Meer mensen hier op bokt met astma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flying_Angel

Re: Meer mensen hier op bokt met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:16

Moet je bij een ventolin diskus je mond spoelen? :oo

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:20

IK gebruik symbicort en bij opeens opkomende benauwdheid ook ventolin. Heb t al mn hele leven, liep er ook tot mijn 18e 2x per jaar bij de kinderarts voor

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 01:24

Cayenne schreef:
Bedankt!

Beterschap, Chatelaine!

Misschien een domme vraag, maar wanneer je een dubbele dosis van een disk moet nemen, moet je dan twee keer achter elkaar inhaleren? (en twee keer doseren uiteraard) en dan pas een slot water nemen of tussen elke inhalatie door? En moeten er ook weer 10 minuten tussen zitten?
Helemaal vergeten te vragen :=

nee ik doe er gewoon twee achter elkaar en dan pas slok gorgelen en dan slok erachteraan

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 01:24

Flying_Angel schreef:

beter van wel spoelen voor schimmelinfectie te voorkomen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 05:10

Bedankt voor de reacties! Ik heb het gisteravond twee keer achter elkaar gedaan.

Zijn er ook mensen die helemaal niet spoelen? :wow:
Staat volgens mij in de gebruiksaanwijzing dat je echt moet spoelen. De stof is ook slecht voor je tanden en kan voor schade zorgen, dus spoelen is echt nodig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 05:20

Ik ben 25 en ik spoel nooit, ook nooit gedaan, vroeger als kind wanneer mn moeder het zei misschien. Ik gebruik mijn medicatie altijd onderweg, vaak op de fiets.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 05:45

Staat wel in de bijsluiter:

Citaat:
Na gebruik van een poederinhalator altijd uw mond spoelen. U voorkomt hiermee gaatjes (tandcariës).

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar ik neem het risico niet, ook vanwege mogelijke schimmelinfecties en stemverlies. Wanneer ik niet goed genoeg gespoeld heb raak ik ook m'n stem half kwijt :')
Schimmelinfecties zijn uberhaupt met luchtwegproblemen al niet handig, al zit het dan in je mond en niet in je longen. Die sporen kunnen dan door het ademen alsnog in je longen komen en ik ben nu heeeel voorzichtig :=

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:36

ik spoel inderdaad ook gewoon want anders heb ik inderdaad ook geen stem meer

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:59

Flying_Angel schreef:

Naar mijn idee moet je bij elke inhalator spoelen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:32

ik neem meestal ventolin als ik onderweg ben, dus spoel nooit. mijn gebit is toch al naar de maan door al die troep: ik heb bijna geen kiezen meer (maar ben dan ook al halverwege de50)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:59

Nooit last van mijn keel en gebit. Bijsluiters lees ik nooit, ik ben groot geworden op inhalators. :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:00

Ik vind het zó smerig dat ik juist gráág spoel. Vooral de Ventolin diskus; BAH.
Sinds mijn pufles gebruik ik een voorzetkamer.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:03

Ik vind er geen smaak aan zitten hoor :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:21

Echt niet?? Ik vind de Ventolin diskus bitter smaken (én kleven aan je tanden!) en de Foster vond ik naar sinaasappel smaken (écht weken staan kokhalsen als ik moest puffen).
Met voorzetkamer proef ik het niet (nu Seretide), maar Symbicort beviel me nog het best; makkelijk inhaleren en smaakloos.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:37

Nee, vind zowel Ventolin als Flixotide nergens naar smaken. Soms merk ik nieteens dat het poeder in m'n mond zit := Ik proef het gewoon helemaal niet.
Ik gebruik geen voorzetkamer trouwens.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:45

Quellian schreef:
Ik vind het zó smerig dat ik juist gráág spoel. Vooral de Ventolin diskus; BAH.

_/-\o_

Gadverdamme, ik heb zo'n hekel aan Ventolin diskus.
Bah, voor mijn gevoel eindigt al het poeder in mijn mond :+
Symbicort proef ik niks bij, Bricanyl of Pulmicort vond ik vroeger altijd naar zoethout smaken.

Met twee inhalaties spoel ik na beide inhalaties mijn mond ook en wacht ik vijf minuten tussendoor.
Inhalatie - vijf seconden adem inhouden - uitademen door je neus, doe ik trouwens.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:04

als je het goed doet met de diskus, krijg je geen poeder in je mond, ik heb er les in gehad van de astmaverpleegkundige (die ook mijn huis totaal heeft afgekeurd, alles moest weg, t/m de kat ... die er nog steeds is trouwens), maar soms mislukt het een beetje en heb ik toch poeder achter in m;n strot *yuk*

De Alvesco inhaleer ik met een voorzetding, proef ik niks van.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:10

ik spoel wel met de flixotide, maar niet met de ventolin, omdat ik die inderdaad net als lieveli meestal onderweg, of snachts gebruik. (nooit schimmels of gaatjes gehad gelukkig ook).
ik vind het niet vies, t smaakt eigenlijk nergens naar.

ik ga even bij de dokter/apotheek informeren hoor, maar hebben jullie een idee hoe de inhalers samen gaan met evt zwangerschap?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:50

Ik krijg nooit poeder in m'n mond, ik denk dat je niet goed inhaleerd als je dat wel krijgt (heb ik net geleerd op m'n opleiding).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:46

Nouks schreef:
Hoi,
Echter wat ik totaal vergeten ben te bespreken ben met haar zijn de vreeeeselijke bijwerkingen van de Symbicort. Ik krijg er hartkloppingen van en tril als een rietje. Al met al voel ik me gewoon echt niet lekker daardoor. Ik gebruik het medicijn nu voor ca het vijfde jaar achtereen, en ik zet me er wel doorheen, maar leuk is anders... Zijn er niet medicijnen met een gelijksoortige werking als Symbicort (dus effectiever hoeft niet per se), maar dan zonder die bijwerkingen?
Iemand ervaring?

Ik ga zo nog even zoeken of er al andere reacties zijn geweest maar heb vanochtend een controle door een longverpleegkundige gehad en daar vond zij dat mijn dosis pulmicort 400 wel erg hoog was voor de problemen die ik op het moment heb - lees eigenlijk geen. Heb wel astma maar goed onder controle met de bricanyl en pulmicort die ik nam.

Zij wil dus de pulmicort verlagen en adviseert nu Symbicort - dus 1 inhaler ipv 2. Maar lees op het internet best veel mensen die daar last van hebben. Nu ga ik wel maar 2 x daags 1 keer inhaleren in principe. Wordt wel een beetje bang van de dingen die genoemd worden als spierkrampen, trillende handen en hoofdpijn.

Dan denk ik, dan ga ik liever naar pulmicort 200 + bricanyl, dan heb ik die bijwerkingen waarschijnlijk niet? Hoe denken jullie daar over? Ervaringen iemand misschien??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:41

Nouks schreef:
Hoi,
Echter wat ik totaal vergeten ben te bespreken ben met haar zijn de vreeeeselijke bijwerkingen van de Symbicort. Ik krijg er hartkloppingen van en tril als een rietje. Al met al voel ik me gewoon echt niet lekker daardoor. Ik gebruik het medicijn nu voor ca het vijfde jaar achtereen, en ik zet me er wel doorheen, maar leuk is anders... Zijn er niet medicijnen met een gelijksoortige werking als Symbicort (dus effectiever hoeft niet per se), maar dan zonder die bijwerkingen?
Iemand ervaring?

Ik ga zo nog even zoeken of er al andere reacties zijn geweest maar heb vanochtend een controle door een longverpleegkundige gehad en daar vond zij dat mijn dosis pulmicort 400 wel erg hoog was voor de problemen die ik op het moment heb - lees eigenlijk geen. Heb wel astma maar goed onder controle met de bricanyl en pulmicort die ik nam.
Zij wil dus de pulmicort verlagen en adviseert nu Symbicort - dus 1 inhaler ipv 2. Maar lees op het internet best veel mensen die daar last van hebben. Nu ga ik wel maar 2 x daags 1 keer inhaleren in principe. Wordt wel een beetje bang van de dingen die genoemd worden als spierkrampen, trillende handen en hoofdpijn.
Dan denk ik, dan ga ik liever naar pulmicort 200 + bricanyl, dan heb ik die bijwerkingen waarschijnlijk niet? Hoe denken jullie daar over? Ervaringen iemand misschien??
EDIT Sorry vul het even aan, lees ook http://treato.com/Pulmicort,Symbicort/?a=s
En ben in de afgelopen 10 jaar al 10 tot 15 kg aangekomen en met name volgens mij door deze geneesmiddelen.
Heb been zin om NOG zwaarder te worden en als ik zo terugkijk heb ik nu al best last van die lamlendigheid in het weekend dat ik alleen maar wil slapen ipv wat wil doen en dat is niet wie ik ben..

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:31

Ik heb ervaring met symbicort heb zelf geen last van bijwerkingen ook niet van flinker worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:25

Dat is fijn om te horen Dancertje. Ik heb een mailtje gestuurd met wat vragen aan degene die me vandaag geholpen heeft en ga morgen toch eerst het recept maar ophalen denk ik.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:40

Ik ben net weer van de symbicort afgehaald. Dosis was veel te hoog. Lijst bijwerkingen waar je u tegen zegt. Waaronder depressief en hartkloppingen. Ook het trillen was hier van toepassing. Wat niet eigenlijk.

Nu heb ik pulmicort ook weer in combinatie met bricanyl.
Helpt niks .. Ik piep weer iedere dag en de bricanyl doet zoals gewoonlijk ook weer erg weinig.
Pff nog 3 weken en mag ik weer terug voor controle. Kan niet wachten !

Geen goede ervaringen dus met zowel symbicort als pulmicort en momenteel ook bricanyl ..
Ook van de bricanyl krijg ik overigens bijwerkingen.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:11

Nou ik ben ook weer uit het ziekenhuis...Merk wel dat me longen daar niet gelukkiger van werden het minder bewegen (heb maagwandonsteking-zweer). Gelukkig thuis gaat het al weer wat beter!

Ik spoel ook altijd en poets me tanden ook daarna goed. Heb al zo veel gaatjes en wil er niet nog meer!!

Daarnaast heb ik nu eens per twee weken xolair prikken,maar onderzoek heeft uitgewezen dat eens per maand een dubbele dosis het zelfde werkt! Dus erg fijn dan hoef ik minder vaak naar het ziekenhuis!