als tussendoortje of maak calorie en suikervrij ijs als tussendoortje.

Er zijn echt 1001 verschillende mogelijkheden met gezonde tussendoortjes zodra je lekkere gezonde tussendoortjes gaat bedenken word het zelfs een beetje leuk. Focus op wat je wél kunt eten in plaats van op wat je niet kunt eten.

Het klinkt allemaal heel makkelijk en het is heel moeilijk maar zodra je door de moeilijk periode heen bent gaat het echt beter.

Wil niet zeggen dat je niet meer mag snoepen of snacken, maar het is makkelijk voor je als in het begin gewoon even nee tegen alles zegt en zodra je complete controle hebt en nee kunt zeggen kun je ook leren om met mate te snacken en te snoepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:53

Ik moet zeggen, bij mij slaat het aan (mag wel wat af van mezelf..)!
1 week tijd, precies 1 kilo eraf. Zonder meer te bewegen alleen beter letten op mn eten (suikergehalte ervan).

En dan heb ik van de week toch 4 dagen appeltaart gegeten (gebakken op vraag van mn vriend, en de appels moesten op.. Nja, dan gaat elke avond als desert een stukje appeltaart lekker naar binnen :o )

Dus door middel van :
- koekjes vervangen door rijstwafels (met bbq smaak, hmmmm!!
- zorgen dat mn maag nooit helemaal leeg is (10 uur ontbijt, 13 a 14 uur 2 broodjes of crackers, zo rond 16 uur 2 rijstwafels, 19 uur avondeten)
- gezonde versies van dingen eten dus i.p.v. witbrood een bruin/ volkoren pakken
- maximaal 2 glazen cola per dag, pas na 18 uur, rest van de dag water of thee
- als ik trek in iets heb eerst een glas thee of water, dat laten bezinken en dan kijken of ik nog steeds trek heb
- mocht dat zo zijn dan vraag ik me af of ik zin heb in een stuk fruit, indien nee dan pak ik niks en wacht ik keurig tot het tijd is voor een tussendoortje, indien ja, pak ik een stuk fruit ;)
- optijd mn tanden poetsen (werkt echt als ik lekkere trek heb! doordat ik mn tanden dan al heb gepoetst houd ik het braaf bij water)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:30

Ontbijt jij pas om 10 uur? Dus niet meteen als je opstaat? Ik dacht dat dat het beste was voor je lijf.

Ik ontbijt om 7 uur, lunch rond 13 uur en avondeten is altijd pas na 19.30 uur omdat ik veel moet reizen van/naar mijn werk (helaas).

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:40

Shanna schreef:
Ik moet zeggen, bij mij slaat het aan (mag wel wat af van mezelf..)!
1 week tijd, precies 1 kilo eraf. Zonder meer te bewegen alleen beter letten op mn eten (suikergehalte ervan).

En dan heb ik van de week toch 4 dagen appeltaart gegeten (gebakken op vraag van mn vriend, en de appels moesten op.. Nja, dan gaat elke avond als desert een stukje appeltaart lekker naar binnen :o )

Dus door middel van :
- koekjes vervangen door rijstwafels (met bbq smaak, hmmmm!!
- zorgen dat mn maag nooit helemaal leeg is (10 uur ontbijt, 13 a 14 uur 2 broodjes of crackers, zo rond 16 uur 2 rijstwafels, 19 uur avondeten)
- gezonde versies van dingen eten dus i.p.v. witbrood een bruin/ volkoren pakken
- maximaal 2 glazen cola per dag, pas na 18 uur, rest van de dag water of thee
- als ik trek in iets heb eerst een glas thee of water, dat laten bezinken en dan kijken of ik nog steeds trek heb
- mocht dat zo zijn dan vraag ik me af of ik zin heb in een stuk fruit, indien nee dan pak ik niks en wacht ik keurig tot het tijd is voor een tussendoortje, indien ja, pak ik een stuk fruit ;)
- optijd mn tanden poetsen (werkt echt als ik lekkere trek heb! doordat ik mn tanden dan al heb gepoetst houd ik het braaf bij water)

Afvallen is 70% voeding en 30% sporten.

Wanneer je voeding niet voor elkaar is is het bijna onmogelijk om af te vallen tenzij je extreem veel sport.
Het is dus heel goed mogelijk om heel veel kilo's kwijt te raken door alleen gezond te eten.
Wanneer je veel gewicht kwijt wilt is het beter om erbij te sporten (kracht training) om alles strak te krijgen en hangend vel te voorkomen.

Let op: Het is normaal dat je na een aantal weken netjes en gezond eten ineens een stop krijgt waar je weinig tot niets af valt.
Dit komt omdat je stofwisseling van slag raakt door het gezond eten, op zo'n moment is extra sporten dus een oplossing om je gewichtsverlies op gang te houden.
Sporten verhoogt trouwens ook je stofwisseling. :)

Als ik echt een zeurmiep mag zijn, bbq rijstwafels zijn niet goed voor de lijn.
Als je van rijstwafels houd is het goed om bijvoorbeeld rijstwafel met light smeerkaas en plakjes komkommer en tomaat te eten.
Normale cola bevat nog steeds 6 suikerklontjes per glas.
Over de appeltaart zal ik niets zeggen. ;)

Maar dit soort kleine dingetjes zijn dus verbeterpuntjes wanneer je gewichtsverlies op een laag standje komt te staan.
Je kunt dan dit soort snacks die doen alsof ze gezond zijn maar dit niet zien vervangen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:43

Rhine_ schreef:
Morrow_Less schreef:
Ik heb geen honger maar zo een drang om te eten.

Ik heb precis hetzelfde probleem, dus ik lees even mee.

Me 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:46

Raponsje, is light smeerkaas dan wel goed voor je? Dat lijkt mij nou weer ongezond.... (ok, ik vind het ook vies :D )

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:57

Ffortuna schreef:
Raponsje, is light smeerkaas dan wel goed voor je? Dat lijkt mij nou weer ongezond.... (ok, ik vind het ook vies :D )

Ik weet niet wat voor light smeerkaas jullie in Nederland hebben, maar de light smeerkaas die we hier hebben heeft amper vet en zeer weinig calorieen.

Overigens: Goede voedingsstoffen = belangrijker dan je scheel tellen aan calorieen.

Sowieso heb ik nog nooit iemand op een bepaald aantal calorieen per dag gezet.
Ik leer mensen om gezond te eten (want veel dingen waarvan mensen denken dat het gezond is, is dat niet)
de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen,
gezonde alternatieven en lekkere gezonde recepten of tussendoortjes geven zodat mensen zin hebben om gezond te eten en zelf ook lekkere recepten gaan uitproberen en bedenken die hartstikke goed voor ze zijn.

Op deze manier betrek je mensen bij het afvallen zodat ze niet klakkeloos een dieetboek gaan volgen.
Het is beter om mensen te leren wat goed voor ze is en ze te betrekken in het bedenken van lekkere en goede recepten en tussendoortjes.
Ze hebben dan veel minder kans om terug te vallen want ze genieten inmiddels van deze gezonde recepten en weten hoe of wat.

Tuurlijk is er niks mis mee om een keer een frietje te eten of een stuk taart te eten maar wanneer je ontdekt hoe lekker gezond eten kan zijn
is het ook veel makkelijk om daarna weer de draad op te pakken en je weer aan je gezonde levensstijl te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:42

Probleem met mij is dat ik absuluut geen enkele groente eet haha, dus komkommer en tomaat vallen al af. Wat sporten betreft rijd ik enkele keren per week paard waarvan 1x les per week.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:59

Shanna schreef:
Probleem met mij is dat ik absuluut geen enkele groente eet haha, dus komkommer en tomaat vallen al af. Wat sporten betreft rijd ik enkele keren per week paard waarvan 1x les per week.

Het is voor je gezondheid echt ontzettend slecht om geen groente te eten, maar dat hoef ik je vast niet te vertellen.
Wel kan ik je aanraden om te beginnen met groente te leren eten, mensen die geen groente en weinig fruit eten hebben een slechter immuun systeem en een veel lagere levensverwachting omdat je op de lange termijn toch echt groente nodig hebt.

Ik weet niet of je af wilt vallen?
Mocht dat het geval zijn dan is paardrijden niet voldoende, om af te vallen zul je extra moeten gaan sporten boven op wat je al doet en beter op je eten moeten letten om gezonde calorie te korten te creeeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 23:49

Ik eet mn hele leven al geen groente haha, en tijdens mn zwangerschap werd dus extra op mn bloedwaardes e.d. gelet, zijn allemaal 100% in orde (tot grote verbazing van de verloskundigen). Ik ben ook amper ziek. Verklaring van mn huisarts is dat mijn lichaam zich er volledig op ingesteld heeft en de groentes dus niet mist omdat het de belangrijke stoffen uit overige etenswaren haalt.

Ik wil inderdaad wel wat kilo's kwijt, maar heb i.c.m. mn kleine, mn werk en mn paarden geen tijd en geld om er een andere sport naast paardrijden te doen. (Ik zou graag leren dansen, maar helaas..)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 00:09

Ik ga ook even volgen. Zelf ook veel moeite met niet eten :) Ik merk soms echt dat ik loop te zoeken naar eten, heel raar en vervelend.

Wat helpt is om bewuster te gaan eten. Dus niet meer eten voor de tv of de computer, daardoor merk je nauwelijks dat je aan het eten bent en raak je niet verzadigd. Klein bestek gebruiken wil ook wel eens helpen (kleine hapjes, je doet langer over je eten, bent er meer mee bezig).

Dat voedingscentrum dagboek ga ik bijhouden! Lijkt me interessant!
Ik wil een blender hebben, kan ik smoothies maken. Ik geloof dat een zelfgemaakte ontbijtsmoothie sneller energie geeft omdat je lichaam het makkelijker opneemt (op zich logisch). Wil echt heel graag gezonder leven, ik merk dat ik vaak futloos ben en me niet kan concentreren, en dat kan denk ik heel erg verbeteren door beter te gaan eten :)

Ook schijnt het goed voor je te zijn als je jezelf de lekkere dingen niet helemáál ontzegt. Dus pak lekker een bueno, ga er goed voor zitten en geniet van elk hapje :) Als beloning voor de rest van de dag dat je het niet doet!

Succes ermee!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 00:20

Shanna schreef:
Ik eet mn hele leven al geen groente haha, en tijdens mn zwangerschap werd dus extra op mn bloedwaardes e.d. gelet, zijn allemaal 100% in orde (tot grote verbazing van de verloskundigen). Ik ben ook amper ziek. Verklaring van mn huisarts is dat mijn lichaam zich er volledig op ingesteld heeft en de groentes dus niet mist omdat het de belangrijke stoffen uit overige etenswaren haalt.

Ik wil inderdaad wel wat kilo's kwijt, maar heb i.c.m. mn kleine, mn werk en mn paarden geen tijd en geld om er een andere sport naast paardrijden te doen. (Ik zou graag leren dansen, maar helaas..)

Sporten kan ook vanuit je woonkamer zonder dat het je een cent kost.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 00:22

Dat is zeker waar. En als je op MP kijkt zijn er ook talloze goedkope hometrainers te koop. En niemand is zo druk in het leven dat ie niet elke dag een kwartiertje op de crosstrainer kan :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 00:31

Je hoeft niet eens een hometrainer aan te schaffen.

Neem een keuken op stap, zet deze voor de tv en ga eens 30 minuten simpelweg alleen op en af stappen.
Tussendoor wel van been wisselen.
Super goed voor de boven benen en billen.

Ook zijn er super veel oefening die je gewoon thuis in de woon of slaapkamer kunt doen.
Kost niets, alleen 30 minuten van je dag en wat zweet en moeite.

Maar als je resultaat wilt zul je iets moeten doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:13

Dat is waar. Maar de oefening die jij noemt is wel licht belastend voor de gewrichten, bij een crosstrainer heb je dat minder. Maar goed, als je net als ik op 30 m2 woont heb je daar toch geen plek voor :D gelukkig zit de sportschool op 5 minuten wandelen (korter als er geen sloot tussen had gezeten := )

Ik heb net mijn dagboek van gisteren ingevuld. Ga proberen het netjes bij te houden, dan krijg je ook de meest nauwkeurige resultaten denk ik (over lange termijn).
Heb uitgerekend gisteren in een restaurant gegeten, stom, dan weet ik ook weer niet hoe alles bereid is enzo :=

Ik ga ook proberen om minstens 2x per week naar Rotterdam te gaan fietsen (daar moet ik heen, volg daar een minor maar woon zelf in Delft). Is drie kwartier fietsen, prima te doen denk ik :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:16

Magrathea schreef:
Dat is waar. Maar de oefening die jij noemt is wel licht belastend voor de gewrichten, bij een crosstrainer heb je dat minder. Maar goed, als je net als ik op 30 m2 woont heb je daar toch geen plek voor :D gelukkig zit de sportschool op 5 minuten wandelen (korter als er geen sloot tussen had gezeten := )

Ik heb net mijn dagboek van gisteren ingevuld. Ga proberen het netjes bij te houden, dan krijg je ook de meest nauwkeurige resultaten denk ik (over lange termijn).
Heb uitgerekend gisteren in een restaurant gegeten, stom, dan weet ik ook weer niet hoe alles bereid is enzo :=

Ik ga ook proberen om minstens 2x per week naar Rotterdam te gaan fietsen (daar moet ik heen, volg daar een minor maar woon zelf in Delft). Is drie kwartier fietsen, prima te doen denk ik :)

Op een crosstrainer heb je ook knie actie, net zoals met op en af stappen van een opstapje.
Belastend voor de gewrichten word het pas wanneer je het dagelijks een uur of 8 doet en ik kan me niet voorstellen dat iemand dat van plan is.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:22

Raponsje schreef:
Op een crosstrainer heb je ook knie actie, net zoals met op en af stappen van een opstapje.
Belastend voor de gewrichten word het pas wanneer je het dagelijks een uur of 8 doet en ik kan me niet voorstellen dat iemand dat van plan is.

Als mijn knie niet lief doet ga ik 10x liever op de crosstrainer op de laagste intensiteit dan dat ik een opstapje moet op en afstappen.
Als ik dan een half uur op en af stap met een opstapje weet ik zeker dat ik daarna niet meer kan lopen :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 07:21

Jamaar met een opstapje krijg je steeds een klap op je knie. Bij een crosstrainer heb je dat niet :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:02

Magrathea schreef:
Jamaar met een opstapje krijg je steeds een klap op je knie. Bij een crosstrainer heb je dat niet :)

Mensen met een knie blessure mogen hier ook niet op de cross trainer.
Op de laagste intensiteit op de cross trainer heeft geen enkel nut trouwens, je verbrand bijna meer calorien door een uur lang een boek te lezen.

Ik heb het trouwens ook over gezonde mensen die zo bijvoorbeeld thuis kunnen sporten.
Met eeb blessure moet je niet thuis sporten maar onder begeleiding.

Overigens laat ik ook mensen van ruim 120 kilo steps doen, een lichaam kan echt meer hebben dan je denkt.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:39

Raponsje schreef:
Magrathea schreef:

Op de laagste intensiteit op de cross trainer heeft geen enkel nut trouwens, je verbrand bijna meer calorien door een uur lang een boek te lezen.

Ik heb het trouwens ook over gezonde mensen die zo bijvoorbeeld thuis kunnen sporten.

Overigens laat ik ook mensen van ruim 120 kilo steps doen, een lichaam kan echt meer hebben dan je denkt.

Als ik op de laagste intensiteit bezig ben verbruik ik rond de 500 kcal per uur........ dat zie ik met een boek lezen niet zo gebeuren.
(Maar dit is natuurlijk geen discussie over crosstrainers).

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:51

Magrathea schreef:

Overigens laat ik ook mensen van ruim 120 kilo steps doen, een lichaam kan echt meer hebben dan je denkt.[/quote]
Als ik op de laagste intensiteit bezig ben verbruik ik rond de 500 kcal per uur........ dat zie ik met een boek lezen niet zo gebeuren.
(Maar dit is natuurlijk geen discussie over crosstrainers).[/quote]

Dan moet je wel heel erg zwaar zijn..
Iemand van 80 kilo verbrand op stand 6 zo'n 350 calorieen per 30 minuten.
Stand 1 op de cross trainer is qua verbranding te vergelijken met langzaam wandelen.
Snel wandelen verbrand meer calorieen dan stand 1 op de cross trainer.

Ga niet uit van de calorieen teller op de crosstrainer, deze kloppen 9 van de 10 keer niet.
Om het echte calorie verbruik te meten zul je er 40 a 50% vanaf moeten trekken.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:05

Raponsje schreef:
Stand 1 op de cross trainer is qua verbranding te vergelijken met langzaam wandelen.

Ga niet uit van de calorieen teller op de crosstrainer, deze kloppen 9 van de 10 keer niet.

Neuh, 62 kg bij 169 lijkt me niet extreem zwaar.
Ik ga wél uit van de calorieenteller, aangezien mijn programma persoonlijk op maat is gemaakt naar aanleiding van een uitgebreide fittest.
Als ik op stand 1 aan de slag ga kan ik met een hartslag van 140 aan de gang gaan, maar ook met een hartslag van 170.
Ligt er maar net aan met welke snelheid ik werk en daar zit logischerwijze ook een verschil in aantal verbrande calorieen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:12

Natasja91 schreef:
Raponsje schreef:

Neuh, 62 kg bij 169 lijkt me niet extreem zwaar.
Ik ga wél uit van de calorieenteller, aangezien mijn programma persoonlijk op maat is gemaakt naar aanleiding van een uitgebreide fittest.
Als ik op stand 1 aan de slag ga kan ik met een hartslag van 140 aan de gang gaan, maar ook met een hartslag van 170.
Ligt er maar net aan met welke snelheid ik werk en daar zit logischerwijze ook een verschil in aantal verbrande calorieen.

Een persoonlijk programma word altijd gemaakt na een fit test, dat is de standaard procedure.
Dat betekend nog niet dat de calorieen teller op het apparaat ook daadwerkelijk kloppen.

We zijn er op dit moment hard mee bezig om een goede meting te regelen voor al onze fitness klanten zonder dit handmatig te bereken
maar dit valt nog niet mee.
Het gevolg is dat mensen denken heel veel calorieen verbrand te hebben en het gewichtsverlies tegen valt.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 16:53

Heb me al 2 dagen perfect kunnen beheersen en als ik trek krijg neem ik een wortel.
Zo trots op mezelf :)